28 Aralık 2012, 18:47 | #1 | |
Guest
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
| Avrupa Efsanesi Georges Nagelmackers. 4 Ekim 2011 tarihi Orient Express’in seferlerine başlamasının 128. yıl dönümüydü. 1883-1977 yılları arasında Paris ve İstanbul’u birbirine bağlayan, bu süre içerisinde, Avrupa ve dünya sosyetesinden pek çok ünlü ismi ağırlayıp, filmlere ve romanlara konu olan Orient Express’in fikir babası, Belçikalı bir mühendis ve işadamı olan Georges Nagelmackers’dir. Adı zamanla ihtişam ile eş anlamlı hale gelen bu efsanevi trenin fikri temellerinin arka planında ise Nagelmackers’in yaşadığı ümitsiz bir aşk bulunmaktadır. Bu yazıda, Orient Express’in hikâyesinden ziyade, George Nagelmackers’in imkânsız bir aşkla başlayıp, demiryolu krallığına uzanan hayat hikâyesine kısaca değineceğiz. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Çoğumuzun küçüklüğünde oyuncak treni olmuştur. Hatta bazılarımız yetişkin yaşlarda model trenlere merak duymuş olabiliriz. Georges Nagelmackers de trenlere ilgi duyan bir insandı; ancak onun oyuncakları gerçek trenlerdi. 1845 yılında Belçika’nın Liege şehrinde, bankacı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelen Nagelmackers’in kaderi 20’li yaşlarının başında teyzesinin kızı Maria’ya aşık olmasıyla büyük bir değişim sürecine girdi. Maria ile evlenme arzusu, akraba evliliği yapmasını istemeyen babasının engeline takılan genç Nagelmackers, ailesinin kararıyla 1867’de Amerika’ya gönderildi. Amaçları Georges’in Maria aşkı küllenene kadar Amerika’da kalmasıydı. Bir süre New York’ta kalan Nagelmackers, daha sonra, trenle Amerika turuna çıktı. Yolculuğu boyunca, Amerikan demiryollarını inceledi, ayrıca ilk defa burada gördüğü ve kendisinde büyük bir ilgi uyandıran yataklı vagonların mucidi George Pulman ile tanıştı. Bu andan itibaren Nagelmackers’in kafasında yeni bir fikir oluşmaya başlamıştı; Avrupa’da mevcut standartların üzerinde bir kalitede, yataklı vagonların da bulunacağı trenlerle, adeta ray üzerinde otel rahatlığını sunacak olan, seferler düzenleyecekti. Orient Express’in doğuşuna giden yolda ilk dönüm noktasını Maria’ya aşık olmasıyla yaşayan Nagelmackers’in ailesi tarafından Amerika’ya gönderilmesi ikinci, burada Pulman ve onun icadı olan yataklı vagonlar ile tanışması ise onun için üçüncü dönüm noktası oldu. Bu karmaşık kader ağı, zihninde Orient Express’in ilk nüvesini oluşturdu. 1869’da Belçika’ya geri dönen Georges Nagelmackers’in kalbi artık Maria için değil, gerçekleştirmek istediği büyük projesi için atmaktaydı. Avrupa’da ilk yataklı vagon seferlerini başlatmak amacıyla girişimlerine başlayan Nagelmackers, 1870’de “Projet d’lnstallation de Wagon-Lits sur les chemins de fer du Continent” başlıklı bir broşürle projesini kamuoyuna duyurdu. Ancak aynı yıl patlak veren Fransa-Prusya Savaşı nedeniyle projesini ertelemek zorunda kaldı. 1872 yılında 500.000 Frank sermayeli “Compagnie Internationale de Wagons-Lits” adlı komandit şirketi kuran Nagelmackers, başlangıçta milli demiryolu şirketlerinin sağladığı vagonların işletmesini yaptı. 1 Ekim 1872’de Ostende-Köln arasında ilk vagonunu işletmeye başlayan Nagelmackers, aynı yıl Ostende-Berlin, Westphalie, Berlin-Potsdam-Magdebourg ve Brunswick demiryolu hatlarında vagonlarını faaliyete geçirdi. 1873’de Londra merkezli “Mann’s Railway Sleeping Carriage” şirketiyle ortaklık kurdu. Bu ortaklık süresi içerisinde, Paris-Auricourt, Paris-Köln, Paris-Calais, Paris-Berlin, Paris-Bordeaux hatlarında da hizmet vermeye başladı. 1875’de Mann ile ortaklığı sona eren Nagelmackers, 1876’da Kral II. Leopold’un da desteğiyle, “La Compagnie Internationale des Wagon-Lits” şirketini kurdu. 4 milyon frank sermayeli bu anonim şirket, kısa sürede büyük bir ivme kazanarak Fransa sınırları dışında yeni hatlarda faaliyete geçti. 1877’de Roma ve Bologna, 1878’de Torino seferlerini başlattı. Orient Express adıyla ilk sefer ise 5 Haziran 1883’de Paris ile Viyana arasında gerçekleştirildi. Nagelmackers’in asıl amacı Orient Express seferlerini, Avrupalı zenginlerin en çok merak ettikleri şehirlerden biri olan İstanbul’a kadar uzatmaktı. Ancak, henüz Viyana-İstanbul bağlantısını kuracak bir demiryolu inşa edilmediği için direkt bir sefer konulması mümkün değildi. Bu nedenle 4 Ekim 1883’de İstanbul’a gerçekleştirilen ilk Orient Express seferinde yolcular, Paris-Viyana-Varna güzergâhını demiryoluyla tamamladıktan sonra, oradan gemiyle İstanbul’a geçtiler. Yaklaşık 81 saat süren bu güzergâh, 1889 yılına kadar takip edildi. İstanbul-Viyana demiryolu bağlantısının kurulmasının ardından, 1 Haziran 1889’da kesintisiz olarak trenle gerçekleştirilen ve 61 gün süren, ilk Paris-İstanbul seferi düzenlendi. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Ostende-Köln seferleri ile başlayıp tüm Avrupa’yı saran ve Ortadoğu’ya uzanan bir demiryolu krallığı kuran George Nagelmackers, bütün bunları 20 yıllık bir süreye sığdırmayı başararak, emsaline az rastlanır bir başarı örneği sergiledi. 10 Temmuz 1905’de Villepreux’da vefat eden George Nagelmackers, özellikle 1890’lı yıllarda Osmanlı Devleti’nde de bir takım yatırımlar gerçekleştirdi. NAGELMACKERS’İN OSMANLI DEVLETİ’NDEKİ YATIRIMLARI Mudanya-Bursa Demiryolu 1873 yılında Osmanlı Devleti’nin kendi imkânlarıyla yapımına başladığı ancak ekonomik sıkıntılar nedeniyle 1875’de inşaatını durdurduğu Mudanya-Bursa Demiryolunun yapım imtiyazı, Bandırma-Konya hattı imtiyazı ile birlikte Georges Nagelmackers tarafından satın alındı. 7 Haziran 1891’de başlayan onarım ve yeniden inşa çalışmaları kısa sürede tamamlanan Mudanya-Bursa Demiryolu 17 Haziran 1892 tarihinde faaliyete geçirildi. Fakat hat, yapımındaki kalitesizlik, lokomotiflerinin yavaşlığı ve sık sık arızalanması dolayısıyla hayal kırıklığı yaşattı. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. İzmir-Kasaba Demiryolu İngilizler tarafından yapımına 1864’te başlanan ve 1866’da işletmeye açılan İzmir–Kasaba Demiryolu 1893 yılında Georges Nagelmackers tarafından satın alındı. Ancak hattı sadece 1 yıl sonra merkezi Paris’te bulunan İzmir-Kasaba ve Temdidi Demiryolları Kumpanyası’na devretti. Pera Palas Orient Express’in güzergahı üzerinde lüks oteller yapmak amacıyla 1892’de ‘Compagnie Internationale des Grands Hotels’ şirketini kuran Georges Nagelmackers, aynı yıl İstanbul Pera’da, lüks bir otelin inşası için çalışmalara başladı. Osmanlı Bankası ve İstanbul Arkeoloji Müzesi’nin de mimarı olan Alexandre Vallaury tarafından hazırlanan proje 3 yılda tamamlandı. 1895’de hizmete giren Pera Palas Hoteli, Türkiye’nin Batı standartlarındaki ilk oteli olmakla birlikte, aynı zamanda İstanbul’un ilk elektrikli asansöre sahip oteliydi. Bu yatırımlar haricinde Nagelmackers’in yapmayı kabul edip yapmadığı yatırımlar da vardı. Bunlar Mudanya-Bursa Demiryolunu alırken yapmayı teyit ettiği Mudanya-Bursa hattının Çitli’ye kadar uzatılması ve Bandırma-Konya Demiryolunun yapımı projeleridir. Çeşitli nedenlerle yapmaktan imtina ettiği bu hatlar yerine, Nagelmackers İzmir-Kasaba Demiryolunu satın almayı daha kârlı bir yatırım olarak görmüştür. | |
|
Etiketler |
avrupa, efsanesi, georges, nagelmackers |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Georges Politzer | Nava | Felsefe | 1 | 03 Mayıs 2018 23:39 |
Georges Bataille Üzerine | Kalemzede | Felsefe | 0 | 04 Nisan 2012 07:55 |
Seurat,Georges Eserleri | Afrodit | Kültür ve Sanat | 0 | 25 Ekim 2011 23:47 |
Georges Perec | Ruj | Şairler / Yazarlar | 0 | 08 Ekim 2011 16:52 |