![]() |
![]() |
![]() | #1 | |
Çevrimiçi ![]() IF Ticaret Sayısı: (0) | Gen ve Kültür Genler, canlıların karakteristik özelliklerinin bulunduğu dölden döle aktarılan kalıtım birimleridir. Sonradan kazanılan özellikler dölden döle aktarılamaz. Ayrıca genler çevreden etkilenirler ve kendilerini tam olarak ifade edemeyebilirler. İnsanda ise çevrenin dışında birde kültürün etkisiyle evrim farklı bir yola geçmiştir. İnsanın aletlere olan bağımlılığı, aletlerin gelişmişlik düzeyi zekasının gelişmesi üzerinde müthiş bir rol oynamıştır. Ayrıca özel mülkiyetin ortaya çıkması ve insanların sınıflara bölünmesi sonucuegemen sınıfların kendilerini haklı çıkarmak için(kapitalist toplumda)bencilliğin, inancın, ırkçılığın genetik olduğu gibi bilimdışı açıklamalaryapmışlardır. Bunların hiç biri doğru değildir. Çünkü genler tıpkı bir satrançtahtasının üzerindeki taşlar gibidir, belli görevlerivardır(anatomik-morfolojik-****olojik). Tahtadaki hamleler ise çevreninetkisine ve toplumun yapısına göre verilen cevaplardır. Yani genler kaderimizdeğildir ve her özellikte genetik değildir. Çevre mi gen mi? Çevre mi gen mi sorusunu iki örnek ile cevaplarsak yeterinceaçıklayıcı olacağını sanıyorum. Birçok kişinin lisede biyoloji dersinden tanıdığı Himalayatavşanı farklı sıcaklıklarda Fenotipinde farklı cevaplar verir. Örneğin 25C’deayaklar, kulaklar ve siyahtır diğer kısımlar ise beyazdır. Eğer 30C ve üzerinde gelişirse siyaholan bütün yerler beyazlaşır. Aynı genlere sahip olmasına rağmen çevreninetkisiyle genlerin tepkileri farklı olabiliyor. Çuhaçiçekleri oda sıcaklığında yetiştirildiğinde kırmızırenklidir. Ama 30C’nin üzerinde yetiştirildiğinde beyazlaşır. Buradaki örneklersıcaklıkla ilgiliydi ama beslenme, ışık vb. birçok etkeninde genler üzerindeetkisi vardır. İnsan ve kültür İnsan bütün dış etkenler dışında bir de kültürün etkisialtındadır. Bu durum insan zekasının diğer canlılardan neden bu kadar farklıolduğunu açıklar. kültürel birikimin diğer nesillere aktarılması zaman içindemüthiş bir fark yaratmıştır. Friedrich Engels “Doğanın Diyalektiği” adlı kitabınınmaymundan insana geçişte emeğin rolü kısmında insanı, insan yapan şeyin emekolduğunu söyler. “Tırmanma, ellere ve ayaklara farklı işlevlerkazandırmaktadır ve yaşam tarzları yerde hareket etmelerini gerektirdiğinde, bumaymunlar yürürken ellerini kullanma alışkanlığını yavaş yavaş bırakmaya dikbiçimde bir yürüyüş kazanmaya başladılar. Böylece, maymundan insana geçiştekesin adım atılmış oldu.” İnsanın evrim süreci emeğin sonucudur. Yalnız emek nesil ileyok olsaydı bugünkü modern toplum olamazdı. Emeğin diğer nesillere aktarılmasıyani kültür bu sürecin nasıl olduğunu açıklar. Australopithecus aferensisiki ayak üzerinde yürüyebilen kuyruksuz büyük maymundur. Beyin kapasitesi400-550 ml arasındadır. Denilebilir ki ilk alet yapımı ve dil öğrenme busüreçte ortaya çıkmıştır. İlk kültürel uyarlanma burada olur. Homo habilis beyinkapasitesi(yaklaşık 800) olarak biraz daha gelişmiştir. Aletleri daha bilinçlikullanır ve geliştirir. Homo erectus’ageldiğimizde beyin kapasitesi(yaklaşık 1000) daha büyür. Karmaşık alet üretmeyebaşlarlar. Büyük hayvanlara karşı işbirliği içinde avlanırlar. Bu durum dilinbir avantaj olduğunu gösterir. Yine mağaralarda yaşayan ve ateşi kullananlarbunlardır. Homo sapiens gelişmiş bir beyne(yaklaşık 1300) sahiptir. Soyutdüşünebilme ve konuşma kabiliyeti vardır. Aletleri çok daha iyi kullanır vegeliştirir. Paleolitik dönem üçe ayrılır veher dönem insanın evrimiyle ilişkilidir. Alt paleolitik dönem homo erectus ileorta paleolitik batı Avrupa ve orta doğunun neandertalleri dahil arkaik homo sapiens ile ve üst paleolitik dönemhomo sapiens ile ilişkilidir. Burada önemli olan insanınaletleri geliştirmesi sonucu beyninin gelişmesi ve beynin gelişmesinin aletlerigeliştirmesidir. Bu birikimin kültürel olarak aktarılmasıyla birlikte nedeninsanların diğer canlılardan bu kadar zeki olduğu anlaşılır. “İkinci dünya savaşına kadarbiyologlar, özellikle genetikçiler bireyler arasındaki toplumsal, psikolojik veanlama yetisine dair farkları şekillendiren nedensel etkiyi genlere atfedenbiyolojik deterministlerdi. O zaman Nasyonel sosyalistlerin ellerinde ırk vekarakter teorilerinin ne hale geldiği herkes tarafından bilindiği için,biyolojik determinizme karşı genel bir tepki vardı. Ve determinizm yerini toplumsalgerçeklerin yaygın bir çevresel izahına bırakıyordu.”(Richard lewontin, üçlüsarmal syf:17) Kapitalist-Emperyalizm biyolojikdeterministleri öne çıkararak toplumda yapay bölünmelere yol açar. Birçoküniversitede bu zihniyete ait anketler yapılarak emperyalizm aklanmayaçalışılıyor. Örneğin bazı anketlerde beyaz ırk’ın siyah ırk’tan üstün olduğu yada Amerikalıların diğer uluslardan zeki olduğu çıkıyor. Bencillik ve inanç genleri de buideolojik propagandanın ürünüdür. İnsanlara özgür ve eşit bir yaşam mümkün mü?Sorusunu yönelttiğimizde verilen cevap insanın genlerinde bencilliğin olduğuolacaktır. Bencilliğin özel mülkiyetin ürünü olduğu ve kapitalist emperyalizmdöneminde en uç noktaya çıktığı anlatıl(a)madığı için böyle bir cevaplakarşılaşıyoruz. Dinin kurumlaşması sınıfların ortaya çıkmasıyla başlar. Egemensınıfın sömürüsünü emekçi sınıfa kabul ettirmek için kullanılır. Beş yüz binyıl önce inanç diye bir şey yoktu. İnanç son on bin yıllarda ortaya çıkmıştır.Tek tanrılı dinler ise özel mülkiyetin ortaya çıkmasına denk düşer. Fransız devriminde ortaya çıkanmilliyetçilik akımının amacı feodal imparatorlukları parçalamak ve kapitalizmininşasıdır. Milliyetçilik sadece serbest rekabeti örtmek için kullanılan birkılıftır. Milliyetçiliğin ürünü olan ırkçılıkta kapitalizmin en vahşiuygulamasıdır. Burjuvazi zor duruma düştüğünde hiç çekinmeden buna başvurur.Nazizm, 1929 buhranının ürünüdür. Biyolojik olarak ırk diye bir şeyyoktur. Farklı kültürlere ait topluluklar vardır. Bu da bir topluluğu diğerindenüstün yapmaz. Genler kaderimiz değil! Not: evrim teorisinden bahsettiğiiçin öğretmene “kınama” cezası veren zihniyeti kınıyorum. Katkılarından dolayı Sametdüzgüne teşekkür ederim yararlanılan kaynaklar Doğanın diyalektiği F,Engels Antropoloji İnsançeşitliliğine bir bakış / Conrad Phillip Kottak Üçlü sarmal / R, lewontin Okan yolcu
__________________ #MustafaKemaLAtatürkTorunuyum..ღ ❦ {22~02~`22..∞} {09~09~`22..ღ} | |
| ![]() |
![]() |
Etiketler |
gen ve kültür |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
![]() | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Üst Kültür | Desmont | Felsefe | 0 | 11 Kasım 2014 15:09 |
Kültür | Desmont | Felsefe | 0 | 11 Kasım 2014 14:59 |
Alt Kültür | Desmont | Felsefe | 0 | 11 Kasım 2014 14:47 |
Çin Kültür Devrimi: Büyük Proleter Kültür Devrimi’ne Kısa Bir Bakış | Zen | Kitap Tanıtımları | 0 | 12 Haziran 2013 17:21 |