08 Haziran 2014, 00:32 | #1 | |
Guest
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
| Senfonik şiir Senfonik şiir, müzikte bir konu, olay ya da şiirsel içerikli metinden kaynaklanan ve bu temel üzerine yazılmış orkestral bir formudur. Ludwig van Beethovenın Egmont, Cariolan ve 3. Leonore uvertürleri ile bunların daha çok ya da az dramatik ardılları senfonik şiirin ilk örnekleri sayılabilir. Felix Mendelssohn Bartholdy ve Hector Beliozun konser uvertürleri de Franz Liszt in senfonik şiirlerine ön ayak olmuştur. Bunlardan biri Hugonun Ce qu'on entend sur la montagne satırları üzerine yaratılmıştır ve Lisztin 12 senfonik şiirinin ilkidir. (1848-58). Senfonik şiir, ilk kez Franz Liszt tarafından yazılmıştır. Geleneksel bölümlerden oluşan senfoni yerine, senfoniyi tek bir bölüm olarak düşünmüştür. Ses şiiri de denilebilir; çünkü amaç, dinleyiciye uzun ama anlatılmak isteneni yaşatacak şekilde, tek solukta bir hikâye anlatmaktır. Bu da sanatta romantik dönemin karakteristik özelliklerinden biridir. Senfonik şiir, Bohemya'da ve Rusyada ulusalcı fikirler için bir araç olmuştur. Bedrich Smetana 1857de edebi konular üzerine birkaç senfonik şiir yazdı ve bu eserler kesinlikle Liszt etkisi göstermektedir. Altı eseri kapsayan ve bölümlerinden birisi de The Moldau olan My country adlı eseri Çek tarihi ve kültürü üzerine yazılmış bir eserdir. Bu eserin başarısı bir yana ondan sonraki kuşak genç besteciler için büyük bir kaynak olmuştur, özellikle Antonin Dvorak ve Joseph Suk. Rusyada Mikhail Glinkanın Kamarinskaya sı (1848) Mily Balakirevin senfonik şiirleri için de bir ön ayak görevini görür. Alexander Borodin ve Modest Mussorgsky ulusal konular, *P. I. Tschaikowsky ise tersine Romeo & Juliette, Hamlet ve Francesca da Rimini için edebi bir dile başvurdu. Senfonik şiir için en iyi örneklerden biri kabul edilen Francesca da Rimini büyük İtalyan yazar Dantenin en önemli eseri La Divinia Comedia dan alıntı bir konudan bir bölümü işler. Caesar Franck, Lisztten önce Hugonun Ce qu'on entend sur la montagne adlı yapıtı üzerine orkestra için bir eser yazmıştı fakat bu eser 1870lerde gündeme geldi, The New Society National tarafından desteklenerek. Camille Saint-Seans'ı ise Le rouet d'Omphale ve Danse macabre ile V. d'Indy ve Duparc takip etti ve 1876da C. Frank senfonik şiir yazmaya tekrar başladı, önce Les Eolides sonra da Le chasseur maudit ile Les Djinns adlı eserlerini yazdı. Fransız senfonik şiirleri arasında Ducasın L'apprenti-sorcier adlı eseri parlak bir öyküsel yapıya sahiptir. Richard Strauß, senfonik şiir (Symphonic poem) yerine Tonepoem terimini yeğledi. İlk senfonik şiirleri onun erken kariyeri için repertuarına büyük katkıda bulundu. Bunlar Don Juan, Till Eulenspiegel, Also sprach Zarathustra ve Don Quixote adlı eserleridir. Bu eserlerinde orkestrasyon açısından bütün kabiliyetini kullandı ve eserlerini detaylı bir kontrapuan içinde ördü, kromatizm ve armoniyi kullanışı ve temaları geliştirimi nasıl becerikli bir besteci olduğunun kanıtıdır. Bu akımın pek tanınmayan kahramanlarından birisi de şüphesiz Polonyalı Mieczysław Karłowiczdir. Son 6 eseri olan senfonik şiirleri onun Polonyanın en büyük sanatçılarından biri olmasını sağladı. 1906-8 yılları arasında yazdığı Stanisław i Anna Oswiecimowie adlı en büyük eseri onun ne kadar parlak bir sanatçı kimliği olduğunun göstergesidir. | |
|
Etiketler |
senfonik, Şiir |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |