IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  digitalpanel

Etiketlenen Kullanıcılar

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 09 Mayıs 2014, 20:53   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Melih Cevdet Anday




1915′te İstanbul’da doğdu. Ankara Gazi Lisesi’nden 1936′da mezun oldu. Oktay Rifat ve Orhan Veli okul arkadaşlarıydı. 1938′de sosyoloji öğrenimi için Belçika’ya gitti. İki yıl sonra II. Dünya Savaşı çıkınca zorunlu olarak yurda döndü. 1942’den başlayarak Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığı Yayın Müdürlüğü’nde danışmanlık, Ankara Kitaplığı’nda memurluk, gazetecilik yaptı. Daha sonra İstanbul’a yerleşti. “Akşam”, “Büyük Gazete”, “Tanin” ve “Cumhuriyet” gazetelerinde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yazarlığı, sanat sayfası yöneticiliği yaptı, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]yazdı. 1954’te başladığı İstanbul Belediye Konservatuvarı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Bölümü fonetik-diksiyon öğretmenliğinden 1977′de emekli oldu. 1964-1969 arasında TRT Yönetim Kurulu üyeliğinde bulundu. 1979’da UNESCO Genel Merkezi Kültür Müşaviri olarak Paris’e gitti. “Ukde” adlı ilk şiiri 1936′da Varlık dergisinde çıktı. İlk[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lerinde hececilerin biçim ve tema özelliklerini benimsedi. Gizemci denebilecek bir duyarlılıkla nesneleri sıralayan, çevresine çocuksu bir şaşkınlıkla bakan bu şiirlerin ayırıcı yanı, uyaklı yazılmalarına rağmen uyağa bağlı olmamaları. Orhan Veli ve Oktay Rifat’la ortak eserleri “Garip”teki (1941) şiirlerinde çocuksu şaşkınlığın bilince dönüştüğü, uyakların aşıldığı ve ölçünün kırıldığı görülür. Bu ilk dönem şiirlerinde yer yer Dadaizm’den etkiler hissedilir ama belirleyici değildir. Başlangıçta çocukluktan beri arkadaş olduğu [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve Oktay Rifat’la aynı şiir çizgisinde yürüdü. Ama Veli ve Rifat’tan “duygu” bakımından ayrıldı. Şiirlerinde duygu, düşünceyle gelişir, hatta düşünceyi hazırlar. Düşünce ögesi duygularını hep ayrıntıdan kotarır. “Telgrafhane” ve “Yan Yana” kitaplarındaki şiirlerle bu kez, toplum ve insan değerlerini savunan, kavgacı bir şiire yöneldiği dikkat çekti. Duyguya toplumu da eklediği bu dönem kitaplarından “Yan Yana” sakıncalı bulunup toplatıldı ama beraat etti. Lirizme karşı çıkmasına rağmen, toplumsal güçlüklerin içe akışı olarak gördüğü bu unsuru şiirlerinde kullanmaktan geri durmadı. 1960 sonrası şiirinde bu kez mitolojik unsurlar görülmeye başlandı. “Kolları Bağlı Odysseus” (1963) ile başlayan bu süreçte, Anadolu’daki eski Yunan kültürü ile yaşadığımız tarihsel ve güncel koşullar arasında bir metafor kurmayı istedi. 1975 sonrası eserlerinde yeni sorularla yeni arayışlara yönelmek isteyen bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]in aynı zamanda bir filozofun ve halk ermişinin sesi duyulur. Mitologya serüvenine Doğu kültürleri unsurlarını da katmaya başlar. Şiirindeki bu gelişme [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]i ve romanlarında da hissedilir.

Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


ESERLERİ
ŞİİR:
Garip ([Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’la birlikte, 1941)
Rahatı Kaçan Ağaç (1946)
Telgrafhane (1952)
Yan Yana (1956)
Kolları Bağlı Odysseus (1963)
Göçebe Denizin Üstünde (1970)
Teknenin Ölümü (1975)
Sözcükler (eski kitaplardan derlenenler ve yeni şiirlerle, 1978)
Ölümsüzlük Ardında Gılgamış (1981)
Tanıdık Dünya (1984)
Güneşte (1989)
Yağmurun Altında (1995)
ROMAN: Aylaklar 1965 Gizli Emir 1970
İsa’nın Güncesi 1974 Raziye 1975 Yağmurlu Sokak 1991 Meryem Gibi 1991
DENEME: Doğu-Batı (1961)
Konuşarak (1964)
Yeni Tanrılar (1974)
Sosyalist Bir Dünya (1975)
Dilimiz Üstüne Konuşmalar (1975)
Maddecilik ve Ülkücülük (1977)
Paris Yazıları (1982)
TİYATRO:
İçerdekiler 1965 Mikado’nun Çöpleri 1967 Dört Oyun 1972
GEZİ:
Sovyet Rusya, Azerbaycan, Özbekistan, Bulgaristan, Macaristan (1965)
ÖDÜLLERİ:
1967-68 İlhan İskender Armağanı Mikado’nun Çöpleri adlı oyunuyla
1970 TRT Sanat Ödülleri Roman Armağanı Gizli Emir adlı romanıyla 1973 TDK Çeviri Ödülü Tarjel Vesaas’dan çevirdiği Buz Sarayı romanıyla 1976 Yeditepe Şiir Armağanı Teknenin Ölümü şiir kitabıyla 1978 Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü Sözcükler şiir kitabıyla 1981 İş Bankası Büyük Ödülü Ölümsüzlük Ardında Gılgamış şiir kitabıyla

__________________




 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet sohbet
Cevapla

Etiketler
anday, cevdet, melih


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Orpheus Ve Eurydice - Melih Cevdet Anday Afrodit Tarih 0 18 Eylül 2013 19:39
Düşlemin Basamakları/Melih Cevdet Anday Afrodit Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler 0 05 Eylül 2011 11:39
Çok Güzel Şey / Melih Cevdet ANDAY Aria Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler 0 12 Ağustos 2011 11:54
Yanyana... (Melih Cevdet Anday) Sevda Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler 0 23 Şubat 2011 11:10