13 Eylül 2021, 21:13 | #1 | |
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Platon'un Felsefesinde Erken Dönem Diyalogların Özellikleri Nedir? Ne Değildir? Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Platon'un Felsefesinde Erken Dönem Diyalogların Özellikleri Nedir? Ne Değildir? Platon, Akademi'de geleceğin yöneticilerini, kamu görevlilerini yetiştirme amacı güderken, bu eğitimden faydalanamayanlar için birtakım felsefi eserleri diyalog tarzında kaleme alma girişimine gitmişti. Başka bir deyişle kurumda ele alınıp tartışılan konuların, burada öğretilen derslerin Akademi'nin kalın duvarları içinde kaldığı yerde, Platon, dışarıdakileri de gözetecek şekilde, felsefesinin sonraki yüzyıllara intikaline izin veren bazı popüler eserler yazma yolunu seçmişti. Aslında o, bu diyalogları Akademi'nin kuruluşundan önce ya da Sokrates'in ölümünden hemen sonra yazmaya başlamıştı. Bununla da elbette, esas olarak büyük bir haksızlığa uğradığına inandığı Sokrates'in hayatını meşrulaştırmak, onu ve fikirlerini tanıtmak amacı güdüyordu. Fakat Platon, sonradan kendi düşüncelerini geliştirip sistemini inşa edince, diyalogları bu sefer kendi felsefesini ifade etmek için yazmaya koyuldu. Onun tarafından kaleme alınmış eserlerden meydana gelen Platonik külliyat, toplam 46 diyalog ile 13 mektuptan meydana gelir.9 Bu külliyatın bir kısmı, Platon tarafından kaleme alınmayıp, başka insanlar tarafından onun adı kullanılarak vücuda getirilmiş "sahte" Platonik eserlerden meydana gelir. Otantisitelerinden yana içbir kuşkunun bulunmadığı, yani bizzat Platon'un kendisi tarafından yazılıp öğrencileri tarafından çoğaltılmak suretiyle yayınlandığı kabul edilen diyalog sayısı, 26-28 arasında değişmektedir. Platon'un bu eserleri, gençlik dönemi diyalogları, olgunluk dönemi eserleri ve onun yaşlılığında kaleme alınmış eserler olarak üçe ayrılır. Bu üç kategoriye her ikisi de birtakım geçiş dönemi eserlerinden oluşan iki ayrı kategori daha eklenebilir. Bunlardan birincisi, gençlikten olgunluğa geçiş, diğeri olgunluktan yaşlılığa geçiş döneminde kaleme alınmış eserlerden meydana gelmektedir. Platon'un eserlerinin kronolojisi veya tasnifinde, birinci dönemin gençlik ya da Sokratik diyaloglarını, gençlik döneminden olgunluk dönemine geçişi temsil eden ara diyaloglar takip eder. Geçiş diyalogları sırasıyla Meneksenos, Menon ve Phaidon' dur. Bu geçiş diyaloglarında, gençlik diyaloglarının tersine, ilk kez olarak birtakım pozitif öğretiler öne sürülür. Başka bir deyişle, bu eserlerin en önemli özelliği, onların Platon'un artık Sokrates'in görüşlerini aktarmakla yetinmeyip kendi görüşlerini oluşturma yoluna girmiş olmasını gözler önüne sermelerinden meydana gelir. Nitekim Menon ve Phaidon' da, Platon, felsefesinin iki önemli öğesini ortaya koymaya, yani metafizik öğretisiyle epistemolojisinin ana hatlarını ifade etmeye başlar. Sözgelimi Menon' da, bilginin matematikte olduğu gibi ezeli-ebedi doğruların bilgisi olduğunu, bu bilginin priori bir bilgi olmak anlamında anımsamaya dayandığını dile getiren bir epistemolojiyle karşılaşırız. Burada sözü edilen "ruhun ölümsüzlüğü" meselesinin ana konusu olduğu Phaidon' da ise bu kez söz konusu bilginin objelerini oluşturan İdealara ilk kez olarak gönderme yapılır. Gençlik diyalogları Sokrates'in Savunması, Kriton, Euthyphron, Euthydemos, Lakhes, İon, Protagoras, Kharmides, Gorgias, Küçük Hippias, Büyük Hippias ve Lysis'ten oluşmaktadır. Bu diyalogların üçü biyografik eserler olarak da tasnif edilir. Söz konusu üç diyalog, sırasıyla Euthyphron, Sokrates'in Savunması ve Kriton'dur. Bu eserler, esas olarak Sokrates'in hayatının son aylarını, hatta günlerini bize anlatır. Bu üçünün dışında kalan diyaloglar, Platon uzmanları tarafından çözümsüzlükle sonuçlanan aporetik eserler olarak tanımlanır. Çünkü bu diyaloglar, Sokrates'in belirli bir ahlaki erdemle ilgili olarak başlattığı tartışma üzerinde, somut bir sonuca ulaşmadan gelişen eserler olarak gelişirler. Onlarda Platon'un gözettiği amaç, tanıdığı ve bildiği kadarıyla Sokrates'in karakterini, kişiliğini ve felsefi faaliyetini tanıtıp, ölümsüzleştirmektir. Bundan dolayı gençlik diyalogları aynı zamanda Sokratik diyaloglar olarak geçer. Sokratik diyaloglar, esas olarak ahlaki problemleri ele alırken, özde erdemler ve erdem tanımları üzerinde yoğunlaşır. Bu erdem sözgelimi Euthyphron' da dindarlık, Lakhes'te cesaret, Lysis'te dostluk, Kharmides'te ölçülülüktür. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
__________________ English Preparatory Department School of Foreign Languages Assistant English Teacher Ankara Baskent University 2017-18 “Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...” C.A - 31.12.2010 - ∞ English Language and Literature Faculty of Humanities and Letters Ankara Bilkent University 2010-15 | |
|
Etiketler |
felsefe |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |