IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  digitalpanel

Etiketlenen Kullanıcılar

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 21 Ocak 2012, 23:04   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Okul Öncesi Çağdaki Üstün Yetenekli Çocuklar




Okul Öncesi Çağdaki Üstün Yetenekli Çocuklar

H. Elif DAĞLIOĞLU

Öğretmen ve aileler için üstün yetenekliliğin en erken belirtilerinden bazıları şöyle sıralanabilir;

Bebeklikte olağan üstü hareketlilik

Uzun dikkat süresi

Anne-baba veya bakan kişiyi erken tanıma ve gülme

Ses, ağrı ve acıya karşı aşırı reaksiyon

Gelişimsel dönüm noktalarına (yürüme, konuşma v.b.) hızlı ilerleme

Olağanüstü hafıza

Hızlı öğrenme ve bundan hoşlanma

Erken ve kapsamlı dil gelişimi

Kitaplara karşı aşırı ilgi

Merak

Şakadan anlama yeteneği

Soyut muhakeme ve problem çözme becerileri

Canlı hayal gücü

Duyarlılık ve sevecenlik

Sürekli soru sorma

Arkadaşları ile oynarken lider olma (Renzulli 1986, Freeman 1986, Morelock

1992, Dağlıoğlu 1995, Metin 1999).


Üstün Yetenekli Çocukların Öğretmen Ve Ailelerine Yönelik Birlikte Yapılabilecekleri Etkinlikler

Üstün yetenekli çocukların yetenek, ilgi ve ihtiyaçlarına cevap verme konusunda ailesine ve öğretmenlerine çok büyük görevler düşmektedir. Çünkü yukarıda da belirtildiği gibi onlar diğer yaşıtlarından daha fazla, ayrıntılı ve derinlemesine bilgi öğrenmek isterler. Bu sebeple aşağıda sıralanan örnekler gibi etkinlikler uygulamak, bu tip özellik taşıyan çocuğa sahip aileler ve öğretmenlerin çocuğa gereksinimleri doğrultusunda destek vermelerine olanak sağlayabilir.

• Karşılaştırma ve zıtlık: Kitaptaki iki karakter, tanıdığı iki insan, iki televizyon
şovu, iki köpek arasındaki benzerlik ve farklılıkların neler olduğunu sormak.

• Farklı yollarla gruplama yapmak: Sevdiği televizyon şovları, tanıdığı insanları, oyuncakları, içecekleri, günün saatleri, duyguları, kıyafetleri, farklı geometrik şekilleri gruplama konusunda farklı yollar bulmasına olanak vermek.

• Bilgisayar kullanmak: Çocuklara bilgisayar kullanmayı öğretmek. Dinozorlar, facemaker (yüz yaratma) gibi bazı programlar bu çocuklar tarafından zevkle kullanılmaktadır.

• Farklı oyuncaklar: Değişik manipülatif oyuncaklar sunmak ve bu materyallerle özgün tasarımlar üretmesine fırsat vermek.

• Farklı düşünme becerileri: Basit mantıksal yap-bozlar ve labirentler sunarak kritik düşünme ve problem çözme becerilerini öğretmek.

• Tahmin etme becerisini geliştirmek: Bir televizyon şovunda "sonra ne
olacak?", kitapta, insanların yaşamı konusunda "ne düşünüyorsun?" veya
"bu çocuk kızgın mı?", "sence ne düşünüyor?" gibi tahminlerde bulunmasını istemek.

• "Eğer... olursa": "Dışarıda çimlerin üstüne bir parça ekmek bırakırsak"

veya "büyük annene mektup göndermek istesen" veya "eğer insanlar uçabilseydi", "bütün arkadaşlarına kızsaydın ne olurdu?" tipinde sorular sormak.

• Karışıp değişen hayvanlar: Birkaç tane hayvan seçmesini isteyip bazılarının özelliklerini değiş tokuş etmesini istedikten sonra ortaya çıkan yeni tür hayvanı çizmesini veya plastirinden modelini yapmasını veya onunla ilgili bir
hikaye yazmasını istemek.

• Bilim, doğa ve çevre ile ilgili kitaplar okumak: Bu çocuklar bilim, doğa
ve çevre hakkındaki kitaplardan genellikle çok hoşlanırlar.

• Teybe öykü, gözlem v.b kaydı yapmak: Çocuğa taşınabilir küçük bir teybin ve mikrofonun nasıl kullanıldığını anlatarak ya bir hikaye ya bir şarkı ya
da ev veya okulun etrafında bir gezi yapıp daha sonra dinlediğinde neler
gördüğünü hatırlayabilmesi için gördüklerini kaydetmesini istemek.

Kaynakça


I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Yayın Dizisi : 2

(Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı -

Prof. Dr. Adnan Kulaksızoğlu, Doç. Dr. Ahmet Emre Bilgili, Mustafa Ruhi Şiirin)
Yard. Doç. Dr., İzzet Baysal Üniversitesi

Dağlıoğlu H. E. (1995). ilkokul 2.-5. Sınıflara Devam Eden Çocuklar Arasından Üstün Yetenekli Olanların

Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.

Freeman J. (1986). The Psychology of Gifted Children. John Willey and Son Ltd., Great Britain.

Renzulli J. S. (1986). The Treating Conception of Giftedness: a Developmental Model for Creative Productivity.

Conception of Giftedness Press Syndicate of University of Cambridge.

Morelock M. (1992). "Giftedness: The View from Within" Understanding OurGifted 4 (3), 1, 11-15.

Metin N. (1999). Üstün Yetenekli Çocuklar. Öz Aşama Matbaacılık San. LTD. Şti. Ankara.


Alıntıdır.

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet sohbet
Cevapla

Etiketler
Çağdaki, cocuklar, okul, yetenekli, üstün


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Üstün Yetenekli Çocuklar (Indigo Çocuklar) Lcia Aile Evlilik ve Çocuklar 0 24 Kasım 2014 19:21
Üstün Yetenekli Çocuklar Ecrin Makale - Araştırma - Ve Bilimsel Yazılar 0 10 Mart 2012 11:37
Okul Öncesi Dönemde Üstün veya Özel Yetenekli Çocuklar ve Özellikleri Ecrin Makale - Araştırma - Ve Bilimsel Yazılar 0 19 Şubat 2012 20:07
Üstün veya Özel Yetenekli Çocukların Okul Öncesi Dönemde Gözlenen Özellikleri Ecrin Makale - Araştırma - Ve Bilimsel Yazılar 0 20 Ocak 2012 22:04
Üstün veya özel yetenekli çocuklar YapraK Aile Evlilik ve Çocuklar 0 07 Ekim 2009 22:46