Cevap: Aristoteles ve metafizik
"salt form" ise-asıl gerçek de bu- maddeyi gereksemeden, kendiliğinden en yüksek realiteye sahiptir. bu salt form'u kabul etmek gerek, çünkü madde yanlız olabirliktir, onun kendisinde gerçekleşme, hareket ya da oluş ilkesi yok. aristoteles'in "kendi kendini gerçekleştiren öz" kavramına dayanan gelişme sisteminde hareketin zaman bakımından bir başlangıcı yoktur; hareket, varlığın kendizi gibi öncesizdir. ancak, varlıktaki hareketin nedenini göstermek gerek. bu hareketin nedeni de, her yanda, form'un madde üzerindeki etkisidir. bir yansan maddede biçim kazanmak itilimi vardır, öbür yandan formda da ereğe göre hareket etmek gücü vardır. ama, form daha yüksek bir form karşısında maddedir, bu daha yüksek form da kendisinden daha yükseği karşısında yine maddedir; bu da böylece sonsuzluğa doğru uzayıp gider. onun için, hareket kavranmak isteniyorsa, formlar dizisinde (hareket nedeni zincirlerinde) kendisi salt form olan, kendisi artık hareket etmeyen ama bütün hareketlerin ilk nedeni olan bir ilke kabul etmek gerekir. bu ilkeye aristoteles "ilk hareket ettirici" diyor. bunun kendisi hareketsizdir; maddede kendisine göre biçimlenmel itilimini uyandırır; mekanik bir neden değil, ereksel bir nedendir,çünkü maddeyi bir ereğe göre biçimlenmek için uyarır. Alıntı. |