06 Eylül 2013, 13:54 | #1 | |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Türk Denizaltılıcık Tarihi Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Türk denizaltıcılık tarihi Eylül 1886’da Abdülhamid ve Abdülmecid denizaltılarının donanmaya katılmasıyla başlamıştır.Ancak 3 Aralık 1719’da “Turtle” denizaltısından 57 yıl önce Haliç’te bir denizaltı gemisi denenmiş ve başarılı olmuştur.Lale devri içinde ,padişah III. Ahmet’in oğullarının sünnet düğnünde ilginç eğlence ve gösteriler düzenlemişti.Sünnetin 14. gününde Aynalıkavak kasrı önlerinde Timsah şeklinde bir deniz aracı getirilmişti.Tersane mimarbaşı İbrahim efendinin yapıtı olan ve “Timsah” adı verilen araç ,denizde yüzüyor,ağzını açıp kapıyordu.Daha sonra dalış yapan ve1 saate yakın su altında kalan denizaltı satha çıktığında, ağzından birkaç köçek fırlayıp raksetmişlerdir.Nordenfelt denizaltıları olan Abdülhamid ve Abdülmecid'in uzun süreli seyir yapma yeteneklerinin olmaması yüzünden başarısız olmalarının ardından, denizaltıcılığın gelişmesi üzerine Osmanlı Hükümeti yeni denizaltılar almak üzere teşebbüse geçti ve Amerikalı R.D.Bucknam ile Rauf Bey (Orbay) 1904 yılı ekim ayında İngiltere ve Amerika'ya tetkik gezisine gönderildiler. İngilizler denizaltı inşaatıyla ilgili çalışmaları çok gizli yürütüyorlardı. Heyet fazla bilgi edinemedi ve Amerika'ya geçti. Rhode Island eyaletinin New Port deniz üssünde Genelkurmay 1926-1977 Başkanı Amiral Dewey ve Cumhurbaşkanı Theodore Roosevelt'in izniyle Holland ve Lake tipi denizaltılar tetkik edildi, dalışlara iştirak edildi. Fakat devlet ağır masraflar altında bocaladığından siparişte bulunulmamıştır. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 3 Ocak 1910'da dört subay Avusturya, Almanya, Fransa ve İtalya'da denizaltıcılık kurslarına gönderildiler ve bunlar yurda döndüklerinde Bahriye Nazırı Hurşid Paşa'ya Fransız denizaltıları için olumlu rapor vermelerinden birbuçuk yıl sonra 1914'te Cemal Paşa zamanında Fransa'ya iki tane denizaltı sipariş edildi. Ancak Birinci Dünya Savaşı'nın çıkması üzerine, bu gemiler Fransız donanmasına katıldı. Birinci Dünya Savaşı sırasında, Fransızlara ait "Turgeuase" denizaltısı ele geçirilip "Müstecip Onbaşı" adıyla donanmaya katıldıysa da herhangi bir varlık gösteremedi ve Mondros Mütarekesi sonrası geri götürüldü. Birinci Dünya Savaşı'na Almanya'nın müttefiki olarak girmemiz üzerine, diğer subaylarla birlikte altı denizci subay da Almanya'ya kursa gönderildiler. Almanların "Vulkan" isimli denizaltısı ile başlayan kurs müddetince subaylarımız çeşitli denizaltılarla devamlı dalıp ve tecrübelere iştirak ettiler. En yeni tekniğe sahip U34 denizaltısını Almanlar çok gizli tutuyorlardı bu nedenle bu gemiyi de gören Türk subaylarına Almanya dışına çıkmalarına müsaade edilmemiş ve kurs iki yıl daha uzamıştır. 17 Ocak 1917'de komodorluk stajı için Helgoland'daki ikinci denizaltı filosunda kalan Binbaşı Mehmed Şükrü (Koramiral Şükrü Okan; soyadını Cumhurbaşkanı M.Kemal Atatürk vermiştir) hariç öbür beş subayımız yurda döndü. Almanlar donanmamıza 10 denizaltı vereceklerini de vaat etmiş, hatta gemilere ayyıldızlı bayrağımızı resmetmişlerdi. Fakat savaşın mağlubiyetle bitmesi üzerine bu vaat yerine getirilemedi. Komodorluk stajını tamamlayan Binbaşı Şükrü Bey 24 Şubat 1918'de yurda döndü. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1926-1928 Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1928-1935 Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1935-1956 Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1956-1959 Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1959-1964 Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1964-1977 Türk Denizaltı Filosu Komutanlığı Astsubay Bröveleri [DENALTFILOKOM Kolleksiyonundan] Cumhuriyet döneminin ilk denizaltı alma teşebbüsü ise, 1924 yılında, 3 kişilik bir heyetin Fransa, Hollanda ve İsveç'e yaptığı tetkik gezisi neticesinde, Hollanda'dan denizaltı alınmasına ilişkin bir rapor hazırlamasıyla başladı. Bu heyetin raporları doğrultusunda, 1925 yılında Hollanda'ya 674 tonluk iki denizaltı gemisi sipariş edildi. 1928 yılında inşaatları tamamlanarak ülkemize getirilen bu denizaltılara "I.İnönü" ve "II.İnönü" isimleri verildi. Dönemin Genelkurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak'ında ilk dalışlarında hazır bulunduğu ve hatıra defterlerine "Birinci İnönü tahtelbahirini gördüm. Böyle nazik bir silahın kullanılması hususunda zabitan ve efradı pek arzulu gördüm. Az zamanda mahir denizciler elinde bu silahın düşmanlarımız için mühlik olacağına kanaat getirdim" yazdığı bu gemiler 12 Şubat 1929'da filotilla komodorluğu emrinden alınan denizaltılar Donanma Kumandan Vekili Yarbay Şükrü Bey (Okan) in emrinde kurulan "Tahtelbahir Gemileri Kumandanlığı"na verildi ve Türkiye Cumhuriyeti donanmasının ilk denizaltıları olup denizaltı filosunun çekirdeğini oluşturmuştur. Devrin genelkurmay başkanı Mareşal Fevzi Çakmak’ında ilk dalışlarında bulunduğu gemiler 1948 yılında hizmetten çıkarılmışlar,fakat isimleri Amerikan filo tipi 2 gemiye verilerek yaşatılmıştır. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1929 yılında İtalya ile yapılan andlaşmayla, 970 tonluk Sakarya hücum denizaltısı ile, 1240 tonluk Dumlupınar mayın dökücü denizaltı sipariş edilmiş ve her iki gemide 1931’de hizmete girmişlerdir. 1935 yılında Versay antlaşması hükümlerinden kurtularak denizaltı inşaasına hız veren Almanya’nın bir kısım denizaltıcısı bu denizaltılarımızda eğitim ve staj yapmışlardır. Bu ilk dört denizaltıdan sonra, 1936 yılında İspanya İç harbi nedeniyle denizaltıyı satışa çıkarınca, tarafımızdan satın alınan bu gemi TCG Gür adıyla donanmamıza katılmıştır.Aynı yıl krupps firmasına 4 denizaltı gemisi daha sipariş edilmiştir. Bunlardan 1375 tonluk Batıray mayın dökücü denizaltısıyla 1210 tonluk Saldıray hücum denizaltısı Almanya’da; aynı tonajdaki TCG Atılay ve TCG Yıldıray hücum denizaltıları ise Taşkızak tersanesinde inşa edilmişlerdir. Ancak, TCG Batıray’a Almanlar tarafından elkonmuş ve verilmemiş.TCG Yıldıray ise ana makinelerinin yurda geç gelmesi dolayısıyla ancak harpten sonra hizmete girebilmiştir. TCG Atılay ve TCG Saldıray 1939’da hizmete girmişler, bunlardan TCG Atılay ;14.7.1942 yılında Çanakkale Boğaz çıkışında mayına çarparak batmış,yakın tarihte de tam mevki bulunarak görüntülenmiştir. TCG Yıldıray ve TCG Saldıray ise 1952’e kadar hizmette kalmıştır.Ay sınıfı denizaltıların inşasına paralel olarak 1939’da ingiltere’ye de 4 denizaltı sipariş edilmiştir.Reis sınıfı adı verilen bu denizaltılardan TCG Oruçreis 19.7.1940,TCG Muratreis 20.7.1940'ta denize indirilmiş 1941 yılında bayrağı iyice aydınlatılmış Refah adlı ticaret gemisi ile teslim almaya İngiltere’ye gidenpersonelden,Refah'ın Ondini isimli bir İtalyan denizaltısı tarafından Kıbrıs dolaylarında torpidolanarak batırılmasıyla 168 kişi şehit olmuş,32 kişi kurtulmuştur.26 Şubat 1942’de İngiliz personelle yola çıkan iki gemi İskenderun’da bize teslim edilmiş TCG Oruçreis 9.5.1942 ve TCG Muratreis 25.5.1942'de donanmaya katılmıştırTCG Burakreis 19.10.1940'da denize indi 26.2.1942'de savaş nedeniyle İngilizler tarafından el konularak II. Dünya harbinde HMS P-641 yelken numarasıyla kullanılmış 19.1.1946'da donanmamıza katılmıştırır.TCG Uluçalireis,1.11.1940'da denize inmiş 24.3.1942'de ingiltere tarafından savaş nedeniyle el konmuş 18.4.1943'te U-123 numaralı Alman denizaltısı tarafından batırılmıştır. II.Dünya harbinden sonra Marshall yardımı çerçevesinde 1948 yılında TCG I.İnönü,TCG II.İnönü,TCG Gür ve TCG Sakarya isimli 4 “Filo” tipi denizaltı gemisi alınmıştır.1950 yılında TCG Çanakkale ve TCG Dumlupınar alınmıştır.TCG DUMLUPINAR denizaltısı 4 Nisan 1953 günü katıldığı NATO Blue-Sea tatbikatından dönerken Çanakale Boğazı'nda Nara burnu açıklarında İsveç bandıralı Naboland adlı şilep ile çarpışarak batmıştır. Bu kazada 81 denizcimiz şehit olmuştur.1954’de TCG Cerbe ve TCG Preveze ,1958’de TCG Turgutreis ve 1960’da TCG Hızırreis ve TCG Pirireis’in alınması takip etmiştir.1970’li yıllarda sırasıyla ABD’den Guppy sınıfı gemilerden TCG Burakreis,TCG Muratreis, TCG Uluçalireis,TCG I.İnönü,TCG Dumlupınar,TCG Oruçreis,TCG Preveze,TCG Creis,TCG Preveze,TCG Cerbe,TCG II.İnönü ve TCG Çanakkale alınmıştır. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. 1948 de alınan 4 Denizaltı ve 1950 de alınan 2 Denizaltı (TCG Çanakkale –TCG Dumlupınar ) D-1 D-2 D-3 D-4 D-5 D-6 Olarak Numaralandırıldığı halde, 1952 de bordalarındana bu numaralar silinip kendi isimleri bordalarına yazılmıştır veya asılmıştır. *1954 senesinde Şnorkel tadilatından çıkan TCG Sakarya borda ismi ile girdiği overholden D4 Borda numarası ile çıkmıştır. Borda numaraları 1954 başında tekrar bordalara yazılmış olup TCG Sakarya ile TCG Gür ün numaraları birbiri ile değiştirilmiştir. *1954 senesinde alınan diğer 2 gemi ile, TCG Preveze D-7 TCG Cerbe D-8 olmuştur. *1955 den itibaren numaralar S17 S18 S19 S20 S21 S22 S23 S24 olarak değişmiştir. *1959 dan itibaren S330 S331 S332 S333 S334 S340 S341 S342 Borda numarasına dönüşülmüştür. *1960 da TCG Pirireis S343 ve TCG Hızırreis S344 Borda numarası ile Donanmaya katılmışlardır. | |
|
Etiketler |
denizaltılıcık, tarihi, tÜrk |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Türk Tarihi 3.0 | Cry | Bilgisayar Donanımı | 0 | 21 Eylül 2011 16:11 |
Türk Demokrasi Tarihi | Ecrin | Tarih | 0 | 30 Nisan 2011 00:10 |
Türk Tarihi Literatürü | YapraK | Tarih | 0 | 04 Ocak 2010 19:37 |