Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğunda Tanılama Süreci
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞUNDA
TANI SÜRECİ
Aile ve çocukla ilk görüşme, bilgi alma
Ailenin doldurduğu ölçekler
Okul ve öğretmenden alınan bilgiler ve öğretmenin doldurduğu ölçekler
Çocuğun değerlendirilmesi (muayene ve testler)
Aile ve çocukla ilk görüşme ve bilgi alma:
Bu aşamada aileden çocuğun bütün gelişim basamakları, o dönemde nasıl davranışlar gösterdiği sorulur. Bu bilgi ne kadar detaylı olarak alınırsa tanı o kadar iyi konulur. Aileye ait bilgiler, anne babanın özellikleri, çocuk yetiştirme ve disiplin tarzları öğrenilir. Çocukla görüşmede çocuğun davranışları, ilişki kurma biçimi gözlemlenir. Güçlü ve zayıf yanları, hoşlandığı ve hoşlanmadığı işler konusunda bilgi alınır.
Ailenin dolduracağı ölçekler:
DEHB ÖLÇEKLERİ
Conner’s DEHB Ölçeği
Turgay DSM-IV’e göre Yıkıcı Davranım Bozuklukları Tarama Ölçeği
Hacettepe Yıkıcı Davranım Bozuklukları Ölçeği
GENEL BELİRTİ TARAMA ENVANTERLERİ
Çocuk ve Gençler için Belirti Tarama Envanteri (Gadow-Sprafkin)
Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (CBCL-Achenbach)
Gerek görülürse diğer psikiyatrik bozukluklar için kullanılan ölçekler
Okuldan bilgi alma ve öğretmenin dolduracağı ölçekler:
Çocuğun zamanının önemli bir bölümü okulda geçmektedir, dikkat eksikliği en belirgin olarak okulda yaşanır. Bu nedenle okul çağındaki bir çocukta DEHB tanısı koyabilmek için öğretmenlerden bilgi alınması şarttır. Bu bilgi alma süreci içinde öğretmene açık uçlu sorulardan oluşan ve ailenin doldurduklarına benzer DEHB belirtilerinin olduğu ölçekler verilir. |