03 Mayıs 2011, 23:24 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Türk Edebiyatının Dönemleri(Tanzimat Edebiyatı) Türk Edebiyatının Dönemleri [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı, bir kültür ve siyasi hareketin sonucu olarak ortaya çıkmış bir edebi akımdır. 3 Kasım 1839′da Reşit Paşa tarafından ilan edilen ve Gülhane Hattı Hümayunu da denilen yenileşme beratının yürürlüğe konmuş olmasından doğmuştur. Bu olay daha sonraları [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Fermanı olarak adlandırılacak,gerek siyasi alanda gerek edebi ve gerekse toplumsal hayatta batıya yönelmenin resmi bir belgesi sayılacaktır. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Tarihçilerimizde 1839 yılını [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının başlangıcı olarak kabul edeceklerdir.(Tanzimat Edebiyatı) [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatının Genel Özellikleri 19. yy. Osmanlı İmparatorluğu’nda artık gerileme ve çöküş devrinin başladığı dönemdir. Ardı ardına alınan yenilgiler, geniş Osmanlı topraklarında birbiri ardına gelen isyanlar, yönetimi bir arayış içine çekmiş, III. Selim devrinde ilk kez orduda yapılan ıslahat hareketleri ile Avrupa’nın teknik ve kültürel üstünlüğü karşısında imparatorluk yönünü batıya çevirmek zorunda kalmıştır. Gülhane Hattı Hümayunu’nun yürürlüğe konmuş olmasıyla her alanda bir yenileşme hareketi başlamıştır. Okullarda öğretimin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘ye dönmesi, gazeteciliğin başlaması ve gelişen milliyetçilik sonucunda edebi yenileşme de beraberinde gelmiş, bu değişmelere,uyanan yeni fikir akımlarına paralel olarak ortaya çıkmış, yeni bir medeniyet değişiminin sonucu olarak gelişmiştir. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dönemiyle birlikte [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızda sosyal ve siyasal konuların yanında [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] olaylar tartışma alanına çekilmiştir. 1860ta tercüman-ı ahval gazetesinin yayımlanmasıyla başlar, 1896′ya kadar sürer. Sarsıntılar geçiren Osmanlı İmparatorluğu durumunu kurtarmak için, ordudan başlayarak ıslahat ve devrim hareketlerine girişiyordu . 3. Selim , 2. Mahmut , Abdülmecit dönemleri böyle geçmiştir. Bu ortamda Batıcı ve yenilikçi olan şair ve yazarlar, sanatlarını toplum için kullandılar. Fransız kültürüyle kültürüyle yetişmiş ,[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tik ve ülkücüydüler. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirini yıkmaya çalıştılar. Çok yönlüydüler: şair,[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]cı,[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yazarı…vb. Sanattan çok,fikir ve ülkü peşindedirler; zulme,haksızlığa karşı savaş açarlar. Vatan ,millet,hürriyet,adalet,meşrutiyet kavramlarını heyecanla savunurlar. Daha geniş kitlelere seslenebilmek için ,dilde sadelik yanlısıdırlar. Hemen hepsi politikacı ve mücadele adamıdırlar. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ikinci döneminde realizimin etkisi görülür. Şiirde konu birliğini sağladılar. Aruzla yazdılar. Düzyazı dilini şiire uyguladılar. Roman,hikaye, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gibi türler,[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımıza bu dönemde girdi. İlk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılar ,[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirinin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] biçimlerini kullandılar. Genel özellikler: a. Bu dönem sanatçıları, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ında hiç bulunmayan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], hikaye, anı, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gibi yeni [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] türleri getirmişler, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ında bulunan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], tarih, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gibi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] türlerini Batı anlayışına göre yenileştirmişlerdir. b. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının özellikle ilk devirlerinde yetişen sanatçıların çoğu (Ziya Paşa, Namık Kemal) Montesquieu, Rousseau, Voltaire gibi Fransız devrimci yazarlarının etkisi altında kalarak, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve şiirlerinde zulme, haksızlığa, geriliğe karşı şiddetli bir dille mücadeleye girişmişler; vatan, millet, hürriyet, hak, adalet, kanun, meşrutiyet gibi kavramları yaymaya çalışmışlar, “toplum için sanat” anlayışını benimsemişlerdir. c. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise (Recai-zâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hâmit, Sami Paşa-zâde Sezai) toplum işlerine daha az karışmışlar, “sanat için sanat” anlayışını benimser görünmüşlerdir. Klasisizm, bir akım olarak bizim [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızı etkilememiştir. Kimilerinin etki saydığı, Ahmet Vefik Paşa’nın Molieré’den çevirileri ve uyarlamalarıdır. Çeviri yapmak, o akımdan etkilenmek değildir. Şinasi ise Romantizme (Coşumculuğa) kapılmadığı için Klasisizmin etkisinde gibi düşünülürse de bu yaklaşımlar doğru değildir. Özetle: Klasisizm, bir akım olarak bizim [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızı etkilememmiştir. d. Çoğu Fransız [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ını örnek olarak alan bu sanatçıların bir kısmı Ahmet Vefik Paşa, Realizm (Recai-zâde Mahmut Ekrem, Sami Paşazâde Sezai Nabi-zâde Nâzmi.) akımının etkisi altında eserler vermişlerdir. e. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı’nın tersine olarak, seçkin kişiler için değil, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] için meydana getirilen bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] düşüncesiyle ortaya çıkmıştır. Bu görüşü benimseyen Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal, Ahmet Mithat, Ali Bey özellikle [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], anı, kısmen de olsa [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] türlerinde eserler vermişlerdir. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının ikinci devrinde yetişen Recai-zâde Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit, başta olmak üzere bazı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılar ise bu amaçtan uzaklaşmış görünmektedirler. f. Dilin sadeleşmesi, konuşma dilinin yazı dili haline gelmesi düşüncesi savunulmuştur. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının başlıca sanatçıları dil konusunda bu düşünceyle birlikte, eski alışkanlıklarından kurtulup da öz [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yazmış değildir. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], daha çok, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]; anı, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], bir dereceye kadar da [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]larda kullanılmıştır. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının ikinci devrinde yetişen sanatçılar ise konuşma dilinden uzaklaşarak [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı geleneklerini sürdürmüşlerdir. Tanzimat Döneminin Önemli Temsilcileri ŞİNASİ (1826-1871): 1860′TA Tercüman-ı Ahval gazetesini çıkararak yeni bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ın önderi olan Şinasi, orta yetenekte bir şair olarak kabul edilir. Toplum için sanat anlayışını benimseyen sanatçı, dilin süs ve özentiden kurtulup sadeleşmesi için çalışmıştır. Basılan ilk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eserini yazan sanatçı, aynı zamanda [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızda hak, adalet, eşitlik, özgürlük gibi kavramları kullanan ilk kişidir. Edebiyatımızda akılcılığın ilk önderi sayılan Şinasi, noktalama işaretlerini [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımıza kazandıran bir sanatçıdır.Eserleri: Şair Evlenmesi ([Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]), Tercüme-i Manzume (çeviri şiirler), Müntehabat-ı Eşar ([Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]), Durub-ı Emsal-i Osmaniye (atasözleri). NAMIK KEMAL (1840-1888): İlk şiirlerini [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirinin etkisiyle yazan sanatçı Şinasi’yle tanıştıktan sonra [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ın Batılılaşması gerektiğine inanır ve sonuna kadar da bu düşünceyi savunur. Daha çok hak, adalet, vatan, ahlak gibi temaları işler. İçerik olarak tamamen yeni olan şiirlerinde biçimsel olarak [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına bağlılık görülür. Hece [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]süyle [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ler yapmasına rağmen [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]u kullanmıştır. Tiyatroyu faydalı bir eğlence olarak kabul eden sanatçı, bu türde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tik dramların etkisindedir. Tiyatro eserlerinde teknik yönden yetersiz olan sanatçı kimi kez [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] konuşma dilini kullanır, kimi kez de süslü bir anlatıma başvurur. Romanlarında Batılı tekniğe uyma çabasındadır. Ancak tekniği sağlam değildir. Kahramanları [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tizmin etkisiyle iyiler ve kötüler olmak üzere ayrılmıştır. Konuşma yerlerinde dil nispeten yalınken, betimlemelerde ‘sanatkârane’dir. Aynı zamanda gazeteci olan Namık Kemal mücadeleci bir kişiliğe sahiptir. Eserleri: Romanları: İntibah, Cezmi Oyunları: Vatan yahut Silistre, Zavallı Çocuk, Akif Bey, Gülnihal, Celalettin Harzemşah, Karabela Eleştirileri: Tahrib-i Harâbât. Takip ZİYA PAŞA (1825-1880): Şiirleri içerik ve biçim açısından [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının özelliklerine uygunluk gösterir. Ancak hak, adalet, kanun gibi kavramları Ziya Paşa da kullanmıştır. Batılılaşmada şiirlerinden çok düşünceleriyle önem taşır. Hece [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]süyle de [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ler yapmıştır. En ünlü eseri ‘Terkib-i Bent’idir. ‘Harâbât’ adlı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiiri antolojisinin önsözündeki düşünceleri nedeniyle Namık Kemal’in [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lerine hedef olmuştur. AHMET MİTHAT (1844-1912): Batılı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve hikaye tekniğiyle [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hikayelerini uzlaştırmaya çalışan Ahmet Mithat Efendi halka seslenmeyi ve eserlerinde halkı eğitmeyi amaçlamıştır. Bu nedenle sık sık olayların akışını keserek okuyucuya seslenmiştir. Teknik bir kaygı gütmeyen sanatçı, dönemin en çok okunan yazarıdır. Halka okuma alışkanlığı kazandırma konusundaki başarısı herkesçe kabul edilir. Genel olarak [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tizmin etkisindeki sanatçı hemen her türde eser vermiştir. Halka seslenmeyi amaçladığı için de nispeten daha sade ve yalın bir dil kullanmıştır. Kırktan fazla [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı, pek çok öyküsü ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eseri olan sanatçının önemli eserleri şunlardır: Romanları: Hasan Mellah, Hüseyin Fellah, Felatun Bey’le Rakım Efendi, Yeryüzünde Bir Melek, Henüz On Yedi Yaşında….. Öyküleri: Yeniçeriler, Letaif-i Rivayât (seri hikayeler)….. Oyunları: Çerkez Özdenler, Çengi…. AHMET VEFİK PAŞA: Ahmet Vefik Paşa Milliyetçilik ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akımlarının ilk büyük temsilicisidir. Moliere komedilerinden yaptığı 16 çeviri ve uyarlamayla, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]suna önemli hizmetler etti. Eserleri: Lehçe-i Osmani, Şecere-i [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], Moliere’den Zor Nikah, Meraki, Azarya, Zoraki Takip. RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847-1914): ‘Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir’ ve ‘[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ahlakla hizmet etmek zorunda değildir’ düşüncesinde olan sanatçı daha çok aşk ve doğa konularını işler. Şiirlerinde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tizmin etkisinde olan Recaizade Mahmut Ekrem, yanlış batılılaşmayı ele aldığı ‘Araba Sevdası’ adlı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ında realist bir tutum izlemeye çalışır. Sanatçının eski [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] taraftarlarıyla olan tartışmaları ünlüdür. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]cuları bir araya toplayarak [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hareketine önderlik etmiştir. Sanat için sanat anlayışına bağlı olan sanatçının dili yabancı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve tamlamalarla doludur. Eserleri: Şiirleri: Nijat Ekrem, Nağme-i Seher, Yadigâr-ı Şebab,Zemzeme (I, II, III) Oyunları: Çok Bilen Çok Yanılır, Vuslat, Afife Anjelik Hikayeleri:Muhsin Bey, Şemsâ Roman: Araba Sevdası ABDÜLHAK HAMİT TARHAN (1892-1937): Edebiyatımızda ‘şair-i azam’ olarak adlandırılan sanatçı eskiyi yıkan ihtilalci kişiliğiyle tanınmıştır. Sanat için sanat görüşünde olan Hamit, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tizmin etksindedir ve en çok ölüm konusunu işler. Oyunlarında tekniğe önem vermeyen sanatçı, bunları okumak için yazdığını söyler. Bunların bir kısmı manzum, bir kısmı düzyazıdır. Tiyatroda konunun yabancı toplumlardan alınması gerektiğini savunur. Edebiyatımızda ‘tezatlar şairi’ olarak da anılan sanatçının önemli eserleri şunlardır: Şiirleri: Sahrai Belde veya Divaneliklerim, Makber, Ölü, Hacle, Garam, Validem, İlhamı Vatan….. Oyunları: Macera-yı Aşk, Sabr ü Sebat, İçli Kız, Duhter-i Hindu, Tarık, Zeynep, Finten, İlhan, Turhan, Hakan (Ayrıca [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]süyle ve manzum olarak yazdığı iki oyunu da vardır: Nesteren ve Liberte) SAMİPAŞAZADE SEZAİ (1860-1936): Gerçekçi bir yaklaşımla yazdığı ‘Sergüzeşt’ adlı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ıyla tanınır. Öykülerini ‘Küçük Şeyler’ adlı kitapta toplamıştır. NABİZADE NAZIM (1862-1893): Realist-natüralist bir anlayışı benimseyen sanatçının iki önemli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı ‘Kara Bibik‘ ve ‘Zehra’dır. Tanzimat Edebiyatında Edebi Gelişmeler [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ında en önemli yenilik, nesirde, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kuruluşunda görülür. Bu akımda söz hüneri göstermek değil, bazı düşünceleri halka yaymak amaçlandığından, “seci” ler atılmış, asıl düşünce ile ilgisi bulunmayan doldurma sözlere yer verilmemiş, düşünceler sayfalarca süren uzun cümleler yerine kısa cümlelerle anlatılmaya çalışılmıştır.İlk zamanlarda Ziya Paşa, Namık Kemal başta olmak üzere bu akımın öncülüğünü yapan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılar [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] biçimlerinin dışına pek çıkılmamış, yeni düşünceler eski biçimler içinde söylenmiş olsalar da sonraları eski biçimler tamamen bırakılarak yeni biçimler kullanılmaya başlanmıştır. Recai-zâde Mahmut Ekrem, özellikle Abdülhak Hamit in eserlerinde bu açıkça görülmektedir. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı’na yeni giren yazı türleri önceleri Fransızca’dan yapılan manzum çevirilerde görülmüş, telif şiirlerde çok sonra kullanılmıştır. Beyitlerin başlı başına birer bütün olmasıyla yetinilmeyip, bütün mısralar aralarında bir anlam bağı bulunmasına, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiiri’ndeki “parça güzelliği” anlayışı yerine şiirin baştan sona kadar belli bir düşünce etrafında gelişmesine; yani konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verilmiştir. Şiirin konusu genişletilmiş, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hayatla ilgili her türlü olay, duygu ve düşünce şiirlerde yer almıştır. Genel olarak [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] vezni kullanılmakla birlikte, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘lerin öz vezninin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] vezni olduğu kabul edilmiş, Ziya Paşa, Namık Kemal, Ahmet Cevdet Paşa başta olmak üzere bu vezinle yazmaya özen gösterilmiş fakat bu istek geniş bir akım halini alamamış, girişilen birkaç [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]si ile yetinilmiştir. Şiir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı sanatçıları her şeyden önce şiirin konusunu ve anlatımını değiştirdiler.Namık Kemal Lisan-i Osmani’nin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazalar” isimli eserinde uzun [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]sinde şiirin,fikrin gelişmesine ve halkın eğitilmesine olan büyük hizmetinden söz eder.[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının gerçekle ilgisizliğine,yapmacıklığına,boşluğuna şiddetle hücum eden Namık Kemal,[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ın yeniden düzenlenmesini ister.Bunun içinde her şeyden önce yeni bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yolu,yeni bir dil bulunmasını gerekli görür.Dilin bir an önce konuşma diline yaklaştırılması gerekliliğini savunur.Buna rağmen [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirinin dilinin sade olduğunu söylemek zordur. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şirinin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirine bağlı kaldığı unsurlar daha çok biçim alanındadır.Bu dönemde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] veznine olan ilgi biraz artmışsa da [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eski hakimiyetini sürdürmüştür.[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirinin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şekilleri aynen kullanılmıştır. Şiirin konusu değişmiş,aşk,hasret,ayrılık gibi kişisel konular bir yana bırakılmış,eşitlik,özgürlük,adalet,hukuk gibi toplumsal konulara önem verilmişitir.Ancak bu daha çok I.[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılar denen Şinasi,Ziya Paşa,Namık Kemal gibi sanatçılarda görülür.II.[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılar denen Recaizade Mahmut Ekrem,Abdulhak Hamit,Sezai’de ise kişisel konular yeniden ele alınmıştır. Tiyatro [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dönemine gelinceye kadar [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızda Batılı anlamda sahne [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]su görülmez.Ancak [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] arasında Karagöz ile Hacivat,ortaoyunu,meddah gibi seyirlik oyunlar vardır. * Karagöz bir kukla oyunudur.Değişik söz oyunlarıyla yanlış anlaşılan sözlerle güldürü unsuru sağlanır.Eğlendirme amacı taşır.Karagöz adlı cahil biriyle Hacivat adlı bilgili geçinen biri arasındaki atışmalarla sürer gider. * Ortaoyunu ise şehir meydanlarında ya da kendileri için hazırlanan yerlerde Pişekar,Kavuklu,Zenne gibi sabit tiplerle oynanan güldürü amaçlı seyirlik oyundur. * Meddah tek kişilik bir oyundur.Yüksekçe bir yere çıkan meddah,değişik şivelerle konuşarak anlattığı bir olayla güldürü oluşturur. Bu oyunlar belli bir metne dayanmayan,oyuncuların [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] esnasında konuşmalarıyla oluşan oyunlardır.Eğitici bir amaç taşımaz.[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]su ile bir okul sayılmış,halkın eğitilmesinde bir araç sayılmıştır.Bunlarda sosyal eğitim önplandadır.Toplumda görülen aksaklıklara doğrudan doğruya dokunmak veya tarihin ibret verici olaylarını ele alıp onlardan ahlaki sonuçlar çıkarmak amaçlanmıştır.[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]sundadil ve üslup konuşma diline ve üslubuna çok yaklaşmıştır.Fakat ikinci dönem [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılarda bilhassa Hamit’in eserlerinde doğallığını gittikçe kaybetmiş,süslü,yapmacıklı bir hale gelmiştir. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] döneminin yayınlanan ilk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eseri Şinasi’nin Şair Evlenmesi adlı tek perdelik komedisidir.Tiyatro alanında eğitici eserler ise Namık Kemal tarafından verilmiştir. Roman ve Hikaye [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dönemi öncesi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı’nda hikaye ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] türleri yoktu.Nesir alanında daha çok tarih,siyasetname gibi türler verilmiş,olay kaynaklı tür mesneviler kullanılmıştır. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] alanında bir çığır açmış,onu şiirden daha etkili bir hale getirmiştir.Süsten,özentiden uzak,halkın okuması,bilgilenmesi amacıyla eserler ortaya koyulmuştur. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı’nda [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çevirilerle başlamıştır.Bu alanda ilk eser Yusuf Kamil Paşa’nın Fenelon adlı Fransız yazardan çevirdiği Telemak adlı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]dır.Bir çok teknik kusurlarla dolu olan bu eserin kahramanlarının yabancı olmasına rağmen büyük ilgi gördü.Konusuyla,kahramanlarıyla ilk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı ise Şemseddin Sami’nin yazdığı Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat adlı bir aşk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ıdır.Bu da bir çok kusurlarla dolu basit bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ndır.Edebi sayılabilecek ilk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Namık Kemal’in İntibah adlı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ıdır. Hikaye alanında ise yine ilk eserler [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] döneminde verilmiştir.Özellikle Ahmet Mithat [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hikayeleri ile batı tekniğini birleştirdi.Letaf-i Rivayat adlı hikaye serisi ile [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hikayelerini modernleştirmeye çalıştı ve ve bu alandaki ilk batılı eserlerdendir.Ancak modern anlamda ilk hikayecilik Sami paşazade Sezai’nin Küçük Şeyler adlı eseriyle başlar. Tanzimat Edebiyatında Felsefe Bu dönem [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ını iki farklı çizgide inceleyebiliriz; aslında [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına kısacada yenilikler yani batılılaşma [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ıda denilebilir.* [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının ilk nesli olan Şinasi,Ziya Paşa, Namık Kemal gibi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılar [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]iye’de siyasi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] devriyle [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lmeyecek kadar geniş bir aydınlar sınıfı yetiştirmişlerdir. Asıl önemli olan ise [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘nin gelişmesine gösterdikleri çaba olmuştur. Bilhassa Şinasi’nin (1826-1871) çıkarmış olduğu Tasvir-i Efkar Gazetesi çevresinde uyandırdığı halkçı dil hareketi ve ardından gelenlerin getirdiği yeni [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] anlayışı bunda önemli bir rol oynamıştır. Aynı zamanda [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının kurucusu sayılan Şinasi şiirde ilk defa eski şekiller içinde yeni kavramları kullanmıştır. Namık Kemal ise daima geniş yankılar uyandıran eserler yazmış,neslinin en gür sesli şairi ve dava adamı olarak görülmüştür. Ziya Paşa [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiiri geleneğini sürdürmesine rağmen, siyasi ve sosyal düşünceler, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dilinin yazı dili olmasını savunan fikirleriyle arkadaşlarının ortak fikirlerine katılmıştır. Tüm bu yapılmak istenenlere rağmen [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılar 5 yüzyıl devam eden [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı geleneğinden tam olarak kurtulamamışlardır. Bu ilk neslin genel sanat felsefesi “toplum için,vatan için,hürriyet ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] için sanat” anlayışı olmuştur. * [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının birinciler kadar isyankar olmayan ikinci nesli diyebileceğimiz Hamit Ekrem ve Samipaşazade Sezai ise ustalarının izinde yürümekle beraber,siyasi ortamın ve devlet yönetimindeki baskının(2.Abdülhamitin istibdat yönetimi) [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘ın ilk yıllarına oranla ağırlaşması sonucu “Toplum için sanat” felsefesini bırakıp “Sanat için sanat” görüşünü devam ettiren [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılardır. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatının bu iki nesli arasında Namık Kemal,Şinasi,Abdülhak Hamit gibi güçlü temsilcileri yetişmiş olmasına rağmen, o yıllarda son çırpınışlarını gösteren eski [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]la,tutunmaya çalışan yeni [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] boğuşma halindedir. Bu devirde okuyan ve yazan kitle arasında eski [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]a bağlı olanlar daha fazladır.Buna rağmen yeni neslin görüşleri özellikle o dönemler için tamamen yeni olan gazete yazıları,[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...],[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...],[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gibi yazı türleri kısa zamanda ve kolayca geniş bir kitleye yayılacaktır. Birinci Dönem Tanzimat Edebiyatı 1860-1876 yillari arasında [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]inin birinci dönem temsilcileri Şinasi, Ziya Paşa, Namik Kemal, Ahmet Mithat Efendi, Şemsettin Sami ve Ahmet Vefik Paşa’dir.Bu dönemde sanat toplum içindir görüşü benimsenmiştir. Bu sebeple şiirde söyleyişe değil fikire önem verilmiştir. Dilde sadeleşme fikri savunulmuş ama uygulanamamıştır. Hece vezni ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı da savunulmuş ama sözde kalmiştir. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına tümden karşı çıkılmış ve ağır bir dille [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lmiştir. Fransız [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı örnek alınarak [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tizmden etkilenilmiştir. Roman, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gibi batıdan alınan türler ilk defa bu dönemde kullanılmıştır. Noktalama işaretleri de ilk defa bu dönemde kullanilmiştir. Kölelik ve cariyelik, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]larda sıkça işlenmiştir. Romanlar teknik bakımdan oldukça zayıftır. Yer yer olayların akişi kesilerek okuyucuya bilgiler verilmiştir, uzun uzun tasvirler yapılmış, tesadüflere sıkça yer verilmiştir. Edebiyatçılar [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ın yanında devlet işleriyle, siyasetle de bilfiil ilgilenmişlerdir. Dönemin Edebiyatçıları Şinasi (1826-1871): [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ında yeniliklerin öncüsüdür. 1860’ta Tercüman-ı Ahval’i (ilk özel gazete), 1862’de Tasvir-i Efkâr’ı çıkardı. İlk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]yi (Tercüman-ı Ahval mukaddimesi), ilk piyesi (Şair Evlenmesi) o yazdı. Noktalama işaretlerini de ilk defa o kullandı. La Fontaine’den fabllar tercüme etti. Lamartin’den de manzum çevirileri vardır. İlk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çevirilerini de o yaptı. Nesirlerinde dili sade; şiirlerine ise ağırdır. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Fermanı’nı ilân eden Mustafa Reşit Paşa için yazdığı iki kasidesi ünlüdür. Bu kasidelerdeki övgüleri [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirindekinden daha abartılıdır. O, başarılı bir şair ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] olmamasına rağmen batı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ından alınan yeni türlerle [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızın batılılaşmasında en çok onun emeği vardır. Eserleri: Şair Evlenmesi (Piyes; [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızdaki ilk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eseri), Müntehabat-ı Eşar (Şiir), [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]-ı Şinasi (Şiir), Durub-ı Emsal-i Osmaniye (ilk ata sözleri kitabı), Tercüme-i Manzume (çeviri şiirler) Ziya Paşa (1829-1880): Doğu kültürüyle yetişmiş, sonradan batı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına yönelmiştir. Fikren yenilikçi olmasına rağmen eserlerinde eskiyi, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiiri geleneğini devam ettirmiş, gazel ve kasideler yazmıştır. En meşhur terkib-i bent ve terci-i bent şairimizdir. Harabat adlı bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiiri antolojisi vardır. Daha önce “Şiir ve Inşa”da [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirinin bizim şiirimiz olmadigini, asil şiirimizin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiiri oldugunu söyleyen şair, eski [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gelenegini sürdürmüş, Harabat’ta âşik şiirini eleştirmiştir. Bunun yaninda sade dilden yanadir, ama kendisi agir bir dil kullanir. Bu onun içinde bulundugu bir ikilemdir. Hem eskiyi eleştirmekte hem de gelenegi devam ettirmektedir. Eserleri: Harabat: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Şiiri antolojisi, Külliyat-i Ziya Paşa/Eş’ar-ı Ziya: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiiri tarzındaki şiirleri (gazel, kaside ve şarkılar), Terkib-i Bent, Terci-i Bent: Bugün dahi dillerden düşmeyen beyitleri vardır. Zafername: Hiciv türünde bir kasidedir. Âlî Paşa’yı yermek için yazmıştır. Rüya: Mensur, Defter-i Âmal: Hatıraları. Namık Kemal (1840-1888):[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının en hareketli ve heyecanlı ismidir. Vatan şairi olarak tanınır. Şiirlerinden çok nesirleri ile tanınır. Edebiyatta hürriyet kavramını ilk kullanan şairdir. Şiirlerinde “hürriyet, vatan, kanun, hak, adalet” kavramlarını işlemiştir. Hürriyet Kasidesi, Vatan Şarkısı ve Vatan Mersiyesi bu konuları içerir. Namık Kemal de eski kültürle yetişmiş, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiiri eğitimi almış, gazeller, kasideler yazmıştır. Fakat o da sonradan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ını eleştirmiştir. Ziya Paşa’nın Harabat’ına karşı Tahrib-i Harabat’ı yazarak eskiye olan tepkisini ortaya koymuştur. Şinasi’nin kurduğu Tasvir-i Efkâr’ı, Şinasi Paris’e kaçınca Namık Kemal çıkarmaya başladı. Daha sonra kendisi de Ziya Paşa ile Paris’e kaçarak orada Hürriyet gazetesini çıkardı. İstanbul’a döndükten sonra İbret gazetesini çıkardı. Eserlerinde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tizmin etkisi görülür. Tiyatroyu faydalı bir eğlence olarak görmüştür. Eserleri: İntibah: İlk edebî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]. Cezmi: İlk tarihî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]. Tahrib-i Harabat, Takip: İlk edebî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]. Ziya Paşa’nın Harabat’ını eleştirmek için yazmıştır. Renan Müdafaanamesi: İlk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]. Vatan Yahut Silistre: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Celâlettin Harzemşah: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]. Gülnihal: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]. Onun en başarılı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eseridir. Âkif Bey: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Zavallı Çocuk: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kara Belâ: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], Osmanlı Tarihi, Kanije Muhasarası, İslâm Tarihi: tarih Ahmet Mithat Efendi (1844-1912): [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], tarih, coğrafya, ziraat, iktisat alanlarında eserler vermiştir. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yapmak için değil, okuma zevki aşılamak ve halkı eğitmek gayesiyle yazmıştır. En velût yazarımız odur. Yazı makinesi olarak bilinir. Asıl ilgi alanları, gazetecilik, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]cılık ve hikâyeciliktir. Otuz altısı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] olmak üzere iki yüze yakın eseri vardır. Romanları tür bakımından çeşitlilik gösterir: macera, aşk, polisiye, tarih… Dili sadedir, çünkü eser vermekteki amacı halkı eğitmektir. Hatta [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]larında olayın akışını keserek okuyucuya bilgiler de vermiştir. Eserleri: Romanları: Hasan Mellâh, Hüseyin Fellâh, Felâtun Bey’le Rakım Efendi, Paris’te Bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], Yeniçeriler… Çıkardığı gazeteler: Bedir, Devir, Tercüman-ı Hakikat Hikâyeleri: Letaif-i Rivayet Şemsettin Sami (1850-1904): Dil alanındaki eserleri ile tanınır. Kamus-ı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]î adlı sözlüğü [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve dil alanında en önemli eserlerdendir. Kamus-ı Arabî ve Kamus-ı Fransevî: Diğer sözcükleri Kamusul-a’lâm: Ansiklopedik sözlük Sefiller: Hugo’dan çeviri. Robenson Cruose: çeviri [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Ahmet Vefik Paşa (1823-1891): Milliyetçilik ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akiminin en önemli isimlerindendir. Tiyatro uyarlamalari ve çevirileri vardir. Bursa’da bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yaptırmış, burada tercüme ettiği eserleri sahnelettirmiş, halkı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ya gitme konusunda yönlendirmiştir. Moliere’in hemen hemen bütün eserlerini çevirmiştir. Tarih ve dil alaninda da eserleri vardir. Ebulgazi Bahadir Han’ın Şecere-i [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’ünü Çağataycadan çevirmiştir. Lehçe-i Osmanî: sözlük Atalar Sözü: ata sözleri mecmuası Hikmet-i Tarih ve Fezleke-i Tarih-i Osmanî adlı, tarihle ilgili eserleri de vardır. İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatı 1876-1896 yılları arasında ikinci dönemin tanınmış temsilcileri Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hamit Tarhan, Sami Paşazade Sezai ve Nabizade Nazım’dır. İkinci dönem [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çıların sanat anlayışları birincilerden farklıdır. İkinci dönemde sanat sanat içindir anlayışıyla eserler verilmiştir. Bunun sebebi bu devirde idarenin daha baskıcı davranmasıdır.Bu dönemde batı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı örnekleri daha başarılı bir şekilde ortaya konmuştur. Dönemin sanatçıları devlet işleriyle, siyasetle, toplum meseleleriyle değil sadece sanatla ilgilenmişlerdir. Birinci dönem sanatçılarının toplumsal sorunlarla ilgilenmelerine karşın bu dönem sanatçıları kişisel konu ve temaları işlemişlerdir. Bu yüzden dilleri daha ağırdır. Dönemin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]larında realizmin, şiirinde ise [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tizmin etkisi vardır. Dönemin Edebiyatçıları Recaizade Mahmut Ekrem (1847-1914): Şiir, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], hikâye, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], edebî bilgiler türlerinde eserler vermiştir. Şiirlerinde hüznü ve elemi işlemiştir. Ölümü hatırlatan tabiat manzaraları, hüzünlü duygular, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tik güzellikler, solgun güller, kitap yaprakları arasında kurutulmuş çiçekler, küçük kuşlar onun şiirlerinin konuları arasındadır. Oğlu Nejad’ın ölümü; işli, üzüntülü şiirler yazmasında etkili olmuştur. Edebiyatta yenileşmeden yanadır. Muallim Naci ile aralarında bu konularda tartışmalar olmuştur. Eserleri Nağme-i Seher: Şiir Yadigâr-ı Şebab: Şiir Pejmürde: Şiir Zemzeme: Şiir. Önsüzünde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hakkındaki düşünceleri ve edebî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]leri vardır. (Bu esere Muallim Naci “Demdeme” ile karşılık vermiştir.) Muhsin Bey: Hikâye Şemsa: Hikâye Araba Sevdasi: Roman. Realizmin etkisiyle yazilmiştir ve bati hayranligi yolunda düşülen garip durumları [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]r. Çok Bilen Çok Yanılır: Komedi Afife Anjelik: Tiyatro Vuslat: Tiyatro Atala: Tiyatro Talim-i [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]: Edebî bilgiler içerir. Samipaşazade Sezai (1860-1936) Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. atili tarzda hikâyeleri ve bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]i vardir. Sergüzeşt adli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]i realizme dogru atilmiş bir adimdir. Küçük Şeyler adli hikâye kitabi Fransiz realistlerinin sanat anlayişlarina uygundur. Rumuzul-edeb, bazi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], hikâye ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lerini içerir. Romantik özellikler taşiyan şiirler de yazmiştir. Şiir isimli bir de piyesi vardir. “İclâl”de, yeğeni İclâl’in ölümü üzerine yazdığı mersiye, bazı nesirleri ve hatıraları vardır. Abdülhak Hâmit Tarhan (1852-1937): Edebiyatta batılılaşmanın asıl ihtilâlcisidir. Şair-i Azam olarak bilinir. Kurallara uymayan, batı şiirinde gördüğü her yeniliği [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirine uygulayan, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirini bitiren o olmuştur. Doğu ve batı şiirini işlendikleri yerlere giderek öğrenmiştir. Sanatında [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tik etkiler vardır. Zengin bir lirizm bulunan şiirlerinde vezne, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ye, söze, dile pek önem vermemiştir. Taşkınlık ve yücelik, söyleyişteki tezat onun şiirinin önemli özellikleridir. Şiirlerinde ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]larında tarihî konular önemli bir yer tutar. Soyut kavramlar, hayat, tabiat, ölüm, insan, onun işlediği konulardır. Şiirleri: Sahra, Belde, Makber, Ölü, Bunlar O’dur, Hacle, Bâlâdan Bir Ses, Garam… Yirmiye yakın [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]su vardır. Sahnelenmesi imkânsız [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eserleri yazmıştır. Bu eserlerde insanların yanında ölüler, ruhlar, hayaletler, periler de rol alır. Tiyatroda egzotik, tarihî, millî ve dinî konuları işlemiştir. Bazı oyunlarında Shakespeare’in tesiri görülür. Hepsi de dramdır ve bazıları mensur bazıları da manzumdur. İlk [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eseri Macera-yı Aşk’tır. Tarık, Finten, Eşber, Nesteren, Sardanapal, İlhan, Hakan, Liberte önemli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eserleridir. Nabizade Nazım (1862-1893): Romanlarıyla ve hikâyeleriyle realizmin ve natüralizmin temsilcisidir. Karabibik, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızda Anadolu konulu ilk hikâyedir. Köy [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı olarak bilinir. Köy hayatı tam bir realizmle yansıtılmıştır. Zehra, ilk psikolojik [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] örneğidir. Eserde tasvir ve tahliller geniş yer tutar. Diğer hikâyeleri: Yadigârlarım, Bir Hatıra, Sevda, Haspa Muallim Naci (1850-1893): Eski şiirin savunucusu ve temsilcisidir. Eski-yeni konusunda Recaizade ile aralarında tartışmalar olmuştur. Naci göze hitap eden [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]yi savunurken, Recaizade kulağa hitap eden [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]yi savunmuştur. Tartışma konusu, “abes” ve “muktebes” kelimelerinin -eski yazıda- [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]li olup olmadıklarıdır. Batılı şiiri benimsememesine rağmen bu alanda başarılı şiirler yazmıştır. Şiir kitapları: Ateşpare, Şerare, Füruzan, Sünbüle Edebî eseri: Istılahat-ı Edebiye Sözlüğü: Lûgat-ı Naci Ara Nesil (1880-1896) [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının ikinci kısmı ile [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] arasında kalan dönem. Bu nesil [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’un hazırlayıcısıdır. En çok Recaizade Mahmut Ekrem’in ve Muallim Naci’nin etkisinde kalmışlardır. Bu dönemde eski-yeni tartışmaları yaşandı (Ekrem-Naci). Natüralizm bu dönemde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımıza girdi ve tartışıldı (Natüralizmi Beşir Fuat savundu). Serbest müstezat ve sone kullanıldı. Cümlelerin bir tek dizede bitmesi anlayışı terk edildi. Yeni terkipler ve kelimeler bulundu. Kafiyesiz şiirler de yazıldı. Kulak için [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] denendi. Dönemin Sanatçıları Abdülhalim Memduh, Ali Ferruh, Ali Kemal, Ali Nusret, Andelib Mehmet Faik Esad, Beşir Fuad, Fatma Aliye, Fazlı Necib, İsmail Safa, İsmet Bey, Mehmed Celâl, Menemenlizade Mehmed Tahir, Nabizade Nazım. Bu dönemde elliye yakın çıkan mecmuadan birkaçı: Bahçe, Şark, Hazine-i Evrak, Mecmua-i Âşâr-ı Edebiye, Mecmua-i Ebuzziya, Hafta, Âfak, Güneş, Berk, Gayret, Risale-i Hafi, Nokta, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] (1928’den sonra Uyanış adıyla), Mekteb, Hazine-i Fünun Malûmat, Resimli Gazete… | |
|
Etiketler |
dönemleri, dönemleritanzimat, edebiyatı, edebiyatının |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Türk Edebiyatının Dönemleri(Servet-i Fünun) | Ecrin | Türk Dili ve Edebiyatı | 2 | 03 Ağustos 2013 03:23 |
İbrahim Şinasi - Batı Etkisindeki Türk Edebiyatının;Tanzimat Edebiyatının, Kurucusu. | Sevda | Türk Dili ve Edebiyatı | 0 | 30 Kasım 2011 22:55 |
Türk Edebiyatının Dönemleri(Fecr-i Ati) | Ecrin | Türk Dili ve Edebiyatı | 0 | 03 Mayıs 2011 23:25 |
Türk Edebiyatının Dönemleri (Halk Edebiyatı) | Ecrin | Türk Dili ve Edebiyatı | 0 | 03 Mayıs 2011 23:22 |
Türk Edebiyatının Dönemleri(Divan Edebiyatı) | Ecrin | Türk Dili ve Edebiyatı | 0 | 03 Mayıs 2011 21:16 |