20 Mart 2009, 01:32 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | İslam ve Tasavvufi Anlayışının Karşılaştırılması İslam'da uluhiyet anlayışının özellikleri "a- Tecdid: Allah'ı tüm varlıklardan ayırmak, b- Tenzih: Allah'ı her türlü şeyden uzak tutmak, c- Tevhid/Teklik: Tecrit edilmiş İlah'ı tek bir Allah'a irca etmek" iken, Tasavvufda "Bütün eşya, insan ve kainat Allah'ın bir parçası ve boşluktaki görüntüsüdür ve Allah'dan başka mevcut yoktur" diyerek, İslam alimlerinin şirk olarak nitelendirdikleri "Vahdet-i Vücud" (3) görüşü benimsenmiştir. Bu bilgileri kısaca şemalandırırsak: İSLAM DİNİNDE: — Şeriat zahire göre hüküm verir. — Delillerin kaynağı Kur'an ve Sünnettir. — Şari Allah'tır (Hüküm koyucu) — İnsan kullukta ilerledikçe sakındığı şeyler artar/çoğalır. — Allah, yarattıklarının hiç birine benzemez: "(O'nun benzeri hiçbir şey yoktur." : 11(42) TASAVVUF'DA: — Aslolan zahir değil batın'dır. — Delillerin kaynağı rüya ve mükaşefedir. — Şari Veli ve Gavs'dır. — İnsan mertebe kateddikçe mükellefiyetleri azalır. — Yarattıklarının tümü Allah'ın benzeridir. (Fusüs-ül Hikem, Sahife: 78-79) Netice olarak Kur'an'ın tarif ettiği veliler/müslümanlar Allah'ın hizmetinde kişiler iken, tasavvufun velileri Allah'ı hizmetlerine almış kişiler olarak görülmektedirler. (4) KAYNAKÇA VE ÖRNEKLER 1 - Molla Cami-Nef ahat'ül Üns, Bedir yayınları: 1971, Cilt: l, Sahife 42, 528, 529. Imamüddin Abdulvahhab El-Barisi. Yayınlayan: Mehmet Şevket Eygi. — Menakibül Arifin (Ariflerin menkıbeleri) Ahmet Eflaki, Tercüme: Tahsin Yazıcı C. l/ 324. — Veliler Başbuğu Şah-ı Nakşibendi Yazar: Nusrullah Efendi. Eseri takdim: M. Şevket Eygi, Buhara Yayınları/İstanbul Sahife: 28, 29, 150,151. — Dr. Mustafa Kara, Rubaiter-Tasavvuf ve Tarikatler Tarihi. Gülşen-i Raz'dan naklen: "iman küfür, küfür de iman olmadıkça hiçbir Tanrı kulu gerçekten müslüman olamaz". 2. MEKTUBAT: 445. Mektup- Mevzuu: Şeyh Şerafettin Yahya Müniri tarafından söylenen şu cümlenin tahkiki: "Sâlik kâfir olmadıkça, kardeşinin başını kesmedikçe, anası ile tezevvüc etmedikçe müslüman olamaz." NOT: İmam-ı Rabbani bu mektubu Molla Şemseddin'e yazmıştır. Bu cümlenin te'vili: a) Burada küfürden murad, tarikat küfrüdür. Bu dahi, cem mertebesinden ibarettir. O cem mertebesi dahi, kapanma yeri, İslamın güzelliği ile küfrün çirkinliği arasında imtiyazın olmaması makamıdır. Hatta, İslam nasıl güzel görülüyorsa, küfür dahi aynı şekilde güzel bulunmaktadır. "Kardeşinin başını kesmedikçe müslüman olamaz" tabirinden murad, kendisi ile beraber doğan şeytandır. O'nun arkadaşı bulunmakta ve kendisini daima şerre ve fesada götürmektedir. c) "Ana ile tezevvüc etmedikçe, yani annesi ile evlenmedikçe" cümlesindeki "anası" tabirinden murad, onun ayan-ı sabitesi olsa gerektir. Zira bu, ayan-ı sabite onun hariçte vücut bulup zuhura gelmesine bir sebeptir..... 3. Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili. Cilt: l, sahife: 572-578 (1971 Baskısı). 4. Müzekkin Nüfus - Aslan Yayınları, Sahife : 437, 517 Alıntı | |
|
Etiketler |
anlayisinin, anlayışının, islam, karsilastirilmasi, karşılaştırılması, tasavvufi, ve, İslam |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Kızlara Pembe, Erkeklere Mavi Uygundur Anlayışının Kökeni | SLyther | Merak Ettikleriniz | 0 | 19 Mayıs 2022 21:49 |
Demokritos'un Felsefe Anlayışının Ana Düşüncesi: ATOMCULUK! | Kalemzede | Felsefe | 0 | 27 Eylül 2020 03:12 |
Tasavvufi sözler | Sükût | İslamiyet | 1 | 22 Aralık 2013 15:03 |
Tasavvufi Sözler | oneofgirl | İslamiyet | 0 | 23 Ağustos 2013 12:54 |
Bitki ve Hayvan Hücrelerinin Karşılaştırılması | YapraK | Ödev ve Tezler | 0 | 08 Mayıs 2009 04:35 |