31 Mart 2018, 05:45 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Platonun Toplum ve Devlet anlayışı II Platon Devlet’in II. kitabında ‘’toplumu oluşturanın insanın tek başına kendi kendine yetememesi’’ olduğunu söyler. Her insan bir eksiği için başkasına, başka eksikleri için de başkalarına başvurur. Böylece birçok eksiklikler birçok insanın bir arada yaşamasına yol açar. Toplumsallaşma böyle başlar. Dolayısıyla şu sonuç çıkarılabilir: Toplum en temelinde bir iş bölümü ağıdır. Herkesin kendi işi, rolleri vardır ve bu rollerin özü başkası için çalışmaktan oluşur. Bu roller, başkalarına karşı sorumluluklarımız ve yükümlülüklerimizle içeriklendirilir. Herkes işini başkaları lehine, yararına yapar. Örneğin doktorun işi hastaları iyileştirmek, annenin rolü çocuğuna bakmaktır. Sokrates’in toplum tasarımında bütün roller güçsüz, eksik, yoksun olanın lehinedir. Yöneticilik rolü de öyledir. Yönetici – yönetilen ilişkisi, güçlünün güçsüz olanın güçsüzlüğünü daha çok azaltması için değil, artırması için oluşturulur. Buradan hareketle hırsızlık, dolandırıcılık, kiralık katillik gibi eyleme biçimlerinin neden meşru birer toplumsal rol haline gelemediğini anlayabiliriz. Çünkü bu eylemler muhatabının lehine, yararına değildir. İnsanlar kendi çıkarlarına göre eyleyen kişilerin yaptıklarını meşru saymazlar. Toplumsal yaşam, güçsüzün lehine olanı meşru sayar. Meşru saymadıklarının rol haline gelmesine izin vermez. Sokrates toplumu, bireyleri iyi, erdemli olmaya yönlendiren bir ortam olarak tasarlar. Toplum, oluşturduğu, meşru kabul ettiği rollerle insanları sürekli başkaları lehine iş yapmaya yönlendirir. İnsanların toplumsal yaşamı benimsemesi için zaten kendilerinin yapıları gereği iyiliğe eğimli olması gerekir. Aksi olsaydı birlikte yaşamaları mümkün olmazdı. Glaukon ve Thrasymakhos’un akla bakışıyla Sokrates’in akla bakışı arasında fark vardır. Glaukon ve Thrasymakhos eğri kişiyi akıllı sayıyorlar. Sokrates ise akıllılığın ancak doğrulukla birlikte var olacağını düşünüyor. Thrasymakhos’a göre akıllı kişi, kendisi için en
__________________ ~ P .İ .R ~ | |
|
31 Mart 2018, 05:46 | #2 |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Cevap: Platonun Toplum ve Devlet anlayışı II fazla yararı en kısa zamanda elde eden kişidir. Yani kendi yararını başkalarından çalan kişi akıllı kişidir. Başkalarının elinden alan kişi, başkalarının ayağını kaydıran kişi en iyi kişi olur. Thrasymakhos aklı, kişiyi kendi yararına götürecek araçları bulduğu bir yeti olarak görür. Dolayısıyla aklı insan bencilliğinin bir silahı olarak düşünür. Doğru kişiyle eğri kişi iş yaparsa sonunda hep eğri kişi kazanır. Eğri kişi her zaman daha mutlu olur çünkü her istediğini elde eder. Sokrates’in Thrasymakhos ve Glaukon’u mutlak bir biçimde, her bakımdan, her söyledikleriyle haksız saydığını düşünmemek gerekir. Toplumsal adaletten söz edemediğimiz sürece, adaletli insandan da söz edemeyeceğimizi o da düşünmektedir. Adaletten de ancak toplumsal yaşam düzleminde söz edilebilir. İnsanların başkasını gözetmesi için başkaları tarafından kendilerinin gözetileceğine inanması lazım. Bu farkındalıkla, Sokrates, adalet/doğruluk/erdem hakkındaki tartışmayı tekil bir birey üzerinden yürütmenin bir sonuca götürmeyeceğini görerek, tartışmayı adil bir toplumun yapısına kaydırır. Bireyin ancak içinde yaşadığı toplum ölçüsünde adaletli olabileceğini ima eder bu nesne değişikliği. * Sokrates, bir insan nasıl adaletli ve doğru olabilecekse, toplumun da ancak o şekilde adaletli ve doğru olacağını söyler. Toplum tasarımını, insan ruhu tasarımında hareketle oluşturur: İnsan ruhunda üç yan vardır: 1) Düşünen yan 2) Öfkelenen /taşkın yan 3) Arzulayan yan 1) Düşünen Yan: Erdemi Bilgeliktir. İyi–kötüyü, yararlı-zararlıyı, doğru-yanlışı ayırt etmemizi sağlar. Bunların bilgisini akıl ortaya çıkarır. Bunlardan hareketle de eylem ilkelerini belirleriz. Ancak akıl eyleyen yanımız değildir; düşünür. Eylemde bulunmak, öfkelenen ve arzulayan yanımızın ürünüdür. 2) Öfkelenen Yan: Erdemi Cesarettir
__________________ ~ P .İ .R ~ |
|
31 Mart 2018, 05:47 | #3 |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Cevap: Platonun Toplum ve Devlet anlayışı II Varlığımızı tehlikeye sokan, rahatımızı rahatsızlığa çeviren şeylere, kişilere öfkelenerek varlığımızı zararlardan korumamıza hizmet eder. Akılla işbirliği içerisinde olduğunda, bize zarar verebilecek olanlardan nasıl kaçınacağımızı gösterir. 3) Arzulayan Yan: Amacı Haz almaktır. Arzulayan yanımız ihtiyaçlarımızı, eksiklerimizi, yoksunluklarımızı bize bildirir. Varlığımızı sürdürmek için gereken maddi eksiklikleri bildiren bir uyarı sistemi gibi düşünülebilir. Bu yan ihtiyaçlarımızı bildirir, akıl da ihtiyacımızı neyle karşılayacağımızı söyler. Doğru insan, bu iki yanı aklın denetimine vermiş insandır. Bir kişide bu iki yan aklı alt ediyorsa, o kişi doğru/adil değildir. Bu kişi özgür kişi de değildir. Özgür kişi aklın egemen olduğu kişidir. Özgür kişi kendi kendisinin efendisi olmuş kişidir. Yani ruhunun iki yanını akla vermiş kişidir. Sokrates’e göre toplumda da ruhumuzdaki bu üç yapının karşılığı vardır; 1) Yöneticiler 2) Koruyucular (Bugün için asker ve polisleri düşünebiliriz) 3) Halk (yönetilenler) 1) Yöneticiler Yönetici olmak belirli vasıflar gerektirir. Yönetici, doğru ve yanlış, iyi ve kötü ayrımını yapacak yetiye, yani akla en üst düzeyde sahip olmalıdır. 2) Askerler Askerlerin bu düzeyde akıllı olması gerekmiyor. Ancak akıl sahibi olanı dinlemeye yatkın olmalı. Aklın belirlediği eylem ilkelerine korkusuzca uyması, bu ilkeleri bozmaya kalkacaklara karşı savunması gerekir. 3) Halk Halk, akıl yanı da cesaret yanı da çok gelişmemiş, zevklerine göre yaşamak isteyen insanlardan oluşur. Sokrates’e göre insanlarda bu üç yandan biri baskın olur. Akıllı kişiler yönetici, aklı dinlemeye yatkın olan koruyucu olur, aklı dinlemek için bir zora ihtiyaç duyanlar da halkın içinde yer alır. Bir toplumun adaletli olması bu üç kısmın hak eden kişilerle doldurulmasına bağlıdır. Her insan kendi özüne uygun sınıfta bulunmalı. Adalet, bu bağlamda, herkesin kendi işini yapmasıdır.
__________________ ~ P .İ .R ~ |
|
Etiketler |
platon, platondevletkitabı2, platonundevletvetoplumanlayışı |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Platonun Devlet ve Toplum Anlayışı I | Funda | Felsefe | 5 | 31 Mart 2018 05:40 |
Osmanlı'da Devlet Anlayışı | Rüzgar | Tarih | 0 | 16 Mayıs 2012 00:31 |
Toplum Temelli Bakım Anlayışı | Ecrin | Makale - Araştırma - Ve Bilimsel Yazılar | 0 | 07 Mart 2012 22:07 |