04 Ekim 2011, 22:49 | #1 | |
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Şeyh Bedreddin maddeci bir filozof mudur? Hakikatin aranmasına ve gerçekleştirilmesine yönelmiş bir düşünce ve yaşama çabası olması bakımından Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. tasavvufun Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. islâm kültürü çerçevesi içinde Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bir felsefî tutumu dile getirdiğini belirttik.Bu akımın Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bir başka yanı da Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. kimi zaman batınîlikle (Bk. Sımavna Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. A. Gölpınarlı Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. s. 12-29 Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Eti Yayınevi) Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. içice geçerek çeşitli tarikatler ve inançlar halinde Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. yakın doğu islâm halklarının hayatında çok önemli bir rol oynamış olmasıdır. Batınîlik ve tasavvuf Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bir bakıma Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. halk kütlelerinin Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. hâkim sınıflara ve onların ideolojilerine karşı fikir Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. duygu ve inanç alanında giriştikleri bir protesto Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bir karşı çıkma gibi görünmektedir; bu bakımdan fikir tarihi ve sosyolojisi açısından ayrı bir önom taşır. Kitabımızın sınırları içinde Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. problemi bu açıdan ele alarak derinleştiremeyeceğiz. Sadece Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Anadolu türk toplumunun yetiştirdiği çok ünlü bir islâm düşünürü üzerinde duracağız. Sımavna Kadısıoğlu Şeyh Bedreddin (XIV-XV yy.) batınîli'kle ve tasavvufla ilintisi olan bir düşünürdür. Üstad Abdülbâki Gölpınarlı Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Bedreddin'in Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. evren ile tanrıyı bir ve aynı şey saydığını; evrenin dışında bağımsız bir tanrı fikrini benimsememiş olduğunu; yani maddeci bir felsefeyi savunduğunu söylüyor (Tasavvuf Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. s. 51). Bu görüşün Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. islâm dininin temel inançlarıyla bağdaşmayacağını belirtiyor. Sayın Golpınarlı'ya göre Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bazı istisnaların dışında Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. mutasavvıfların hemen hepsi Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. evrenin tanrıdan kaynak aldığını ama tanrının evrenden ayrı ve bağımsız olduğunu kabul ederler. Bundan ötürü Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Bedreddin tasavvuf çerçevesi içinde yer almayan bir filozoftur. Hocamız H. Z. Ülken ise Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Bedreddin'-maddeci bir düşünür olduğunu söylediği halde Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. felsefesini Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. tasavvuf çerçevesi içinde inceler («İslâm Düşüncesi» Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. * s. 187-197). İki bilgin Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ünlü düşünür ibnî Arabî (X. yy.) konusunda da birbiriyle aynı açıdan çatışan yorumlar ileri sürerler. Bu filozofların Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. tasavvuf düşüncesi içinde ele alınıp alınamayacağını uzmanlara bırakarak Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. biz Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. hem Anadolu tarihinin önemli bir dinî ve siyasî ayaklanma hareketine ön-ayak olması Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. hem çağının en büyük bilgin ve düşünürlerinden biri olarak kabul edilmesi ve hem de genel islâmî düşüncenin dışına çıkarak felsefî bir çaba göstermesi açısından Şeyh Bedreddin'in fikirlerini kısaca gözden geçireceğiz. Bedreddin'in Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. sosyalist bir toplum felsefesi Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ileri sürdüğü söylenir. Önayak olduğu hareket Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bu çeşit düşüncelerden beslenmiş gibi görünmektedir.Ayrıca Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. genel olarak batınîlikte ve tasavvufta Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. «eşitlik» fikrinin toplum gerçeklerine yöneltilmesi ve uygulanması konusunda bir eğilim ve devrimci bir tutum olduğunu da söylemeliyiz. Bununla birlikte Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. eski tarihçilerin Bedreddin'e atfettikleri bu toplumcu düşünceler Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bugüne kadar bilinen kendi eserlerinde görülmemektedir. Ünlü eseri «Varidat» Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. «mutlak varlık ve birlik Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. insan iradesinin hürlüğü Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. dünya ve ahiret Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. cesetlerin haşri Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. dünyadan eletek çekme ve çile Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ibadet Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. tasavvuf Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. rüya Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. v.b.» gibi konular hakkındaki konuşmalarının ve açıklamalarının bir araya toplanmasından meydana gelmiştir. Düşünür Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bu eserinde Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ilk olarak Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. kutsal kitaplarda peygamberlerin söylediklerinin Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. birer sembol olduğunu açıklamakla işe başlıyor. Kutsal kitaplar Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. halkın anlayabilmesini sağlamak için Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. hakikatleri semboller ve mecazlarla dile getirirler. Bu sembol ve mecazların bir iç anlamı vardır ve gerçek anlamı Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bu iç anlamdır. Cennet ve cehennem Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bu hayatta var olan şeylerdir Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. iyi ve güzel olan her şey cennet Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. aşağı ve çirkin olan her şey cehennemdir. Hakikatin bilinmesinde üç kesinlik derecesi vardır. Bedreddin'in burada Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. mutasavvıflar tarafından genellikle kabul edilen dereceleri benimsediği görülüyor. Bu üç derece Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1. ilmelyakin Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 2. Aynelyakin ve 3. Hakkelyakin'dir. Bir nesnenin nitelikleri hakkında duyarak bilgi edinirsek bu ilmelyakin'dir Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. yani bilme'dir. O nesnenin niteliklerini biz kendimiz görürsek; bu aynelyakin'dir Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. yani görme'dir. Aynı nitelikleri Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. kendimiz yaşayıp o nitelikleri edinir Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. o nitelikler haline dönüşürsek Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. bu Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. hakkelyakin'dir Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. yani olma'dır. İnsanın tanrıya yaklaşmasında ortaya çıkan kesinlik dereceleri (aşamaları) olarak Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. tasavvufun Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. «bilme» Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. «görme» ve «olma»yı genellikle kabul ettiği bilinmektedir. Bedreddin Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. mutlak varlıktan (Hak'tan) başka şeyin varolmadığını söylüyor. Bütün farklar Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. karşıtlıklar ve çelişmeler Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. onun içinde eriyip kaybolur. Mutlak varlık etkileyiş olarak tanrı etkileniş olarak kul'dur. Tabiat ve tanrı arasında fark yoktur. Varlık Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. birlik acısından ele alındığı zaman tanrı; çokluk açısından ele alındığı zaman evren ya da tabiattır. Mutlak varlık Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. madde ve ruh biçimlerine bürünerek ortaya çıkar; bunlar aynı gerçeğinikiyüzüdürler.Bedreddin'in Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. maddeyi de ruh mertebesinde tuttuğu görülüyor. Başka bir deyişle Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. madde ile ruhun kökünün tek ve bir olduğunu söylüyor. Bu fikirler Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. onun maddeci yanı ağır basan bir heptanrıcı olduğunu gösterir. «Varlığın bütün mertebeleri Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. cisimler âleminin içinde ortaya çıkar; cisimler âleminin içindedir. Hatta cisimler âlemi topyekûn ortadan kalksa Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ruhlar ve soyut gerçekler âlemi de ortadan kalkar» diyor Bedreddin. Demek ki Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. cisimlerin ve maddî gerçeğin dışında Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ötesinde ve üstünde; bağımsız ruhların ya da manevî ve soyut varlıkların bulunduğunu kabul etmiyor. Bilindiği gibi Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. maddeci görüşün ana özelliği de budur. Bedreddin'in ahlâk görüşü de Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. varlık hakkındaki temel görüşüne yani metafiziğine bağlıdır. İnsanı Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. varlıkların en kusursuzu olarak gören filozof Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. en karşıt kuvvetlerin insanda bir araya gelmiş olduğunu; en büyük ve keskin çatışma alanının insan ruhu olduğunu ileri sürer. Şeytan ile meleğin Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. kötü ile iyinin çatışması ve mücadelesi Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. aslında insanın ruhunda (nefsinde) olup bitmektedir. Gerçek varlığa Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. mutlağa Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. hakikate ulaşmamızı sağlayan her şey melektir (iyiliktir); yanlışa Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. dışgörünüşe Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. aşağı dünyaya bağlanmamıza yol açan her şey de şeytandır (kötülüktür). İnsan nefsinin kötü yanı ile iyi yanının; tutkularla vicdanın çalışmasıdır bu. Olgun Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ahlâklı ve bilge kişi Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Öİı çatışmadan zafer kazanarak çıkan kimsedir.Tasavvuf ahlâkının felsefî yanı ve önemi Bedreddin'de açıkça görünür.
__________________ English Preparatory Department School of Foreign Languages Assistant English Teacher Ankara Baskent University 2017-18 “Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...” C.A - 31.12.2010 - ∞ English Language and Literature Faculty of Humanities and Letters Ankara Bilkent University 2010-15 | |
|
Etiketler |
bedreddin, bir, filozof, maddeci, mudur, Şeyh |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Orta Çağ Felsefesi: Din Felsefesinde Evren Sonlu Mudur? Sonsuz Mudur? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 26 Aralık 2021 18:23 |
Bedreddîn Serhendî | PySSyCaT | İslamiyet | 0 | 15 Ocak 2016 23:15 |
Bir bâtınî lideri Şeyh Bedreddîn | Desmont | Tarih | 0 | 13 Kasım 2014 20:52 |
Aşk bu mudur? Sevda bu mudur? Hayâ bu mudur? | Sevda | Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler | 3 | 24 Ocak 2011 15:38 |