06 Mayıs 2014, 18:30 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Mitoloji ve Kadın Mitolojinin erkeklerin bakış açısına göre yazıldığı ve söylendiği açık bir gerçektir. Hemen hemen bütün mitlerde kadınlar ikinci sınıf insan olarak ele alınır. Onlar yaratılışa sonradan katılmış kişilerdir. Öyle ki zaman zaman daha da ileri gidilip aşağılık ve kötü tip olarak nitelenirler. Herhangi bir mitte bir bireyin ruhsal gelişmesi anlatılıyorsa bu olayda kadının önemli bir yer tuttuğu çok az görülür. Eros ve Psykhe’nin öyküsü nadir rastlanan örneklerdir. Mitlerde kadınların rolü birbirine karşıt olacak şekildedir. Bir taraftan kaçınılmaz şekilde yaşamın kaynağıdırlar. Diğer tarafta ise tehlikeli baştan çıkarıcı acımasız ve yıkıcıdırlar. Aslında mitler insan tutkularını ve davranışlarını yansıttıklarına göre kadınların bu çelişik tavrı nasıl açıklanır? Mitlerin kadınları birbirine karşıt nitelikleri ile ele almalarının bir nedeni onların cinsel açıdan farklı olmasından kaynaklanır. İnsan yani erkek farklı olana katlanamaz. Öteki kişi yani kadın aynı zamanda istenmektedir. Bu durumda hem lanetlenir ve ondan korkulur hem de sevilir ve baş tacı edilir. Bu konuda yapılabilecek bir diğer açıklama bebeğin annesi ile olan ilişkisi ile yapılabilir. Anne ve bebeği arasındaki temel ilişki sıcak ve koruyucu özelliktedir. Ama aynı zamanda öfkeli ve cezalandırıcıdır. Bu durumda kadınlara karşı ikircikli bir tavır ortaya konur. Kadınlar ve onları temsil eden tanrıçalar erkeklerin yaşamında beklenmeyen tehlikelerin doğurduğu korkuları simgelerler. Ana tanrıçalar hemen hemen dünyanın her yerinde hem yaşam veren hem de yaşam alan varlıklardır. Onlar toprağın canlı örnekleridir. Bitki ve hayvanların koruyucusudur. Aşkıevliliği ve analığı simgelerler. Tanrıçalar bu özelliklerin ya tümünü ya da bir kaçını temsil ederler. Nitekim Hindistan’da Kali Sümer’de İnanna Babil’de İştar Filistin’de AstarteYunan’da Aphrodite Demeter ve Artemis Roma’da Kybele ve Venüs Mısır’da İsis böyledir. Mitlerde kahramanların kadınlarla ilişkileri erkeklerin kadınlara karşı tutumunu göstermektedir. Kahramanların tutumu erkeğin doğasındaki çelişik dürtülerle nasıl başa çıkacağı konusunda öğretici niteliktedir. Girit adasında kral Minos’un labirentinde canavar boğa Minotauros vardır ve her yıl ona canlı gençler adak olarak sunulur. Theseus o yıl boğaya adak olarak yedi genç kızı ve yedi delikanlıyı Girit’e sürmekle görevlendirilen kişidir. Labirent o kadar karışıktır ki içinden çıkılması olanaksızdır. Ancak kralın kızı Theseus’a aşık olur. Ona labirentte kaybolmaması için bir yumak iplik verir. Theseus boğayı öldürür ve ip sayesinde kurtulur. Aynı zamanda kralın kızını da kaçırır. Ama sonra onu küçük bir adada terkedecektir. Mitten anladığımıza göre Theseus daha ruhsal olgunluğa erişmemiş olduğu için kazandığı başarıları henüz hazmedememiştir. Kralın kızı ise bir tarafı ile bir kadındır. Ama kahramanın sahip olmak istediği bir sevgili olduğu gibi aynı zamanda bir ödüldür. Bu öykü insanlara uyarı niteliğindedir. Olgun bir erkek olmanın zorluğunu anlatır. Olgunluğa ermemiş bir erkek için kadın ister insan biçiminde olsun ister canavar biçiminde olsun tehlikelidir ve gerektiğinde yok edilmelidir. Ancak kadınlara eşit haklar tanımayı öneren mitler de vardır. Gılgamış Enkidu ile arkadaş olmuştu. Enkidu bir kutsal bakire tarafından baştan çıkarılırken yakalanan vahşi bir yaratıktır. İki arkadaş birçok canavarı öldürür. Ancak tanrılar da Enkidu’yu öldürür. Günümüzdeki ruhbilimciler bu öyküde karşı cinse duyulan korku duygularını bulurlar. Canavarların öldürülmesi kadınlara duyulan korkuyu simgeler. Ama bu korkunun yok edilmesi kadınlardan nefret etmekle veya onlara armağanlar verilerek olmaz. Onlara erkeklere eş statü tanımaya ve onların da insanlığını onaylamayla mümkündür. Bugün için yaşayan mitler en üstün ilahi gücü erkek olarak gösterir. Ancak M.Ö.20.000 yılına ait olduğu saptanmış bir Venüs heykelciği toprağın kadın olarak düşünüldüğünü gösterir. Bu heykelcik çok kaba olmasına rağmen bir kadının göğüs ve kalçalarını oldukça iri şekilde yansıtır. Bu ise yaşamı da veren gücün simgesidir. Efes’li Diana çocukları emzirme gücünü taşıyan çok sayıda göğüse sahiptir. Herhangi bir niteliği vurgulamak için belirli bir organı çoğaltmak mitlerin ortak özelliğidir. Medusa eski deniz tanrıları Phorkys ve Keto’nun üç kızından ölümlü olanıdır. Başı saç yerine yılanlarla kaplıdır. Perseus Hades’in başlığını giyerek görünmez olmuş ve Athena’nın yardımı ile onun başını orakla kesmiştir. Demeter bereketli toprak tanrıçasıydı. Bulunmuş olan bir kabartmada onun özelliklerini simgeleyen tahıl ve yılanlar açıkça görülür. Demeter hasatla ilgili her şeyi denetlerdi. Kendisi aynı zamanda evlilik tanrıçasıdır. Alıntı | |
|
Etiketler |
kadın, mitoloji, ve |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Karşılaştırmalı Mitoloji | Amelia | Felsefe | 0 | 19 Şubat 2014 19:08 |
Yaşayan Mitoloji | Amelia | Felsefe | 0 | 15 Şubat 2014 12:00 |
Mitoloji Sözlüğü (A-Z ~ ye) | Violent | Felsefe | 0 | 14 Şubat 2014 21:20 |
Mitoloji Melekleri | Afrodit | Felsefe | 0 | 10 Ağustos 2011 23:17 |
Bozkurt(mitoloji) | YapraK | Felsefe | 0 | 13 Mart 2010 19:14 |