06 Eylül 2013, 13:52 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | EDEBİYATI CEDİDE * Recaizade Mahmut Ekrem'in önderliğinde Servet-i Funun Dergisi etrafında toplanan bazı gençler Tevfik Fikret'in derginin başına getirilmesiyle edebi bir topluluk özelliği kazanır. * Sonraları Cenap Şahabettin, Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit Yalçın, Celal Sahir Erozan, Ali Ekrem Bolayır, Halit Ziya Uşaklıgil'in katılımıyla genişler. * Devlet yönetiminin baskıcılığını bahane ederek toplumsal konulara eğilmediler. * Fransız edebiyatına aşırı bağlı kaldılar. * Aruz başarıyla ölçüsü kullanılmıştır.(Sadece Tevfik Fikret "Şermin" adlı eserini hece ölçüsüyle yazmıştır.) * Hep uzak ülkelere gitme hayaliyle yaşadılar. * Sanat, sanat içindir ilkesine bağlı kaldılar. * Nazım (şiir) nesre (düz yazı) yaklaştırılmıştır. Konu bütünlüğüne önem verilmiştir.(bkz. Mensur Şiir ) * Batı'dan sone ve terza-rima gibi yeni nazım şekilleri alınmıştır. * Roman dalında Halit Ziya oldukça başarılı eserler vermiştir. * Şiirde parnasizm ve sembolizmden etkilenmişlerdir. SERVET-İ FUNUN EDEBİYATININ SANATÇILARI TEVFİK FİKRET(1867-1915) * Kendi akımının ve Türk edebiyatının en önemli şairlerindendir. * Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır. * Fen, bilim, teknik onun kalemiyle şiirimize girmiştir. * Parnasizm akımından etkilenmiştir. * Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır. * Şermin adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır. * Servet-i Funun'dan sonra herhangi bir topluluğa katılmamış, bazı sosyal şiirler yazmıştır. * Türk edebiyatında ilk defa İstanbul'u eleştiren şair olmuştur.(Sis şiiri) * Mehmet Akif ile atışmışlardır. Oğlu Amerika'ya okumak için gider; ancak papaz olur. * Eserleri: Rubab-ı Şikeste, Haluk'un Defteri, Rubab-ın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin HALİT ZİYA UŞAKLIGİL (1866-1945) * Birçok edebi türde eser vermesine rağmen asıl ününü romanlarda bulmuştur. * Sanatlı bir söyleyişi, iyi bir gözlemciliği vardır. *Romanlarında üst tabakanın hayat özelliklerini işlemesine rağmen hikâyelerinde sıradan insanları işlemiştir. * Realizm ve natüralizmi benimsemiştir. * Eserleri teknik açıdan kuvvetlidir, bu yönüyle romancılığımızın üstadı sayılır. * Şiirleri düz yazıya oldukça yakındır. * Eserleri: Aşk-Memnu, Mai ve Siyah, Kırık Hayatlar, Bir Ölünün Defteri, Aşka Dair, Kâbus... CENAP ŞAHABETTİN (1870-1934) * Sanat, sanat içindir görüşünü benimsemiştir. * Halk arasında birçok dizesi atasözü gibi kullanılmaktadır. * Dilini süslemiş, kelime oyunları bol, söz sanatları oldukça fazla kullanmıştır. * Şaire göre "şiir kelimelerle resim yapma işidir." * Eserleri: Hac Yolunda, Evrak-ı Eyyam, Tamat, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Afak-ı Irak Tiryaki Sözleri. MEHMET RAUF (1876-1931) * İlk psikolojik romanımız olan "EYLÜL"ü yazmıştır. * Çok fazla bir edebi kimliği yoktur. * Halit Ziya'nın etkisinde kalmıştır. Ayrıca Bakınız-> Serveti Fünun Edebiyatı Diğer Yazar ve SERVET-İ FUNUN DÖNEMİNİN BAĞIMSIZ İSİMLERİ
__________________ Eğer "dokuz" CanLı oLsaydın biLe En fazLa "sekiz" kez kaçabiLirdin öLümden.. BiLki "yedi" düveLe suLtan oLsan dahi Yerin "aLtı" mekan oLacak sana En fazLa "beş" metre kumaş götürebileceksin Kapatacaksın "dört" açsanda gözünü.. Bu dünya "üç" günLük dünya , AzraiLin yanında "iki" kat oLup yaLvarsanda nafiLe ELbet "bir" gün öLeceksin İşte o gün herşey "sıfır"dan başLayacak..! | |
|
Etiketler |
cedİde, edebİyati |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |