30 Kasım 2024, 11:13 | #1 | |
Çevrimiçi ~ Gothicum Est Pulchrum ~
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Okyanusları Neden Köprüler Yaparak Birbirine Bağlayamıyoruz? [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu inşaatının maliyetini kabaca hesaplamak, kullanılan mühendislik yöntemlerini ve malzeme türlerini dikkate alarak mümkündür. bu tür bir projede, benzer mega projelerin verilerini kullanarak tahmini bir maliyet hesaplaması yapmak mümkündür elbette. en dar mesafelerden biri olan atlantik okyanusu'ndaki 3.200 km'lik mesafeye dayanarak yapalım, nedeni peki nedir? 3200 km mesafesi, atlantik okyanusu üzerindeki en kısa kıtalar arası mesafe olarak, ingiltere'den başlayıp, abd'nin doğu kıyılarına ulaşacak bir rota seçelim. lokasyonlar başlangıç noktası: cornwall, ingiltere land's end bölgesi. avrupa'nın batıya en uç noktası olduğu için seçtim en kısa mesafe bu olur. bitiş noktası: boston, massachusetts abd. abd'nin doğu kıyısında yer alır, hem liman altyapısı hem de lojistik merkezi olması nedeniyle uygun bir bitiş noktasıdır. hesaplamaları her 2 kilometrede bir sabit destek noktası olacak şekilde planlayalım. bu durumda köprü ayaklarının sıklığına göre maliyet hesabını yapabiliriz. maliyet hesabı: maliyet hesabı için baz alınan kriterler köprü türü bu büyüklükte bir köprü, deniz üzerinde inşa edilmiş “askı köprü” veya “kablolu köprü” türlerinde olmalıdır. ancak derin deniz tabanı nedeniyle köprünün takribi her 2 km'de bir sabitlenmesi gerekecektir. birim maliyetler günümüzde karada inşa edilen büyük köprülerin maliyeti genellikle 1 km başına 100-150 milyon usd civarındadır. deniz üzerindeki köprüler ise hava şartları, deniz dalgaları, derinlik gibi zorluklar nedeniyle bu maliyeti 4-5 kat artırır. buna göre deniz üzerindeki köprüler için 1 km başına yaklaşık 500-750 milyon usd birim maliyet baz alınabilir. köprü genişliği ve trafik kapasitesi okyanuslar arası köprünün genişliği en az 6 şeritli (her iki yönde 3 şerit) olmalıdır. ayrıca demiryolu hatları ekleyeceğiz maliyet daha da artacaktır. malzeme ve iş gücü faktörleri çelik: yüksek dayanımlı özel çelik malzeme kullanımı gerekecek. beton: deniz suyu ve yüksek dalga dayanımına uygun beton türleri kullanılacak. iş gücü: dünya çapında bir iş gücü seferberliği gerekecektir. dünya enflasyonunu patlatacaktır. bakım ve onarım maliyeti köprü tamamlandığında, yıllık bakım maliyetleri toplam inşaat maliyetinin %3-5'i kadar olacaktır 2 km aralıklarla sabit desteklerin maliyeti toplam uzunluk: 3.000 km sabit nokta aralığı: 2 km gerekli sabit nokta sayısı: 1500 adet her sabit noktanın maliyeti: 1 milyar usd toplam sabit nokta maliyeti: 1.5 trilyon usd ? köprü gövdesi maliyeti (1 km başına) 1 km başına maliyet: 750 milyon usd toplam uzunluk: 3.000 km toplam gövde maliyeti: 2.25 trilyon usd ? çelik ve beton kullanımı çelik: tahmini toplam çelik ihtiyacı: 50 milyon ton 1 ton çelik maliyeti: 1.000 usd toplam çelik maliyeti: 50 milyar usd ? beton: tahmini toplam beton ihtiyacı: 200 milyon metreküp 1 metreküp beton maliyeti: 250 usd toplam beton maliyeti: 50 milyar usd ? iklim ve dalga koruma sistemleri maliyeti: 200 milyar usd demiryolu hattı ve elektrifikasyon: 100 milyar usd işçilik: mühendisler ve teknik ekip köprü tasarımı, zemin çalışmaları, denizaltı mühendisliği, malzeme hesaplamaları ve inşaat yönetimi için. tahmini mühendis sayısı: 5.000 kişi ortalama aylık maaş: 10.000 usd proje süresi: 10 yıl (120 ay) mühendis maliyeti: 6 milyar usd ? işçiler (mavi yaka) kaynakçılar, beton döküm ekipleri, dalgıçlar, montaj ekipleri, ve ağır makine operatörleri. tahmini işçi sayısı: 100.000 kişi ortalama aylık maaş: 3.000 usd proje süresi: 10 yıl (120 ay) işçi maliyeti: 36 milyar usd ? lojistik ve destek personeli malzeme taşımacılığı, yemek, konaklama, güvenlik ve genel idari işler için. tahmini personel sayısı: 10.000 kişi ortalama aylık maaş: 2.500 usd proje süresi: 10 yıl (120 ay) destek personeli maliyeti: 3 milyar usd ? eğitim ve sertifikasyon özel bir proje, dalgıçlar, kaynakçılar ve makine operatörleri gibi personelin ek eğitimler almasını gerektirir. tahmini maliyet: 2 milyar usd sigorta ve sağlık işçi sigortası, deniz üzerindeki çalışmalardan kaynaklanan riskleri kapsayacak özel sigorta olacak. öyle anam babam all-risk yemez buna. tahmini maliyet: 5 milyar usd (o da bunu sigortalayacak ölçüde şirket bulursak, jp morgan falan bile sigortalamaz da neyse bulduk diyelim) toplam işçilik icmali: mühendis ve teknik ekip: 6 milyar mavi yaka işçiler: 36 milyar lojistik ve destek ekip: 3 milyar eğitim ve sertifikasyon: 2 milyar sigorta ve sağlık: 5 milyar toplam: 52 milyar usd toplam maliyet icmali köprü gövdesi (3.000 km): 2.25 trilyon sabit noktalar (2 km'de 1): 1.5 trilyon çelik ve beton: 100 milyar dalga koruma sistemleri: 200 milyar demiryolu hattı : 100 milyar işçilik: 50 milyar toplam: 4.2 trilyon sonuçta atlantik okyanusu üzerine bir köprü inşa etmenin maliyeti 4.2 trilyon usd gibi astronomik bir rakama ulaşır. peki bu projenin proje yöneticisi olsaydım ne yapardım. bu çok büyük proje olduğu için ana kalemlere böler bu kalemleri de riski azaltmak için uluslarara büyük konsorsiyumlara bölerdim. şöyle yapalım. atlantik okyanusu üzerinde 3.200 km uzunluğunda bir köprü inşa etmek, tarihin en büyük mühendislik projelerinden biri olacaktır. bu denli devasa bir projenin gerçekleştirilmesi, dünya çapında uzmanlaşmış şirketlerin ve finansal kuruluşların iş birliğini gerektirir. aşağıda, projenin farklı bileşenleri için potansiyel şirketler ve finansman sağlayabilecek kuruluşlar listelenmiştir: konsorsiyum 1: köprü tasarımı ve mühendislik arup group: londra merkezli mühendislik firması, büyük ölçekli inşaat proje uzmanı. aecom: abd merkezli mühendislik ve inşaat firması, büyük ölçekli altyapı proje uzmanı. fluor corporation: abd merkezli mühendislik ve inşaat şirketi, mega projele uzmanı. konsorsiyum 2: inşaat ve montaj china state construction engineering corporation (cscec): dünyanın en büyük inşaat şirketlerinden biri olup, büyük ölçekli projeler yapar, (trump bana kıl olur tehdit eder ama ne yapçaksın insanlık için çalışıyoruz şurada) vinci sa: fransa merkezli inşaat şirketi, uluslararası projelerde geniş bir portföyü var. bechtel corporation: abd merkezli mühendislik ve inşaat firması, mega projeler yapar. (sonuçta büyük balık abd'yi de yemlemek gerek) konsorsiyum 3: çelik ve beton tedariği arcelormittal: tabiki de o olacaktı, dünyanın en büyük çelik üreticisi. lafargeholcim: isviçre merkezli şirket, dünya çapında çimento ve beton tedarikinde liderdir, isviçreli bilim adamları da çimento yapsın. tata steel: hindistan merkezli çelik üreticisi komsorsiyum 4: dalga koruma ve deniz yapıları royal boskalis westminster: hollanda merkezli deniz inşaat şirketi, yaparsa onlar yapar kim yapacak. van oord: hollanda merkezli deniz mühendisliği firması, dalga koruma ve deniz yapıları inşasında deneyimi varmış. konsorsiyum 5: demiryolu hattı ve elektrifikasyon siemens mobility: almanya merkezli şirket, demiryolu sistemleri ve elektrifikasyon projelerinde dünya lideri. alstom: fransa merkezli demiryolu taşımacılığı şirketi, demiryolu altyapısı ve elektrifikasyonunda uzmandır. almanları fransızlara kırdıralım. komsorsiyum 6: ik, iş gücü ve lojistik yönetimi manpowergroup: küresel iş gücü çözümleri sağlayıcısı büyük projeler için personel temininde deneyimli. dhl: tabikide, uluslararası lojistik ve tedarik zinciri yönetiminde dünya markası, yaparsa dhl yapar. finansman ve sigorta dünya bankası: ondan başka kim verir bu krediyi. bu amerika kanadı. eib, avrupa yatırım bankası: avrupa da biraz elini cebine atsın. j.p. morgan: finansman ve danışmanlık vs alalım. lloyd's of london: kraliçe de sigortadan paracıkları kazansın. peki gelelim feasible mı? atlantik okyanusu üzerinde 3.200 kilometrelik bir köprü inşa edilmesi durumunda, avrupa'dan abd'ye seyahat eden yolcuların bir kısmının bu köprüyü kullanabileceği varsayılabilir. bu nedenle, mevcut hava yolu yolcu verilerini inceleyerek köprünün potansiyel kullanımını ve ekonomik fizibilitesini değerlendirebiliriz. avrupa-abd arası günlük yolcu sayısı mevcut verilere göre, avrupa ile abd arasında günlük uçuş ve yolcu sayıları: günlük uçuş sayısı: 2024 yaz sezonunda, abd ile avrupa arasında günlük 600'ün üzerinde tarifeli yolcu seferi varmış, kaynak yazamayacam kusura bakmayın. 150 kişi gitse bir uçakta avrupa genelinden abd'ye günlük yolcu sayısının tahmini 100.000'in üzerinde olduğu tahmin ediyorum. köprünün potansiyel kullanımı eğer atlantik okyanusu üzerinde bir köprü inşa edilirse, bu yolcuların bir kısmının köprüyü tercih edebileceği varsayılabilir. ancak, köprünün kullanım oranını etkileyebilecek faktörler: seyahat süresi: uçakla avrupa'dan abd'ye seyahat süresi yaklaşık 7-8 saattir. buna karşın, köprü üzerinden yapılan bir yolculuk, araç hızına bağlı olarak günler sürebilir. millet sırf tecrübe yaşamak için gider, bir daha da gitmez. maliyet: uçak biletleri genellikle 500-1.000 usd arasında seyrediyor, avrupa ortalaması bu. köprü geçiş ücretinin de benzer bir aralıkta olması beklenir, insanlar neden o meşakkati çeksin. konfor ve kolaylık: uzun mesafeli kara yolculukları, özellikle okyanus üzerindeki bir köprüde, hava koşulları ve yol yorgunluğu gibi faktörler nedeniyle daha az tercih edilebilir olacaktır tabiki. ekonomik fizibilite günlük 100.000 yolcunun tamamının köprüyü kullanması gerçekçi değildir. ancak, %10'unun (yani 10.000 yolcu) köprüyü tercih etmesi durumunda: günlük gelir: 10.000 yolcu × 500 usd = 5.000.000 usd yıllık gelir: 5.000.000 usd × 365 gün = 1.825.000.000 usd kabaca 2 milyar usd diyelim. bu gelir, köprünün inşaat maliyetini bırakın çevirmeyi, %3-5 arası bakım maliyetini hesaplasan (4.2 trilyon x 0.03 desen 126 milyar dolar eder) karşılamak için yetersiz kalmak bir yana dursun, bakım maliyetini bile karşılamaz kalacaktır. 2 milyar gelir - 126 milyar bakım masrafı = -124 milyar zarar yazacaktır daha önce hesaplandığı gibi, köprünün maliyeti yaklaşık 4,2 trilyon usd'dir. bu durumda, yatırımın geri dönüş süresi çok uzun olmayı bir yana bırakın olmayacaktır. sonuçta bir mühendis olarak yorumum ve tavsiyelerim. mevcut hava yolu yolcu verileri ve köprünün potansiyel kullanım oranları dikkate alındığında, atlantik okyanusu üzerinde bir köprü inşa etmenin ekonomik olarak fizibil olmadığı aşikardır. yüksek inşaat maliyeti, geri dönüşü dahi olmayan bir süre ve alternatif ulaşım yöntemlerinin (örneğin hava yolu) daha hızlı ve maliyet etkin olması nedeniyle, bu projeyi kimse yapmayacaktır. peki, ne zaman yapılabilir olacak? teknolojik gelişmelerin çok ilerlemesi, maliyetlerin ciddi şekilde düşmesi ve mühendislik alanında devrim niteliğinde yeniliklerin gerçekleşmesi gerekir. bu projeyi gelecekte mümkün kılabilecek gelişmeleri ve potansiyel tarihler neler? 1. yeni malzeme teknolojileri günümüzde kullanılan çelik ve beton gibi malzemeler, bu tür bir projenin yüksek maliyetini ve yapısal zorluklarını aşmak için yeterince ekonomik ve dayanıklı değil. gelecekte şu yenilikler gerekecektir: süper dayanıklı hafif malzemeler: karbon nanotüpler, grafen veya ultra güçlü kompozit malzemeler, köprü yapısını daha hafif ve dayanıklı hale getirebilir. kendini iyileştiren beton: çatlakların kendi kendine onarılmasını sağlayan biyoteknolojik beton türleri, bakım maliyetlerini büyük ölçüde azaltabilir. tahmini zaman: 2070 bu tür malzemelerin geniş çapta kullanılabilir hale gelmesi ve maliyet etkin olması 50 yıl sürebilir ki bence iyi bile dedim 2. yapay zeka ve robotik ile inşaat inşaat süreçlerinde yapay zeka ve robot teknolojilerinin kullanımıyla işçilik maliyetleri düşürecektir ve inşaat süresi kısaltılabilir: otonom inşaat robotları: köprü ayaklarını ve ana yapı elemanlarını deniz ortamında inşa edebilen otonom robotlar. yapay zeka tabanlı planlama: proje yönetimini optimize eden ve gerçek zamanlı kararlar veren sistemler. tahmini zaman: 2060 robotik ve yapay zeka, inşaat süreçlerini tamamen devralmaya bu dönemde yaklaşabilir. 3. yüzer ve modüler köprü teknolojisi deniz tabanının derinliği ve yapısal zorlukları aşmak için: yüzer köprüler: sabit ayaklara gerek kalmadan su üzerinde yüzebilen ve dalgalara dayanıklı yapılar. modüler yapılar: parça parça üretilebilen ve denizde birleştirilebilen köprü segmentleri. tahmini zaman: 2050 yüzer köprü teknolojisi günümüzde uygulanabilir olsa da, okyanus koşullarına uygun hale gelmesi birkaç on yılı bulabilir. 4. yenilenebilir enerji ve akıllı sistemler böyle bir köprü kendi kendine enerji üretebilmeli ve çevresel etkileri en aza indirecek sistemlere sahip olmalıdır: entegre güneş panelleri ve rüzgar türbinleri: köprü yapısına entegre edilen enerji sistemleri, maliyetlerin bir kısmını karşılayabilir. akıllı trafik yönetim sistemleri: otonom araçların geçişine uygun, trafiği optimize eden sistemler. tahmini zaman: 2050 enerji teknolojileri ve akıllı sistemler bu dönemde olgunlaşabilir, bu daha yakındır bence. 5. ekonomik ve siyasi iş birliği bu tür bir proje, yalnızca teknolojik değil, aynı zamanda ekonomik ve politik zorlukları da aşmak zorundadır. küresel iş birliği: birleşmiş milletlerden daha sağlam uluslararası kuruluşlar gereklidir. devlet ve özel sektör ortaklıkları: devletlerin altyapı projelerine sübvansiyon sağlaması ve özel şirketlerin iş birliği yapması. bizim ülkemizdeki geçiş garantili otoyollar Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. (bunu zaten icat ettik, geçmediğimiz köprüye uçmadığımız hava limanına para ödüyoruz, bunu dünyaya duyurmamıza bakar) tahmini zaman: 2070 ve sonrası (özel sektör devlet ortaklığı hariç, o var zaten bizde) böyle bir küresel iş birliğinin gerçekleşmesi için dünya ekonomilerinin daha entegre hale gelmesi gerekir. 6. alternatif ulaşım teknolojileri köprü yerine gelecekte şu alternatifler geliştirilebilir: hyperloop veya manyetik raylı sistemler: okyanus altından geçen ultra hızlı tüneller, köprüden daha hızlı ve ekonomik olabilir, ayrıca uçakla da yarışacağı için müşteri sayısı artar fizibilite için etkili tahmini zaman: 2070 bu teknoloji köprüden önce hayata geçebilir ve köprünün gerekliliğini azaltabilir. sonuç: insanlık bu köprüyü ne zaman yapabilir? bu köprünün yapılabilmesi için: malzeme ve inşaat teknolojilerinde büyük ilerlemeler (2070) ekonomik olarak uygulanabilir finansal modeller (2070 ve sonrası) eğer bu koşullar sağlanırsa, insanlık bu projeyi 22. yüzyılda (2100-2150) gerçekleştirebilir. ancak bu süreçte alternatif teknolojiler (örneğin tüneller veya gelişmiş hava taşımacılığı) köprünün gerekliliğini tamamen ortadan kaldırabilir. Alıntıdır.. | |
|
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Mars’ın kayıp okyanusları: 4,4 milyar yıllık Meteoroit'in sırrı ortaya çıktı | CyBeR | Bilim Dünyasından Son Haberler | 0 | 27 Kasım 2024 00:49 |
NASA "gizli okyanusları" olan 17 yeni gezegen keşfetti | Zeytin | Bilim Dünyasından Son Haberler | 1 | 20 Aralık 2023 17:40 |
Google okyanusları ekranınıza taşıyor! | Deep | 0 | 01 Nisan 2012 16:18 | |
Kadınlar birbirine neden yalan söyler | Feronia | Ah Kadınlar | 0 | 05 Kasım 2011 12:44 |