IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  digitalpanel

Etiketlenen Kullanıcılar

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 19 Ağustos 2014, 22:23   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Bahçe ve peyzaj sanatı tarihi – Tanımlar





Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Bu sunum da Bahçe ve peyzaj sanatı tarihi – Tanımlar gibi pek çok not yer almaktadır. Tanımların bir kaçını konu altında da sizler ile paylaşmak istedik. Çok güzel verimli ve bu bölümler de okuyan arkadaşların çok işine yarayacak bir kaynak.
 Bahçe ve Peyzaj Sanatı Tarihi- Tanımlar
 Mastaba: Mısır’da ( İlkçağ’ da ) tuğla ile inşa edilen mezar yapılarıdır.
 Rölyef: İlkçağ Mısır uygarlığında özellikle mezar yapılarında duvarlara yapılan
kabartmalar.
 Fresk: İlkçağ Mısır uygarlığında özellikle mezar yapılarında görülen duvar
resimleridir.
 Lotiform: lotus biçimli sütun
 Palmiform: Sütun ve başlıklarda palmiye formunun kullanılması.
 Serdap: İlkçağ İran uygarlığında tek ya da iki katlı olabilen evlerde genellikle bodrum
veya zemin katlarında havuzlu, çeşmeli serin yaz odalarına denir.
 Cahar bağ: İlkçağ İran uygarlığında görülen standart bahçe planı.Dört parçalı planın
her kısmının ortasında birer havuz bulunmaktadır. Bu şekilde ve özellikle birbirinden
farklı uzunluktaki iki aksın kesişmesi ile meydana gelen bahçe planları, daha sonraki
devirlerde de İran bahçelerinin standart planları olmuştur.
 Zaradustra: naturalizm din şekli, özellikle Sasaniler’e kadar çok yaygın olmuştur.
İnsanları tabiata yönelten ve tabiatla kutsallaştıran bir inanış olarak bahçe sanatını
dolaylı olarak etkilemiştir.
 Pardes: İran dilinde park anlamına gelir.

 Paradis: Yunanca’ da park anlamına gelir.
 Palmet: palmiye yaprağı ile oluşturulan friz motifleridir. Özellikle Mezopotamya da
(ilkçağ) görülen dekorasyon şeklidir.
 Citadel: ilk çağ Yunan kentlerinde şehrin en yüksek noktasına verilen ad.
 Atrium: dışa kapalı, yüksek duvarlar içinde , sütunlarla çevrelenmiş bir avlu
sistemidir.Atrium sonraları Roma peristilinin doğuşunu sonuçlandırır.
 Grotto: Önceleri ilkçağ Yunan bahçelerinde dini etkilerle bahçe içinde yer alan berrak
akan bir kaynak idi. Grotto’lar daha sonraları dünyevi kullanışa uyduruldu ve içinde
mitolojik heykel ve rölyeflerin olduğu yapay mağaralar halinde Rönesans bahçelerinde
ve hatta xvııı. asır İngiliz bahçelerinde sıklıkla kullanılan bir süs unsuru olmuştur.
 Insulae: Roma uygarlığında birden fazla katlı binalardan meydana gelen ve bir çok
aileyi barındıran yapı adalarını ifade eder.
 Agora:Yunan uygarlığında kent halkının ortak yaşam alanı, meydanlar:
 Forum: Roma uygarlığında agoraların dönüşüme uğramış hali. Forumlar, şehir
hayatının ilk zamanlarında bir toplanma alanı, çarşı, soyal ve politik buluşma yeri olan
bu meydanların çevresi, zamanla önemli binalarla sarılmıştır.
 Fresko: duvar resimleri, mimari yapıları süsleme biçimi. Özellikle, Roma da eritilmiş
balmumuna boyaları karıştırarak sıva tatbik yoluyla yapılan duvar resimleri. Bu
şekilde yapılan freskolar, İlkçağ Roma evlerinin ortak özelliğidir.
 Cryptoporticus: üstü sütunlu yol.
 Xystus. Menekşelerle bezenmiş teras.
 Opus Topiorum: bitkilere budanarak şekil ve özellikle humanistik form verme
sanatı.Roma’lılarda yaygın olarak kullanılmıştır.
 Porticus: giriş, Pompei de bahçe mekanının üzeri örtülü ve sütunlu girişidir.
 Atrium: Porticustan sonra geçilen avludur. Üzeri genellikle kare şeklinde ve büyük bir
açıklığı vardır.
 İmplivium: Atrium’un ortasında bulunan çok az derinlikteki havuzdur. Bu havuza ,
atriumdaki tavan açıklığında zarif hayvan figürlerinin süslediği bir oluk sisteminden
su akar.
 Peristil: Atriumun bir cephesi sütunlu bir açıklıkla açıldığı ikinci avludur. Peristil adı
verilen avlunun üzeri tamamen açıktır.Evin bir çok odaları bu avluya açılır.ailenin
geleneksel yaşama sahası olan bu avlunun ortasında bahçe sahası bulunur.
 Viridarium: Peristil adı verilen avlu, tamamen süs bahçesi olarak tesis edildiğinde bu
adı alır.
 Cloister: Ortaçağ manastır bahçelerinde görülen, her manastırın güney tarafında ve
ona bitişik Roma klasik peristillerinden etkilenmiş avludur. Cloisterde ; bazı süs
bitkileri, küçük boylu bazı meyve ağaçları ve palmiyelere yer verilirdi.
 Moat: Ortaçağ şato bahçelerinde duvarların etrafını çevreleyen su kanallarıdır.
Moatlar, şato bahçe mekanını kuşatan ve sınırlandıran yapılar olarak tesisi
edilmişlerdir.

 Mount: Ortaçağ şato bahçelerinde görülen yapay tepeler. İlk önceleri Roma
peristillerinin kalıntıları üzerinde korunma için gözetleme ve kale duvarlarını
sağlamlaştırma fikrine dayanılarak oluşturulan bu yapay tepeler, zamanla çayırla
kaplanarak, rekreasyon amacına hizmet etmişlerdir.
 Gloriette: İslam dininin etkisi ile İspanya’da Alcasar saray bahçesinde görülen ,
budanarak ve bükülerek şekil verilmiş Servi ağaçlarından meydana getirilmiş olan
kameriye’ ya verilen addır.Zemini daire formlu olan gloriettalar, birbirini kesen
gezinti yollarının ortasına yerleştirilmişlerdir.
 Friz: dekorasyon şekli, seramik ve karolarla tavan ve tavan arasında kalan ve tavana
yakın yere yapılan süslemeler.
 Citadel: İlkçağ Yunan şehirlerinin en yüksek noktası, genellikle burada bir mabet
bulunur.
 Bosket( Basquet): Yolun her iki tarafında bulunan ağaçlıklarla sarılı açık hava odaları
özellikle Versay saray bahçesinde görülür.
 Broderi: parterlerde uygulanan bitki motifleri
 Balusturat: taş, mermer sütunlarla balkonlarda korkuluk amacıyla yapılan elemenler,
Rönesans da yaygındır.
 Barok’un çıkış noktası, Renaissance’tır. Kaynağı, İtalya’da sanatın üç dalını kendinde
toplamış olan bir tek sanantçının; Michelangelo’nun etkinleri ile eserlerinden Barok’un
ne olduğu anlaşılabilir. Michelangelo, ilk çağın heyecanlı bir hayranıdır, ama onun bu
hayranlığı ölçüsüzdür. Yunanlıların tanrılardan bir armağan saydıkları, plastiklerinde
ölçü ve uyumla betimledikleri insan vücudu güzelliğini Michelangelo mermerden,
anlamla dolu olarak meydana çıkarmak istemektedir. Onun eserleri, bilen, tasalı, dertli
varlıkları canlandırır -tıpkı yaratıcılarının kendisi gibi-. Böylece Michelangelo bize
Barok sanatının anahtarını vermektedir: Renaissance’taki uyum, Barok’ta duruyor,
ortadan kalkmamış, ama bu uyum statik olmaktan çıkmış, dinamik olmuş.


__________________




 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet sohbet
Cevapla

Etiketler
bahce, peyzaj, sanatı, tanımlar, tarihi, ve,


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Bahçe Ve Peyzaj Tasarımında Ağacın Önemi AftieL Tarih 0 18 Ağustos 2014 18:40
Peyzaj Sanatı AftieL Tarih 0 18 Ağustos 2014 18:38
Osmanlı'da Bahçe Sanatı Rüzgar Tarih 0 09 Mayıs 2012 00:18
Peyzaj Nedir - Bahçecilikte Peyzaj Örnekleri Liaaa Bahçe Bakımı ve Çiçekler 0 08 Şubat 2012 17:19
Bahçe Dekorasyon, Behçe Dizeyn + Bahçe Peyzaj, Model Ve Örnekleri.. Sevda Bahçe Bakımı ve Çiçekler 0 18 Nisan 2011 20:30