11 Haziran 2022, 18:23 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | IF Felsefe Okulu: Varlık Felsefesinde (Ontoloji) Varlık Var Mıdır? Yok Mudur? Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. IF Felsefe Okulu: Varlık Felsefesinde (Ontoloji) Varlık Var Mıdır? Yok Mudur? Varlık felsefesiyle ilgilenen her filozofun cevaplandırması gereken ilk sorulardan biri, varlığın gerçekten var olup olmadığıdır. Eğer varlık varsa, bu var olma durumunun kaynağı nedir? Eğer böyle bir kaynak varsa, bu kaynak bizim tarafımızdan bilinebilir mi? İnsan, varlığın hangi durumlarını bilebilir? İşte bütün bu sorular ve sorgulamalar, varlık felsefesi ile ilgilenen filozofların, üzerinde düşündükleri meselelerdir.Varlık ve yokluk konusunda birçok ünlü filozofun çeşitli görüşleri mevcuttur. Descartes, “Düşünüyorum, o halde varım” ifadesiyle, bir bakıma varlık felsefesine verdiği önemi de vurgulamıştır. Descartes bu sözünde, zihninde bazı şeylerin mevcut olduğundan ve kendisinin de bu şeyleri düşündüğünden emin olduğunu vurgulamaktadır. Yani Descartes bu sözünde, öznenin varlığını kabul etmiştir. Aynı şekilde Berkeley de “Var olmak, algılamaktır” ifadesiyle, varlık felsefesinin içine girmiştir. Berkeley’e göre zihnin dışındaki, yani kendimizin dışımızdaki gerçekliği ve farklı zihinleri, yalnızca algılarımız yoluyla bilebiliriz. Böyle bakıldığında, Berkeley’in bir tekbenci olduğu düşünülebilir; fakat Berkeley kendisini kesinlikle tekbenci olarak kabul etmemektedir. Çünkü felsefede tekbenci; sadece bireysel algılarının varlığını kabul eden ve kendi bilincinin dışındaki gerçeklikleri kabul etmeyen kişidir. Berkeley, tekbencilikten kaçmak için tek bir zihinden değil, her birisi kendi tasarımına sahip olan birçok zihinden bahseder. Yani bir zihin algılamayı bıraktığı anda, diğer zihinler algılamaya devam edecektir ve böylelikle varlık sürekli olarak gerçeklenmiş olacaktır. Hatta bütün bu zihinlerin üstünde de tanrının zihni vardır. Yani bütün zihinlerin algılamayı kesmesi halinde, tanrının mutlak algısı, varlığın var olmasını sağlamaya yetecektir. KAYNAK: FELSEFE TARİHİ KİTABI
__________________ English Preparatory Department School of Foreign Languages Assistant English Teacher Ankara Baskent University 2017-18 “Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...” C.A - 31.12.2010 - ∞ English Language and Literature Faculty of Humanities and Letters Ankara Bilkent University 2010-15 | |
|
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
IF Felsefe Okulu: Varlık Felsefesinde (Ontoloji) Varlığın Dualist Olması Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 11 Haziran 2022 18:13 |
IF Felsefe Okulu: Varlık Felsefesinde (Ontoloji) Varlığın Oluş Olması Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 11 Haziran 2022 18:13 |
IF Felsefe Okulu: Varlık Felsefesinde (Ontoloji) Varlığın Nasıl Olduğu Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 11 Haziran 2022 18:13 |
IF Felsefe Okulu: Varlık Felsefesinde (Ontoloji) Olarak Hakikat Kavramı Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 11 Haziran 2022 18:13 |
IF Felsefe Okulu: Varlık Felsefesinde (Ontoloji) Varlığın İlk Nedeni Arkhe Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 11 Haziran 2022 18:13 |