27 Ekim 2020, 18:39 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Ahlak Felsefesinde Fatalizm (Kadercilik) ile Yazgıcılık İlişkisi Nedir? Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Ahlak Felsefesinde Fatalizm (Kadercilik) ile Yazgıcılık İlişkisi Nedir? Yazgıcılık, evrenin ve insanın önceden belirlenmiş olduğunu ileri süren anlayıştır. Bilimsel bilgilerden yoksun bulunan insanlar, bütün olup bitenleri üstün bir gücün yönetimine, iradesine bağlayarak yazgıcı bir anlayışa varmışlardır. Yazgı ya da alınyazısı, hiçbir zaman değiştirilemeyecek olan bir sonucun önceden belirlenmesidir ve bu bakımdan insana en küçük bir özgürlük tanımaz. Yazgıcılık, başarının, ne çalışmaya ne de insanın becerikliliğine, kapasitesine, yeteneğine dayanmadığının, insanın denetinden bağımsız koşullara bağlı olduğunun dinsel ifadesidir. Yazgıcılık anlayışına göre insanlar, alınyazılarına boyun eğmelidirler, durumlarına razı olmalıdırlar, yüksek ya da daha iyi yaşamak istememelidirler. Yazgıcılık öğretisi, metafizik alanda insanın Tanrı karşısındaki sorumluluk ilkesiyle bir hayli çatışmış, bu çatışma “Özgür İrade (İrade-i Cüz’iye)” öğretisiyle çözümlenmek istenmiştir. Oysa insan kafası Orta Çağ’ın en karanlık günlerinde bile yazgıcılık öğretisini kökünden yıkıncaya kadar şu soruyu sormaya devam etmiştir: “Her şey önceden belirlenmişse, ceza niçin?” Metafizik yazgıcılık bilimsel gerekircilikle karıştırılmamalıdır. Gerekircilikte belli nedenler belli sonuçları doğurur, neden ortadan kaldırılarak sonuç değiştirilebilir. Yazgıcılıktaysa ne neden bellidir ne de sonuç; belli olan tek şey, belli olmayan bir sonucun değiştirilemeyeceğidir. Bu yüzdendir ki hastalanan gerekirci doktora gider; çünkü sonucu değiştirebilir; hastalanan yazgıcıysa yatağa girip sonucu bekler; çünkü ne etse bu sonucu değiştiremeyeceğine inanmaktadır. Yazgıcılık, gerekircilik sezgisinin dinsel ifadesidir. Gerekirciliği yani doğa ve toplum yasalarından kaynaklanan yasal zorunluğu sezen ama bunu değiştirebileceklerinin bilgisinden yoksun ilk insanların bunu dinsel bir şekilde ifade etmeleridir. Zorunlulukla birlikte kısmen bir özgürlük de olduğu için bunu da “Özgür İrade (İrade-i Cüz’iye)” ile ifade etmişlerdir. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
__________________ English Preparatory Department School of Foreign Languages Assistant English Teacher Ankara Baskent University 2017-18 “Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...” C.A - 31.12.2010 - ∞ English Language and Literature Faculty of Humanities and Letters Ankara Bilkent University 2010-15 | |
|
Etiketler |
felsefe |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Ahlak Felsefesinde Fatalizm (Kadercilik) Felsefe Anlayışı Nasıldır? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 27 Ekim 2020 18:39 |
Ahlak Felsefesinde Fatalizmin (Kadercilik) Özellikleri Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 27 Ekim 2020 18:39 |
Ahlak Felsefesinde Fatalizm (Kadercilik) Kavramı Nedir? Ne Değildir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 27 Ekim 2020 18:39 |
Ahlak Felsefesinde Özgürlükle İndeterminizm Kavramının İlişkisi Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 27 Ekim 2020 18:13 |
Ahlak Felsefesinde Özgürlükle Determinizm Kavramının İlişkisi Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 27 Ekim 2020 18:13 |