Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
| Cevap: 4.Sınıf AÖF Girişimcilik Ders Notlari
Ü N İ T E 9 Girişimci kavramı :Girişimciliği toplumda değer kazandıran girişimcilerin maddi ve manevi statüsünü yükselten para kazanmak değil, ekonomik değerlerin yaratılmasıdır. Türk girişimcisinin genel profili 1 )Girişimcilik, yöneticilik ve mülkiyetin işletme sahibinde bütünleşmesi :Tüm özelliklerin aynı kişide toplanması girişimciliğin darbogazıdır.Etkin bir sermaye piyasası ve bankacılık çok önemlidir.Risk sermayesi, risk kapitali girişimcilere fon sağlar. 2 )İşletme sahipliği ve girişimci : Bir kişinin girişimci olabilmesi için, Risk ve sorumluluk üstlenebilmesi Dinamik bir kişilik Yeniliklere açık olma Büyüme tutkusu KOBİ’ lerde İşletme sahibine yönelik özellikler Küçük işletmelerde girişimci, işletme sahibi ve yönetici kimliğine teknisyen kimliği de eklenmektedir. İşletme ile işletme sahipliği bütünleşmiştir. İşletme sahibi fiilen çalışır veya doğrudan katkıda bulunur. Aile bireyleri işletmede ileride yönetimi devralacakları umuduyla yetiştirilirler. Personelle aradaki ilişki doğrudan ve kişiseldir. 3 )İşletme sahiplerinin teknik kökenli olması Genelde girişimciler mühendis, teknisyen ve usta kökenlidir.İşin üretimi konusunda başarılı olmalarına rağmen, piyasaya yönelik olarak düşünme ve değerlendirme konusunda başarılı olamamaktadırlar. 4 )Türk girişimcisinde büyüme hırsı ve cesareti : Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin büyüme sürecinde tuzaklara düşmemeleri için Olayın tartılması, ölçülmesi, ayarlanması ve gerçekçi olmak gerekir. İşletme sahibi kendini ve sınırlarını iyi tanımalıdır. Büyüme rizikoyu azaltır ve dış etkilere karşı dirençli yapar. Büyümenin ilk aşamasında küçük işletmelerde ürün farklılaştırmasına gitmek gerekir. Büyümenin finansmanı borçla sağlanıyorsa ileride likidite sorunu çıkabilir. İşletme büyüme kararlarını alırken Yeni girilecek pazarların özellikleri Hedef müşteri grubundaki değişiklikler Yeni pazarlarda rekabet şartları Finansman Tedarik ve işgücü imkanları Farklı büyüme evrelerinde tipik girişimci davranışları a )Başlangıç evresi :Büyüme tutkusunun en fazla ve tuzağının en etkili olduğu dönemdir.Kâr etmek zorundadır.Tek fon kaynağı otofinansman olup, teknisyenlik önem kazanır. b )Tutunma evresi :İşletme ayakları üzerinde durabilmektedir.Büyüme hazırlık ve hamlesi bu dönemde yapılır. c )Büyüme evresi :Finansman ihtiyacı artar.Dışarıdan borç temin edebilir.Nitelik ve yapısal değişime ihtiyaç vardır.Girişimcilik ön plandadır. d )Genişleme evresi :Profesyonel yöneticiye ihtiyaçvardır.Küçük işletmelerdebütçe,yönetim raporları ve muhasebe sistemi ihtiyacı doğar.Bu güne kadar ürüne yoğunlaşılmıştır.Ürün farklılaştırması ağırlık kazanır. e )Olgunluk evresi :Kabuk değiştirme evresidir.Harcamaların kontrol altına alınması, verimlilik ve büyüme imkanları önem kazanır.İşletme sahibi aktif yönetimden ayrılır, yönetimin kontrolü ağırlık kazanır.Girişimcilikten çok yöneticilik önem kazanır. Kurumsallaşma :Üst yönetimdeki bazı yetkilerin profesyonel yöneticiye bırakılmasına kurumsallaşma denir. Büyüme ile kurumsallaşma ve profesyonel yönetici ihtiyacı artar.İşletmeler küçük sanayi olarak kurulur, çeşitli sorunları aşar orta büyüklüğe ulaşır.Orta büyüklüğün ömrü 30 senedir.Burası kritik noktadır.Kurumsallaşma ihtiyacı burada belirginleşir.İngiliz iktisatçı Alfred Marshall ‘’ Bir işletmeyi dede kurar, baba büyütür, oğul korur, torun sanat tarihi okur.’’ der. 200 yılını tamamlayanlar :Cağaloğlu Hamamı, Ali Muhittin Gıda Sanayi, Çukurova GıdaSanayi 100 yılını aşanlar :Abdullah Efendi Lokantası, Güllüoğlu, Hacı Şakir, İskender Kebapcısı, Komili, Konyalı Lokantası, Kuru Kahveci Mehmet Efendi, Pera Palas, Tuzcuoğlu, Vefa Bozacısı Aile şirketlerinin üstünlükleri Uzun vadeli düşünür ve daha kârlı anlaşmalar yapabilirler. İşe bağlılık daha çok olup, yönetim daha yumuşaktır. Yönetim ile hissedarlar daha kolay bütünleşirler. Sosyal sorumluluğu daha yüksektir. Daha hızlı karar alırlar. Aile şirketlerinin dezavantajları Şirket ile aile menfaati çatışır. Yöneticiler idareciliği ile değil aile ihtiyaçlarını karşılaması ile ölçülür. Kâr disiplini yoktur. Piyasa değişimine uyumda zorlandığından eski ürünler terk edilemez. Ortak seçiminde akli değil, hissi davranır. Girişimcilik konusunda yapılan araştırmalar 1961 yılında yapılan ilk araştırmada ( Arif Payaslıoğlu ) alınan sonuçlara göre işletme sahibini girişimci olmaya motive eden faktörler saptanmaya çalışılmıştır.ilk sırada bilgi ve deneyim, daha sonra çevre koşulları ( Piyasa, teknoloji, işgücü, toplumsal hareketlilik, sosyal değerler ) gelmektedir.% 97 si gerekli sermayeyi kendisi temin ettiğini söylemiştir. 1947 yılında Erdoğan Soral’ ın araştırmasında girişimcinin görevleri İş alanındaki fırsat ve olanakları belirlemek İş akışını planlamak Örgütlenmeyi sağlamak Teknolji seçimi İş bölümünü sağlamak Üretim ve fiyat stratejilerini belirlemek Girişimi yönetmek Milli Prodüktivite Merkezinin araştırmasına göre Anadolu girişimcisinin özellikleri Dinamik girişimci sayısı azdır. Aile şirketleri egemendir. Şehrin yerlisi evli erkekler ağırlıkta olup, şirketler orta yaşlıdır. Eğitim düzeyleri başarıda ölçü değildir. Girişimci, yatırımcı ve yönetici özelliğini birlikte taşırlar. Nesille düşünce yapısı değişmemektedir. Tüm araştırmalardan çıkan sonuç türk girişimcisinin en olumlu yanı risk alabilmesidir.Olumsuz özelliği ise planlamayı sevmemesidir.Küçük ve orta işletmelerde yöneticilik ve sahiplik aynı kişide olması en büyük darboğazı oluşturur.Kurumsallaşamama en büyük sorunlardandır.Kesikli ve orta küçük işletme yapısı yaygındır. Ü N İ T E 10 Günümüz ekonomisinde meydana gelen değişimler :Küreselleşme, teknolojinin hızlı değişimi ile ürün ve hizmetlerin nitelikleri artmakta, bilgiye duyulan ihtiyaç artmakta ve tüketiciler mal ve hizmetleri bir çok ülke ve kültürden seçme imkanına sahiptir. U.G. gündeme gelmesindeki etkili faktörler Ülkeler arasındaki işbirliği ve tamamlayıcı stratejiler Küçük ve orta boy işletmelerin dışa açılma faaliyetleri Ortak girişimcilik faaliyetlerinin artması Bilgi yönetimindeki gelişmeler Teknoloji alanındaki hızlı gelişmeler U.G. doğuran faktörler 2. Dünya savaşı sonrası üretim sürecindeki değişimler İçsel üretimdeki değişimler İhracattaki gelişmeler Yabancı üretimdeki gelişmeler Uluslararası faaliyetler kolaylaşmıştır. Firmaların kurumsal yapısındaki gelişmeler Girişimci şirket yöneticilerinin yeni firmalarla bağlantılı çalışma isteği Ululararası girişimciliğin bağlı olduğu disiplinler :Ekonomi, finans, pazarlama, sosyoloji ve antropolojidir. Uluslararası girişimcilik :Ulusal sınırları aşan ve kurumlara değer katan yenilikçi, üretken ve risk taşıyan faaliyetlerdir. Uluslararası işletmecilik :Uluslararası alanda faaliyet gösteren şirketlerin kurulması ve yönetilmeleri konulularına ağırlık verir. U.G. davranışını ve rekabeti etkileyen faktörler politik faktörler, Ekonomik faktörler, Farklı kültür yapıları, Farklı hükümet sistemleri, Farklı diller U.G. faaliyetlerini etkileyen faktörler Ülkelerin politik durumu ve hükümet yapıları makro ekonomik şartları para politikaları ithalat düzenlemeleri vergi yapıları sosyal ve kültürel yapıları alt yapı şartları Uluslararası pazarlara giriş yöntemleri :İhracat, JV, Doğrudan yabancı yatırımlar, Lisans anlaşmaları İhracat :En basit ve kolay yoludur.Mevcut sınırlarını ve piyasa potansiyellerini kaldırıp firmaya daha geniş bir alanda hareket imkanı sağlar. Joint Venture :İki veya daha fazla işletmenin kaynaklarını birleştirerek üretken bir ekonomik faaliyeti gerçekleştirmek üzere bir birlik oluşturmalarına denir.Avantajları şunlardır. Yerli işletmenin ülke ile ilgili bilgilerini paylaşır. Siyasi avantajlar sağlar. Maliyetler düşer. Rakiplere teknolojik üstünlük sağlanır. Pazarda rekabetçi üstünlük sağlanır. Kaynaklara daha kolay ulaşılır. Yeni pazarlara giriş kolaylaşır. Doğrudan yabancı yatırım :Doğrudan yatırım yapmaya iten sebepler şunlardır. Ticaretle ilgili kısıtlamalar. Belirli mallarla ilgili tarifeler. Belirli mallarla ilgili yasaklamalar. Vergi avantajından yararlanmak Düşük işgücü ücretlerinden yararlanmak Pazarda hakimiyeti sağlamak Ev sahibi ülkede prestij elde etmek Lisans anlaşmaları :Lisans veren bir üretim sürecini , tekniğini, marka ve patentlerini belirli bir bedel karşılığında lisans alana satmaktır. Dezavantajları Anlaşma bitiminde lisans alan rakip haline gelir. Teknoloji ve bilginin kolay aktarımı Piyasaya aktif olarak girememek Anlaşma şeklinin zorluğudur. Uuslararası girişimcilik faaliyetleri a )İş yapısının belirlenmesi b )Pazarın ve tüketici yapısının belirlenmesi c )Üretim ve dağıtım aşamalarının planlanması d )Başka girişimlerle işbirliği Başarılar dilerim.
ALINTIDIR. |