DUA ETME ADABI ( DUA EDERKEN KESİN VE İSTEKLİ OLUN)
İNSANÎN; “ALLAHIM… DİLERSEN BENİ MAĞFİRET ET” DEMESİN, BİLÂKİS DUASINDA KESİN İFADE KULLANMASI GEREKİR
1743. Ebu Hüreyre’den (r.a) rivayete göre Rasûlullah (s.a) şöyle buyurmuştur: “Sizden biriniz “Allah’ım, dilersen beni af eyle, dilersen bana acı“, demesin, isteğini kesin yapsın. Çünkü Allah’ı zorlayan bir kuvvet yoktur.” (Buhârî ve Müslim rivayet etmişlerdir)
Dua yaparken isteği kesin yapmak, müstehab; duayı Allah’ın dilemesi*ne bırakmak mekruhtur. Çünkü böyle bir istekte, talep edilen şeyden gizli bir istiğna ‘nazlanma) hali vardır, sanki böyle bir isteğin meydana gelmesi ile gelmemesi o kimsenin yanında farksizmış gibi bir durum ortaya çıkar. Ayrıca böyle bir duada Allah’ı (c.c) hafife alma endişesi vardır.
“isteğini kesin yapsın ” sözü için alimler; “İsteği kesin yapmak, istekte kesin davranmak, zaaf göstermeden, muhayyer bırakmadan, azmetmektir” demiştir.
Müslim’in bir rivayetinde: “Şüphesiz Allah (c.c) dilediğini yapar. Al*lah’ı zorlayan bir güç yoktur” buyurulmuştur.
“Yâ Rabbi beni tekrar dirilecekleri güne kadar ertele…” (A’râf, 14) di*ye dua etmiş ve kendisine bu vakte kadar süre tanınmıştır.
îbn Adi’l-Berr şöyle diyor: “Hiçbir kimseye “Allah’ım bana dilersen ver” ve buna benzer dinî ve dünyevî sözler söylemesi caiz değildir. Çünkü böyle bir söz fuzûlidir. Zaten Allah (c.c) sadece dilediğini yapar.”
Duada gayret etmek, dünyevî ve uhrevî hayırlar., Allah’tan (c.c ) ister*ken, duamı kabulünü ümit etmekle birlikte ısrar etmek gerekir. Allah’ın rahmetinden ümit kesmemek gerekir. Çünkü Allah Teâlâ isteyen kimseyi boş çevirmez.
Allah’a karşı bir kusur işlediğini bilen kimsenin kusuru, Allah’a dua et*mesine mani olmamahdir. Çünkü Allah Teâlâ af ve kerem sahibidir. Böyle kimseler kusurlarını telafi etmeye çalışmalıdırlar.
Çünkü Allah (c.c) mahlukatın en şerlisi iblisin duasını dahi kabul etmiştir. |