19 Ağustos 2014, 22:23 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Bahçe ve peyzaj sanatı tarihi – Tanımlar Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Bu sunum da Bahçe ve peyzaj sanatı tarihi – Tanımlar gibi pek çok not yer almaktadır. Tanımların bir kaçını konu altında da sizler ile paylaşmak istedik. Çok güzel verimli ve bu bölümler de okuyan arkadaşların çok işine yarayacak bir kaynak. Bahçe ve Peyzaj Sanatı Tarihi- Tanımlar Mastaba: Mısır’da ( İlkçağ’ da ) tuğla ile inşa edilen mezar yapılarıdır. Rölyef: İlkçağ Mısır uygarlığında özellikle mezar yapılarında duvarlara yapılan kabartmalar. Fresk: İlkçağ Mısır uygarlığında özellikle mezar yapılarında görülen duvar resimleridir. Lotiform: lotus biçimli sütun Palmiform: Sütun ve başlıklarda palmiye formunun kullanılması. Serdap: İlkçağ İran uygarlığında tek ya da iki katlı olabilen evlerde genellikle bodrum veya zemin katlarında havuzlu, çeşmeli serin yaz odalarına denir. Cahar bağ: İlkçağ İran uygarlığında görülen standart bahçe planı.Dört parçalı planın her kısmının ortasında birer havuz bulunmaktadır. Bu şekilde ve özellikle birbirinden farklı uzunluktaki iki aksın kesişmesi ile meydana gelen bahçe planları, daha sonraki devirlerde de İran bahçelerinin standart planları olmuştur. Zaradustra: naturalizm din şekli, özellikle Sasaniler’e kadar çok yaygın olmuştur. İnsanları tabiata yönelten ve tabiatla kutsallaştıran bir inanış olarak bahçe sanatını dolaylı olarak etkilemiştir. Pardes: İran dilinde park anlamına gelir. Paradis: Yunanca’ da park anlamına gelir. Palmet: palmiye yaprağı ile oluşturulan friz motifleridir. Özellikle Mezopotamya da (ilkçağ) görülen dekorasyon şeklidir. Citadel: ilk çağ Yunan kentlerinde şehrin en yüksek noktasına verilen ad. Atrium: dışa kapalı, yüksek duvarlar içinde , sütunlarla çevrelenmiş bir avlu sistemidir.Atrium sonraları Roma peristilinin doğuşunu sonuçlandırır. Grotto: Önceleri ilkçağ Yunan bahçelerinde dini etkilerle bahçe içinde yer alan berrak akan bir kaynak idi. Grotto’lar daha sonraları dünyevi kullanışa uyduruldu ve içinde mitolojik heykel ve rölyeflerin olduğu yapay mağaralar halinde Rönesans bahçelerinde ve hatta xvııı. asır İngiliz bahçelerinde sıklıkla kullanılan bir süs unsuru olmuştur. Insulae: Roma uygarlığında birden fazla katlı binalardan meydana gelen ve bir çok aileyi barındıran yapı adalarını ifade eder. Agora:Yunan uygarlığında kent halkının ortak yaşam alanı, meydanlar: Forum: Roma uygarlığında agoraların dönüşüme uğramış hali. Forumlar, şehir hayatının ilk zamanlarında bir toplanma alanı, çarşı, soyal ve politik buluşma yeri olan bu meydanların çevresi, zamanla önemli binalarla sarılmıştır. Fresko: duvar resimleri, mimari yapıları süsleme biçimi. Özellikle, Roma da eritilmiş balmumuna boyaları karıştırarak sıva tatbik yoluyla yapılan duvar resimleri. Bu şekilde yapılan freskolar, İlkçağ Roma evlerinin ortak özelliğidir. Cryptoporticus: üstü sütunlu yol. Xystus. Menekşelerle bezenmiş teras. Opus Topiorum: bitkilere budanarak şekil ve özellikle humanistik form verme sanatı.Roma’lılarda yaygın olarak kullanılmıştır. Porticus: giriş, Pompei de bahçe mekanının üzeri örtülü ve sütunlu girişidir. Atrium: Porticustan sonra geçilen avludur. Üzeri genellikle kare şeklinde ve büyük bir açıklığı vardır. İmplivium: Atrium’un ortasında bulunan çok az derinlikteki havuzdur. Bu havuza , atriumdaki tavan açıklığında zarif hayvan figürlerinin süslediği bir oluk sisteminden su akar. Peristil: Atriumun bir cephesi sütunlu bir açıklıkla açıldığı ikinci avludur. Peristil adı verilen avlunun üzeri tamamen açıktır.Evin bir çok odaları bu avluya açılır.ailenin geleneksel yaşama sahası olan bu avlunun ortasında bahçe sahası bulunur. Viridarium: Peristil adı verilen avlu, tamamen süs bahçesi olarak tesis edildiğinde bu adı alır. Cloister: Ortaçağ manastır bahçelerinde görülen, her manastırın güney tarafında ve ona bitişik Roma klasik peristillerinden etkilenmiş avludur. Cloisterde ; bazı süs bitkileri, küçük boylu bazı meyve ağaçları ve palmiyelere yer verilirdi. Moat: Ortaçağ şato bahçelerinde duvarların etrafını çevreleyen su kanallarıdır. Moatlar, şato bahçe mekanını kuşatan ve sınırlandıran yapılar olarak tesisi edilmişlerdir. Mount: Ortaçağ şato bahçelerinde görülen yapay tepeler. İlk önceleri Roma peristillerinin kalıntıları üzerinde korunma için gözetleme ve kale duvarlarını sağlamlaştırma fikrine dayanılarak oluşturulan bu yapay tepeler, zamanla çayırla kaplanarak, rekreasyon amacına hizmet etmişlerdir. Gloriette: İslam dininin etkisi ile İspanya’da Alcasar saray bahçesinde görülen , budanarak ve bükülerek şekil verilmiş Servi ağaçlarından meydana getirilmiş olan kameriye’ ya verilen addır.Zemini daire formlu olan gloriettalar, birbirini kesen gezinti yollarının ortasına yerleştirilmişlerdir. Friz: dekorasyon şekli, seramik ve karolarla tavan ve tavan arasında kalan ve tavana yakın yere yapılan süslemeler. Citadel: İlkçağ Yunan şehirlerinin en yüksek noktası, genellikle burada bir mabet bulunur. Bosket( Basquet): Yolun her iki tarafında bulunan ağaçlıklarla sarılı açık hava odaları özellikle Versay saray bahçesinde görülür. Broderi: parterlerde uygulanan bitki motifleri Balusturat: taş, mermer sütunlarla balkonlarda korkuluk amacıyla yapılan elemenler, Rönesans da yaygındır. Barok’un çıkış noktası, Renaissance’tır. Kaynağı, İtalya’da sanatın üç dalını kendinde toplamış olan bir tek sanantçının; Michelangelo’nun etkinleri ile eserlerinden Barok’un ne olduğu anlaşılabilir. Michelangelo, ilk çağın heyecanlı bir hayranıdır, ama onun bu hayranlığı ölçüsüzdür. Yunanlıların tanrılardan bir armağan saydıkları, plastiklerinde ölçü ve uyumla betimledikleri insan vücudu güzelliğini Michelangelo mermerden, anlamla dolu olarak meydana çıkarmak istemektedir. Onun eserleri, bilen, tasalı, dertli varlıkları canlandırır -tıpkı yaratıcılarının kendisi gibi-. Böylece Michelangelo bize Barok sanatının anahtarını vermektedir: Renaissance’taki uyum, Barok’ta duruyor, ortadan kalkmamış, ama bu uyum statik olmaktan çıkmış, dinamik olmuş.
__________________ | |
|
Etiketler |
bahce, peyzaj, sanatı, tanımlar, tarihi, ve, – |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Bahçe Ve Peyzaj Tasarımında Ağacın Önemi | AftieL | Tarih | 0 | 18 Ağustos 2014 18:40 |
Peyzaj Sanatı | AftieL | Tarih | 0 | 18 Ağustos 2014 18:38 |
Osmanlı'da Bahçe Sanatı | Rüzgar | Tarih | 0 | 09 Mayıs 2012 00:18 |
Peyzaj Nedir - Bahçecilikte Peyzaj Örnekleri | Liaaa | Bahçe Bakımı ve Çiçekler | 0 | 08 Şubat 2012 17:19 |
Bahçe Dekorasyon, Behçe Dizeyn + Bahçe Peyzaj, Model Ve Örnekleri.. | Sevda | Bahçe Bakımı ve Çiçekler | 0 | 18 Nisan 2011 20:30 |