Cevap: Günün Sohbeti
Sual:*Müslüman kadınının cilbab ile örtünmesi ne demektir? Eshâb-ı kiram efendilerimiz zamanında çarşafla örtünmek var mıydı? Cevap: (Ahzâb sûresi ellidokuzuncu âyetinde, Müslüman kadınlar*(cilbab)*ile örtünsünler diyor. Bu âyet, ayrı iki parça olan çarşafla örtünmeği emir etmektedir) demek doğru değildir. Bu âyet, çarşaf giymeği emir etseydi, Resûlullahın “sallallahü teâlâ aleyhi ve sellem” ve Eshâb-ı kiramın “radıyallahü teâlâ anhüm ecma’în” zevceleri çarşaf giyerlerdi. Hâlbuki hiçbirinin çarşaf giydiği, hiçbir kitapta bildirilmedi. Türkçe*(Tibyân)*tefsîri bunu, (Başlarını örtsünler) diye tefsir etmektedir.*(Celâleyn)*tefsirinde, (Kadınların yüzlerine sarkıttıkları baş örtüsüdür) diyor. Sâvî bunu açıklarken, (Baş örtüsü ve Dır’, yani gömlek üstüne örtülen bezdir) diyor.*(Rûhulbeyan)*ve*(Ebüssü’ûd)*tefsîrlerinde, (Cilbab, saçların dağılmaması için başa sarılan ve Himar denilen tülbendin üstüne örtülen, daha geniş ve göğse kadar inerek gömleğin ceybini [yani yakasını, boyun kısmını] örten baş örtüsüdür. Bu âyette, kadınların başlarını ve bütün bedenlerini örtmeleri emir olunmaktadır) diyor.*(Zevâcir)*ve*(El-Fıkh-ü alel-mezâhibil erbe’a)*kitapları, erkeklerin de cilbab giydiklerini gösteren hadîs-i şerifi yazmakta ve erkekler için, cilbanın, kamîs yani, entari denilen uzun gömlek olduğunu bildirmektedirler. Geniş manto ile kalın baş örtüsü yahut iki parçadan yapılmış çarşaf, bu âyet-i kerimedeki hicâb emrini yerine getirmekte beraberdirler. Kadınların, bulundukları yerin âdetine uygun şekilde örtünerek, fitneye sebep olmamaları lâzımdır. Hicâb âyetinin bir kısmının Zeyneb “radıyallahü anhâ”nın nikâh gününde nazil olduğu,*(Buhârî)*altıncı cüz 26. cı sahifesinde yazılıdır. Bu nikâh üçüncü senede yapıldı.]*(İslâm Ahlâkı s. 320) |