Ülkemizde Geri dönüşüm Malzemelerini Toplama Süreci Nasıl İşliyor?
Evsel atıklardan ayrı olarak ambalaj atıklarının toplatılması, ilçe belediyelerinin sorumluluğundadır. İlçe Belediyeleri ve Çevre Şehircilik Bakanlığından toplama ayrıştırma ve geri dönüşüm lisanslı firmalar ve yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından hazırlanan ‘Atık yönetimi’ planı kapsamında toplanmaktadır. Bu mevzuata göre belediyeler ve lisanslı firmalar tarafından hazırlanan Atık Yönetim Planları, ambalaj atık toplama sistemlerinde yol gösterici kılavuz olarak kullanılmaktadır. Atık yönetim planlarında söz konusu bölgenin nüfusu, sosyo-ekonomik yapısı ve atık miktarları ile ilgili detaylı bilgiler yer almaktadır. Belediye, Toplama Ayırma Tesisi ve Yetkilendirilmiş Kuruluş arasında imzalanan bu yönetim planı kapsamında, mevcut duruma göre yönetmelikte belirtilen sistem dahilinde uygulama planı yapılmaktadır. Uygulama planında ambalaj atık toplanacak bölgenin ayrıntılı bilgileri, toplama aşamaları, toplamanın ne şekilde ve kimler tarafından yapılacağı ayrıntılı bir şekilde belirtilmektedir. Bu bağlamda belirlenen bölgelere Ambalaj toplama konteynırları, resmi kurumlara iç mekan kutuları ve mahallere düzenli atık toplama araçlarıyla gidilerek belirlenen gün ve saatlerde dışarılara -konteynırlara- bırakılan atıklar toplanır. Yüz konut ve üzeri sitelerde, site yönetimleri tarafından ambalaj atıkları için belediye toplama sistemine uygun biriktirme ekipmanlarının yerleştirilmesi yükümlülüğü getirilmiştir. Toplanan atıkların firma tarafından tesise taşınarak tesiste ayrıştırılması yapılır ve malzemeler türlerine göre ayrıldıktan sonra bu atıkların türlerine göre işleme yapan tesislere tekrar sevkiyatı gerçekleşir. Örneğin; kağıtlar kağıt fabrikalarına, plastikler plastik geri dönüşüm tesislerine aktarılır ve buralarda hammadde olarak tekrar ülke ekonomisine kazandırılır.