IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  reklamver

Etiketlenen Kullanıcılar

3Beğeni(ler)

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 02 Kasım 2009, 15:07   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
C++ Dersleri




TEMEL BILGILER


C++ bilindigi gibi programlama dünyasinda en çok ilgi gören C dilinden türemistir. C++'i klasik C dilinden farkli yapan yani; Nesne Yönelimli Programlamayi da ( Object Oriented Programming) C'nin sözdizimi kurallariyla birlikte desteklemesidir. Normalde C ile sadece yapisal programlama yaparken C++ dili ile hem yapisal hem de nesne yönelimli programlar yazabilirisiniz. C++ diline baslarken önce dilin C'den gelen ve temel olan özelliklerini ögrenmek gerekir. Örnegin, degisken tanimlama, atama ve diger basit aritmektik islemler, kontrol yapilari ve döngüler gibi.
Teknolojinin ulastigi son noktadaki programlama dillerinden olan C ve C++, bir çok yeni ve güçlü özellikleri içerir. Derslerimiz devam ettikçe bunlarin teker teker içine girecegiz. C dilinin özelliklerinin %80 i C++'da da mevcuttur (bu karsilastirma sahsi görüsümdür). Zaten C++, C'nin üst gurubudur. Bunu söyle siralayabiliriz. C, C++ ve C# dir.
C dilinin avantajlari, az komut kümesinden olusmasi ve bu komutlarin diger yüksek seviyeli dillere nazaran daha hizli çalismasidir. Ayrica C deki kütüphaneler sayesinde fonksiyon tanimlamaniza gerek kalmadan islemlerinizi yapmak mümkün olacaktir. Bu konuda çok detaya inmeden, programlamaya geçmek istiyorum. Çünkü, programlamaya basladigimizda her örnekten sonra o an kullandigimiz programin içinde geçen fonksiyon, hata, degisken, belirleyiciler, kisitlamalar, notasyonlar v.s gibi bilgilerden ara ara bahsedecegim. Yalniz çok önemli olan bir konuya burada deginmek istiyorum. C nin avantajlarini programlamayla birlikte görmek güzel ama C nin dezavantajlarini programlamadan önce bilmeliyiz ki bunlardan sakinalim. Öncelikle Tanimlayicilardan bahsetmek istiyorum. Her derleyici ve assmbley için degiskenleri, sabitleri, etiketleri ve fonksiyon adlarini tanimlama kurallari vardir. Bu notasyonlara, tanimlayici denir. C++ da tüm tanimlayicilar a, . . . , z - A, . . . , Z harfleri ile ya da alt çizgi "_" ile baslar. Bundan sonra rakam, harf, ya da alt çizgi kullanilabilir. ANCI C uyumlu derleyiciler 31 karaktere kadar tanimlayici kabul ederler fakat tanimlayicinin ilk sekiz karakterini kullanmayi kendimize aliskanlik etmeliyiz. Dikkat etmemiz gereken özelliklerden biri de kullandigimiz ifadelerdeki büyük küçük harflerdir. C ve C++ büyük ve küçük harf duyarliligina sahiptir. Kullandigimiz ifadeleri birbirinden farkli ve ayni ifade olarak kullaniyorsak programimiz hata verecektir. Bunu bir örnekle anlatayim:
Program
program
PROGRAM

Bu sekilde tanimlarsak hepsi birbirinden farkli ifadeler olarak C++ da okunacaktir. Biz Sunu aliskanlik edinmeliyiz; tanimlayicilarimizin bas harfi büyük olacak. Büyük ve küçük harf kombinasyonlarinin kullanilmasi ile önceden yapilan tanimlamalar bazen isi zorlastirabilir. Eger bu degiskenlerden birini kullanmak isterseniz, bu zamana kadar nasil tanimladiginizi bilmeniz gerekir. Örnegin printf()`in PRINTF() olarak çagrilmasi durumunda " bilinmeyen tanimlayici " (Unknown identifier) hata mesaji vererek sizi uyarir. Buna benzer olarak %f ve %F kullanimi hata verdirecektir. Programlamayi yaparken bunlara dikkat etmemiz gerekecek. Çünkü bir degiskeni veya tanimlayiciyi basta nasil kullandiysaniz üç, dört sayfa kod yazdiktan sonrada ayni sekliyle kullanmak zorundasinizdir. Iste burada en büyük handikap yasanacaktir. Çünkü C/C++ derleyicileri her zaman hatanin nerde oldugunu göstermez. Bunu programci kendisi satir satir takip ederek bulacaktir. Bundan dolayi bu söylediklerime bastan dikkat etmemiz gerekiyor.

ILK ÖRNEK

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
Ilk programimiz! // ilk1.cpp // Ekrana "ibrahim" yazdiriyoruz #include <iostream.h> int main() { cout << "ibrahim"; return 0; }

Simdi Yazdigimiz programi inceleyelim:
"//" isaretini açiklama satirlarinda kullaniyoruz. C++ derleyicisi bu notasyonla baslayan satiri okumaz. Bununla birlikte daha uzun cümlelerimiz olursa bunlari da " /* */ " notasyonunun içinde yazicagiz. Bu özellik de C den bize kalma. Demistik zaten C `nin tüm özelliklerini C++ içerir. Fakat biz genelde " // " yi kullanacagiz.
#include : Bu bizim C++ da bulunan kütüphane dosyamizi çagirmaya yariyor. Ben size söyle tarif edeyim. iostream.h kütüphanesindeki hazir olan " cout " fonksiyonunu çagiriyor. Yani buda bizim fazla kod yazmamiza engel oluyor. .h ile biten dosyalar kütüphane dosyalaridir. Bunu suna da benzetebiliriz. Farz edelim ki elimizde bir alet çantasi var içinden tornavidayi çagirdigimizda vida sikacagizdir. Bu da ona benziyor. C++ da ki hazir kütüphanelerde bir çok hazir fonksiyonlar vardir. Ilerde Bu hazir fonksiyonlar isimizi görmemeye baslayinca kendi kütüphanemizi yapmaya baslayacagiz. Tabi bu seviyeye geldigimizde olayi hemen hemen kavramis olacagiz, tabi neden olmasin öyle degil mi?
Daha sonraki satir her C++ programinda mutlaka bulunmasi gereken bir satirdir. Her C++ programinda main() fonksiyonu olmak zorundadir; bu fonksiyonumuzun önünde ise o fonksiyonun dönderdigi degiskenin veri tipi olmalidir. Tabi ki C++ fonksiyonlar ve onlarin dönderdikleri degerler konusunu da ileride isleyecegiz.
Bir sonraki satirda ise; C++ fonksiyonlar ve kod bloklari " { } " parantezleri arasinda bulunmalidir. main de bir fonksiyon ise onun içindeki kodlar dogal olarak { } parantezleri arasindadir.
Program derlenip çalistirildiginda ise ( Turbo C++ 3.1 kullaniyorsaniz ctrl+f9 kisa yoluyla programi çalistirabilirsiniz (Run) ) karsimiza "Bu benim ilk programim" yazisi çikacaktir. Iste bu yaziyi ekrana veren komut da iostream.h kütüphanesindeki cout fonksiyonudur.
Önemli bir nokta ise C++ dilinde her satir ifadenin sonuna " ; " koymak zorundayiz. Bundan farkli olarak #include satirlarinin ve bir kaç farkli satirin arkasina " ; " gelmez. Bunlari ileride görecegiz.
Return 0 : programimizin (ayni zamanda main fonksiyonumuzun) çikis noktasidir. Eger return ile 0 degeri dönderirsek programimizin güvenle çiktigini isletim sistemine bildirmis oluruz. Bu sayede güvenle programimizin çalistigini görecegiz.
Simdi size bir örnek daha verecegim bununla da ayni çiktiyi elde edecegiz. Arasindaki farklari eminim basit olarak sizlerde göreceksinizdir.


Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
// ilk2.cpp// Ekrana "ibrahim" yazdiriyoruz

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include <stdio.h> main() { printf("Selam bu benim ilk programim.\n"); return 0; }



Evet simdi burada çok fark varmis gibi gözüküyor aslinda ama öyle degil. Sadece kütüphanemiz stdio.h oldu ve ekrana yazdir fonksiyonumuzda printf oldu. Bu özellik C den kalma. Bunlar diger program ile ayni islevi görüyor. Buradaki fark " \n " notasyonu. Bu notasyon bir sonraki satira geçmek için kullanilir.

DEGISKENLER


Simdi bize yine çok lazim olacak bir özellik de degisken tanimlamak ve atama yapmaktir. Bunu bir örnek üzerinde anlatmak istiyorum. Örnegimiz;

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
// degisken.cpp// Burda degisken tanimlamayi görecegiz.// Ayni zamanda verilen bir sayiyi kendisi ile carpma 2.2=4 gibi#include <iostream.h>#include <stdio.h> // kütüphane dosyamizmain(){ int i; // Degisken tanimlama cout << "Bir sayi giriniz: "; cin >> i; i=i*i; cout << "sonuc: " << i ;return 0;}

Burada bundan önce yaptigimiz programlardan farkli olarak int i kullandik, yani degisken tanimladik.
Degisken Nasil Tanimlanir?
Degiskenleri tanimlamak için asagidaki sema kullanilir.
[Veri Tipi] [Degisken Adi];
Örnegin
int sayi;
Simdi degisken.cpp örnegindeki int i; kismini anlamissinizdir. Burada degiskenlere deginmek istiyorum. Biz yukarda Içinde sayi tutan bir degiskeni tanimladik. Benzer olarak asagidaki tanimlamalar da vardir.
char c;
int i;
float f;
double d;
unsigned int ui;

Burada [Veri Tipi] [Degisken Adi]; bu kaliba göre tanimlama yaptigimiz için önce Veri Tiplerini inceleyelim

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet reklamver
Alt 02 Kasım 2009, 15:08   #2
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




VERI TIPLERI

1) Int tip.
Integer = Tamsayi
Tamsayilari içerir. Bellekte 2 Byte tutar. DOS'ta ve Win3.1'de 16 bit uzunlugunda ama Windows9x, WinNT, Win200 ve WinXP 32 bit uzunlugundadir.
Deger araliklari Short ve long için degisir.
Örnek: 5, -20, 1 gibi.
2) Sort tip.
Tam sayilari içerir. 16 bit uzunlugundadir.
signed: -32768 ile +32767 arasinda deger alir, unsigned: 0 ile 65535 arasinda deger alir.
3) Long tip.
Tam sayilar içerir. 32 bit uzunlugundadir.
signed: -2147483648 ile +2177483647 arasinda deger alir, unsigned: 0 ile 65535 arasinda deger alir.
4) Gerçel Tipler (Float, Double, Long double
Gerçel sayilari içerirler.
float : Bellekte 4 Byte yer tutar. 3.4E-38 ile 3.4E+38 araliginda deger alir. Hassasiyet 7-8 basamaktir.
double : Bellekte 8 Byte ter tutar. 1.7E-308 ile 1.7E308 araliginda deger alir. Hassasiyet 15-16 basamaktir.
long double : doublenin tipinin daha genisidir.1.2E-4932 ile 1.2E-4932 araliginda deger alir. Hassasiyet 19-20 basamak.
5) Char Tip
Char : Karakter
Alfanumerik karakterleri içerir. Ve ya 8 bit uzunlugunda tamsayi.
signed: -128 ile 127 arasinda deger alir, unsigned: 0 ile 255 arasinda deger alir.
Örnegin: ' 0,1,2,3,4,5,6,7,... ' , ' *,-,+,... ' , 'a,b,c,....,A,B,C,D,,,,, '
6) Bool tip.
true(dogru) = 1 veya false(yanlis) = 0 degerini alir. Eski derleyiciler bu türü desteklemeyebilir. Yeni ANSI C++ standardinda eklenmistir. Bu soyut matematik gördüyseniz. "p V q" ya benzer ( matematikçiyiz, konusturalim azicik). Deger araligi ise ya 1 dir (dogru) yada 0 dir (yanlis).
7) Enum tip.
enum siralanmis degerleri tutar. Short int ile ayni degeri tasir.
Basta Fazla Detaya inip sizi bunaltmak istemiyorum. Çünkü C++ dili baslarda karmasik gelen bir dildir. Bu da zaten kendisini yüksek seviyeli bir dil yapiyor . Ben size Bu dilin temel özelliklerini anlatarak basit programlar yapmayi gösterecegim.
Bu temel bilgileri aldiktan sonra programlamaya geçebiliriz. Derleyici Olarak ben Turbo C++ 3.1 i tavsiye ederim. Su an bununla baslar iseniz isiniz daha kolay olacaktir (bence). Ilerde Borland a geçecegiz.
Degisken tanimlama konusunda bir konuya daha deginmek istiyorum. Degiskenlere deger atama ve ayni anda bir çok degisken tanimlamamiz C++ da mümkündür.
char c = 'c';
int i = 5;
Daha sonradan deger atama:
char c;
int i;
c = 'c ';
i = 5;

Bir de ayni anda bir çok degisken tanimlayalim.
Örnegin:
int x , y , z;
x = y = z = 5;
x,y,z' nin degeri 5 oldu

Bir sonraki derste ise degiskenlerle birlikte bir de Operatörleri ele alacagiz.



OPERATÖR ve OPERANT NEDIR?

Bunu bir örnek üzerinde anlatmak istiyorum. Örnegin; x + y ''de x ve y operand + ise operatördür. Bu bir aritmetiksel operatördür. Matematikte islemler operatörler ve operandlar ile anlatilir. Operatörleri öncelikle türlerine göre ayiralim:
1) Aritmetiksel operatörler + , - , * , / , % , ++ , --
2) Karsilastirma operatörleri < , > , <=, >= , ==, !=
3) Esitleme operatörleri = , += , -=, *= , /= , %= , <=, >>=, &=, != , ^=
4) Mantiksal Operatörler ! , || , &&
5) Bit bazinda islem yapan operatörler & , ! , ^ , ~ ,

Aritmetiksel (Matematiksel) Operatörler:

Matematiksel ifadeleri günlük hayattaki biçimde bilgisayarda yazamadigimiz için belli kurallara uymamiz gerekir. Bu kisim önemli oldugu için biraz genis yer verecegim. Kullandigimiz matematiksel islemler ve anlamlari söyledir:


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Bu operatörle verilen iki veya daha fazla operand toplanabilir. Yazilis sekli Asagidaki gibidir.
degisken1 + degisken2
Eger bu iki degiskeni Sonuç gibi baska bir degiskene atarsak esitleme operatörüyle asagidaki gibi yapariz.
Sonuç = degisken1 + degisken2
Buna bir örnek verelim

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
// toplama.cpp//Vize ve final notlarinindan geçme notunu hesaplama#include <iostream.h>#include <math.h>main() { int vize, final, ort; vize = 10; final = 80; ort = vize * 0.4 + final * 0.6; cout<< "Geçme notunuz: " << ort;}

Burada çarpma operatörünü de kullandik sanirim, artik digerlerinin de ne oldugunu kavramis oldunuz. Bir örnekte isi ucuza getirdim . Fakat bir artma ve bir azalmaya örnek verelim. Bu bana çok lazim olmustu.
Burada dikkat etmemiz gereken olay " ++ " operatörünü degiskenin önüne yazmaniz gerektigidir. Bu sayede degisken bir arttirilarak isleme konur. Arkasina konursa degisken islenir, sonra bir arttirilir. " -- " operatöründe ise ayni sekilde de bir azaltma yapilir.

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
// carpim.cpp// x i bir arttirip y yi bir azaltip çarptik.#include <iostream.h> main() { int x = 5; int y = 10; cout << "x = " <<x << endl; cout << "y = " << y << endl; cout <<"++x * --y = " << ++x * --y ; }

Iste bir fark daha yakaladik bunu da hemen örnek üzerinde anlatalim. Sanirim buraya kadar geldigimiz yerlerde int i , çarpma islemini, bir arttirip azaltmayi gördük, ama diyeceksiniz ki " endl " ne oluyor? Hemen açiklayayim; Satir sonunu belirterek yeni satira geçmemizi saglar, bir nevi " \n " Escape operatörü gibi bir isleve sahiptir.

Karsilastirma Operatörleri:


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Bunlarin teker teker ne oldugunu söylemeye gerek yok. Ifadeler gayet basittir. Burada dikkat etmemiz gereken önemli bir sey var: " >=, <=, ==, !=" notasyonlarini kullanirken iki notasyon arasinda bosluk birakmamaliyiz. Buna dikkat edelim!

Esitleme ( Atama) Operatörleri:

Bunlarida liste halinda verelim.


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


IF KOMUTU


if komutu anlasilmasi ve yazilimi en basit olanidir. if komutu, bir grup komutun kosullu olarak yürütülmesi amaciyla kullanilir. Buna bir örnek verecek olursak; düsünün ki bir sinav yapiliyor ve 50 ve üzeri alanlar geçecek. Bunun için if i kullanirsak not 50 ye esit veya büyükse (büyük esit) geçer not olacak.


Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
//not.cpp// 50 ve 50 den yukarsi geçiyor.

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include <iostream.h> main() {i nt not; cout << "Notu yaziniz:"; cin >> not; if ( not >= 50 ) cout << "Geçtiniz



Sanirim bu örnekte ne dedigimi anlamis olacaksiniz.

[HTML]if ( not >= 50 ) cout << "Geçtiniz!";if (ifade){ Komut; Komut;...}[/HTML]

Burda görüldügü gibi if (ifade) ve sonraki komutlarda { } blogunun içine yazilir. Simdi if`e bir de su açidan yaklasalim. if in kelime anlami "eger" dir. Mantik sudur: eger belirtilen parametre dogruysa, if komutu, if ten sonra gelen bloktaki fonksiyonlari gerçeklestirir. Dogru degilse, if den sonraki blogu yok sayar. Burada bir detaya daha inmek istiyorum. Ne demistik, mantik islemlerinde olay ya dogrudur (1) ya da yanlistir (0). Simdi yukaridaki if in genel kullanim sekline tekrar bakalim. Bunu, eger parametre dogru ise kullanabiliriz. Bir de bunun tersini düsünelim. Bit bazinda islemlerde sanirim ( ! ) bunu görmüstük. Her bir biti ters çevirir.

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
if (!ifade){ komut (yanlis (0)); Komut (yanlis (0));....}

Derdimi anlamis oldugunuzu ümit ediyorum
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
. Ama bence buranin üstünde biraz daha duralim. Çünkü bunu anlarsak digerlerinde zorlanmayiz. Son yaptigimizda ifadeyi tersine çevirdik.

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
//pozitif.cpp// Bunada açiklama yaptirmayin:) ( yapamadimda)

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include <iostream.h> main() { int x; cout << "Bir sayi girin:" ;cin>> x; if ( x > 0 )cout << "Pozitif" ; }



Aynisinin negatif ini de siz yapin. Simdi bir de iç içe if örnegine bakalim:

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
//gecti.cpp// Buna açiklama yapmiycam!

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include <iostream.h> main() { int not; cout << "Notunuzu giriniz:"; cin >> not; if ( not> 50) cout << "Geçtiniz!" ; if (not < 50) cout << "Kaldiniz!" ; if ( not==50) cout << "zar zor geçtin :)"; }



Anlamis oldugunuzu umut ederek if komutunu burada bitiriyorum.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 02 Kasım 2009, 15:08   #3
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




Bloodshed Dev-C++
Okuyucularımızın bir kısmı, Bloodshed Dev-C++'in kullanımıyla ilgili çeşitli sorunlar yaşamış. Programı nasıl kullanabileceğinize dair ufak bir açıklamayla yazımıza başlamak yerinde olacaktır. ( Bu bölüm C derleyicisi olmayanlara yardımcı olmak için yazılmıştır. Eğer hâli hazırda bir derleyiciniz varsa ve sorunsuz kullanıyorsanız, "Değişken nedir? Tanımı nasıl yapılır?" bölümünden devam edebilirsiniz. )

Dev-C++ kullanımı oldukça basit bir program. Bloodshed Dev-C++ web sitesinin Download kısmından Dev-C++'i indirebilirsiniz. Dilerseniz bu bağlantıya tıkla***** yüklemeniz de mümkün. ( Zaman içinde bağlantı adresi çalışmayabilir. ) Programı başarıyla indirip kurarsanız, geriye yapacak fazla bir şey kalmıyor.

Program menülerinden, File -> New-> Source File yaparak yeni bir kaynak dosyası açın. ( Ctrl + N ile de aynı işlemi yapabilirsiniz. ) Aşağıdaki kodu deneme amacıyla, açtığınız dosyaya yazın:

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { // Hello World yazar. printf( "Hello World" ); // Sizden herhangi bir giriş bekler. // Böylece program çalışıp, kapanmaz. getchar( ); return 0; }

File -> Save As sekmesiyle, yazdığınız dosyayı kaydedin. ( Ctrl + S ile de kaydedebilirsiniz. ) Dosyanın adını verdikten sonra sonuna .c yazın. Örneğin deneme.c gibi...

Execute -> Compile sekmesine tıklayın. ( Kısayol olarak Ctrl + F9'u kullanabilirsiniz. ) Artık programınız derlendi ve çalışmaya hazır. Execute -> Run ile programınızı çalıştırın. ( Ctrl + F10'u da deneyebilirsiniz. ) Ekrana "Hello World" yazacaktır.

Eğer yazdığınız kodu tek seferde derleyip, çalıştırmak isterseniz, Execute -> Compile & Run yolunu izleyin. ( Bu işlemin kısayol tuşu, F9'dur. )

Yazdığınız kodu nereye kaydederseniz, orada sonu .exe ile biten çalıştırılabilir program dosyası oluşacaktır. Örneğin C:\Belgelerim klasörüne deneme.c şeklinde bir dosya kaydedip, F9'a bastığınızda, deneme.c'nin bulunduğu klasörde deneme.exe diye bir dosya oluşur. Oluşan bu dosyayı istediğiniz yere taşıyabilir, dilediğiniz gibi çalıştırabilirsiniz.

Değişken nedir? Tanımı nasıl yapılır?
Değişkenler, girdiğimiz değerleri alan veya programın çalışmasıyla bazı değerlerin atandığı, veri tutucularıdır. Değişken tanımlamaysa, gelecek veya girilecek verilerin ne olduğuna bağlı olarak, değişken tipinin belirlenmesidir. Yani a isimli bir değişkeniniz varsa ve buna tamsayı bir değer atamak istiyorsanız, a değişkenini tamsayı olarak tanıtmanız gerekir. Keza, a'ya girilecek değer eğer bir karakter veya virgüllü sayı olsaydı, değişken tipinizin ona göre olması gerekirdi. Sanırım bir örnekle açıklamak daha iyi olacaktır.

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { int a; a = 25; printf("a sayısı %d",a); return 0; }

Şimdi yukarıdaki programı anlamaya çalışalım. En baş satıra, int a -int, İngilizce de integer'ın kısaltmasıdır- dedik. Bunun anlamı, tamsayı tipinde, a isimli bir değişkenim var demektir. a=25 ise, a değişkenine 25 değerini ata anlamına geliyor. Yani, a artık 25 sayısını içinde taşımaktadır. Onu bir yerlerde kullandığınız zaman program, a'nın değeri olan 25'i işleme alacaktır. printf(); fonksiyonunun içersine yazdığımız %d ise, ekranda tamsayı bir değişken değeri gözükecek anlamındadır. Çift tırnaktan sonra koyacağımız a değeri ise, görüntülenecek değişkenin a olduğunu belirtir. Yalnız dikkat etmeniz gereken, çift tırnaktan sonra, virgül koyup sonra değişkenin adını yazdığımızdır. Daha gelişmiş bir örnek yaparsak;

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { int a; int b; int toplam; a = 25; b = 18; toplam = a + b; printf("a sayısı %d ve b sayısı %d, Toplamı %d.\n", a, b, toplam); return 0; }

Bu programın ekran çıktısı şöyle olur; a sayısı 25 ve b sayısı 18, Toplamı 43. Yazdığımız bu programda, a, sonra b, üçüncü olarakta toplam ismiyle 3 adet tamsayı değişken tanıttık. Daha sonra a'ya 25, b'ye 18 değerlerini atadık. Sonraki satırdaysa, a ile b'nin değerlerini topla*****, toplam ismindeki değişkenimizin içersine atadık. Ekrana yazdırma kısmı ise şöyle oldu: üç tane %d koyduk ve çift tırnağı kapattıktan sonra, ekranda gözükme sırasına göre, değişkenlerimizin adını yazdık. printf(); fonksiyonu içersinde kullanılan %d'nin anlamı, bir tamsayı değişkenin ekranda görüntüleneceğidir. Değişkenlerin yazılma sırasındaki olaya gelince, hangisini önce görmek istiyorsak onu başa koyar sonra virgül koyup, diğer değişkenleri yazarız. Yani önce a değerinin gözükmesini istediğimiz için a, sonra b değerinin gözükmesi için b, ve en sonda toplam değerinin gözükmesi için toplam yazdık.

Bu arada belirtmekte fayda var, elimizdeki 3 tamsayı değişkeni, her seferinde int yazıp, belirtmek zorunda değiliz. int a,b,toplam; yazarsakta aynı işlemi tek satırda yapabiliriz.

Şimdi, elimizdeki programı bir adım öteye taşıyalım:

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { int saat; float ucret, toplam_ucret; char bas_harf; printf("Çalışanın baş harfini giriniz> "); scanf("%c",&bas_harf); printf("Çalışma saatini giriniz> "); scanf("%d",&saat); printf("Saat ücretini giriniz> "); scanf("%f",&ucret); toplam_ucret = saat * ucret; printf("%c başharfli çalışanın, alacağı ücret: %f\n",bas_harf,toplam_ucret); return 0; }

Bu yazdığımız program basit bir çarpım işlemini yerine getirerek sonucu ekrana yazdırıyor. Yazılanların hepsini bir anda anlamaya çalışmayın, çünkü adım adım hepsinin üzerinde duracağız. Programı incelemeye başlarsak; değişken tanımını programımızın başında yapıyoruz. Gördüğünüz gibi bu sefer farklı tiplerde değişkenler kullandık. Biri int, diğer ikisi float ve sonuncusunu da char. int'ın tamsayı anlamına geldiğini az evvel gördük. float ise 2.54667 gibi virgüllü sayılar için kullanılır. char tipindeki değişkenler, a,H,q,... şeklinde tek bir karakter saklarlar. Konu biraz karmaşık gözükse de, değişken tanımında bütün yapmanız gereken, değişkeninizin taşıyacağı veriye göre programın başında onun tipini belirtmektir. Bunun için de tıpkı yukarıdaki programda olduğu gibi, önce tipi belirtir, sonra da adını yazarsınız.

Programımıza dönersek, çalışma saati bir tamsayı olacağından, onu saat isminde bir int olarak tanıttık. Ücret virgüllü bir sayı olabilirdi. O nedenle onu float (yani virgüllü sayı) olarak bildirdik. Adını da saatucret koyduk. Farkettiğiniz gibi, toplamucret isimli değişkenimiz de bir float. Çünkü bir tamsayı (int) ile virgüllü sayının (float) çarpımı virgüllü bir sayı olmaktadır. Tabii 3.5x2=7 gibi tam sayı olduğu durumlarda olabilir. Ancak hatadan sakınmak için toplamucret isimli değişkenimizi bir float olarak belirtmek daha doğrudur.

Üsteki programımızda olmasına karşın, şuana kadar scanf(); fonksiyonunun kullanımına değinmedik. scanf(); geçen haftaki yazımızdan da öğrendiğimiz gibi bir giriş fonksiyonudur. Peki nasıl kullanılır, tam olarak ne işe yarar? scanf(); kabaca klavyeden girdiğiniz sayıyı veya karakteri almaya yarar. Kullanımı ise şöyledir: önce scanf yazar, sonra parantez ve ardından çift tırnak açar, daha sonra alınacak değişkene göre, %d, %f veya %c yazılır. %d int, %f float, %c char tipindeki değişkenler için kullanılır. Bundan sonra çift tırnağı kapatıp, virgül koyarsınız. Hemen ardından & işareti ve atanacak değişken adını yazarsınız. Son olarak, parantezi kapatıp noktalı virgül koyarsınız. Hepsi budur.

Yukarıdaki programda da scanf(); fonksiyonu gördüğünüz gibi bu şekilde kullanılmıştır. Sanırım gereğinden çok laf oldu ve konu basit olduğu halde zor gibi gözüktü. Yukardaki sıkıntıdan kurtulmak için çok basit bir program yazalım. Bu programın amacı, klavyeden girilen bir sayıyı, ekrana aynen bastırmak olsun.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 02 Kasım 2009, 15:09   #4
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { int sayi; printf("Değer giriniz> "); scanf("%d",&sayi); printf("Girilen değer: %d\n",sayi); return 0; }

Gördüğünüz gibi hiçbir zor tarafı yok. Klavyeden girilecek bir tamsayınız varsa, yapmanız gereken önce değişkenin tipini ve adını belirtmek, sonra scanf( ); fonksiyonunu kullanmak. Bu fonksiyonu kullanmaya gelince, scanf(" yazdıktan sonra değişken tipine göre %d, %c, veya %f, yazıp, ardından & işaretini kullanarak atanacak değişkenin adını belirtmekten ibaret. Fark etmişsinizdir, printf(); ve scanf(); fonksiyonlarının her ikisinde de %d koyduk. Çünkü scanf( ); ve printf( ); fonksiyonların değişken tipi simgeleri aynıdır. Aşağıdaki tablodan hangi değişken tipinin nasıl deklare edileceğini, kaç byte yer kapladığını, maksimum/minimum alabileceği değerleri ve giriş/çıkış fonksiyonlarıyla nasıl kullanılabileceğini bulabilirsiniz. Tanımlamalar ve fonksiyon uygulamaları, degisken isimli bir değişken için yapılmıştır.


Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
include<stdio.h> #include<limits.h> #include<float.h> int main( void ) { printf( "\nTIP\t\t BOYUT\t\t MIN\t \tMAX\n" ); printf("==============================================================\n"); printf( "char\t\t: %d byte(s)\t%d\t\t%d\n", sizeof(char),CHAR_MIN,CHAR_MAX ); printf( "short\t\t: %d byte(s)\t%d\t\t%d\n", sizeof(short), SHRT_MIN, SHRT_MAX ); printf( "int\t\t: %d byte(s)\t%d\t%d\n", sizeof(int), INT_MIN, INT_MAX ); printf( "unsigned int\t: %d byte(s)\t\t\t%u\n",sizeof(unsigned),UINT_MAX ); printf( "long\t\t: %d byte(s)\t%ld\t%ld\n", sizeof(long), LONG_MIN, LONG_MAX ); printf( "float\t\t: %d byte(s)\t%e\t%e\n", sizeof(float), FLT_MIN, FLT_MAX ); printf( "double\t\t: %d byte(s)\t%e\t%e\n\n", sizeof(double), DBL_MIN, DBL_MAX ); return 0; }

Programı inceleyip, detaylara girmeyin. Sadece çalıştırıp, sonuçları görmeniz yeterli. Örneğin, Ubuntu yüklü x86 tabanlı bir bilgisayarda, karşınıza şöyle bir ekran gelecektir:


Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
TIP BOYUT MIN MAX ============================================================== char : 1 byte(s) -128 127 short : 2 byte(s) -32768 32767 int : 4 byte(s) -2147483648 2147483647 unsigned int : 4 byte(s) 4294967295 long : 4 byte(s) -2147483648 2147483647 float : 4 byte(s) 1.175494e-38 3.402823e+38 double : 8 byte(s) 2.225074e-308 1.797693e+308

Sanırım hiç istemediğim bir şey yaparak, kafanızı karıştırdım. Dilerseniz, burada keselim ve bunlar ileriye dönük olarak bir kenarda dursunlar. Yine de daha fazla bilgi isterseniz, Teach Yourself C in 21 Days yazısına göz atabilirsiniz. Ama dediğim gibi bunların sonraya bırakılması, uygun olacaktır.

Şu ana kadar öğrendiklerimizle girilen herhangi iki sayısının ortalamasını hesaplayan bir program yazalım. Başlamadan önce, değişkenlerimizin kaç tane ve nasıl olacağını düşünelim. Şurası kesin ki, alacağımız iki sayı için 2 farklı değişkenimiz olmalı. Bir de ortalamayı hesapladığımızda bulduğumuz değeri ona atayabileceğimiz bir başka değişkene ihtiyacımız var. Peki değişkenlerimizin tipleri ne olacak? Başında belirttiğimiz gibi yazmamız gereken program herhangi iki sayı için kullanılabilmeli. Sadece tamsayı demiyoruz, yani virgüllü bir sayı da girilebilir. O halde, girilecek iki sayının değişken tipi float olmalı. Bunu double da yapabilirsiniz, fakat büyüklüğü açısından gereksiz olacaktır. Ortalamaların atanacağı üçüncü değişkene gelince, o da bir float olmalı. İki virgüllü sayının ortalamasının tamsayı çıkması düşünülemez. Oluşturduğumuz bu önbilgilerle programımızı artık yazabiliriz.

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { float sayi1,sayi2,ortalama; printf("İki sayı giriniz> "); scanf("%f%f",&sayi1,&sayi2); ortalama = ( sayi1 + sayi2 ) / 2; printf("Ortalama sonucu: %f'dir",ortalama); return 0; }

Yukarıda yazılı programda, bilmediğimiz hiçbir şey yok. Gayet basit şekilde izah edersek, 2 sayı alınıp, bunlar toplanıyor ve ikiye bölünüyor. Bulunan değerde ortalama isminde bir başka değişkene atanıyor. Burada yabancı olduğumuz, sadece scanf(); kullanımındaki değişiklik. scanf(); fonksiyonuna bakın. Dikkat edeceğiniz gibi, değişkenlerden ikisine de tek satırda değer atadık. Ayrı ayrı yazmamız da mümkündü, ancak kullanım açısından böyle yazmak açık şekilde daha pratiktir. Bu konuda bir başka örnek verelim. Diyelim ki, biri int, diğeri float, sonuncusuysa char tipinde 3 değişkeni birden tek scanf(); ile almak istiyorum. Değişkenlerin isimleri, d1,d2 ve d3 olsun. Nasıl yaparız?

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 26 Aralık 2009, 18:40   #5
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




helal olsun derim sadece
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
başarılar.....

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 26 Aralık 2009, 20:13   #6
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




Tek kelime ile süpersin ibrahim.

__________________
Hilalin gölgesinde adalet ol, merhamet ol, derman ol.
Gazi ol, DEVLET OL.
 
Alıntı ile Cevapla

Alt 27 Aralık 2009, 11:15   #7
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




Soru -> Klavyeden girilecek bir sayının asal sayı olup olmadığını ekrana basan bir program yazınız.


Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
/* Bir sayının asal olup olmadığını bulmak için çeşitli metodlar vardır. Aşağıda bu metodlardan basit bir tanesi yazılmıştır. Eğer sayının yarısına kadar kontrol etmek yerine, kareköküne kadar olan sayıları test ederseniz, yine aynı sonuç çıkacaktır. Ancak anlaşılma konusunda sorun olmaması için soru bu şekilde çözülmüştür. */ #include<stdio.h> int main( void ) { int sayi, i; //Sayıyı ilk başta asal kabul ediyoruz. //asal_mi değişkeni 1 ise, sayi asaldir. int asal_mi = 1; //Klavyeden, test edilmek üzere bir sayı alınıyor. printf( "Bir sayı giriniz> " ); scanf("%d",&sayi); //Girilen sayının, başka sayılara göre sırayla modunu //alıyoruz. Bir sayının modunu aldığınızda, kalan 0 ise //bu sayının bölünebildiğine ve dolayısıyla //asal olmadığına dair bilgi verir. Bu işlemi yapabilmek //için 2'den başla*****, sayının yarısına kadar olan //bütün değerler deneniyor. for( i = 2; i <= sayi/2; i++ ) { if( sayi%i == 0 ) { //Sayı i değişkenine kalansız bölünmektedir. //Dolayısıyla, sayı asal değildir ve döngüyü //sürdürmeye gerek yoktur. asal_mi = 0; break; } } //Sayının asal olup olmama durumuna göre, çıktı yazdırılıyor. if( asal_mi == 1 ) printf( "%d sayısı asaldır.\n", sayi ); else printf( "%d sayısı asal değildir.\n", sayi ); return 0; }



----------

Soru -> Aşağıdaki eşkenar dörtgen çıktısını üretecek bir program yazınız:

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
/* '*'ler yardimiyla eskenar dortgen cizer */ #include<stdio.h> int main( void ) { int i, j; for(i = 1; i <= 5; i++) { for(j = 1; j <= 9; j++) if((j <= (9 - (2*i - 1))/2) || (j > (i + 4))) printf(" "); else printf("*"); printf("\n"); } for(i = 4; i >= 1; i--){ for(j = 1; j <= 9; j++) if((j <= (9 - (2*i - 1))/2) || (j > (i + 4))) printf(" "); else printf("*"); printf("\n"); } return 0; }


 
Alıntı ile Cevapla

Alt 27 Aralık 2009, 14:31   #8
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




caddeci Nickli Üyeden Alıntı
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
helal olsun derim sadece
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
başarılar.....


Bunlar Alıntı, Kendimin Çalistiğim bazı yerler
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 29 Aralık 2009, 14:56   #9
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




Girilen Rakamsal Değerin; 18 ile 65 arasında olup olmadığını kontrol Edelinm..


Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
/* Girilen yaşın, 18 ile 65 arasında olup olmadığını belirler. */ #include<stdio.h> int main( void ) { int girilen_yas; printf("Lütfen yaşınızı giriniz> "); scanf("%d",&girilen_yas); if( girilen_yas >= 18 && girilen_yas <= 65 ) printf("Girilen yaş, 18 ile 65 arasındadır.\n"); //Girilen yaş 18 ile 65 arasında değilse, aşağıdaki else //bloğu çalışır. else { //Girilen yaş 18'den küçükse if( girilen_yas < 18 ) printf("Girilen yaş, 18'den küçüktür.\n"); //Girilen yaş 65'ten büyükse else printf("Girilen yaş, 65'ten büyüktür.\n"); } }



----------

Yukarda; koşullu ifadeleri görmüştük. Hatırlatmak için üzerinden geçersek, if ile bir ifadeyi kontrol ediyor ve doğruysa, buna göre işlemler yapıyorduk. Bir de if - else yapısı vardı. if - else yapısında da, koşulu gene kontrol ediyor, doğruysa if bloğunun altında kalanları yapıyorduk; yanlışsa, else bloğunda olan kodlar işleme alınıyordu. Son derece basit bir mantık üzerine kurulmuş bu yapıyla, yapılamayacak kontrol yoktur. Ancak öyle durumlar vardır ki, if - else yapısı yeterli verimliliği sunamaz.
Diyelim ki, birden fazla kontrol yapmanız gereken bir durum oluştu. Hatta örnek vererek konuyu daha da somutlaştıralım. İstenilen bir programda, klavyeden size yaş bilgisi veriliyor. Siz de bu bilgiye göre, şayet yaş 18'den küçükse çocuk; 18-30 yaş arasında genç; 30-50 yaş arasında ortayaş diye bir mesaj bastırıyorsunuz. Basit bir program.
Şimdi bunu sadece if yapısıyla kuruyor olsaydık, her seferinde yaşın uygun aralıklara düşüp düşmediğini kontrol eder ve ona göre sonucu ekrana bastırırdık. Ama bu son derece verimsiz bir yöntem olurdu. Çünkü zaten yaş bilgisinin genç olduğuna dair bir karar vermişsek, sonrasında tutup bunun yaşlı olup olmadığını kontrol etmenin bir esprisi olmayacaktır. Verilebilecek en kötü cevabı aşağıda bulabilirsiniz
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.



Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
/* Sorulan soruya verilebilecek en kötü cevap. */ #include<stdio.h> int main( void ) { int girilen_yas; printf("Lütfen yaşınızı giriniz> "); scanf("%d",&girilen_yas); if( girilen_yas < 18 ) printf("Daha çocuk yaştasınız, hayatın başındasınız.\n"); if( girilen_yas >= 18 && girilen_yas <= 30 ) printf("Gençliğin, güzelliği bambaşka!\n"); if( girilen_yas > 30 && girilen_yas <= 50 ) printf("Hepsini boşverin, olgunluk ortayaşta başlar!\n"); return 0; }

IF - ELSE Kullanarak daha efektif ve yakisikli hale getirelim simdi de bu kodu :P

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
/* if - else yapısıyla daha efektif bir yapı */ #include<stdio.h> int main( void ) { int girilen_yas; printf("Lütfen yaşınızı giriniz> "); scanf("%d",&girilen_yas); if( girilen_yas < 18 ) printf("Daha çocuk yaştasınız, hayatın başındasınız.\n"); else { if( girilen_yas >= 18 && girilen_yas <= 30 ) printf("Gençliğin, güzelliği bambaşka!\n"); else { if( girilen_yas > 30 && girilen_yas <= 50 ) printf("Hepsini boşverin, olgunluk ortayaşta başlar!\n"); } } return 0; }

Yukardaki program daha efektif bir yapı sunmuş olmasına rağmen, eğer kontrol ettiğimiz aralıkların sayısı çok fazla olsaydı, tam bir başbelası olacaktı! Çünkü if - else içinde, bir başka if - else bloğu ve onun içinde bir başkası... bu böyle sürüp gidecekti. Kısacası performans olarak çok bir şey değişmese de, kodu yazan ve/veya okuyacak olan için tam bir eziyete dönüşecekti. İşte bu nedenlerle daha efektif yapılara ihtiyaç duyuyoruz.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 01 Ocak 2010, 15:08   #10
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: C++ Dersleri




Bunlar Kendi calismalarimdir
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { int i = 0; do { printf("%2d: toXic\n",++i); } while( i < 10 ); return 0; }

Bu programda ekrana, 10 tane toXic yazdirir, i'nin değeri artirarak, 10 satir toXic yazdirilir.

Gördüğünüz gibi, bir önceki örneğimize oldukça benzer bir yapıda, yazıldı. Tek fark i'nin değeri 0'da olsa, 1000'de olsa, en azından bir kez Merhaba Dünya'nın yazılacak olmasıdır. Ancak while'de kontrol önce yapıldığı için, hiçbir şey ekrana yazılmaz.

Birde Bunu For ile yapalim..

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { int i; for( i = 0 ; i < 10; i++ ) { printf("%2d: toXic\n",(i+1)); } return 0; }


Cok acık ve sade bir kod oldu.
for döngüleriyle ilgili bazı özel durumlarda vardır. for döngüsü içersine yazdığınız ilk değer atama, kontrol ve arttırma işlemlerini tanımlama esnasında yapmanız gerekmez. Aşağıda verilen kod, yukardakiyle tamamen aynı işi yapar. Farkı, i'nin daha önce tanımlanmış olması ve arttırma/azaltma işinin döngü içinde yapılmasıdır.

Kod:   Kodu kopyalamak için üzerine çift tıklayın!
#include<stdio.h> int main( void ) { int i; i = 0; for( ; i < 10; ) { printf("%2d: toXic\n",(i+1)); i = i + 1; } return 0; }

Her 2 döngüde aynı işlemi fakat, ayri kodlarla verdi. Cıktısı aynı, yazılımı farkli oldu.
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Konu toXic tarafından (01 Ocak 2010 Saat 15:15 ) değiştirilmiştir.
 
Alıntı ile Cevapla

Cevapla

Etiketler
dersleri


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
PHP Dersleri 1 KraLiSHE PHP 1 08 Mayıs 2009 09:32
PHP Dersleri 5 KraLiSHE PHP 1 21 Mart 2009 22:18
PHP Dersleri 3 KraLiSHE PHP 0 21 Mart 2009 14:17
PHP Dersleri 2 KraLiSHE PHP 0 21 Mart 2009 14:15
PHP Dersleri...? Mack PHP 5 27 Ekim 2008 08:21