20 Eylül 2011, 01:44 | #1 | |
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Hellenistik Çağın En Önemli Felsefe Öğretisi Stoa Bu çığırın kurucusu kıbrıslı Zenon’dur. Kendisi bir tüccar oğlu imiş; 314 yılları sırasında Atina’ya gelmiş burada Xenophon’un “Sokrates’ten Anılar”ı ile Platon’un Apologia’sını “Sokrates’in savunmasını” okuyarak Sokrates’e hayran olmuştur. Bundan sonra Yunan felsefesinin çeşitli çığırlarından filozofların derslerini dinlemiş bunlardan da özellikle Kyniklerin pek çok etkisi altında kalmış. İlk yapıtları tamamıyla Kynik görüş çerçevesinde yazılmışlardır. Ama sonra Kyniklerin öğretisinde esaslı değişiklikler yapmıştır: insanın ahlaki özgürlüğüne kyniklerin düşünüğü gibi töreleri her türlü uygarlık düzenine sert bir şekilde reddetmekle değil de yüksek çeşitten bir doğallıkla gerçek bir insanlıkla ulaşılabileceği kanısına varmıştır. 4. Yüzyılın sonlarına doğru Atina’da Stoa pokile’de (resimlerle süslü direkli bir galeride) okulunu açmış. Okul adını buradan alır. Öğrencilerinden çoğu Zenonun öğretisini az çok değiştirmişler peripatosçu ve Kynik felsefeye yaklaştırmaya çalışmışlardır. Yalnız Zenon öldükten sonra okul müdürlüğünde yerine geçen Assos’lu Kleanthes öğretiyi bütünüyle benimseyip azımsanamayacak bir bağımsızlıkla geliştirmiştir. Zenon ölçülü azla yetinen yaşayışıyla Atina’da büyük bir saygı kazanmıştı. İntihar ederek ölmüştür. Stoa Hellenizmin tipik felsefesi sayılır; çünkü Atina’da doğudan gelmiş kimseler tarafından Attika felsefesinin ana düşünceleri ile işlenmiştir. Başka bir özelliği de Roma İmparatorluğunda en yaygın bir felsefe oluşudur. Stoa öğretisinin kökleri Kynik felsefesidir ama büsbütün bu çerçeve de kalmış yer yer onunla belli bir karşıtlık halindedir de. Kynizm de olduğu gibi Stoa içinde insanın bağımsızlığı ana düşüncedir e sonuna kadar ana düşünce olarak kalmıştır. Ancak Stoa’nın kurucusu Zenon bu ana düşünceye bir yandan sağlam teorik bir temel kazandırmak bunu çeşitli yönlerinden felsfi olarak temellendirmek istemiş öte yandan da bu düşünceyi insan yaradılışını sosyal iç güdülere duygularıyla uzlaştırmaya çalışmıştır. Bu yapmak istediklerinin ikisini de Sokrates ile Platon’un felsefelerinde bulmuştur. Bunlar “doğaya uygun yaşama” kavramını ortaya koymuşlardı. Stoa Ahlakı kendi kendine yeten bilgi ideali ile individualist bir öğretidir. Ama öbür yandan da “doğanın yasasına bağlanma” kavramı bu individualism ile denge kuran bir karşı ağırlık gibidir. Çünkü aynı yasaya bağlı olma yüzünden erdemli kişiler yalnızlıktan kurtulmuş bir beraberlik içinde toplanmış buluşmuş olurlar. Bundan dolayı Zenon insanın topluluk halinde yaşama gereksemesini doğal bir akla uygun bir iç güdü diye anlar ve kabul eder. Yalnız ona göre bu gerekseme bir yandan bilge kişiler arasındaki dostluklar öbür yandan da bütün akıllı insanların topluluğu çerçevesinde giderilmelidir. Bu ikisinin arasında kalan ayrı ayrı ulusların kendilerine göre devletler içinde toplanmaları bu topluluk biçimleri ilgisiz kalınacak şeylerdir. | |
|
Etiketler |
çağın, öğretisi |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Sokrates'in Felsefe İle İlgili Önemli Sözleri (GÜNCELLENECEKTİR) | Kalemzede | Felsefe | 0 | 13 Mart 2021 21:23 |
Hellenistik Felsefe | PySSyCaT | Felsefe | 0 | 11 Kasım 2014 03:18 |
Ankara Tarihi - Lidyalılar, Pers ve Hellenistik Süreç | Ecrin | İç Anadolu Bölgesi | 0 | 26 Nisan 2011 18:18 |
Hellenistik Felsefe | aLdiana | Felsefe | 0 | 17 Şubat 2010 13:19 |
Stoa ne anlama geliyor? Neydi bu felsefedeki düşünceler | YapraK | Felsefe | 1 | 14 Nisan 2009 16:25 |