26 Aralık 2021, 21:39 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Orta Çağ Felsefesi: Orta Çağ'da Patristik ‘Kilise Babası’ St. Justinus Kimdir? Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Orta Çağ Felsefesi: Orta Çağ'da Patristik ‘Kilise Babası’ St. Justinus Kimdir? Pagan bir ailede doğan Justinus 132 yılında Hristiyan olmuştur. Roma’da öldürülen Justinus İmparator Hadrianus’a karşı Premiere Apologie’yi (İlk Savunma) ) yazmıştır. Daha sonrada bu savunmayı tamamlayan ikincisini Stoacı filozof-İmparator Marcus Aurelius’a karşı yazmıştır. Ayrıca 160 yılına doğru da Tryphon ile Diyalog’u yazmıştır. Önceleri Stoacı olan Justinus, felsefeyi Tanrı’yla bütünleşme olarak anlamıştır. Daha sonra Platon felsefesinin etkisinde kalmış olan Justinus yine de tatmin olmamış ve nihayet Hristiyanlığı seçmiştir. Karşılaştığı bir yaşlı adam Platon felsefesinin tutarsız taraflarını ona göstermiştir. Bu yaşlı adam Justinus’a şöyle demiştir: “Platon’a göre ruhlar doğmadan önce ideaları temaşa etmiş ve Tanrı’yı görmüşlerdir. Ancak ruhlar Tanrı’yı tekrar unutacaksa ki Platon böyle söyler o zaman bu ruhlar zavallı bir durumdadırlar. Üstelik Ruhlar kötülüklerinden dolayı bu dünyada bedene bağlı yaşayarak cezalandırılıyorlarsa ancak hiçbir şey hatırlamadıklarına göre bu cezadan habersizlerse o zaman bu cezanın ne anlamı olacaktır.” Ruhun ölümsüzlüğü öğretisi de Platon tarafından yanlış anlaşılmıştır. Ruhun ölümsüz olması onun bizzat yaşam olmasından değil tersine Hristiyanlığın söylediği gibi yaşamın ona Tanrı tarafından verilmiş olmasındandır. O halde doğru öğreti filozofların eserlerinde değil ancak Tevrat ve İncil’de (Özellikle de İncil’de) aranmalıdır. Justinus, Savunmalarında Hristiyanlık açısından önemli bazı sorunları tartışmıştır. İlk savunmasında Tanrı’nın insanlara İsa aracılığıyla vahiy gönderdiğini kabul edersek o zaman Hristiyanlık öncesinde yaşayanların neden kurtarılmışlar arasında yer alma şansına sahip olmadıklarını yani onların Tanrı’yı bilmemelerinin kendi suçları olamayacağı itirazını ele almıştır. Justinus bu sorunu Hristiyanlığın “Logos” (Söz) öğretisi ışığında ele almıştır. Ona göre insanlık tarihinin başlangıcından itibaren “Tanrısal Logos” vardır ve herkesi aydınlatmaktadır. “Logos”un dünyada bedenleşmesinden önce de evrensel bir “Logos” vardır. İkinci savunmasında her insanın “Logos”tan pay aldığını savunmuştur. İsa’dan öncede insanlar “Logos”a göre yaşamışlarıdır. Kötülükten kaçınmış ve iyiliğin peşinden gitmiş tüm insanlar, ister Pagan isterse Yahudi olsun, “Logos”a göre yaşamışlardır. Bu ölçüte göre İsa’dan önce de Hristiyan olanlar ve Hristiyan olmayanlar varolmuştur. Hristiyanlık insanlık tarihinin tümünün sorunluluğunu üstlenir. Zaten ona göre Hristiyan filozofların çağı düşüncelerini Eski Ahit yani Tevrat’a dayanarak oluşturmuşlardır. Burada Justinus’un, Platon’un ve Musa’nın dinini bildiği yolundaki kabule dayanmış olduğunu görüyoruz. KAYNAK: FELSEFE TARİHİ KİTABI
__________________ English Preparatory Department School of Foreign Languages Assistant English Teacher Ankara Baskent University 2017-18 “Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...” C.A - 31.12.2010 - ∞ English Language and Literature Faculty of Humanities and Letters Ankara Bilkent University 2010-15 | |
|
Etiketler |
felsefe |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Orta Çağ Felsefesi: Orta Çağ'da Patristik Kilise Babaları Nedir? Ne Değildir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 26 Aralık 2021 21:39 |
Orta Çağ Felsefesi: Orta Çağ'da Patristik Felsefenin Ortaya Çıkışı Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 26 Aralık 2021 21:39 |
Orta Çağ Felsefesi: Orta Çağ'da Patristik Felsefenin Özellikleri Nedir? Ne Değildir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 26 Aralık 2021 21:39 |