07 Haziran 2014, 18:37 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Francis Hutcheson 1694 - 1746 yılları arasında yaşamış İrlandalı filozof. İskoç aydınlanmasının en önemli kişilerden biridir. Ayrıca, Glasgow Üniversitesi'nde Adam Smith'in hocalığını yapmıştır. İskoç Aydınlanması'nın en önemli temsilcilerinden biridir. 1694 yılında İrlanda'nın kuzeyinde İskoç bir ailenin oğlu olarak dünyaya gelmiştir. O zamanlardaki düşünürlerin kahir ekseriyeti gibi, presbiteryen bir papazın oğlu olarak Dublin'in en önemli dini kurumlarında eğitim almıştır. Zaten o dönemlerde en baba eğitim genelde kiliseler ve diğer dini kurumlarda verilmektedir. Zekâsı ve derin düşünceleri beraberinde hocalarının ilgisini çeken Hutcheson Glasgow Ünivesitesi'ne gönderilir. Burada mantık, felsefe, klasik diller ve ilahiyat alanlarında tahsil görmüştür. Öğrenimi sonunda presbiteryen bir papaz olarak mezun olan Hutcheson bir akademi kurmakla görevlendirilmiştir. Sonrasında mezun olduğu Glasgow Üniversitesi'ne ahlak felsefesi profesörü olarak atanmış ve ölünceye dek burada sakin bir hayat sürmüştür. En önemli eserleri "inquiry into the original of our ideas of beauty and virtuevesystem of moral philosophy"dir. Hobbes'un ve Mandeville'in insan doğasıyla ilgili genel görüşleri olan "insanın her zaman bencil ve kötü olduğunu" dile getiren pesimist ve kinik, görüşlere karşı çıkarak, günümüz için klişe olan insanda asli bir iyilik hasletinin bulunduğunu iddia etti. Hemen aklımıza Voltaire ile Leibniz arasındaki candide tartışması gelmekte. Dahası Hutcheson her zaman insanın egoist olmadığını, başta adı geçen filozofların eylem ve olgulara verdiğimiz tepkileri anlamadıklarının, ahlaki takdir ve yergilerimizin onların düşündüğünden çok daha derin olduğunu iddia etmiştir. Hutcheson insanların: 1) Doğal olarak iyi olan ile ahlaken iyi olan 2) Ahlaken iyi ile ahlaken kötü olan 3) Doğrudan ya da özsel olarak iyi olan ile araçsal olarak iyi olan gibi ayrımlar yaptığını öne sürer. Jeremy Bentham'dan önce faydacılığı savunan, hem Bentham hem de diğer faydacılara yol gösteren Hutcheson "çok sayıda insan için en büyük mutluluk" ilkesini savunur. Faydacı etik anlayışına sahip olan Hutcheson, bu ilkenin tüm insanlarda olduğunu söyler. Ona göre iyilik ve hayırseverlik erdemli eylemlerdir. bu eylemler bizde hoşlanma duygusu yaratır. bu hoşlanma, kişiye sağladığı yarardan bağımsızdır. Ona göre ahlak duyusu doğal bir yetidir. Locke'un güzellik ve erdem'in nesnel karşılıkları bulunmadığını söylemesine içerleyen Hutcheson, Locke'un haz ve acı yorumunun çok dar kapsamlı olduğunu, onun beş duyudan başka duyular olmadığı görüşüne de karşı çıkar. Locke'un güzellik ve ahlak duyularını görememesi çok büyük bir yanılgıdır ona göre. İnsan doğası Locke'un tahayyül ettiğinden çok daha fazla karmaşıktı. Kaynak: Atatürk Üniversitesi Sosyoloji Bölümü 1. Sınıf "Felsefeye Giriş" ve 3. Sınıf "Çağdaş Felsefe Tarihi" ve 1. Sınıf "Psikolojiye Giriş" Dersi Ders Notları (Ömer YILDIRIM) | |
|
Etiketler |
francis, hutcheson |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Charles Francis Brush Biyografisi,Charles Francis Brush Hayatı | AftieL | Bilim Adamları | 0 | 18 Mayıs 2014 22:14 |
Francis Darwin Biyografisi,Francis Darwin Hayatı,Francis Darwin Kimdir? | AftieL | Bilim Adamları | 0 | 18 Mayıs 2014 20:59 |
Francis Bacon | AftieL | Bilim Adamları | 0 | 10 Mayıs 2014 01:54 |
Francis Bacon | efLatun | Felsefe | 0 | 16 Kasım 2011 21:00 |