23 Eylül 2011, 01:00 | #1 | |
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Vedalar Öncesi Hint metinleri olan Vedalar ´daki bir takım düşüncelerin kökleri vardır. Özellikle tanrıların kökenlerinin Aryan öncesi Dravidyen kültüre dayandığı yollu düşünceler öne sürülür. Yazılı tarihten önce başlatılmakla birlikte Hint Felsefesindeki başat özellikler günümüze kadar pek değişiklik göstermemiştir. Hint felsefesi anlatırken, en temel özelliğinin kılgın bir yan taşıması olduğu vurgulanır. En başından bu yana Hint felsefesi yaşamın temel sorunlarını çözmeyi, yaşamı daha yaşanılır kılmayı amaçlamıştır. Fiziksel, zihinsel, ruhsal acılara karşı koyup bunların nedenlerini anlamak için uğraşmıştır. Acının nedenlerini bulmak, olanaklı en iyi yaşama ulaşmak için zorunlu diye görülmüştür. Kişinin `olduğu´, `olmak istediği´ ile `sahip olduğu´, `sahip olmak istediği´ arasındaki boşluk acıya neden olmaktadır. Kişi yoksuldur; eksikliğini duyduğu zenginliği ister. Bu onda `acı´ya neden olur. Kişi ölümün kaçınılmaz olduğunu bile bile ölümsüzlüğü ister; bu kaçınılmaz durumdan korkmaktadır. Bu ondaki `acı´nın kaynağıdır. Sorunun çözümü açıktır: `Olan´ ile `olması istenen´ bir kılınmalıdır. Bu kez şu soru gündeme gelmektedir Bu `birolma´ nasıl başarılacaktır? Bütün Hint felsefesinin insanın duyduğu bu acıyı konu edindiğini; acı çeken ben´in her zaman özne olduğunu; bu öznenin, öznenin deneyimini edindiği nesnelerden çok daha önemli olduğunu söylemek pek yanlış olmasa gerektir. Vedalar öncesi dönemin ya da Dravidyen döneminin sonraki dönemlere yaptıkları katkılar şöyle sıralanabilir İnsanların yaşamında ormanların etkisinin vurgulanması; en somut biçimiyle tanrısalın tefekkürü, bununla birlikte tapınak tapımı; evren dizgesinde hayvanlarla bitkilerin daha yüksek bir yere çıkarılması; tanrısalın dişi yanının ululanması; Tanrı´ nın yaratıcılığının vurgulanması. Vedalar Hint felsefesinin ilk izlerinin bulunduğu kutsal metinlerdir. Dört tanedirler Rig Veda; Yajur Veda ; Sama Veda; Atharva Veda. Her Veda (veda Sanskritçe `kutsal bilgi´ demeye gelir) dört bölümden oluşur: I -Samhitalar -bu bölümde çeşitli tanrılar için yazılmış ilahiler vardır; II-Brahmanalar -bu bölümde kurbanlar ile kurbanların değerleri hakkında yazılan parçalar vardır; III-Aranyakalar -bu bölümde simgeler ile meditasyon yöntemlerini saptayan "orman andlaşmaları" vardır; IV-Upanişadlar -bu bölümde bilgi aracıliğıyla kurtuluşa ermeden (mok.ra) söz edilir; Vedalar´ da felsefe adına en fazla şey bulunan bölümler Upanişadlar´dır. Vedalar´daki felsefe ile din dizgesinde, Hint felsefesinin iki dayanağı söz konusu edilir Atman ile Brahman. Atman, Hint dininde, canlıdaki, özellikle de insandaki ruh ya da "ben"dir Brahman´ın benliğidir. Brahman´sa "cinsiyetsiz" demeye gelir. Sonul gerçekliği dile getirmek için kullanılır. Evrenin temeli ya da varolan her şeyin kaynağı demektir. Bunlar, Upanişadlar´ı anlamak için bilinmesi zorunlu olan iki kavramdır. Atman tek bir varlıktır ama biçimi yoktur biçimi olmadığı için de sınırı yoktur sınırı olmadığı için de her yerdedir her yerde varolan, ebedi olan Tanrı´ dır. Simgesi kutsal OM hecesi olan Atman Brahman´dır. Atman, Brahman´la aynı varlık olduğunu anladığında ölümsüzlüğün sırrına erer. Böylelikle de Tanrı´ya ulaşır. Bu bağlamda iki kavram birbiri yerine kullanılır. Kişi, kötülüklerden arınamadığı, duygularını denetleyemediği, zihnini huzura kavuşturamadığı, tefekkürle düşüncenin derinliklerine dalamadığı sürece Atman´a erişemez. Atman´a ulaşmak için yalnızca öğrenim yetmez. | |
|
Etiketler |
vedalar, Öncesi |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Vedalar Zamansız Olur.. | OzGuR | IF Ekstra | 7 | 29 Haziran 2012 13:58 |
Vedalar soğuk olur | Ezgi | Aşk ve Sevgi Köşesi | 0 | 05 Aralık 2011 11:14 |
Vedalar soğuk | Sır | Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler | 0 | 31 Ağustos 2011 18:37 |
Vedalar Soğuk Olur | AngeLus | Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler | 1 | 09 Aralık 2010 21:13 |