23 Eylül 2011, 01:31 | #1 | |
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Bilgelik Kohut'a göre bilgeliğe dönüşmemiş narsisizmin üstesinden gelebilme yeteneği sayesinde ulaşılır ve bilgelik, kişinin fiziksel, entelektüel ve duygusal güçlerinin ve sınırlarının kabulüne dayanır. İdealler, mizah kapasitesi ve faniliğin bilişsel işlevlerle bütünleşmesi, kişinin dünyaya ve yaşama karşı kararlı bir tutum alması anlamına gelen bilgeliği oluşturacaktır. İdeallere yönelik yatırım çoğunlukla gençlik döneminde olurken, mizah kapasitesinin gelişmesi genellikle olgunlaşma döneminde zirveye ulaşmakta ve geçiciliğin kabulü ise daha ileriki yıllarda mümkün hale gelebilmektedir. Böylece bilgeliğin ancak yaşamın ileri dönemlerinde kazanılabildiğini görebiliyoruz. İdealleştirilen değerlerin eksikliği ve zevk arayışı içinde olan tümgüçlü kendiliğe aşırı yatırım yapmak yoluyla narsisistik sınırların duygusal öneminin küçümsenmesi sonucunda alay (istihza) ortaya çıkmaktadır. Oysa bilgelik, sadece eski ideallere yönelik libidinal yatırımın sürmesiyle değil, aynı zamanda yaratıcı bir şekilde gelişmesiyle karakterizedir (Kohut 1966). Kohut (1971), iyi bir analizin sonlanma evresinde hastanın kendisiyle ilgili kavrayışının bilgeliğe dönüştüğünü öne sürer. Ona göre hastanın bu yaşantıya ulaşabilmesi için ister arkaik büyüklenmeci kendilik alanında olsun, ister idealleştirilmiş kendilik nesnesiyle ilgili olsun dönüşmemiş çocuksu narsisizmden kurtulması gerekmektedir. Analizin son döneminde ortaya çıkan bu bilgelik hali hastanın sınırlılıklarının farkında olmasına rağmen özgüvenini sürdürebilmesine ve analiste sınırlılıkları ve yetersizliklerine rağmen saygı ve minnet duymasına olanak sağlamaktadır. Kaynaklar Freud, S (1914), Narsizm Üzerine Bir Giriş , Narsizm Üzerine ve Schreber Vakası içinde, çev. B. Büyükkal, S.M. Tura, Metis, 1998. Kohut, H. (1966), Forms and Transformations of Narcissism, Essential Papers on Narcissism içinde, A.P. Morrison (ed), New York University Press, New York, 1986. Kohut H. (1971), Kendiliğin Çözümlenmesi, çev. C. Atbaşoğlu, B. Büyükkal, C. İşcan, Metis, 1998. Kohut, H. (1984), How Does Analysis Cure? , Uni. Chicago Press, Chicago and London. Laplanche, J. ve Pontalis, J.B. (1988), The Language of Psychoanalysis , Karnac Books, London. Tura, S.M. (1996), Narsisizm Sorunsalında Kohut ve Lacan, Ege Psikiyatri Sürekli Yayınları içinde, A. Çelikkol (ed) Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova, İzmir. Tura, S.M. (2000), Günümüzde Psikoterapi , Metis Yayınları. Yücel C. (1999), Mekanım Datça Olsun, Bulut, İstanbul. Kohut utanca eğilimi şu üç durumla ilişkilendirir: 1) üstbenin kusurlu olarak idealleştirilmesi, 2) büyüklenmeci kendilikte narsisistik libidonun yoğunlaşması ve 3) hırslı, devamlı başarı peşinde koşan kişilerde büyüklenmeci kendilik kavramının ve narsisistik-teşhirci gerilimlerin yeterince bütünleşmemiş olması. Eğer büyüklenmeci kendilikteki baskılar yoğunsa ben kontrol edemez hale gelir ve herhangi bir yetersizliğe utanç ile cevap verir. Benin çevresiyle etkileşiminde, dengesini sürdürebilmesi için kendine (otoplastik) ya da dış dünyaya yönelik (alloplastik) bir uyum çabasına yönelmesi (Laplanche ve Pontalis 1988). | |
|
Etiketler |
bilgelik |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Felsefede Bilgelik Nedir? Bilgelik Ne Değildir? Bilgeliğin Özellikleri Nedir? | Kalemzede | Felsefe | 0 | 31 Ekim 2021 15:39 |
Bilgelik Nedir? | PySSyCaT | Felsefe | 0 | 29 Kasım 2014 16:34 |
Bilgelik.. | lolaBunny | Felsefe | 0 | 06 Ocak 2011 21:06 |
Bilgelik | YapraK | Felsefe | 0 | 29 Mart 2009 19:04 |
Bilgelik | Sükût | Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler | 0 | 14 Haziran 2008 09:26 |