24 Eylül 2010, 01:33 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Hikâye (Öykü) Nedir?. TÜRK Ve Dünya Edebiyatında İlkler. Hikâye (Öykü) Nedir? TÜRK Ve Dünya Edebiyatında İlkler.. Yaşanmış veya tasarlanmış bir olayı, bir durumu; yer, kişi ve zaman belirterek anlatan kısa yazılara öykü(hikaye) denir.. Genellikle romandan kısa olurlar, dar bir zamanı kapsarlar, kişileri romana göre daha azdır, anlatılanları tek ve sınırlıdır ve olayla ilgili yer ve zaman belirtirler. Serim düğüm ve çözüm denilen üç bölümden oluşurlar.Olayı sürükleyen bir kişi(öykünün kahramanı) vardır. Hikaye kısalığı ve kurgusuyla masala, kişilerin nitelendirilmesi, eylemin işlenişi ve canlandırılmasıyla da romana yaklaşır. Hikayenin kısalığı yapısal olarak, kişinin niteliğiyle geliştiği eylem arasındaki sıkı bağdan kaynaklanır. Hikayenin çerçevesi, çoğu kez anlatıcının durumunu belirterek çizilir. Halk hikayeleri; konuları bakımından, Aşk Hikayeleri ve Kahramanlık Hikayeleri olarak ikiye ayrılır. Aşk hikayelerine örnek olarak Kerem ile Aslı’yı, kahramanlık hikayelerine ise Köroğlu ile Kirmanşah’ı verebiliriz. Türk hikayeciliği en parlak dönemini, Cumhuriyet döneminde yaşamıştır. Edebiyat-ı cedide döneminde hikaye türleri iyice gelişmiştir. Bu dönemdeki yazarların çoğu(Halide Edip Adıvar, Hüseyin Cahit Yalçın vb.) romancılığı öne almışlardır, hikayeciliği bir yan uğraş olarak kullanmışlardır. Önemli farklılıkları olmakla birlikte "küçük roman" şeklinde tanımlanabilir. Millî kültürümüzün önemli parçalarından "Dede Korkut Hikâyeleri", "destanlar" ve "halk masalları" nı saymazsak, Avrupaî tarzda ilk hikâyeler, Tanzimat Edebiyatı döneminde görülür. İlk hikâye kitabı, Emin Nihat'ın "Müsameretnâme"dir. Bu kitapta toplanan hikâyelerin kuruluşu, işlenişi "Binbir Gece Masalları" na benzer. 19. yüzyıl sonlarında başlayıp günümüze doğru daha da gelişen hikâye, özellikle Alphonse DAUDET (1840-1897) ve Guy de MAUPASSANT (1850-1893) gibi büyük Fransız yazarlarının tekniğiyle tekâmüle ulaşmıştır. Bu iki yazar "realist" akımın yetiştirdiği zamanın ileri gelen romancılarındandır. Fransız hikâyeciliği Guy de MAUPASSANT'ın izinden gelişmiştir. Amerika edebiyatında özellikle mizahî hikâyeleriyle Mark TAWİN (1835-1910), O. HENRY (1862-1910) ve bunları takiben John STEİNBECK, Erskine CALDWEL Batılı ünlü hikâyecilerdendir... Dünya hikâyeciliğinde iki hikâye biçimi hâkimdir. Bunlar: 1) Maupassant Biçimi : Hikâyede asıl olan "olay" dır. Okuyucunun hikâyeyi şöyle ya da böyle yorumlamasına imkân verilmez. Çünkü, hikâyedeki olay, mantıklı bir seyir hâlinde takip eder. Kişilerin portreleri, özenle ve ayrıntılı olarak çizilir. 2) Çehov Biçimi: Hikâyede asıl olan "olay" değildir. Hikâye, sona erdiği zaman her şey bitmiş değildir. Hikâye, asıl bundan sonra başlıyor demektir. Zira, kişiler tamamıyla tanıtılmadığı, olaylarda kesinlik hâkim olmadığı için okuyucunun hayal kurması devamlı hareket hâlindedir ve kendine göre yorumlar yapmaya uygundur. Çehov, hikâye anlayışını şöyle anlatır: "Kaleme alınan konular, "sade" olmalı. Piyer Semenovi, Maira İvanovna ile nasıl evlendi gibi... Hem sonra, yok psikoloji tahlilleri, yok hikâye, yok bilmem ne imiş! Bunlar hep özenti... Hatırınıza ilk gelen başlığı koyun, kılı kırk yarmayın, tırnak, çizgi gibi işaretleri çok az kullanmaya bakın, gösteriştir bu. Benim işim anlatmaktır. Ancak, onu başarabilirim. " Türk hikâyeleri, şu dört ana grupta değerlendirilir: 1) "Serim, düğüm, çözüm" bölümlerinin düzenli olduğu hikâyeler. Ömer Seyfettin, Samet AĞAOĞLU, Haldun TANER, Oktay AKBAL, Mustafa KUTLU' nun hikâyeleri bu grup içindedir (Maupassant Biçimi) 2) İstanbul'da yaşayan insanların özel hayat ve özelliklerini veren hikâyeler. Hüseyin Rahmi GÜRPINAR, Ahmet Rasim, Osman Cemal KAYGILI, Sermet Muhtar ALUS'un hikâyeleri bu grup içindedir. (Maupassant Biçimi) 3) "Serim, düğüm, çözüm" bölümlerine önem vermeyen, olayın herhangi bir yerinden başlayan hikâyeler. Memduh Şevket ESENDAL, Sait Faik ABASIYANIK, Tarık BUĞRA, Sevinç ÇOKUM gibi yazarlarımız bu gruptandır. (Kısmen, Çehov Biçimi) 4) Varoluş çizgisinde oluşturulmuş, aydın bunalımı ve çaresizliği anlatan soyut hikâyeler. Bu tür hikâyeler, ülkemizde 1955'ten sonra görüldü. Hikâyelerde, hiç bir toplum kaygısı görülmez. Aydın bunalımının nedenleri yansıtılır. Sanat adı altında çoğu zaman "müstehcen"e kaçan konulara yer verilir. Hikâyecilik, sanattan ayrılmış ve ideolojiye kaydırılmıştır... Bu grupta hikâye yazan yazarlarımızın başında ise; Yusuf ATILGAN, Demirtaş CEYHUN, Ferit EDGÜ ve Erdal ÖZ gelmektedir. Açıklama-2 İlk Çağ Anadolu'sunda masal, ve tarihi olayları anlatan eserlerle oluşmuştur. Orta Çağda özellikle Hindistan'da "Binbir Gece Masalları" sağlam bir hikaye geleneğinin varlığını bildirmektedir. Bu gelenek, Arapça'dan yapılan çevirilerle Avrupa'ya masal, efsane, rivayetler şekliyle yayılmıştır. Hikâyeye bugünkü anlamda ilk edebi kimlik kazandıran İtalyan yazar Boccacio'dur. XVI. Yüzyılda yazdığı "Decameron" adlı eseriyle ilk öykü örneğini vermiştir. Rönesans'ın etkisiyle de XIX. Yüzyıl edebiyatının en yaygın türü olmuştur. Bizde, destanlar, halk hikâyeleri , ve masallarla eski bir temeli olan bu tür, XIV. Ve XV. Yüzyılda "Dede Korkut Hikâyeleri" ile çağdaş hikâye tekniğine yaklaşmıştır. XIX. yüzyılda Tanzimat'la gelen yeniliklerle birlikte batılı anlamda ilk örneğini Ahmet Mithat Efendi "Letaif-i Rivayet ( söylene gelen güzel şeyler ) adlı eserini yazarak vermiş; "Kıssadan Hisse" ile bu türü geliştirmiş, Sami Paşazade Sezai : "Küçük Şeyler" adlı eseriyle modern hikâyeyi oluşturmuştur. Bağımsız bir tür olma özelliğini ise Milli Edebiyat döneminde Ömer Seyfettin'le kazanmıştır. Tanımı : Yaşanmış ya da yaşanabilecek şekilde tasarlanmış olayları kişilere bağlı olarak belli bir yer ve zaman içinde anlatan türe hikâye diyoruz. HİKÂYENİN UNSURLARI 1) Olay: Hikâyede üzerinde söz söylenen yaşantı ya da durumdur.. 2) Kişiler: Olayın oluşmasında etkili olan ya da olayı yaşayan insanlardır. 3) Yer (mekân): Olayın yaşandığı çevre veya mekândır. 4) Zaman : Olayın yaşandığı dönem, an mevsim ya da gündür. 5) Dil ve Anlatım : Hikâyenin dili açık, akıcı ve günlük konuşma dilinden farklı olarak, etkili sözcük, deyim atasözü ve tamlamalarla zenginleştirilmiş güzel bir dil olmalıdır. Anlatım ise: iki şekilde olur Hikâye kahramanlarından birinin ağzından yapılan anlatım "hikâyede birinci kişili anlatım" ; yazarın ağzından anlatılanlar "hikâyede üçüncü kişili anlatım" HİKÂYEDE PLÂN: Hikâyenin planı da diğer yazı türlerinde olduğu gibi üç bölümden oluşur; ancak bu bölümlerin adları farklıdır. Bunlar: 1)Serim: Hikayenin giriş bölümüdür.Bu bölümde olayın geçtiği çevre , kişiler tanıtılarak ana olaya giriş yapılır. 2)Düğüm: Hikayenin bütün yönleriyle anlatıldığı en geniş bölümdür. 3)Çözüm:Hikayenin sonuç bölümü olup merakın bir sonuca bağlanarak giderildiği bölümdür. Ancak bütün hikayelerde bu plân uygulanmaz , bazı öykülerde başlangıç ve sonuç bölümü yoktur .Bu bölümler okuyucu tarafından tamamlanır. HİKÂYE ÇEŞİTLERİ Hikâye, hayatın bütünü içinde fakat bir bölümü üzerine kurulmuş derinliği olan bir büyüteçtir. Bu büyüteç altında kimi zaman olay bir plan içinde , kişi, zaman, çevre bağlantısı içinde hikaye boyunca irdelenir. Kimi zaman da büyütecin altında incelenen olay değil, hayatın küçük bir kesiti, insan gerçeğinin kendisidir Bu da öykünün çeşitlerini oluşturur. Buna göre; 1) Olay (Klasik Vak'a) Hikâyesi: Bir olayı ele alarak, serim, düğüm, çözüm plânıyla anlatıp bir sonuca bağlayan öykülerdir. Kahramanlar ve çevrenin tasvirine yer verilir Bir fikir verilmeye çalışılır; okuyucuda merak ve heyecan uyandırılır. Bu tür, Fransız yazar Guy de Maupassant ( Guy dö Mopasan) tarafından yaygınlaştırıldığı için "Mopasan Tarzı Hikâye" de denir Bu tarzın bizdeki en önemli temsilcileri: Ömer Seyfettin, Refik Halit Karay, Hüseyin Rahmi Gürpınar ve Reşat Nuri Güntekin'dir.. Ayrıca bakınız >>> Maupassant Hikayeleri 2) Durum (Kesit) Hikâyesi: Bir olayı değil günlük yaşamın her hangi bir kesitini ele alıp anlatan öykülerdir Serim, düğüm, çözüm planına uyulmaz Belli bir sonucu da yoktur. Merak ve heyecandan çok duygu ve hayallere yer verilir; fikre önem verilmez, kişiler kendi doğal ortamlarında hissettirilir. Olayların ve durumların akışı okuyucunun hayal gücüne bırakılır. Bu tarzın dünya edebiyatında ilk temsilcisi Rus yazar Anton Çehov olduğu için "Çehov Tarzı Hikâye" de denir. Bizdeki en güçlü temsilcileri : Sait Faik Abasıyanık, Memduh Şevket Esendal ve Tarık Buğra'dır. 3) Modern Hikâye: Diğer öykü çeşitlerinden farklı olarak, insanların her gün gördükleri fakat düşünemedikleri bazı durumların gerisindeki gerçekleri, hayaller ve bir takım olağanüstülüklerle gösteren hikâyelerdir. Hikâyede bir tür olarak 1920'lerde ilk defa batıda görülen bu anlayışın en güçlü temsilcisi Franz Kafka'dır Bizdeki ilk temsilcisi Haldun Taner'dir. Genellikle büyük şehirlerdeki yozlaşmış tipleri, sosyal ve toplumsal bozuklukları , felsefi bir yaklaşımla, ince bir yergi ve yer yer alay katarak, irdeler biçimde gözler önüne serer... Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. TÜRK Edebiyatın da İlkler. 1.İlk Hikâye Örneği- Letaif-i Rivayat - Ahmet Mithat Efendi -1870 2. Batılı Anlamda İlk Hikâye Denemesi - Küçük Şeyler- Sami Paşazade Sezai - 1892 3. İlk Naturalist Eser - Zehra - Nabizade Nazım 4. İlk Yerli Roman Denemesi - Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat- Şemsettin Sami 5. İlk Tarihî Roman Denemesi - Yeniçeriler - Ahmet Mithat Efendi 6- İlk Tarihî Roman Örneği - Cezmi - Namık Kemal 7. Edebiyatımızda İlk Fabl Örneği - Harname - Şeyhî 8- Edebiyatımızda Batılı Anlamda İlk Fabl Örneği - Eşek İle Tilki Hikâyesi - Şinasi 9. İlk Makale Örneği - Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi -Şinasi - 1860 10. İlk Eleştiri Örneği - Namık Kemal - 1866 11. Edebiyatımızdaki En Önemli Gezi Yazısı Örneği -Seyahatname - Evliya Çelebi 12.Edebiyatımızda Günlük Terimini İlk Kullanan- Falih Rıfkı Atay 13. İlk tezkire - Mecalisü'n-Nefais - Ali Şir Nevaî 14. Anadolu Sahasında Yazılan İlk Tezkire - Heşt Behişt- Edirneli Sehî Bey 15. İlk Söylev (Nutuk) - Orhun Abideleri 16. İslâmî Dönem Türk Edebiyatı İlk Yazılı Eser - Kutadgu Bilig - Yusuf Has Hacib 17. Edebiyatımızda İlk Mesnevi Örneği - Kutadgu Bilig- Yusuf Has Hacib 18. Edebiyatımızda Aruzla Yazılan İlk Eser - Kutadgu Bilig - Yusuf Has Hacib 19. Edebiyatımızda İlk Siyasetname Örneği - Kutadgu Bilig - Yusuf Has Hacib 20. Batı Etkisindeki Türk Edebiyatında Bilinçli İlk Temsilcisi - Şinasi 21. Edebiyatımızda İlk Özel Gazeteyi Çıkaran, Noktalama İşaretlerini İlk Kullanan Sanatçı - Şinasi 22. Fransızca'dan İlk Şiir Çevirileri Yapan ve İlk Folklor İncelemesi Çalışmaları Yapan Sanatçı - Şinasi 23. Edebiyatımızdaki İlk Atasözleri Derlemesi - Durub-ı Emsal-i Osmaniye - Şinasi 24. İlk Köy Romanı Denemesi - Karabibik - Nabizade Nazım 25. İlk Çeviri Roman - Tercüme-i Telemak (Fenelon) - Yusuf Kâmil Paşa 26. İlk Psikolojik Roman Denemesi - Zehra - Nabizade Nazım 27. İlk Psikolojik Roman - Eylül - Mehmet Rauf 28. İlk Realist Roman Denemesi -Araba Sevdası - Recaizade Mahmut Ekrem 29. Batı Tekniğine Uygun İlk Realist Roman - Mai ve Siyah - Halit Ziya Uşaklıgil 30. İlk Tiyatro Eseri - Şair Evlenmesi - Şinasi 31. Heceyle Yazılan İlk Manzum Tiyatro Eseri- Eşber- Abdulhak Hamit Tarhan 32. İlk Bibliyografya - Keşfu'z-Zünun - Kâtip Çelebi 33. İlk Hamse Sahibi - Ali Şir Nevaî 34. İlk Resmî Türkçe Gazete - Takvim-i Vakayi - 1831 35. İlk Yarı Resmi Türkçe Gazete - Ceride-i Havadis -1832 36. İlk Özel Türkçe Gazete - Tercüman-ı Ahval - 1860 37. İlk Hatıra Kitabı - Babürnâme - Babürşah - 16.yy. 38. İlk Mizah Dergisi - Diyojen - Teodor Kasap 39. İlk Şiir Antolojisi - Harabat - Ziya Paşa 40. İlk Mensur Şiir Örnekleri - Mensur Şiirler - Halit Ziya Uşaklıgil 41. İlk Edebî Bildiriyi Yayımlayan Topluluk - Fecr-i Ati Topluluğu 42. İlk Yazılı Edebî Metin ve Türk Adının Geçtiği İlk Metin - Göktürk Yazıtları 43. Sahnelenen İlk Tiyatro Eseri - Vatan Yahut Silistre -Namık Kemal 44. Türk Dilinin İlk Sözlüğü ve İlk Dilbilgisi Kitabı -Divanü Lügati't-Türk - Kâşgarlı Mahmut 45. İlk Türkçe Sözlük - Kamus-ı Türkî - Şemsettin Sami 46. İlk Edebiyat Tarihçimiz - Abdulhalim Memduh Efendi 47. Batılı Anlamda İlk Edebiyat Tarihçimiz - Mehmet Fuat Köprülü 48. Türkçe'nin İlk Dilbilgisi Kitabı - Sarf-ı Türkî - Süleyman Paşa 49. İlk Uyarlama Tiyatro Eserinin Yazarı - Ahmet Vefik Paşa 50. İlk Alfabemiz - Göktürk Alfabesi 51. İlk Kadın Romancımız - Fatma Aliye Hanım 52. Edebiyatımızda Milli Edebiyatın Açılmasına öncülük eden - Mehmet Emin Yurdakul 53. Edebiyatımızda İlk Kafiyesiz Şiir Denemesi-Validem - Abdulhak Hamit Tarhan 54. İlk Türk Destanı - Alp Er Tunga Destanı 55. Süslü Nesrin İlk Temsildsi - Sinan Paşa 56. Kurtuluş Savaşını Doğrudan İşleyen Romanımız- Ateşten Gömlek - Halide Edip Adıvar 57. İlk Divan Şairimiz - Hoca Dehhanî 58. Dilde Sadeleşmeyi Savunan ilk Yayın Organı - Genç Kalemler 59. Edebiyatımızda Epik Tiyatronun Kurucusu - Haldun Taner 60. İlk Köy Şiiri Örneği - Köylü Kızların Şarkısı - Muallim Naci 61. Edebiyatımızda ilk Çocuk Şiiri Örnekleri - Şermin -Tevfik Fikret 62. İlk Didaktik Eser Örneği - Kutadgu Bilig - Yusuf Has Hacib 63. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Kurulan ilk Edebî Topluluk - Yedi Meşaleciler 64. Hece ile Yazılan ilk Manzum Tiyatro Örneği - Binnaz - Yusuf Ziya Ortaç 65. Edebiyatımızda Yayımlanan ilk Ortak Kitap - Yedi Meşale 66. Edebiyatımızda Yayımlanan İkinci Ortak Kitap - Garip 67. İlk Pastoral Şiir Örneği - Sahra - Abdulhak Hamit Tahran 68. Aruzu Türkçe'ye Uyarlayan İlk Şair - Tevfik Fikret 69. İlk Röportaj örneği - Rüya - Ziya Paşa 70. Tasavvuf Edebiyatının Kurucusu ve Bu Yönde şiirler Yazan İlk Şair - Hoca Ahmet Yesevi 71. Bilinen İlk Türk Şair - Aprınçur Tigin 72. Bilinen ilk Türk Yazar -Yollug Tigin 74. İlk Epik Tiyatro örneği - Keşanlı Ali Destanı- Haldun Taner 75. İlk Dergi örneği - Mecmua-ı Fünun - Münif Paşa-1861 76. Batılı anlamda İlk Günlük Örneği- Seyahat Jurnali- Direktör Ali Bey 77. Türkî-i Basit Akımının Öncüsü - Aydınlı Visali -15.y.y. 78. Türkî-i Basit Akımının En güçlü Temsilcileri - Edirneli Nazmi ve Tatavlalı Mahremi 79. Sebk-i Hindi Akımının En Güçlü Temsilcisi - Şeyh Galip-18.yy. 80. İlk fıkra yazarımız- Ahmet Rasim Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Dünya Edebiyatında İlkler.. 1. Dünya Edebiyatında Hikâye Türünün ilk Örneği -Decameron Öyküleri - G. Boccacio 2. Dünya Edebiyatında Deneme Türünün ilk Örneği- Denemeler - Montaigne 3. Dünya Edebiyatında İlk Modern Roman Örneği- Don Kişot - Cervantes 4. Dünya Edebiyatında ilk Realist Roman Örneği -Mademe Bovary - Gustave Flaubert 5. Dünyanın Bilinen İlk Destanı - Gılgamış Destanı -Sümerler 6. Komedi Türünün ilk Temsilcisi - Aristofanes 7. Trajedi Türünün ilk Temsilcisi - Aiskylos 8. Bilinen ilk Fabl Örneği - Pança Tantra (Kelile ve Dimne) - Hint Edebiyatı DÜNYA EDEBİYATI YUNAN EDEBİYATI HOMEROS * Destan türünde eserler yazmıştır. * Eserleri: İlyada, Odysseia HESİODOS * Didaktik eserler yazmıştır. * Eserleri: İşler ve günler, Kosmosk SAPHO * Lirik aşk şiirleri yazmıştır. * Eserleri: Düğün, Şarkı, İç Savaşlar. AİSSPOS * Fabl türünün kurucusudur. AİSKHYLOS * Yunan geleneklerini ve ahlakını savunur. . * Eserleri: Yalvaran Kızlar, Persler, Zincire Vurulmuş, Prometheyus SOPHOKLES * İnsanlar arası çatışmaları işlemiştir. EURUPİDES. * Eserleri: Kylops(dram),Fenikeli Kadınlar, Heleno, Elektra. ARİSTOPHANES * Eserlerinde siyasetçileri aşırı bir biçimde eleştirmiştir. * İlk büyük komedya şairidir * Eserleri: Kuşlar, Eşek Arıları. HEREDOTOS'un tarih alanında, SOKRATES, EFLATUN (PLATON) ve ARİSTO'nun felsefe alanında çeşitli eserleri vardır. İSPANYOL EDEBİYATI CERVANTES * Osmanlı Devleti ile yapılan İnebahtı deniz savaşında esir olarak alınmıştır. Sonradan serbest bırakılmıştır. * Döndükten sonra "DON KİŞOT" romanını yazmıştır. (İlk modern roman) * Bu eserle modern romanın kuruluşu başlamış oldu. * Bu kitapta Don Kişot adlı bir şahıs kendini şövalye zannedip uşağı Pança ile dünyadaki haksızlığı kaldırmak için yel değirmenlerine saldırır. İTALYAN EDEBİYATI DANTE * Rönesans'ın fikir babalarındandır. Ancak onu göremedi. * Bilge biridir. * En önemli eseri: Tanrısal Komedya'dır. BOCCACIO * Dünyada küçük hikâye türünün ilk örneklerini yazmıştır. * Hikâyelerinde insanoğlunun tüm yaşam koşullarını işlemiştir. * En önemli eseri: Decameron'dur. (Dünya edebiyatında ilk hikaye) ARİOSTO * Rönesans'ın önemli yazarlarındandır. * En önemli eseri: Çılgın Orlando'dur. TASSO *En önemli eseri: Kurtarılmış Kudüs'tür. FRANSIZ EDEBİYATI MONTAIGNE * Deneme türünün babası sayılır. * Özgür düşüncenin savunucusu olmuştur. * Rönesans edebiyatının en önemli temsilcisidir. * En önemli eseri: DENEMELER'DİR CORNEILLE * Fransız tragedyasının babası sayılır. * Le Cid, Horace, Cinna, Polyeucte en önemli eserleridir. RACINE * Klasisizm akımının öncülerindendir. * Andromague, İphigenle, Phedre en önemli eserleri sayılır. * Tragedyaları ünlüdür.(Andromague, İphigenle, Phedre) MOLİERE * Dünyanın en önemli komedi yazarlarındandır. * İnsanın gülünç yönlerini ortaya koymaya çalışmışlardır. * En önemli eserleri: Gülünç Kibarlar, Kadınlar Mektebi, Kocalar Mektep, Zorla Evlenme, Cimri Hastalık Hastası, Kibarlık Budalası. LA FONTAİNE * Fabl türünün en önemli temsilcisidir. * En önemli eseri: Fabl'lar (masallar) dır dır. VİCTOR HUGO * Dünyanın en büyük romancılarındandır. * Şiir, dram, roman türlerinde eser vermiştir. * En önemli eserleri: Sefiller, Notre Dame Kamburu, Kral Eğleniyor, Hernani, Sonbahar Yaprakları BALZAC * Dünyanın en büyük romancılarındandır. * Realizmin kurucularındandır. * Toplumun her katmanından kişileri eserlerinde işlemiştir. * İnsanlık Komedyası adlı bir eserde bütün romanlarını toplamıştır. Bazılarını sonradan ayırmıştır. * En önemli romanları: Eugenie Grandet, Goriot Baba, Vadideki Zambak'tır. STENDAL * Süssüz bir dil kullanmıştır. * Realist bir yazardır. * En önemli eserleri: Kırmızı ve Siyah, Parma Manastırı FLAUBERT * Realizmin en önemli temsilcilerindendir * Kuvvetli bir üslubu vardır. * En önemli eserleri: Madam Bovary, Salambo, Duygusal Eğitim MAUPASSANT * Hikâye dalında kendine ait bir tarz oluşturmuştur. * En önemli eserleri: Tombalak, Ayışığı, Bir Hayat, Güzel Dost, Ölüm Gibi Kuvvetli, Kalbimiz BOUDELAİRE * Şiirlerinde kusursuz bir biçim sunmuştur. * En önemli eseri: Kötülük Çiçekleri adlı eserdir. ALMAN EDEBİYATI GOETHE * Şiir, tiyatro, roman dallarında eser vermiştir. * Dünya edebiyatının en önemli yazarlarındandır. * Romantizmin kurucularındandır. * Lirik şiirler yazmıştır. * En önemli eseri: Faust'tur. * Ayrıca Genç Warter'in Istırapları, Roma Elejileri SCHİLLER * Romantizmin temsilcilerindendir. * En önemli eserleri: Wilhem Tell, Don Carlos, Haydutlar, Maria Stuart 'tır. İNGİLİZ EDEBİYATI SHAKESPEARE * Dünyanın en büyük tiyatro yazarlarındandır. * Komedi ve dram türlerinde eser vermiştir. * Eserlerinde nazım ve nesir karışık kullanılmıştır. * Romeo ve Jüliet, Hamlet, Macbeth, Othello, Kral Lear dramlarından biridir. * Venedik Taciri, Yanlışlıklar Komedyası, Vindsor'lu Şen Kadınlar komedilerinden bazılarıdır. MİLTON * Tasvir ve ruh çözümlemelerini oldukça ustaca kullanmıştır. * En önemli eseri: Kaybolmuş Cennet'tir. DANİEL DEFOE * Maceracı bir kimliğe sahiptir * En önemli eseri: Robinson Crusoe'dir. SWİFT * Toplum içindeki aksaklıkları işlemiştir. * En önemli eseri: Güliver'in Gezileri'dir. RUS EDEBİYATI PUŞKİN * Romantizmin temsilcilerindendir. * Çeşitli dallarda eser vermiştir. * En önemli eserleri: Kafkas Esiri, Yüzbaşının Kızı, Çingeneler, Maça Kızı, Bahçesaray Çeşmesi'dir. TURGENYEV * Realist bir yazardır. * Bir Avcının Notları, Babalar ve Oğullar, Rudin, Taşralı Kadın eserlerinden bazılarıdır. DOSTOYEVSKİ * Dünyanın en büyük romancılarındandır. * Derin bir insan sevgisi vardır. * Yoksul insanların hayat koşullarını işlemiştir. * Suç ve Ceza, Ölü Bir Evden Hatıralar, Budala, Karamazov Kardeşler en tanınan eserleridir. TOLSTOY * Edebiyat dünyasının en usta kalemlerindendir. * Kuvvetli ve bilge bir üslubu vardır. * Savaş ve Barış, Hacı Murat, Anna Karanina, Yaşayan Ölü, İvan İliç'in Ölümü, Ölümden Sonra Dirilme, Karanlığın Kudreti en önemli eserleridir. AMERİKAN EDEBİYATI MARK TWAİN * Çeşitli dallarda eser vermiştir. * Mizahçıdır. * Eserlerindeki karakterler oldukça canlıdır. * Tom Savyer'in Maceraları, Mississipi'de Yaşam Huclerbery'in Maceraları en önemli eserleridir. EDGAR ALLAN POE * Şiirleri ünlü olmakla beraber hikâye de yazmıştır. * Kuzgun, Annabel Lee ve Çanlar şiir kitaplarıdır. * Acayip ve Çapraşık Hikâyeler de hikâye kitabıdır. ERNEST HEMİNGVAY * Modern Amerikan edebiyatının en önemli yazarlarındandır. * Nobel ödülü almıştır. * Çanlar Kimin İçin Çalıyor? Silahlara Veda ,İhtiyar Adam ve Deniz eserlerinden bazılarıdır. JOHN STEİNBECK * İşçi haklarını savunmuştur. * Realist bir yazardır. * Nobel ödülü almıştır. * Eserleri: Bitmeyen Kavga, Gazap Üzümleri, Yukarı Mahalle, Fareler ve İnsanlar İSKANDİNAV EDEBİYATI KANT HAMSUN * Genellikle kendi çevresini işlemiştir. * Tasvir gücü oldukça gelişmiştir. * Açlık, Pan, Victoria, Dünya Nimeti en önemli eserleridir. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Kaynak: (aLıntıLar) | |
|
Etiketler |
edebiyatında, hikaye, ilkler, nedir, tÜrk, ve, Öykü |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Hikaye Öykü | NurSima | Lafazan FM Paylaşımları | 86 | 29 Mart 2022 21:18 |
TÜRK EDEBİYATINDAKİ İLKLER | Amelia | Türk Dili ve Edebiyatı | 0 | 18 Mayıs 2014 12:27 |
Dünya Fotoğrafcılığında İlkler ve İlk Resimler... | Sevda | Fotoğraf Kulübü | 0 | 27 Ağustos 2012 11:41 |
Edebi Türler (Öykü – Hikâye) | Ecrin | Türk Dili ve Edebiyatı | 0 | 03 Mayıs 2011 13:30 |
Türk Edebiyatında Öykü | AngeLus | Ödev ve Tezler | 0 | 23 Aralık 2009 15:20 |