IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet odaları

Etiketlenen Kullanıcılar

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 08 Kasım 2024, 20:44   #1
Çevrimiçi
dae
~ Gothicum Est Pulchrum ~
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Web Siteleri Clickbait Yöntemiyle Okurları Tuzağına Nasıl Düşürebiliyor?




Neden clickbait olduğu belli olan haberlere dayanamayıp tıklarsınız? Sosyal medya gönderileri sizi nasıl tuzağına düşürüyor? İşte bir algı yönetimi uzmanından clickbait mevzusunun işleyiş şekli.


[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]


evet başlıyoruz "ilm -i- tıklama" ve "simya-ül-websitesi" inceliklerine
öncellikle tıklama tuzakları beyninizin doğuştan gelen zayıflıklarını kullanır. davranışsal psikolojinin tüm kara ciltli kitapları bu tuzakları hazırlamak için gizli kütüphanelerinden çıkarılıp ince ince hatmedilmiştir.

beyninizdeki bu açıkların en önemlisi tatmin olma isteğidir. örneğin siz üç yaşında şirin bir veletken karnınız acıktığı anda veya altınızı kirlettiğiniz durumda hemen çığlığı basardınız. çünkü beyniniz daha gelişmemiş olduğu için dürtüleriniz anlık işliyordu ve sabır denen beceri semtinize uğramamıştı. zaman içinde büyüyüp serpildikçe hem beyniniz gelişti hem de aileniz ve toplum size zevklerinizle isteklerinizi ertelemeyi öğretti. buna da büyümek denildi. ancak şu an yaşınız "eşşek kadar" bile olmuş olsa da üç yaşındaki beyninizin o ilkel durumu hala derinlerde durmakta. onu kontrol edebiliyor olmanız ortadan kalktığı anlamına gelmiyor. işte bu aç gözlü tatmin olma dürtünüz internet üstünden tatlı tatlı kaşınmakta ve buna dijital manipülasyon denilmektedir.

beyninizdeki bu açığı yaramaz ve haylaz bir maymuna benzetebiliriz. bu maymun bir türlü tatmin olmamakta sürekli yeni hazlar yaşamak istemekte, her şeyi sürekli merak etmekte ve ormandaki tüm muzları verseniz de bir türlü tatmin olmamaktadır. beyninizin içindeki bu arkadaşa "tatminsiz maymun" adını verebiliriz. "aman hocam benim beynimde maymun falan yok" deme arkadaşım. sende de var, bende de var. maymundan kaçış yok, paketimizin içinde geliyor. peki tıklama tuzakları bizim maymunu nasıl yoldan çıkarıyor, bir bakalım...


taktik uno: insanlarda güçlü duygular oluşturmak
amerikalı psikoloji profesörü jonah berger abimiz oturmuş ve internet üstünde tıklanma rekorları kıran ve gavurca "viral" adı verilen içerikler hangi temaları kullanıyor incelemiş. buna göre internet üstünde paylaşım rekorları kıran her tür içerik şu ana temaları içeriyor:

kaygı, öfke, neşe, heyecan, ilham, sürpriz.

yani sevgili dostum, gördüğün zaman can evinden vurulduğun ve arkadaşlarınla paylaşmak için nefes bile almadan harekete geçtiğin her tür içerik yukarıdaki olguların ya birini ya da kokteylini içeriyor. şimdi yukarıdaki formüle göre bir tıklama tuzağı başlık oluşturalım.

örneğin kaygı duygusunu kullanalım: "hepimizin evine giren su damacalarının içinde bulunan dihydrogen monoxide maddesinin bebekler üzerindeki etkileri nelerdir?"

yeni doğmuş bir bebeğin olsa böyle bir haber başlığına tıklar mısın yoksa "boş ver yeaa bana ne" mi dersin? lütfen doğru cevap ver.


evet gelelim ikinci taktiğe: zihinlere merak uyandıran virüsler sok
insan meraklı bir varlıktır hatta merakından cennetten bile kendini kovdurmayı başarmıştır.

eğer gözünüzün önüne merak uyandıran bir haber başlığı düşerse mantıklı beyniniz size "bunu açmayalım, muhtemelen boş beleş bir olaydır" dese bile, bir kere merak fitnesine düşen minnak maymununuz sizi rahat bırakmayacak ve o linke tıklatana kadar sizi parmaklayıp duracaktır.

örneğin leziz bir pizza resmi koyup altına "pizza hakkındaki 19 gerçeği okuduktan sonra bir daha ağzınıza bile koymak istemeyebilirsiniz" türü meraklatıcı katsayısı yüksek haber beyninizdeki maymunu delirtecektir.

gelelim üçünü taktiğe: yani beklenti açığını kullanmaya

duygusal ve merak oluşturan bir paylaşım başlığını okuduktan sonra otomatik olarak "acaba linki açtıktan sonra edineceğim bilgiler, beni gerçekten de şok eder mi" beklentisine girersiniz ve beklenti otomatik olarak dopamin salgılamanıza neden olur.

insana zevk veren sonuç değil beklentinin kendisidir. örneğin bir restoranda ilk defa deneyeceğiniz tereyağında kızarmış karides yani "crevettes au beurre" yemeğinin kokusu sizi onların kendisini lüpletmekten daha fazla heyecanlandırır ve masada vecd haline girmenize sebep olur.

evet, kısacası gün içinde kendinizi saçma sapan sitelerde bulmanızın sebebi olan minik maymununuzu delirten taktiklerden birkaçı bunlar.

tabi manipülasyon sadece internet üstünden değil günlük yaşamınızda da olmakta. bu konularda bilgili olmanız dertsiz başınızı bir çok beladan ve dolu cebinizi boşaltılmaktan koruyacaktır. bu sebeple eğer hala olmadıysanız bu büyük hatanızdan hemen tövbe edip youtube kanalıma abone olmanız ve oradaki türlü videolarda bu tür taktikleri öğrenmeniz yaşamınızda büyük konfor sağlayabilir.


Alıntıdır..

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet bizimmekan
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Kolesterol ilaçları, Parkinson riskini yaklaşık yüzde 16 düşürebiliyor CORDON BLEU Sağlık Haberleri 2 25 Mart 2022 21:08
Aylardır çok satanlar listesinde okurları şaşırtan bir kitap yer alıyor Lucifer Diyet ve Sağlıklı Beslenme 0 24 Kasım 2011 13:16