Cevap: Felsefik Hikayeler
Nefsin Ölümsüzlüğü
"-Peki, dedi Sokrat, hayat bir zıtta sahip değil midir?
-Tabi ki dedi Cebes.
-Ve zıttı nedir?
-Ölüm.
-Hayat ve ölüm, eğer zıt iseler o zaman birbirlerinden doğarlar ve birinden diğerine doğru giderek kuşaklar o ikisi arasında oluşmuyor mu?
-Başka türlü nasıl olur ki?
-Benim için, dedi Sokrat, sana bahsettiğim bu zıtların ikili ilişkisini açıklayacağım ve birini diğerine geçiren iki kuşaktan bahsedeceğim. Bir taraftan uykuyu alalım ve diğer taraftan da uyanıklığı, bunlar hakkında diyorum ki uykudan uyanıklık doğar ve uyanıklıktan da uyku; uykuyu üreten uykuya dalma eylemidir ve uyanıklığınki de uyanmadır. Senin için bu yeterli midir, evet mi veya hayır mı?
-Tamamen, kuşkusuz
-Bana söyler misin, diye ekledi Sokrat, hayat ve ölüm için de mi aynıdır? Ölümün hayatın zıttı olduğunu söylemiyor musun?
-Söylüyorum.
-Demek ki birbirlerinden doğuyorlar?
-Evet.
-Ve yaşayandan ne doğuyor?
-ölüm.
-Ölü olandan ne doğar, dedi Sokrat.
-Zorunlu olarak itiraf etmek gerekir ki hayat, dedi Cebes.
-...
-Cevap ver bana, dedi Sokrat, bedeni canlı kılan nedir?
-Nefisdir, dedi Cebes.
-Her zaman böyle midir?
-Başka nasıl olabilir ki, dedi Cebes?
-Nefis girdiği bedene her ne olursa olsun her zaman hayat veriyor mu?
-Muhakkak bunu ona veriyor.
-Hayata zıt bir şey var mıdır yoksa hiç bir şey yok mudur?
-Bir şey var.
-Nedir o?
-Ölüm.
-Nefis demek ki biraz önce kabul ettiklerimize göre, her zaman beraberinde getirdiği ile zıt bir şey kabul edemez?
-Bir sonuçtur, diye cevap verdi Cebes, uyumsuz ve haksız.
-Neyse. Ve ölümü kabul etmeyene ne isim verilir?
-Ölümsüz olan, dedi Cebes.
-Demek ki nefis ölümü kabul etmiyor?
-Hayır.
-Demek ki nefis ölümsüzdür.
-Ölümsüzdür ..."
NEFSİN ÖLÜMSÜZLÜĞÜ (PLATON’un PHAIDON’undan alıntı) |