07 Eylül 2013, 23:28 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Osmanlılar’da Cülûs Merasimi ve Biat Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 04 Temmuz 1918 perşembe günü Sultan VI. Mehmed Vahidüddin Han’ın, vefat eden ağabeyi Sultan V. Mehmed Reşad’ın yerine Osmanoğullarının 36. padişahı olarak tahta çıkışı dolayısıyla Topkapı Sarayı’nda icra edilen cülûs(tahta çıkma) merasimi. Osmanlılarda, tahta çıkacak şehzadenin padişahlığının ilan edilmesi dolayısıyla yapılan merasime verilen addır. Eski bir Türk ve Islâm geleneği olan cülus, en gelişmiş ve güzel şekliyle Osmanlılar’da görülmektedir. Mevcut hükümdar ölünce Darüssaâde Ağası durumu sadrazama bildirirdi. Sadrazamın önderliğinde ulemâ ve ümerâ saraya giderek Kubbealtı veya Sünnet Odasından yeni padişahı alırlar, padişahın vefat ettiğini ve saltanat nöbetinin kendisine geldiğini söyleyerek, kendisini tebrik ederler. Padişah, bir kolunda Darüssaâde Ağası, diğer kolunda Silahtar Ağa olduğu halde önce Hırka-i Şerif Dairesi’ne götürülürdü. Burada Sadrazam ve Şeyhülislâmın biatından sonra başında saltanat alâmeti olarak, yûsufî destan ve sırtında samur erkân kürkü ile eski Türk töresine göre müneccimbaşı tarafından belirlenen eşref-i saatte Babüssaâde önünde kurulan tahta oturtulurdu. Sadrazam ve Şeyhülislâm Hırka-i Saadet Dairesinde biat ettiklerinden genellikle tören yerinde hükümdara önce, Hz. Peygamber sülâlesinden olan seyyid ve şeriflerin âmir ve reisi olan Nakibü’l-Eşraf biat ederdi. Nakibü’l-Eşraf’ın biat etmesi kanundu. Çünkü Nakibü’l-Eşraf’ın Osmanlı padişahına biat etmesi, tüm Hz.Peygamber nesli ile Hicaz’ın Osmanlı hilâfetine biat etmesi anlamına geliyordu. Bunun için Osmanlılar bu biata ayrı bir önem vermişlerdir. Cülus merasiminde padişah, Nakibü’l-Eşraf’ın biat ve tebrik ettiği sıra hürmeten ayağa kalkar ve divan çavuşları tarafından alkış yapılırdı. Nakibü’l-Eşraf’ın biat ve duasından sonra bayram tebriklerinde olduğu gibi Kırım hanzâdesi, rikâb-ı hümâyun ağaları ve kapıcıbaşı ağaları biat ederlerdi. Kubbealtında bekleyen Şeyhülislâm gelip duâ etmesinden sonra sadrazam ve öteki vezirler, kazaskerler, diğer devlet ileri gelenleri, ocak ağaları biat ve tebriklerini sunarlardı. Nihayet teşrifatçı efendinin etek öpmesiyle merasim biterdi. Yeni hükümdar tahttan kalkıp hazır bulunanları selamladıktan sonra selefi olan hükümdarın cenaze namazını kıldıktan sonra Enderun’a dönerdi. Enderun’da ülkenin her tarafından gelip tahsil görüp yetişen erkan, ülkeleri adına yeni halifeye biat ederlerdi. Birkaç gün sonra Padişah’ın Eyyüb Sultan’a götürülerek orada, devrin en büyük din adamı tarafından kılıç kuşanma merasiminin yapılması da devletin sonuna kadar devam etmiş merasimlerdendir. Biatden sonra icrâ’ edilen bu merasime “taklid-i seyf” veya “kılıç alayı” denilirdi. Sultan Abdülaziz’e yapılan kılıç kuşatma merasimini izleyen A .Cevdet Paşa, Bağdat’tan Mısır Abbâsîlerine, Mısır’ın fethi ile Yavuz Sultan Selim’e kuşatılan Hz. Ömer’in kılıcını “Şeyhülislâm efendi kılıcı padişâh-ı nev-câh hazretlerine kuşattı” ifadesi ile vermektedir. Kılıç kuşanma merasimini padişah türbelerinin ziyareti takip ederdi. Bundan sonra padişah millet temsilcilerinin itaat ve tebrikleri ile yabancı elçilerin tebriklerini kabul ederdi. Cülus top atışları ile Istanbul’da, ulak ve nâmelerle eyâletlere duyurulur, hutbelerin yeni sultan adına okunması istenirdi. Eyalet valileri de eyaletleri adına yeni Halife-Sultana biat ederlerdi. Bu merasimler Osmanlı Devleti’nin sonuna kadar devam etmiştir. Kaynak: Harb Mecmuası | |
|
Etiketler |
biat, cülus, merasimi, osmanlılar’da, ve |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Biat nedir? | Kalemzede | İslamiyet | 0 | 09 Ağustos 2011 12:25 |
Cülus | YapraK | Tarih | 0 | 11 Mart 2010 23:09 |
Cenaze Merasimi | Asimavi | Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler | 0 | 18 Şubat 2009 23:03 |