Konu: Lojistik
DAĞITIM
Freight forwarder’ın uluslar arası lojistik hizmetleri ihracat ve ithalat operasyonları taşıma ve depolama faaliyetleri ile sınırlı değildir. Freight forwarder lojistik hizmet anlaşmasını, müşterileri olan ihracatçı ve ithalatçının ana depolarına, tali depolarına veya nihai alıcılarına kadar teslim edilebilecek şekilde geliştirilebilir. Bu aşamada faaliyet gösterilen ülke içinde dağıtım yani yurtiçi dağıtım operasyonları da gündeme gelmektedir.
Freight Forwarder’ın Dağıtım Faaliyetlerinin Kapsamı
Freight forwarder’ın dağıtım faaliyetleri iki başlık altında toplanabilir. Bunlar;
- İthal edilen ürünlerin yurt içinde dağıtımı
- İhraç edilen ürünlerin ihraç ülkesindeki dağıtımıdır.
Yurt dışından ülkeye giriş gerçekleştirilen ürünlerin, o ülke sınırları içersinde karşılaşacağı her türlü lojistik hareketten (gümrükleme, depolama, elleçleme vs.) sorumlu olan freight forwarder’lar, müşterilerinin ve nihai kullanıcıların talebine bağlı olarak da ürünlerin dağıtımını da gerçekleştirebilirler.
Ayrıca Freight forwarder’lar yurt dışına ihraç edilen ürünlerin, ihraç ülkesindeki dağıtımlarını da gerçekleştirebilirler. Her iki faaliyette de Freight forwarder’lar dağıtımı ya kendileri ya da görevlendirecekleri acenteler aracılığıyla yaparlar.
Ürünlerin müşterilere ve nihai tüketicilere ulaştırılması anlamına gelen Dağıtım Lojistiği, müşterilere (son kullanıcılara); doğru eşyaların, doğru miktarlarda,çoğu zamanda, doğru yerde, istenilen kalite ve uygun maliyetle teslimini amaçlamaktadır. Dağıtım işlevinin temelini oluşturan eşyaların teslimatı çeşitli şeklerde olmaktadır.
Dağıtım;
- Üretim sürecinin hemen ardından,
- Üretim yeri veya tüketim noktası yakınındaki dağıtım merkezinden,
- Lojistik hizmet sağlayıcılar tarafından işletilen dağıtım depolarından gerçekleştirilmektedir.
Freight forwarder ve Dağıtım Kanal Alternatifleri
Üretim sürecini tamamlamış ürün ve eşyalar, işletmeden veya fabrikadan nihai tüketici ya da örgütsel alıcılara çeşitli şekillerde ulaşılabilmektedir. Ürünler işletmeden alıcılara doğrudan ulaşılabileceği gibi toptancı, perakendeci olarak da adlandırılan aracı unsurlarla, yani dağıtım kanalları aracılığıyla da ulaşabilmektedir. Dağıtım kanalı üyeleri olan aracı unsurlar, tüketim ürünlerinde ve endüstriyel ürünlerde faklılık gösterebilmektedir.
Tüketici ürünlerinde en çok kullanılan dağıtım kanal alternatifleri aşağıdaki gibidir:
1. Üretici- Tüketici
2. Üretici- Perakendeci- Tüketici
3. Üretici - Toptancı- Perakendeci- Tüketici
4. Üretici- Acente-Perakendeci- Tüketici
5. Üretici- Acente- Toptancı- Perakendeci- Tüketici
Endüstriyel ürünlerinde en çok kullanılan dağıtım kanal alternatifleri ise aşağıdaki gibidir:
1. Üretici- Örgütsel Alıcı
2. Üretici- Distribütör- Örgütsel Alıcı
3. Üretici- Acente- Örgütsel Alıcı
4. Üretici- Acente- Distribütör- Örgütsel Alıcı
Böylelikle içinde bulunduğu pazarlar hakkında derinlemesine bilgi sahibi olacaktır.
Freight forwarder ve Yurtiçi Dağıtım
Ulusal (yurtiçi) ve uluslar arası pazarlarda rekabetin giderek şiddetlenmesi işletmeleri daha hızlı, esnek ve az maliyetli hizmet sağlamaya yönlendirmektedir. Bu kapsamda gerek tedarik gerekse dağıtım lojistiğinde lojistik hizmet sağlayıcılara olan talep de giderek artmaktadır. |