IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  reklamver

Etiketlenen Kullanıcılar

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 30 Mart 2021, 18:12   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Metafizikte (Fizikötesi) Doğa Metafiziğinin Özellikleri Nedir?





Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Metafizikte (Fizikötesi) Doğa Metafiziğinin Özellikleri Nedir?

Bilinç alanındaki kesinlikler, bilinç dışına çıkıldığında nesneler dünyasında kaybolur. Öznenin kendi bilinç durumlarını benle olan ilişkisi içinde bilmesi, dış dünyaya, yani nesneye ilişkin bilgimizden farklıdır.

Descartes nesneye ilişkin düşüncelerini balmumu örneğiyle açıklar; balmumu henüz tadını ve kokusunu taşırken, bir biçime ve boyutlara sahiptir, katıdır ve bir ısısı vardır. Aynı balmumunu ateşte erittiğimizde rengi ve biçimi kaybolur, sıvılaşır Ama bütün bu dönüşümlere rağmen yine de balmumu olarak kalmaya devam eder. Balmumunun özü, onda açık seçik kavranan şey nedir öyleyse?

Descartes, bu soruyu “Duyumlarımız aracılığıyla ulaştığımız hiçbir şey değil.” diyerek cevaplar.

“Descartes, balmumunun duyulara gelen sıradan özelliklerinin, onun özsel doğası hakkında bize hiçbir şey söylemediğini öne sürmektedir. Bundan, balmumunun tek özsel niteliğinin onun yayılımı (mekanı) olduğu sonucu çıkmaktadır; balmumu yalın olarak bir “res extensa”dır, uzunluğu, genişliği ve derinliği olan yayılımlı bir şeydir, belirsiz sayıda geometrik şekle sahip olabilir…gerçekte, balmumunun açıkça ve seçikçe algıladığımız özellikleri matematikseldir ve daha özelde geometrik özelliklerdir; balmumu özsel olarak üç boyutlu yayılıma sahip bir şeydir.” (Cottingham, 1995: 46)

Descartes felsefesi için önemli olan tözdür. Descartes dış dünyayı, uzama sahip olmakla geometrik olarak kavranan, bir boyuta, bir biçime sahip olmakla bir yerde olmakla anlaşılan ölçülebilir bir nesne olarak anlar. Aristoteles için bir cismin rengi onun doğasıydı. Bir şeyin kırmızı olmasının nedeni onun doğasında kırmızılık olmasıydı. Descartes için ise nitelikler bir varlığa sahip değildir. Cisimlerin bütün görünür özellikleri, bunların duyumlarımız üzerinde oluşturduğu etkilerden ibaret, değişken yanılsamalardır. Nesneler dünyası tek özelliği uzam olan ve ilk itkiyi aldıktan sonra hareket halindeki maddenin etkileşimlerinden ibaret mekanik bir dünyadır.

“Böylece, alışık olduğumuz duyusal deneyimler dünyası, tıpkı Rönesans Naturalizminin esrarlı güçleri gibi, bir hayal oluyordu. Dünya fiziksel zorunluluklar sonucu hareket eden, eylemsiz cisimlerden oluşmuş bir makineydi ve düşünen nesnelerin varlığından etkilenmezdi. Mekanikçi doğa felsefesinin temel önermesi işte böyleydi.” (Westfall, 1987:36)

Descartes felsefesinin, doğayı cisimlerin mekanik etkileşimlerine indirgediği eleştirisini yapan Kuhn, bu yeni sistemin evrene varlığın ilkesini dikte etmek anlamında metafizik olduğunu, yöntem açısından ise yasaların mutlaklığının, maddenin hareketinin yasalara uygun harekete indirgendiği eleştirisini yapar ve bunun bilimsel girişim üzerindeki belirleyiciliğini vurgular:

“Descartes’ın muazzam etkileyici bilimsel yazılarının çıkmasından sonra, fizikçilerin çoğu evrenin mikroskopik cisimciklerden oluştuğunu ve tüm doğal görüngülerin bu cisimciklere ilişkin şekil, boyut, hareket ve etkileşim kavramlarıyla açıklanabileceğini varsaymaya başladı. Bu ilkelerin kaynağı da göründüğü kadarıyla hem metafizik hem de yöntemseldi. Metafizik açısından, ilkeler bilim adamına evrenin hangi tür nesneleri içerip, hangilerini içermediğini ‘dikte’ ediyordu: kısacası var olan sadece hareket halindeki madde idi. Yöntem açısından ise…yasalar cisimciklerin hareketlerini ve etkileşimlerini belirlemeli, açıklama ise ‘verilmiş’ herhangi bir doğal görüngüyü maddenin bu yasalara uyan hareketlerine indirgemeliydi.” (Kuhn, 1991: 67)

KAYNAK: FELSEFE TARİHİ KİTABI


__________________

English Preparatory Department
School of Foreign Languages
Assistant English Teacher
Ankara Baskent University
2017-18

“Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...”
C.A - 31.12.2010 - ∞

English Language and Literature
Faculty of Humanities and Letters
Ankara Bilkent University
2010-15
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet reklamver
Cevapla

Etiketler
felsefe


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Metafiziğin (Fizikötesi) Doğa Felsefesi İle İlişkisi Nedir? Kalemzede Felsefe 0 30 Mart 2021 18:12
Metafizikte (Fizikötesi) Doğa Metafiziğinin Özellikleri Nedir? Kalemzede Felsefe 0 24 Ekim 2020 21:12
Metafiziğin (Fizikötesi) Doğa Felsefesinde Varlıkla İlişkisi Nedir? Kalemzede Felsefe 0 24 Ekim 2020 21:12