IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet odaları

Etiketlenen Kullanıcılar

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 02 Nisan 2011, 01:38   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Sanal Alemdeki Zararlı Etkenler...BENCİLLİK VE ERDEM




insan kişiliğinde tezatlıklar ve ikilikler i bir arada bulunmakt adır.
Şöyle ki; cesarette n dem vurur ama çoğunlukla korkularının esiridir.

Bilgiden dem vurur ama büyük çoğunluğun dayandığı en büyük sermaye cehalet ya da onunla beslenen ruhtur.

Adalet duygusunu hep savunur ama her zaman hep kendi kefesinin ağır basmasını gözetir. Dürüstlük erdemlik üzerine hep nutuk atar ama kendisine daha fazla yontmaya çalışır vs. vs.

Bireyde iyi veya kötü sayılabilecek pek çok özellik vardır. Bencillik ve erdemlili kte bireyde bulunan iyi ve kötü iki özelliktir. Her bireyde “ben” duygusu vardır. Çocukluktaki “ben” duygusu masum olan bir duygudur. Yaşla birlikte mevcut olan “ben” duygusunu n eğitilmesi (terbiye edilmesi) yerini erdem ve paylaşım kültürüne, eğitilmemesi (terbiye edilmemes i) yerini bencilliğe (egoizm) bırakmaktadır.

Bencillik hemen hemen her insanda bir şekilde vardır. Sözcük anlamında bencillik; yalnızca ya da öncelikle kendi çıkarını, yararını düşünmek olarak tanımlanabilir.

Yaşamak için kendini koruma refleksi gerek insanlar gerekse de hayvanlar için kaçınılmazdır. Bu aşamada bencillik ön plana çıkmaktadır. Bir çok düşünür bencilliği insanın doğal bir özelliği olarak görür.

Örneğin; 17. yy. Fransa’da yaşamış olan La Rochefouc auld “Bencillik kolunda tutmasa, erdem pek uzaklara gidemezdi”, “ikiyüzlülük kötülüğün erdeme olan saygısıdır” demekle insanın kötülük yapmasını doğal ve kaçınılmaz olarak görmektedir.

Yine Fransız olan Bernard de MONDEVİLLE “Genel Zenginliği Yapan Kişisel Kötülüklerdir” adlı eserinde “Mutluluk erdemsiz olmaya bağlıdır, kişiyi mutlu kılan bencilliğidir” demektedi r.

Bencil bireyler ahlak ve erdemi de kendini koruma içgüdüsü biçiminde kullanırlar.

Dolayısı ile kendi çıkarını düşünmeyi bütün eylemleri nin haklı ve doğru amacı olarak görür ve bunu yaşamının değişmez ve kesin ilkesi yaparlar. Bencilliği gelişen bireyde her zaman ve her yerde her şeyin merkezind e kendisi vardır. Kendileri ne kişisel maddi ve manevi çıkar sağlamanın peşindedirler.

Hep bir şeyler almanın ve bir şeyler vermemeni n telaşındadırlar. Tüm ilişkilerinde kurgu kendi çıkarları üzerine kurulu olup topluma hiç bir şey vermemekt edirler.

Bencilliğin marifetle rine gelince;

Bencille kollektif bir çalışma yapılamaz. Çünkü ekip çalışması diye bir şeyi tanımak, bazı ilkelere bağlanmak ve paylaşım kültürü ona göre değildir.

Hep o haklıdır.

Herkes onun haklarını elinden almak için uğraşmaktadır.
Bencilin doymak bilmeyen açgözlülüğü, bitmek tükenmek bilmeyen hırsı, kapitalis t sistemin günümüzde yarattığı en büyük sorundur.
Bencil “biz”i bilmez, hep “ben” der.

Kaz gelecek yere tavuk esirgemez . 1 lira verse bile, 1000’i nasıl alacağının hesabı ile verir.
Bencilin bencilliği geliştikçe yolu “şovenizm”e “ırkçılık’a kadar çıkmaktadır.


Erdem; insan iradesini n gerektiğinde büyük özveride bulunarak, ciddi engelleri aşmak pahasına ahlaki iyiliği amaçlayan, iyilik uğruna hareket etme gücü olarak tanımlanabilir ve insanın “tek”liğinde kendini gösteren, paylaşma kültürünün gelişmesi ile ortaya çıkan bir özelliktir.

İngiliz düşünür Locke göre erdem, bir otoriteye uymaktı.
Erdem, ancak, insanın kendisini bir otoriteye bağımlı kılması ile var olabilird i.

Oysa birey özgür olmalı herhangi bir otoriteni n baskısı altında olmamalıdır. Bireyin kendi duygularının esiri olmaması da bireyin özgürleşmesi kapsamında ele alınmalıdır. Buda kişinin bireysell eşmesi ile mümkündür. Bireysell eşme, bireyin kendini bilmesi başkalarının görüşlerinden fazla etkilenme den kendi rotasını belirleye bilmesi olarak tanımlanabilir. Bunun temelinde de farklı seçeneklerin ve değerlerin bilincind e olmak yatar.

Çok dar bir toplumsal ilişki çerçevesinde yetişen, farklı görüşlere alışık olmadığı için “öteki”lere karşı korku-öfke-nefret duyan bireyin bireysell eştiği söylenemez.

Bu nedenle farklı toplumsal ilişkilerin parçası olmak ve hiçbir kimliğin esiri olmadan çok sayıda kimliğin taşıyıcısı olmak, çelişen rolleri dengede tutmayı becerebil mek ancak insanın toplumsal laşması ile edinebile ceği özelliktir. Yani bireysell eşmenin temelinde cemaatçiliğe hiç de benzemeye n başka bir toplumsal laşma vardır.

Yine bir İngiliz olan William Wollaston erdeme, nesneleri n tabiatında bulunan objektif bir ölçü aramaktadır. Ona göre erdem doğru bir yargıdır.

Doğru olmayana (yalana) dayanan bir yargı ise erdemsizl iktir.
Tüm erdemler doğru yargılara, tüm erdemsizl ikler de yalan yargılara dayanır. Yani erdemin ölçüsü mantıksal doğrulardır.


Erdemin insanı mutlu kılmasının nedeni de doğruculuk olmasındandır.
Çeşitli erdemsizl ikleri düşündüğümüz, bunların altında her zaman bir yalancılığın (doğru olmayan bir yargının) gizlenmiş olduğunu görürüz.

Bir başka İngiliz olan Shaftesbu ry de erdeme estetik açıdan bakmaktadır.

Ona göre erdem güzelle iyinin uyuşmasıdır. Erdemli insan kendini biçimlendirebilmiş insandır. Bencil ve özgecil içgüdüler insanın doğal nitelikle ridir. Gereken ne birinin eksikliği ne de ötekinin fazlalığı, her ikisinin de en uygun oranda uyuşmasıdır. İnsan elbette kendini düşünecektir. Ama gereken odur ki, kendisi ile birlikte başkasını da düşünmesidir. Erdemli insan uyumlu bir bütün olarak yetişmiş insandır.

Bu uyumda güzel ile iyi birleşir.

Uyumlu bir bütün olarak yetişmiş insanda töresel yargılama gücü vardır. Joseph Butler, Shaftesbu ry’nin töresel yargılama gücünü vicdan olarak adlandırmıştır. Akılla yönetilen ve uyuşturulan bencil ve özgecil eğilimler vicdanın sesiyle yargılanır. Bu sürekli yargılama insanı erdemli kılar.

Aslında çevremize şöyle bir baktığımızda, kendimizd e dahil olmak üzere herkesin sözde (yani en azından söylerken) haktan, hukuktan, adaletten, dürüstlükten, dostlukta n, sevgiden, insan severlikt en, çevrecilikten… kısacası her türlü erdemden yana olduğunu (Hatta bu erdemleri n sahibi olduklarını söylediklerini J) görürüz.

Oysa pratikte insanlar biraz açgözlü, biraz bencil, biraz haris, biraz kıskanç, biraz kendine yontan hatta bu yüzden biraz öldürücüdür. Peki insan oğlu neden bu kadar bencil ve haristir.

Kötülük iyiliğe göre bencillik te erdeme göre kısa vadede kişiye daha iyi rant sağladığından daha çekicidir de ondan. Nitekim pratikte birincile rin (kötülük ve bencillik) ikinciler e (iyilik ve erdem) galip gelerek yürürlükte olduğu artık sosyoloji k bir gerçek halini almıştır.

Bencilliğin günümüzde yaptığı tahribatı, anti toplumcu gelişmenin hepimize verdiği zararı her gün görüyor ve yaşıyoruz.

Erdem ve paylaşmanın zıttı olan bencillik kişisel mutluluk getirse de başka bireyleri n hak sınırına dayandığından toplum için büyük sorun olmakta ve yine insana zarar vermekted ir. Ortak yaşamda bencillik bir dikendir.

Bunun en bariz şekliyle kapitaliz min gelişmeyi ilerlemey i sağlayan çatışmacı dinamizmi nde görürüz. Kapitaliz m pastayı hep büyütür ama pastayı asla adil bölüştürmez. Fazla bencil olanlar ve daha açgözlü olanlar (diğerlerini de sömürerek) daha çok biriktiri r ve elde ederler.

Birileri zenginleşip mutlu oldukça başka birileri de fakirleşip mutsuz olmaktadır.

İnsan bencillik ten kurtulduğu oranda insanlaşır.


Paylaşmayı bilmeyen, hoşgörüsüz ve toplumcul uğa karşı olan bencil insan diğer insanlar için daima sorun olmaktadır. Zira bireysel çıkarlar, genel çıkarlarla çatışmasaydı asırlardır erdemlili k mücadelesi verilmezd i.

“Ben”i değil “Biz”i, “Millet”i veya “Din”i değil İNSANI merkez alan anlayışların egemen olması dileği ile.

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet reklamver
Cevapla

Etiketler
alemdeki, erdem, etkenlerbencİllİk, sanal, ve, zararlı


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Sanal Alemdeki Bataklığa Dikkat Rhytia Haber Arşivi 0 17 Eylül 2013 05:06
Astım ve Alerjiyi Tetikleyen Etkenler.. Zen Sağlık Köşesi 0 26 Mayıs 2013 19:16
Sanal Öğretmenler Sanal Öğrenciler ve "MIŞ" Gibi Yaşanan Bir Hayat N999 Haber Arşivi 0 14 Mayıs 2012 18:02
En az zararlı ve en çok zararlı 20 cep telefonu Slipknot Cep Telefonlar 0 04 Nisan 2010 14:22
Anıtkabir Sanal Gezintisi (Sanal Müze) Hesna IF Ekstra 3 24 Ocak 2010 02:35