Cevap: Tarihten Alacağımız İbret Dersleri
38) Ecdadın Vakıf Çağlayanı: Yardım, şefkat ve sevgi hissinin ebedileşmesi arzusundan doğan ve diğergamlığın müesseseleşmiş şekli olan vakıf müesseselerimiz sayesinde cemiyetimizin yıllarca huzur içinde varlığını devam ettirdiğini . . . Bu ecdad vakıfları arasında: Kışın aç kalan kuşların beslenmesi, Bayram günlerinde şehir ve kasabalarda top atılarak çocukların sevindirilmesi, -Koyun cinsinin ıslah edilmesi, -Et fiyatlarının kış aylarında yükselmemesini sağlayacak tedbirlerin alınması, -Hasta ve garip göçmen leyleklerin bakım ve tedavi edilmesi, -Çalışan kadınlara sütanne bulunması, -Hac yolunda parasız kalanlara para dağıtılması, -Cami ve türbe duvarlarındaki ot ve yosunların temizlenmesi, -Ramazan-ı Şeriflerde camilerde hurma, zeytin gibi iftariyeliklerin dağıtılması, -Köy ihtiyarlarına elbise temin edilmesi, -Hamalların sırtlarındaki yükleri, üzerine koyup dinlendikten sonra kimsenin yardımına muhtaç olmaksızın sırtlanabilmeleri için mola taşları dikilmesi, -Yüksek dağ ve geçitlerde kar ve tipiden korunmak için sığınak yapılması, Yaz aylarında sıcaktan bunalanlar için gölgelik yapılması ve icab eden yerlere su küplerinin konulması...gibi insanı hayretler içinde bırakan çok enteresan vakıfların olduğunu, Biliyor musunuz? (Türk Kültür ve Medeniyeti,C. 1, Atatürk Ünv. Türk Kültür Arş. Ens. Yay., Ankara/1956, s. 202 183-İsmail, Hekimoğlu; Derdimi Seviyorum, cilt 4, Timaş,İst/1993, s. 256 ) Diğergam: Muhatabın yerine kendisini koyarak iletişim ve davranış içine girmek, empatik/özgeci/prososyal bir davranış şeklidir.. İslâm’ın getirdiği îsâr ise, kendisi muhtaç olduğu halde, din kardeşini kendisine tercih edebilmektir. Nitekim şahsi eğilimleri feda edebilmek, gerçek dindarlığın esasıdır. Muhatab ile özdeşleşme mümkün olmadığında, o kimseyi anlamak da imkânsızlaşır. Diğergam davranışın önemi ve etkinliği de buradan kaynaklanır. “Sizden hiç kimse, kendisi için istediğini, kardeşi için de istemedikçe gerçek anlamda iman etmiş olmaz” Hadis-i Şerif'indeki temel düstur da diğergam davranış anlayışının temellendirilmesinde önemli bir ölçüdür.. |