10 Mart 2012, 14:57 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Gazali'nin Felsefe Hakkında Eleştirisi İslâm düşüncesinde bilgi teorisi alanında yapılmış en ilgi çekici araştırma Gazalî'nin (1058-1111) eserlerinde görülür. Gazalî «kesin bilgiye nasıl ulaşabiliriz? hangi bilgi alanlarında kesinlikten söz edilebilir? felsefe ve metafizik kesin bilgiler midir? duyular ve akıl tarafından sağlanan bilgilerin sağlamlığı ne ölçüdedir kesinlikleri ne derecededir?» gibi soruları sorarak bunlara cevaplar vermek istemişti. Genç yaşta ün salmış bir bilgin kelâma ve filozof olan Gazalî zamanla felsefenin çözüm yollarından ve görüşlerinden şüpheye düşmüş bu çözümlerden uzaklaşmış ve sonunda dine tasavvufa ve mistik bir düşünüşe yönelmiştir. Geçirdiği bu fikir serüvenini de eserlerinde anlatmıştır. Gazalî her şeyden önce bilgilerimizde kesinliği aramaktadır. Matematik ve mantık üzerinde herkesin birleştiği kabul ettiği bilgiler verir. Bunların kesinliği araştırma alanlarının iyice sınırlandırılmış olmasından gelmektedir. Buna karşılık Gazalî felsefenin varlık tanrı insan ruhu tanrı ile varlığın ilişkisi insan hayatının anlamı gibi konuları araştıran bölümünün yani metafiziğin sağlam bilgiler vermediğini söyler. Çünkü filozoflar arasında bu konular üzerinde bir anlaşma ve uyuşma yoktur; her biri aynı konu üzerinde bir başka fikri savunmaktadır. Aynı genel görüşlerden ve teorilerden hareket eden iki filozof bile birbiriyle anlaşamamakta ayrı sonuçlara varmaktadır. Gazalî bilgi hakkındaki genel eleştirmesini önce duyuların bizi aldatabileceğini belirterek ortaya koyar. Aklın metafizik konularda kesin doğrulara varabileceğinden de şüphe eder. Ve bunu daha önce filozofların kelâmcıların batınîlerin ve mutasavvıfların ileri sürdükleri görüşleri inceleyerek ve eleştirerek ortaya koyar. En şiddetli eleştirmelerini filozoflara yöneltir. Aklın felsefe ve metafizik alanında ele aldığı sorulara cevap vermeye çalışırken kendi kendisiyle çelişmeye düştüğünü sağlam ve üzerinde herkesin birleşeceği çözüm şekilleri bulamadığını söyler. Ayrıca filozofların akıl ile imanı (felsefe ile dini) birleştirmeye çalışmalarının da bir hata ve başarısızlık olduğunu ileri sürer. Gazalî'ye göre dindeki «yaradılış» fikri felsefeyle açıklanamaz. Bilginin ve aklın eleştirmesiyle işe başlayan Gazalî bu eleştirmelerden yeni bir felsefeye gitmemiştir. Bilgi hakkında şüpheci bir tutum göstermiş bu şüphecilikten imana ve dine yönelmiştir. Ama Gazalî'nin dine yaklaşması tasavvufa ulaşmasıyla son bulur. «Gazalî için akılla iman arasındaki bu dramda sığınılacak bir yer kalır ki o da tasavvuftur.» (Ülken s. 291). Gazalî akıl ile imanı birbirinden kesin olarak ayırarak sonunda imanı seçmiştir. Ahlâkî hayat tanrı ile birleşmenin ve hakikate ulaşmanın hazırlığından başka şey değildir insan ahlâklı hayat boyunca kötülüklerden arınarak hakikati görüp kavrama ve sevme (aşk) yoluyla tanrısal birliğe ulaşır. Gazalî bu görüşleriyle batı düşüncesi üzerinde derin etkiler yapmıştır. alıntı | |
|
Etiketler |
eleştirisi, felsefe, gazalinin, hakkında |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Felsefe Nedir? Felsefe Ne Değildir? Felsefe İle İlgili Her Şey | Kalemzede | Felsefe | 0 | 13 Ocak 2021 18:13 |
Felsefe hakkında 50 erkek 50 etkileyici söz.. | SimHa | Felsefe | 0 | 07 Mart 2018 02:04 |
İbni Sina'nın Felsefe Hakkında Görüşleri | Liaaa | Felsefe | 0 | 10 Mart 2012 14:58 |
Peki düşünce adamları - filozoflar - felsefe hakkında neler söylemekte, felsefeyi nas | Ecrin | Felsefe | 0 | 06 Aralık 2011 20:48 |
FiLozofLarın Felsefe Hakkında Sözleri | Sihir | Felsefe | 0 | 10 Ekim 2011 10:40 |