IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  reklamver

Etiketlenen Kullanıcılar

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 03 Mayıs 2011, 23:25   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Türk Edebiyatının Dönemleri(Fecr-i Ati)




Türk Edebiyatının Dönemleri
(Fecr-i Ati)


[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Döneminin Genel Özellikleri
1. 20 Mart 1909′da Hilal Matbaası’nda toplanan Şahabettin Süleyman,Yakup Kadri, Refik Halit, Cemil Süleyman, Köprülüzade Mehmet Faut, Tahsin Nahit, Emin Bülent, Ali Süha, Faik Ali ve Müfit Ratib gibi yeni bir hareket başlatmayı planlar. Ahmet Haşim de bu harekete katılır. Böylece [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Encümen-i Edebisi Beyannamesi, 24 Şubat 1910′da yayımlanır. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı, II. Meşrutiyet’in ilanından sonra Servet-i Fünûn dergisinde yayımlanan bir bildiriyle başlar.
2. Edebiyatımızda ilk edebi bildiriyi (beyannameyi) yayımlayan topluluktur.
3. Edebiyatımızda ilk edebî topluluktur.
4. Servet-i Fünûn [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına tepki olarak doğmuştur.
5. ‘Sanat şahsi ve muhteremdir.’ (Sanat kişisel ve saygıya değerdir) görüşüne bağlıdırlar.
6.[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ciddi ve önemli bir iştir, bunun halka anlatılması lazımdır.’ görüşüne sahiptirler


7. Batıdaki benzerleri gibi dil, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve sanatın gelişmesine, ilerlemesine hizmet etmek; gençleri bir araya getirmek; seviyeli fikir münakaşalarıyla halkı aydınlatmak; değerli ve önemli yabancı eserleri [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ye kazandırmak; Batıdaki benzer topuluklarla temas kurmak, böylece [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ını Batı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına yaklaştırmak, Batı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ını [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına tanıtmak amacındadırlar.
8. Servet-i Fünûn’a bir tepki olarak ortaya çıkmasına rağmen, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sahasında bu [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ın özelliklerini sürdürürler.
9. Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar tabiat ve aşktır.
10. Tabiat tasvirleri gerçekten uzak ve subjektiftir.
11. Dil bakımından Servet-i Fünûn’un devamıdır. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kelime ve tamlamalarla dolu, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dilden uzak ve kapalı bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dili oluşturmuşlardır.
12. Aruz veznini kullanarak serbest müstezat türünü daha da geliştirmişlerdir.
13. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ciler [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ile yakından ilgilenmişlerdir.
14. Şiirde özellikle Sembolizmin etkisi söz konusudur. Hikâyede Maupassant, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]da ise Henrich Ibsen örnek alınır.
15. Belli bir sanat anlayışında, belli değer [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]leri etrafında birleşmeyi değil, ferdi hürriyeti ve bunun sonucu olarak da çeşitliliği savundukları için kısa sürede dağılmışlardır. Dağılmalarında özellikle [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘in çıkardıkları Genç Kalemler dergisi etkilidir. Yani Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hareketinin başlaması [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘yi bitirir.
16. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]-ı Cedide ile Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] arasında bir köprü görevi görür.
17. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘nin en önemli temsilcisi Ahmet Haşim’dir.
18. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Beyannamesine imza atanlar: Ahmet Haşim, Ahmet Samim, Emin Bülent (Serdaroğlu), Emin Lami, Tahsin Nahit, Celal Sahir (Erozan), Doktor Cemil Süleyman, Hamdullah Suphi (Tanrıöver), Refik Halit (Karay), Şahabettin Süleyman, Abdülhak Hayri, İzzet Melih (Devrim), Ali Canip (Yöntem), Ali Süha (Delibaşı), Faik Ali (Ozansoy), Fazıl Ahmet (Aykaç), Mehmet Behçet (Yazar), Mehmet Rüştü, Mehmet Fuat (Köprülü), Müfit Ratib, Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), İbrahim Alaattin.
19. Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘ın başlamasıyla Hamdullah Suphi, Ali Canib ve Celal Sahir’in bu harekete katılmalarıyla topluluk 1912′de dağılmıştır. Yalnızca Ahmet Haşim [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının temel ilkelerine bağlı kalmış ve Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hareketine katılmamıştır.
20. Fecri Ati’nin görüşlerini, Yakup Kadri, Celal Sahir, Ahmet HAşim, Müfit Ratip, Mehmet Fuat ve Ali Canib Resimli Kitap adlı dergide; Mehmet Rauf, Hüseyin Suat ve Raf Necdet de [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lere Servet-i Fünûn’da cevap verdiler.


Fecr-i Ati Döneminin Önemli Sanatçıları
Dönemin belli başlı temsilcileri şunlardır: Ahmet Samim, , Ahmet Haşim, , Emin Bülent Serdaroğlu, , Emin Lami, , Tahsin Nahit, , Celal Sahir, , Cemil Süleyman, , Hamdullah Suphi Tanrıöver, , Refik Halit Karay, , Şahabettin Süleyman, , Abdülhak Hayri, , İzzet Melih Devrim, , Ali Canip Yöntem, , Ali Süha Delilbaşı, , Faik Ali Ozansoy, , Fazıl Ahmet Aykaç, , Mehmet Behçet Yazar, , Mehmet Rüştü, , Fuat Köprülü, , Müfit Ratip, , İbrahim Alaettin Gövsa
Ahmet Haşim (1884-1933):Fecr-i Âtî şiirinin en önemli ismidir. Sanat için sanat yapmıştır. Sembolizmin en önemli temsilcisidir. İşlediği başlıca temalar tabiat ve aşktır. Şiirlerinde hayalle birlikte musikiye önem vermiştir. Lirik bir şairdir.
Tamamen [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]u kullanmıştır. Dili süslü ve sanatlıdır. En çok serbest müstezadı kullanmıştır. Ona göre [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] anlaşılmak için yazılmaz, şiirde anlam aranmaz; şair bir hakikat habercisi, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dili de bir açıklama vasıtası değildir. Şiir duyulmak için yazılır ve okunur; şair tabiatın kendine hissettirdiklerini sembollerle şiirine yansıtır, okuyan da kendi hayal dünyasına uygun olarak algılar; [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dili de telkin görevindedir.

Şirin dili musiki ile söz arsında ve sözden ziyade musikiye yakındır. Şiirde musiki anlamdan daha önemlidir. Haşim’e göre şiirin kaynagi şuuraltidir. Şiirlerinde diş dünyayi, kişinin iç dünyasinda, ruhunda aldigi şekillerle yansitmaya çalişir. Diş dünyaya ait izlenimleri kendi dünyasinda şekillendirerek ve renklendirerek ortaya çikarir. Şiirlerindeki tabiatla ilgili kavramlar, akşam, gurup, şafak, gece, mehtap, yildizlar, göller, ormanlardir. Şairin şahsinda var olan içe dönüklük, şiirlerinde realiteden kaçiş olarak ortaya çikar.Şiirlerini Piyaleb ve Göl Saatleri adli eserlerinde toplamiştir.
Nesirleri: Gurabahane-i Laklakan, Bize Göre, Frankfurt Seyahatnamesi.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] topluluğunun en başarılı santçısı olan Ahmet Haşim topluluk dağıldıktan sonra çalışmalarına bireysel olarak devam eder. Şairin yaşamı santını derinden etkiler. Bu nedenle şiirlerinde çocukluk anıları, aşk ve doğa konularında yoğunlaşır. Karamsar yaklaşımı onun belirgin özelliğidir. Şiirlerinde ağır ve süslü bir dil kullanmasına rağmen nesirlerinde daha açık ve nispeten yalın bir dil vardır.
Piyale adlı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kitabının önsözünde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] anlayışını şöyle açıklar: ‘Şiirin asıl özelliği ‘duyulmak’tır. Şiirin dili musiki ile söz arasında ve sözden ziyade musikiye yakındır. Yani bu dil, bir açıklama vasıtası olmaktan ziyade bir telkin vasıtasıdır ve şiirde musiki anlamdan önce gelir. Bu bakımdan kelimeler, şiire, anlam değerlerinden çok musiki değerleriyle girerler. Şiirin anlam bakımından açık olması zaruri değildir. Şiirin doğduğu yer şuuraltıdır. Konu ise sadece terennüm için bir vesiledir’.

Şiirde musikiyi ön plana alan, anlam açıklığını ikinci plana atan, mısralarda geniş ve akıcı bir telkin yeteneği arayan ve şiirin kaynağını bilinçaltında bulan bu anlayış ile sembolizmin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] anlayışı arasında yakınlıklar vardır. Ancak sembolist şiirin asıl unsur olan sembol, Haşim’in şiirlerinde yoktur. Onun, anlamı anlaşılmayan veya değişik yorumlara elverişli bulunan şiirleri pek azdır. Bu bakımdan Haşim’i sembolist bir şair olarak kabul etmek pek güçtür. Haşim’in şiirine en uygun anlayış tarzının, empresyonizm olduğu kabul edilebilir. Gerçekten şiirlerinde dış dünyaya ait gözlemlerinin kendi iç dünyasında yarattıığı izlenimleri aksettirmesi bu anlayışın en açık göstergesidir.

Göl Saatleri’nin küçücük ve manzun ‘Mukkadime’si de empresyonizmin özlü bir ifadesinden başka bir şey değildir.

Şiirleri: Göl Saatleri, Piyâle

Nesirleri: Gurebâ-hane-i Lâklâkan, Bize Göre

Gezi Notları: Frankfurt Seyahatnamesi



Refik Halit Karay (1888-1965): Fecr-i Âtî’den sonra Millî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hareketine katılmıştır. Eserlerini de bağımsız bir şahsiyet olarak vermiştir. Edebî hayatı köşe yazarlığı ile başlamıştır. Sonra da sırayla hikâyeciliği ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]cılığı gelir. İlk yazılarında [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hayatı ele almış, sosyal hayattaki çarpıklıkları, zekî ve nükteli bir üslûpla dile getirmiştir. Hayatın gülünç yanlarını karikatürize etmiştir. Sade ve temiz bir dille yazdığı Memleket Hikâyeleri’nde Anadolu insanının hayatını bütün canlılığı ile yansıtmıştır. Gözlem yeteneğinin üstünlüğü dikkat çeker. Eserlerinde kişilerin ruh tahlillerine fazla değinmez.İnsanların dürüst olmayan, kurnazlık ve menfaatçilikle ilgili yönlerini ortaya kor. Bunu mizah ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ile yapar. Hiciv, eserlerinde önemli bir unsurdur. Şahısları kendi sosyal çevreleri ile birlikte anlatır. Konuşma dilinin bütün canlılığını ve tabiiliğini ortaya kor.
Romanları: İstanbul’un İç Yüzü, Çete, Sürgün, Nilgün, Bugünün Saraylısı, Kadınlar Tekkesi, Anahtar
Hikâyeleri: Memlekete Hikâyeleri, Gurbet Hikâyeleri (Hatay’da sürgünde yazdığı eseridir).
Hiciv ve Mizah Yazıları: Kirpinin Dedikleri, Deli, Sakın Aldanma İnanma Kanma, Tanıdıklarım.

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet reklamver
Cevapla

Etiketler
ati, dönemlerifecri, edebiyatının, türk


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Türk Edebiyatının Dönemleri(Servet-i Fünun) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 2 03 Ağustos 2013 03:23
Türk Edebiyatının Dönemleri(Milli Edebiyat) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 0 03 Mayıs 2011 23:26
Türk Edebiyatının Dönemleri(Tanzimat Edebiyatı) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 0 03 Mayıs 2011 23:24
Türk Edebiyatının Dönemleri (Halk Edebiyatı) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 0 03 Mayıs 2011 23:22
Türk Edebiyatının Dönemleri(Yazılı Edebiyat) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 0 03 Mayıs 2011 21:13