Cevap: 6 Yaşındaki çocukların oyunları artık daha uzun süreli ve daha organizedir. Bu yaş grubundaki çocuklar artık arka
- Piaget (1962) oyunu diğer etkinliklerden farklı kılan şu ölçütler üzerinde durarak çocuğun
gelişimi ve eğitiminde oyun ortamını doğal bir süreç olarak görmektedir. (Bax,1977)
Oyun kendi içinde bir bütünlüktür.
Doğaçlamadır.
Eğlenceli bir etkinliktir.
Belli bir sıra ve mantık gerektirmez.
Çatışmalardan uzak, özgür bir ortamdır.
İçten güdümlüdür.
Vygotsky(1978), oyunu çocuğun çevre ile baş edebilmek için kullandığı bir mekanizma
olarak tanımlamaktadır.
Okul öncesi oyun örnekleri ve oyunlar, insanların beden ve kafa yeteneklerini geliştirmek amacını güden; hesap, dikkat, rastlantı ve beceriye dayanan, çoğu kez oyalanmak için oynanan aynı zamanda tat veren bir tür yarışmadır.
Maria Montessori oyunun önemi ve faydalarını şu sözüyle özetlemiştir.
“Çocuk etkinliğe can atar. Eğer ona etkinlik olanaklarını sağlarsak mutluluk veririz. Bu
etkinlik faydalı olursa, onun etkinlik gereksinimi, kargaşalık yaratacağı yerde bir iş yaratmış olur.” M.MONTESSORİ
Kısacası oyun; sonu düşünülmeyen, gönüllülük esasına dayanan, dışsal baskılar ve zorlamalardan uzak olan bir etkinliktir.
Oyun, okul öncesi erken eğitim için bir araç olarak kabul görülmekte ve erken eğitim programları için avantaj oluşturmaktadır. Anne ve babalara oyun davranışlarının öğretilmesi ile hem çocuklar hem de anne ve babalar erken eğitim programlarına daha kolay uyum sağlamakta, anne-babalar yetersizlik duygularından kurtulmakta ve programa katılımları artmaktadır. Oyun merkezli bir erken eğitim programı engelli çocuğun aile ve sosyal yaşama uyumunu kolaylaştırmakta,onun gelişimini hızlandırmakta, bilişsel olgunluğunu artırmaktadır.
Bir çok okul öncesi oyun etkinliği, eğitici oyun mevcuttur. Eğitici oyunlar ve oyun kartları için tethystore adresini ziyaret edebilirsiniz.
Kaynak : MEB MEGEP çocuk gelişimi ve eğitimi yazısı. |