Tekil Mesaj gösterimi
Alt 17 Mart 2007, 20:37   #5
Çevrimdışı
telNET
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: ASP Anlatımı (Dökümandır)




ASP’NİN NESNELERİ
Masa, nesnedir. Notebook bilgisayarınız da nesnedir! Arkadaşınız da bir nesnedir. Tabiî bunu onun yüzüne karşı söylemeseniz, iyi olur. Her nesnenin özellikleri vardır. Masa serttir. Su, içine konulduğu nesnenin biçimi alır.
ASP tekniğinde de amacımız nesnelerin özelliklerini kullanarak, ya bu özellikleri belirlemek, ya da değiştirmektir. Nesne Yönelimli Programlama (Object Oriented Programming, OOP) kavramını daha önce çok duymuş olmalısınız. Bir önceki bölümde fonksiyonlarla, Sub’larla, değişkenlerle tanıştık. Diyelim ki öğretmensiniz (ah, nerede o günler!) ve ASP programınızda her öğrencinin notunu veritabanına işleyen, veritabanından notları alarak geçeni-kalanı belirleyen veya öğrencilerle ilgili daha yapılması gereken bir çok işi yapan fonksiyonlarınız ve Sub’larınız var; bunların kullandığı bir çok değişkeniniz var: demek ki sizin ASP programınızda “öğrenci” diye bir nesneniz var. Ve siz bu nesneye yönelimli program yapmışsınız!
Her “program nesnesi” iki unsura sahiptir:
Özellik (Property, Attribute): Bir nesnenin özellikleri, onun değişkenleridir. “Öğrenci” nesnesinin “Öğrencinin Adı,” “Notları,” “Adresi” gibi değişkenleri, yani özellikleri vardır.
Metod (Method): Bir nesnenin işlemesi, çalışması için, kısaca kendisinden bekleneni yerine getirebilmesi için çalışma yöntemlerine ihtiyacı vardır. Dolayısıyla bir ASP nesnesinin fonksiyonları, onun metodlarıdır.
Fakat ASP’de nesneler sadece sizin öbekler halinde toplayacağınız fonksiyonlar ve değişkenlerden ibaret değildir. Bir kere, ASP programında kullandığınız Script dilinin getirdiği nesneler vardır. ASP sayfasını Javascript ile yazarsanız başka, VBScript ile yazarsanız başka dil nesnelerine sahip olursunuz; ancak her ikisinde de ortak olan “Scripting” nesneleri vardır. Bunlara birazdan ayrıntılı ele alacağız. Sonra Web Server’ın size hazır sunduğu nesneler vardır. Bunları daha sonraki bölümde göreceğiz. Ve tabiî, Browser’ın bir HTML sayfasının bölümlerini nesne sayarak oluşturduğu nesneler vardır. Bunlara da diğer nesneleri ele alırken sırası geldikçe değineceğiz. (Tabiî bir de ASP programınızı Javascript ile yazarsanız, VBScript’ten farklı olarak kendisi nesne-yönelimli bir dil olan Javascript’in oluşturmanıza imkan vereceği nesneler vardır. Fakat bu nesneler, bu kitapçığın kapsamı dışında kalıyor.)
Nesneler nasıl oluşmuş olursa olsunlar, daima size bir değer verirler:
Nesne.Özellik = Değer
Bir nesnenin bir özelliğinin değeri, bizim için bir değişken değeri gibi önem taşır:
If Nesne.Özellik > Değer Then ...
Nesnelerin özelliklerinin değerlerini değişkenlere atayabiliriz; ancak bunu yaparken Nesne’nin bir metoduna (fonksiyonu) göndermede bulunmamız ve gerekiyorsa bu fonksiyona kullanması için veri göndermeliyiz (bir fonksiyona kullanması için gönderilen değere argüman/argument denir):
Degisken = Nesne.Metod(argüman1, argüman2...)
Daha sonra bu değişkeni istediğimiz yerde kullanırız. Bu kadar teoriden sonra bir örnek nesne oluşturursak, belki işin içinden daha kolay çıkabiliriz.
Nesneler, diğer yararlarının yanı sıra, birbiri ile ilgili Sub’larımızı, fonksiyonlarımızı ve değişkenlerimizi birarada tutmamızı sağlar. Şimdi VBScript ile bir nesne oluşturabiliriz:
<%
Class Ogrenci
Public Adi, Soyadi, No
Function AdiSoyadi
AdiSoyadi = Adi & “ “ & Soyadi
End Function
End Class
%>
Bir dakika! Nesne (object) adını verdik fakat Class (sınıf) oluşturduk! Bu grubun Object..End Object olması gerekmiyor mu? Belki haklısınız; ama bir “sınıf” ancak VBScript tarafından kullanılmaya başlanırsa Nesne olur. Dolayısıyla biz “sınıf” yazarız; VBScript onu Nesne haline getirir. Peki, nesneyi oluşturduk; şimdi bunu nasıl kullanacağız. &#199;ok kolay; &#246;nce bu nesneden yeni bir olgu (instance) oluşturacağız; sonra.. Ama &#246;nce bunu nasıl yapacağımızı yazalım:
<%
Dim Ogr1
Set Ogr1 = New Ogrenci
Ogr1.Adi = “Necip”
Ogr1.Soyadi = “Fazıl”
Ogr1.No = “181”

Response.Write Ogr1.AdiSoyadi
%>
Her nesne, New (yeni) komutu ile yeni bir değişkene b&#252;t&#252;n &#246;zelliklerini verir. Burada Ogr1 değişkeni, yukarıda oluşturduğumuz Ogrenci nesnesinin b&#252;t&#252;n &#246;zelliklerini kazanmış oluyor. Ogrenci nesnesinin “.Adi”, “.Soyadi” ve “.No” &#246;zellikleri olması gerekir; nitekim Ogr1’e bu &#246;zelliklerini burada veriyoruz. Ogrenci nesnesinin bir de metodu (fonksiyonu) var; Ogr1 bunu da kazanabilir mi? Tabi&#238;; hem kazanır, hem de bunu ziyaret&#231;inin Browser penceresine yazdırabilir.
Nesne kavramını kavramak zordur. Fakat yukarıdaki &#246;rnekte g&#246;r&#252;ld&#252;ğ&#252; gibi, ASP sayfalarınızda nesne oluşturarak &#231;alışmaya alıştığınız zaman bunun sağladığı kolaylıktan kolayca vazge&#231;meyeceksiniz.
Hata (Err) Nesnesi
Hangi dille olursa olsun program yazarken hata yapmak ka&#231;ınılmaz bir kuraldır. Dolayısıyla kullandığınız programlama dili hatalarınızı kolayca yakalamanıza imkan vermelidir.
ASP programlarınızda yazım yanlışlığı, olmayan değişkene g&#246;nderme gibi Script hatası olmaması gerekir. Bu t&#252;r hatalar, program Web’e g&#246;nderilmeden mutlaka ayıklanmalıdır. Fakat programcı olarak &#246;ng&#246;remeyeceğiniz, ve &#231;oğu Web ziyaret&#231;isinden veya ziyaret&#231;inin bilgisayarından kaynaklanan hata durumları olabilir. VBScript, şu standart komutla beklenmedik hata durumlarında programın yoluna devam etmesini sağlayabilir:
<% On Error Resume Next %>
Bu komutla VBScript’e, hata halinde bir sonraki satırdan yoluna devam edecektir. Fakat oluşan hata, programın daha sonra vermesi beklenen sonucu vermesini &#246;nleyebilir. VBScript, Err (Hata) Nesnesi’nin bir &#231;ok &#246;zelliğinden &#246;zellikle hata sayısı (Number), tanımı (Description) ve kaynak (Source) &#246;zellikleri ile size hatanın ne olduğunu ve nereden kaynaklandığını s&#246;yleyebilir. Bu &#246;zellikleri kullanarak, programlarınızda, en azından geliştirme aşamasında, &#246;rneğin,
If Err:Number = xx Then
şeklinde bir ifade ile hatanın t&#252;r&#252;ne g&#246;re programın kazasız y&#252;r&#252;mesini sağlayabilirsiniz. Burada xx yerine 108 ayrı hata numarası yapabilirsiniz. Hata numaraları, Microsoft’un VBScript sitesinden edinilebilir.
Nesneler hakkında aşağı yukarı bir fikir edindiğimize g&#246;re, şimdi kullanılmaya hazır Nesne’lerden başlayarak, VBScript kullanırken, ASP sayfalarımızda yararlanabileceğimiz Nesne’leri ele alabiliriz.
Dosya Sistemi Nesnesi
Dosya Sistemi Nesnesi (FileSystemObject), ASP programının, Web Sunucusunun sabit disk sisteminde, s&#252;r&#252;c&#252;leri, klas&#246;rleri ve dosyaları y&#246;netmekte kullanacağımız temel ara&#231;tır. Burada, ne denli g&#252;&#231;l&#252; bir ara&#231;tan s&#246;z ettiğimizi hemen g&#246;rebilmek i&#231;in şu kodu yazalım ve dosya_yaz.asp adıyla kaydedelim:
<% Option Explicit %>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>ASP ILE DOSYA YAZMA</TITLE>
<META http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-9">
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1254">
</HEAD>
<BODY>
<%
Dim YaziFSO, yaz
Set YaziFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set yaz = YaziFSO.CreateTextFile("c:\yazi_deneme.txt",True)
yaz.WriteLine("Bu bir denemedir.")
yaz.Close
%>
<H2><CENTER>Bu Web sayfası sabit diske yazı yazdırır!!
<BR>Şimdi C: s&#252;r&#252;c&#252;s&#252;nde yazi_deneme.txt adlı bir dosya olması gerekir!
<BR>L&#252;tfen bakar mısınız?</H2></CENTER>
</BODY>
</HTML>
Kodumuzun Dim satırında iki değişken belirlediğimizi g&#246;r&#252;yorsunuz. Fakat bu iki değişkeni sistem nesnesi olan Scripting’in yeni bir olgusu olarak kullanacağımız i&#231;in daha &#246;nce standart değişkenlere değer atadığımız gibi değil, fakat Set komutundan yararlanıyoruz, ve YaziFSO değişkeninde bir “Scripting.FileSystemObject” nesnesi oluşturulmasını sağlıyoruz. (ASP uzmanları arasında gelenek, nesne değeri tutan değişkenlere, ilgili nesnenin baş harflerini eklemektir. B&#246;ylece bir değişkenin adına bakarak, işlevini anlamak m&#252;mk&#252;n olur.)
“yaz” değişkeni YaziFSO’da yeni bir olgusunu oluşturduğumuz FileSystemObject’in CreateTextFile (D&#252;zyazı dosyası oluştur) metodunu kullanıyoruz; bu metod oluşturulacak dosyanın adını ve eğer bu dosya varsa &#252;zerine yazılmasına izin veren True (doğru) veya buna izin vermeyen False (yanlış) kelimesini arg&#252;man olarak alır. “yaz” değişkeni şimdi kendisi bir metod kullanabilecek şekilde, FileSystemObject’in bir &#246;rneğidir; nitekim WriteLine metodu ile biraz &#246;nce oluşturulan dosyaya, arg&#252;man olarak verdiğimiz metni yazdırmaktadır. Bu kodu &#231;alıştırdıktan sonra, sabit diskinize bakarsanız, d&#252;zyazı dosyasını g&#246;receksiniz:
Bug&#252;ne kadar Web tekniği olarak Browser’da bir sayfayı g&#246;r&#252;nt&#252;leyebileceğimizi sanıyor idiysek, sistem nesneleri kullanarak &#231;ok daha farklı şeyler yapabileceğimizi g&#246;rm&#252;ş olduk. Şimdi FileSystemObject’i daha yakından tanıyabiliriz. Bu nesne bize sabit diske erişme ve onun kaynaklarını kullanma imkanı verir. B&#252;t&#252;n nesneler gibi kullanılabilmesi i&#231;in &#246;nce bir değişkenin b&#252;nyesinde oluşturulması gerekir:
<%
Dim DosyaSistemi
Set DosyaSistemi = CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)
%>
Dosya Sistemi Nesnesi’nin 20’den fazla metodu vardır; fakat bunlardan &#246;nemlileri ş&#246;yle sıralanabilir:
CopyFile (dosya kopyala), MoveFile (Dosya taşı), CopyFolder (klas&#246;r kopyala), MoveFolder (klas&#246;r taşı), Create Folder (klas&#246;r oluştur), DeleteFile (dosya sil), DeleteFolder (klas&#246;r sil).
Şimdi bunlardan birinin nasıl kullanılabileceğine bir &#246;rnek verelim:
<%
Dim DosyaSistemi
Set DosyaSistemi = CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)
DosyaSistemi.DeleteFile “c:\belgelerim\test.*”
%>
Bu program ile “Belgelerim” klas&#246;r&#252;ndeki “test” isimli b&#252;t&#252;n dosyaları silmiş olursunuz. (Bu programı &#231;alıştırmadan &#246;nce bir ka&#231; kez d&#252;ş&#252;nmeniz, sanırım iyi olur; &#231;&#252;nk&#252; ASP yoluyla sildiğiniz dosyalar, Geri D&#246;n&#252;ş&#252;m Kutusu’na gitmez!) Daha az zararlı bir diğer &#246;rnek ise ş&#246;yle olabilir:
<%
Dim DosyaSistemi
Set DosyaSistemi = CreateObject(“Scripting.FileSystemObject”)
DosyaSistemi.CopyFile “c:\belgelerim\*.*”, “c:\yedekler\”
%>
Bu program “Belgelerim” dizinindeki b&#252;t&#252;n dosyaları “Yedekler” dizinine kopyalar.
FileSystemObject’in sadece bir &#246;zelliği (Property) vardır: Drives (s&#252;r&#252;c&#252;ler). Fakat bu &#246;zellik, bir değil bir &#231;ok elemandan oluşan bir dizi-değişken gibi Kolleksiyon (Collection) sayılır. Nede? &#199;&#252;nk&#252; bir Web Server’da birden &#231;ok s&#252;r&#252;c&#252; bulunur. Her s&#252;r&#252;c&#252;, bu kolleksiyonun &#252;yesidir (FileSystem.Drives) ve her birinin s&#252;r&#252;c&#252; harfi (.DriveLetter), disk adı (.VolumeName), byte olarak boş alanı (.FreeSpace) &#246;zellikleri vardır. suruculer.asp adıyla kaydedeceğiniz şu program, denediğiniz sistemin disk-disket-CD-ROM durumunu size listeleyecektir.
<% Option Explicit %>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>ASP ILE S&#220;R&#220;C&#220; KOLLEKSİYONU</TITLE>
<META http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-9">
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1254">
</HEAD>
<BODY>
<%
Dim DosyaSistemi, Surucu, Suruculer
Set DosyaSistemi = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set Suruculer = DosyaSistemi.Drives
For Each Surucu In Suruculer
%>
<b>S&#252;r&#252;c&#252;:</b> <%=Surucu.DriveLetter%><br>
<% If Surucu.IsReady = True Then%>
<b>Disk Adı:</b> <%=Surucu.VolumeName%><br>
<b>Boş alan:</b> <%=Surucu.FreeSpace%><br>
<% Else %>
<i>S&#252;r&#252;c&#252; hazır değil!</i><br>
<% End If
Next %>
</BODY>
</HTML>
Burada &#246;zelliklerini ve metodlarını DosyaSistemi adlı değişkene atadığımız Dosya suistemi Nesnesi’nin s&#252;r&#252;c&#252;ler kolleksiyonunun dizi-değişken gibi olduğunu s&#246;ylemiştik. For..Next akış kontrol&#252; ile bu kolleksiyonun b&#252;t&#252;n &#252;yelerinin sırayla s&#252;r&#252;c&#252; harfi, ve hazırsa disk adı ve boş alanı bilgilerini alıyoruz. Drives kolleksiyonunun diğer &#246;zellikleri arasında toplam y&#252;zey genişliği (TotalSize), s&#252;r&#252;c&#252; t&#252;r&#252; (DriveType; 0=bilinmiyor; 1=&#231;ıkartılabilir; 2=sabit; 3=ağ; 4=CD-ROM; 5= RAM-Drive), ve dosya sistemi (FileSystem; FAT, NTFS, CDFS), k&#246;k dizin (RootFolder) vardır. Bu program bir PWS’da &#231;alıştığında, şu sonucu alıyoruz:
VBScript a&#231;ısından, her s&#252;r&#252;c&#252;de klas&#246;rler (Folders) ve onların i&#231;inde alt-klas&#246;r (Subfolders) ve dosya (Files) kolleksiyonları bulunur. (Her klas&#246;r&#252;n i&#231;inde i&#231;inde bir alt-klas&#246;r nesnesi bulunduğu i&#231;in ASP ile sonsuza kadar b&#252;t&#252;n klas&#246;rlere g&#246;nderme yapabilirsiniz. Klas&#246;r nesnesinin bazı &#246;zellikleri şunlardır:
Adı (Name), oluşturulma (DateCreated), erişim (DateLastAccessed), değiştirme (DateLastModified) tarihleri, i&#231;indeki dosyalar ve alt-klas&#246;rlerdeki dosyalarla birlikte boyutu (Size), bulunduğu s&#252;r&#252;c&#252; (Drive), i&#231;inde bulunduğu klas&#246;r (ParentFolder), alt-klas&#246;rler (SubFolders), k&#246;k dizin olup olmadığı (IsRoot).
Klas&#246;r nesnesinin kopyala (Copy), sil (Delete) ve Taşı (Move) metodları vardır.
Dosya (File) nesnesinin de ad, oluşturma, erişim, değiştirme, boyut, s&#252;r&#252;c&#252; ve i&#231;inde bulunduğu s&#252;r&#252;c&#252; &#246;zellikleri, ve kopyala, sil, taşı metodları vardır.
PWS’ınızın bulunduğu sistemde, s&#246;z gelisi C: s&#252;r&#252;c&#252;s&#252;n&#252;n k&#246;k dizinindeki b&#252;t&#252;n dosyaların listesini size veren bir kod ş&#246;yle yazılabilir (dosyalar.asp):
<% Option Explicit %>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>ASP ILE KLASOR - DOSYA KOLLEKSİYONU</TITLE>
<META http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-9">
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1254">
</HEAD>
<BODY>
<%
Dim DosyaSistemi, Surucu, Dosya, KokDizin, KokDosyalar, DosyaNesnesi
Dim SurucuHarfi
SurucuHarfi = "C:"
Set DosyaSistemi = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set Surucu = DosyaSistemi.GetDrive(SurucuHarfi)
Set KokDizin = Surucu.RootFolder
Set KokDosyalar = KokDizin.Files
For Each DosyaNesnesi In KokDosyalar
%>
<%
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
osyaNesnesi.Name%><br>
<% Next %>
</BODY>
</HTML>
Burada SurucuHarfi değişkenin değerini değistirerek, arzu ettiğiniz disk/disket veya CD-ROMa ulaşabilirsiniz. GetDrive metodu dikkatinizi &#231;ekmiş olmalı; bu metodla, VBScript, fiilen disk/disket sistemine erişir.
Daha sonra yapacağımız ASP sayfalarında dosya sistemi nesnesinden ve disk s&#252;r&#252;c&#252;leri kolleksiyonundan yararlanacağız.
Metin (TextStream) Nesnesi
Dosya sistemi nesnesi bize disk sistemine, klas&#246;rlere ve dosyalara erişme imkanı verir ama yeni dosyaları oluşturmak veya mevcutlara ek yapmak i&#231;in yeterli &#246;zellik ve metoddan yoksundur. Bunu TextSream nesnesi sağlar.
Bilgisayar işletim sistemlerinin anası, Unix’e aşina iseniz, klavyeden sabit diske kadar bir bilgisayara girdi akımı bulunduğunu, bunlardan birinin de metinler olduğunu hatırlayacaksınız (Aşina değilseniz, şimdi oldunuz!). Bir işletim sistemi, metin dosyalarını okurken, yazarken bir metin akışı olur; TextStream nesnesinin adı da bunu anlatıyor: Metin Akımı. Web Server ve dolayısıyla ASP a&#231;ısından sabit diske bir metin yazarken, veya sabit diskten bir metin okurken, bir metin akışı nesnesi oluşur. Bu nesnenin &#246;zellikleri ve metodlarını kullanarak, &#246;rneğin ziyaret&#231;ilerin sitemize bırakacakları form bilgilerini Web Server’ın sabit diskine yazdırabiliriz. Veya mevcut metinleri okuyabilir ve bunların i&#231;eriğini ziyaret&#231;imize g&#246;ndereceğimiz HTML sayfanın etiketlerinin i&#231;eriği olarak kullanabiliriz. Metin dosyası okumak ve yazmak disk sistemini ilgilendiren bir eylem olduğu i&#231;in yine Scripting nesnelerinden FileSystemObject nesnesinden yararlanacağız; fakat bu kez değişik metodlar kullanacağız.
Metin Dosyası Oluşturma (CreateTextFile)
Aslında biraz &#246;nce, ASP nesnelerinin neler yapabileceğine &#246;rnek olarak yazıp dosya_yaz.asp adıyla kaydettiğimiz program, bir metin dosyasını yazdırma işlemiydi. Oradaki kodlara yeniden g&#246;z atarsanız, CreateTextFile (metin dosyası oluştur) metodunu yardıma &#231;ağırıyor ve bu metoda arg&#252;man olarak yeni metin dosyasının yolunu ve adını veriyorduk. Bu metod TextStream nesnesinindir; ve otomatik olarak bu nesnenin diğer metodlarını kullanmamızı sağlar. kullandığımız metodlar ise WriteLine (satır yaz: bir String’i sonuna yeni satır karakteri koyarak dosyaya yazar) ve Close (kapat: a&#231;ılan metin dosyasını kapatır).
TextStream’in burada kullandığımız ikisinin dışında iki metodu daha vardır:
Write (yaz): Bir String’i dosyaya yazdırır; satır sonuna yeni batır karakteri (Return kodu) koymaz.
WriteBlankLines (boş satır yaz): Bir metin dosyasına arg&#252;man olarak vereceğiniz sayıda boş satır yazdırır.
Varolan Metin Dosyasına Ek Yapma (OpenTextFile)
Metin yazdırma işlerinde sık sık uygulayacağımız bir senaryo, mevcut bir metin dosyasına ek yapmak olacaktır. &#214;rneğin b&#252;t&#252;n ziyaret&#231;ilerimizin sitemizdeki konuk defterine yazdıklarını, bir metin dosyasında toplamak isteyebiliriz.
Bunu OpenTextFile metodu ile yapacağız. Bu metod, tahmin edeceğiniz gibi, a&#231;ılacak dosyanın yolunu ve adını isteyecektir. &#214;rneğin, dosya_yaz.asp’nin ilgili satırı ş&#246;yle olacak:
Set yaz = YaziFSO.OpenTextFile("c:\yazi_deneme.txt",8,0)
Burada dosya yolunu ve adını veren birinci arg&#252;mana ek olarak iki yeni arg&#252;man g&#246;r&#252;yorsunuz: “8,0” şeklinde. Bunlardan birinicisi girdi/&#231;ıktı durumu (I/O Mode), ikincisi ise bi&#231;im (Format) ile ilgilidir. I/O Mode parametreleri şunlardır:
1: okumak i&#231;in a&#231;
8: eklemek i&#231;in a&#231;
A&#231;ılacak dosyanın bi&#231;imini belirttiğimiz son arg&#252;man ise şu değerlerden birini alabilir:
0: ASCII dosyası olarak a&#231;
-1: Unicode dosyası olarak a&#231; (&#214;rneğin i&#231;inde T&#252;rk&#231;e karakterler varsa)
-2: Sistemin varsayılan dosya t&#252;r&#252; olarak a&#231;
Buna g&#246;re, bir dosyayı salt okumak i&#231;in a&#231;mak amacıyla “1,0” arg&#252;manlarını kullanmamız gerekir. Diyelim ki bir dosyayı a&#231;tık. İ&#231;indekileri nasıl okuyabiliriz? Bir d&#246;ng&#252;yle. İşte &#246;rneği:
<% Option Explicit %>
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>ASP ILE DOSYADAN METİN OKUMA</TITLE>
<META http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-9">
<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1254">
</HEAD>
<BODY>
<%
Dim DosyaSistemi, MetinDosyasi, Satir
Set DosyaSistemi = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set MetinDosyasi = DosyaSistemi.OpenTextFile("c:\yazi_deneme.txt",1, 0)
Do
Satir = MetinDosyasi.ReadLine
%>
<%=Satir%>
<%
Loop Until MetinDosyasi.AtEndOfStream
MetinDosyasi.Close
%>
</BODY>
</HTML>

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet sohbet