Cevap: Işid ve Düşündürdükleri - blazeofglory
ışid gibi radikal terör örgütlerinin eylemlerinde dini referans olarak özellikle sünni alimlerin fıkıh eserlerini ele aldıkları tespitin çok doğru ancak alternatif olarak fıkıhı reddedip salt kuran temelli yaklaşma önerin ise yetersiz.
zira kuran soyuttur ve somut olayda yoruma muhtaçtır. hiçbir ayette mahkemenin önüne gelen bir "çek uyuşmazlığında" ne tür hüküm verilmesi gerektiği yer almamaktadır. bir sermaye şirketi ortaklığının nasıl ve hangi hükümlere tabi olacağı konusunda da bilgi vermemektedir.
özetle, evet kuran insana iyi olmayı öğütlemekte ancak hangi davranışların iyiliğe hizmet edeceğini katalog olarak sıralamamıştır. zaten bu imkansız olurdu.
bu noktada islam dünyasının iki seçeneği var. ya toplumdaki her türlü uyuşmazlık için kuran irdelenecek ve fıkıh dediğimiz ilim yoluyla islami çözümler üretilecek ya da din manevi alanda soyut değerleriyle bırakılıp, uyuşmazlıkların çözümünde tıpkı batılılar gibi laik ve beşeri hukuk sistemleri kullanılacaktır. islam dünyası binlerce yıldır ilk seçeneği zorladı ve kaçınılmaz yorum farklılıkları ortaya çıktı. verdiğin örnekteki gibi, ışid'de bu dinden çıktı, mevlana da.
keşke laiklik ilkokuldaki seviye ile "din ve devlet işlerinin birbirinden ayırlması" şeklinde ucuz bir tanıma sıkıştırılıp bir tür "öteki" yapma aracı olarak kullanılmasaydı. beşeri bir aklın ürünü olan bu yaklaşım, gerek laikliği inançlara saygısızlık olarak ele alan diktatörler, gerek inançlıları arkasına alıp iktidar hırsı taşıyan siyasal islamcılar tarafından öyle kötü lanse edildi ki, günümüzde en basitinden bir din düşmanlığı olarak algılanır oldu. bu algının yakın zamanda değişeceğini de pek ihtimal vermiyorum.
velhasıl, daha çok kan akar bu topraklarda... |