29 Haziran 2020, 21:39 | #1 | |
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Antik Çağ'da Septik Filozoflara Göre Septisizm (Şüphecilik) Nedir? Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Antik Çağ'da Septik Filozoflara Göre Septisizm (Şüphecilik) Nedir? Protagoras (485-411), tarihsel süreçte ilk şüphelenen düşünürdür. Şöyle der: ”Her şeyin ölçüsü insandır. Her şey bana nasıl görünürse benim için böyledir, sana nasıl görünürse senin için de öyledir. Üşüyen için rüzgar soğuktur, üşümeyen için soğuk değildir. Her şey için, birbirine tümüyle karşıt iki söz söylenebilir.” Demek ki herkes için gerekli kesin ve saltık bir bilgi edinmek olanaksızdır. Bu göreci şüphecilik, Protagoras’ın izleyicisi Leontinoilı Gorgias (483-375)’ta daha da ileri giderek yokçuluğa (Nihilizme) varmaktadır. Gorgias şöyle diyor: “Hiçbir şey yoktur. Varsa bile insan için kavranılamaz. Kavranılsa bile öteki insanlara anlatılamaz.” Antik Çağ Yunan şüpheciliği, bu ilk bilgici döneminden sonra Elisli Pyrrhon (365-275)’la okullaşıyor. Bilgi sorununu dizgesel (sistematik) olarak ilk inceleyen şüpheci Pyrrhon’dur. Bu yüzden Pyrrhon’a şüpheciliğin kurucusu denir. Büyük İskender’in ve Aristoteles’in çağdaşı olan Pyrrhon, Akademia’yla peripatos (Platon’la Aristoteles) okulları arasındaki karşıtlığı sezmekte gecikmemiştir, daha sonra da bu karşıtlığın Stoa ve Epikuros okullarında derinleşmesini izlemiştir. Bu gözlemleri, Pyrrhon’a, felsefe öğretilerine karşı güvensizliği ve bundan ötürü de şüpheyi aşılamıştır. Pyrrhon şöyle diyor: ”Gerçekten güzel ya da çirkin olan hiçbir şey yoktur. Herhangi bir şeyi güzel ya da çirkin bulan insanın kişisel seçimidir. Gerçek bir bilgi olmadığına göre, bilge kişi, her şeyde yargıdan kaçınmalıdır.” Ruhsal rahatlık ancak böylesine bir ilgisizlik ya da duygusuzluk’la sağlanabilir. Bu düşüncelerini sözlü dersleri ve yaşamıyla açıklayan Pyrrhon’un öğretisi, yazılı olarak, izdaşı Timon (320-230) tarafından yayılmıştır. Timon, ustasının öğretisini üç önermede formüle etmiştir: a. Nesnelerin gerçek yapısı kavranılamaz’dır. b. Öyleyse nesnelere karşı tutumumuz yargıdan kaçınma olmalıdır. c. Ancak bu tutumladır ki ruhsal dinginlik’e kavuşabiliriz. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
__________________ English Preparatory Department School of Foreign Languages Assistant English Teacher Ankara Baskent University 2017-18 “Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...” C.A - 31.12.2010 - ∞ English Language and Literature Faculty of Humanities and Letters Ankara Bilkent University 2010-15 | |
|
Etiketler |
felsefe |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Septisizm (Şüphecilik) İlk Kez Ortaya Çıkışı Nasıl Olmuştur? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 29 Haziran 2020 21:39 |
Septisizm (Şüphecilik) Ne Değildir? Genel Özellikleri Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 29 Haziran 2020 21:39 |
Septisizm (Şüphecilik) Nedir? Genel Özellikleri Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 29 Haziran 2020 21:39 |
Filozoflara Göre Felsefe | KivanC | Felsefe | 0 | 26 Mayıs 2013 21:54 |
Septisizm (Şüphecilik) | Soul | Felsefe | 0 | 09 Ocak 2011 00:12 |