Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
| Cevap: 4.Sınıf AÖF Uluslararası İşletmecilik Ders Notlari
Uluslar arası pazarlama :İşletme amaçlarına ulaşmayı sağlayacak değişimi gerçekleştirmek üzere malların, hizmetlerin , fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, dağıtılması ve tutundurulmasına ilişkin olarak birden çok ülkede yapılan planlama ve uygulama sürecidir.Buna başlamadan önce uluslararası pazarlara girip girmeme, hangi pazara girileceği ve nasıl hizmet verileceğidir. Uluslar arası işletmelerin dünya pazarına yönelmesinin nedenleri : İç pazarın durgunluğu veya doymuşluğu, yasal kısıtlamalar ve iç pazarda büyük miktarda satış ve kâr sağlamalarıdır. Uluslar arası işletmelerin dış pazarlara açılmalarının nedenleri : Ulaşım ve iletişimdeki gelişmeler yeni potansiyel pazarlar yaratmış ve bu yaklaşımı güncel hale getirmiştir. Dünya pazarlarından pay alma çabaları rekabetin niteliğini ve yoğunluğunu etkilemektedir. Uluslar arası ekonomik bütünleşmelerin yapısı ve niteliği değişmektedir. ( AB, EFTA gibi. ) Ortak girişimler dış pazarın değerlendirilmesi yönünden kolaylıklar sağlar. Atıl kapasiteyi değerlendirme ve kârları artırma olanağı sağlar. Uluslar arası işletmelerin dış pazara açılmalarının üstünlükleri : Rekabet edebilmek veya rekabetten kaçınabilmek Vergi üstünlüğünü elde etmek Ürünün pazarda kalma süresini uzatmak İşletmenin kârlarını korumak ve arttırmak Uluslararası pazarlamada çevre faktörleri : Çevresel, fiziki ve ekonomik faktörler pazarlamanın teknik yönlerinin, kültürel faktörler ise sosyal yönlerinin ana unsurlarıdır. Kültürel çevre faktörleri :Uluslar arası pazarlamada dikkate alınması gereken ve kültürü oluşturan kullanılan dil, değer yargıları ve tutumları, örf ve adetler, eğitim, toplumsal kurumlar etkili olur. Ekonomik çevre faktörleri :Gelir dağılımı, farklı hayat standartları ülkenin pazarlama sistemlerinde farklılıklara yol açar. Yasal ve politik çevre faktörleri :Politik istikrar, ticarete getirilen kısıtlamalar, düzenleyici yasalar ve kurallar ile ticari anlaşmalar ve ekonomik topluluklar sayılabilir.Ticarete getirilen sınırlamaların başında gümrük vergileri, ithalat kotaları, kâr transferlerini önleme, sağlık, güvenlik ve ürün kalitesi ile ilgili standartlar konulabilir.Diğerleri ; Haksız rekabet ve anti damping düzenlemeleri Yetkili satıcılık ve distribütörlük sözleşmesi iptali Ürün kalite kontrolü, garanti süresi ve satış sonrası hizmet düzenlemeleri Tüketici ve çevre korunması ile ilgili düzenlemeler Patent alma, marka tescili, telif hakları düzenlemeleri Demoğrafik ve doğal çevre faktörleri :Uluslar arası pazarlamada ne kadar satabileceği çok önemlidir.Nüfus ve yaş ortalaması, mesleklere ve cinsiyete göre dağılım satış tahminlerinde kullanılır.Doğal çevre faktörlerinden iklim, nem, ısı, arazi özellikleri gibi faktörler ürün standardizasyonunu zorlaştırır. Teknolojik çevre faktörleri :Ulaştırma, iletişim, enerji sistemlerinde meydana gelen değişmeler karşılaştırmalı üstünlük ve sosyo-ekonomik kalkınmalarını hızlandırır. Ürün pazarlamasında stratejik alternatifler : Ürün farklılaştırması :Tüketici algılamalarına yardım etmek için ürünün özelliklerinde değişik yapmaktır. Dünya çapında tek ürün ve tanıtım :Tek bir ürün üretilmesi ve tanıtılmasıdır.( Coca cola ) Yararlanma şekli değişen tek ürün ve farklı tanıtım :Başka pazarlarda farklı şekillerde yararlanılıyorsa bu farklılıkları belirtecek şekilde tanıtımda değişiklik yapılır.( Bisiklet spor veya taşıma amaçlı kullanılır.) Tanıtmayı değiştirmeden ürünün şeklini değiştirmek :Tanıtma politikasında değişiklik yapmadan o ülkelerdeki kullanma şekline yaklaşmaktır.( Farklı oktan ve oranda benzinler ) Hem üründe hem tanıtımda değişiklik yapmak :Kullanım ve tanıtımı iç pazardan farklı ise her konuda o ülkenin özelliklerine göre değişiklik yapılması gerekir. Yeni ürün üretmek :Alıcılar ürünü alabilecek kapasitede ise dört stratejiyi de uygulamak gerekir.Yoksa parasal güç ve ihtiyaçlarına cevap verecek yeni ürün üretmek gerekir. Uluslar arası pazarlamada fiyatlandırma : Pazara yönelik bilgilerin toplanması : Hedef tüketici kitlesi Rekabet durumu Rakiplerin değerlendirilmesi Fiyat düzeyleri Fiyatlandırma stratejileri : Kâr maksimizasyonu Pazar payının geliştirilmesi Pazar payını koruma Pazarın kaymağını alma Talebi yayarak rekabetin önlenme fiyatlandırma Fiyatlandırma yaklaşımları : Maliyetlere göre fiyatlandırma : Tam maliyet :Mevcut kapasite kullanımında bir birimin maliyeti esas alınır. Değişen maliyetlere göre :Kapasite kullanımının artmasının sağlayacağı birim maliyet düşüşleri göz önüne alınır. Talebe göre fiyatlandırma :Yeni teknoloji ürünü veya tekel koşullarında pazara sürülen mamuller için olan fiyatlandırmadır.Üretici işletme pazarın kaymağını alma stratejisi ile talep ve kâr maksimizasyonu düşüncesi ile pazara arzını kontrol eder. Rekabete göre fiyatlandırma :Mamulün satışının düşünüldüğü pazarda oluşan fiyattır. İhracatta fiyatlandırma stratejileri : Pazarın kaymağını alma :Pazara giriş aşamasında kısa dönemde yüksek getirisi olan ve yeni ürünler için izlenen stratejidir.Yüksek fiyatla yüksek kazanç elde etmeye dayanır. Talebin yaygınlaştırılması :Giriş aşamasında uygulanan yüksek fiyat, ürün yaşam eğrisine göre düşürülerek rakiplerin pazara girişi engellenir. Pazara nüfuz etme :Yüksek pazar elde etmek için düşük fiyatın benimsenmesidir. Rakiplerin pazardan dışlanması :Düşük fiyatla rakipler pazarda çıkışa zorlanır.Büyük ölçekli ve düşük maliyetle çalışanlar uygular. İhracat fiyatlandırma stratejisin belirlenmesinde işletme düzeyinde, ürüne özgü, pazar faktörleri ve çevresel faktörlere dikkat edilir. Uluslar arası pazarlamada dağıtım kanalları planlaması : Amaçların saptanması İşletmelerdeki değişiklikleri izlemek ve değerlendirmek Pazarlama stratejisinin planlaması Her ülke için ayrı dağıtım kanalı politikası belirlemek Dağıtım kanalındaki işletmelerin çalışmalarını düzenlemek Kanal işletmelerinin çalışmalarını kontrol etmek Dağıtım kanalı stratejileriyle ilgili yaklaşımlar :En uygun kanalın seçilmesi, işletmelerin seçilmesi, bilgi akışının sağlanmasından oluşur. Ülke dışı dağıtım kanallarının seçimi : Acente :Yabancı ülke sınırları içerisinde bir ücret veya komisyon karşılığındamüşteri bulmada ve satışları gerçekleştirmede yardımcı olur.Stok bulundurmaz.Sevkiyat doğrudan ithalatçıya yapılır ve acente komisyon alır. Acente ile çalışmanın yararları :Alıcı ile doğrudan temas kurulur. Satış politikası, fiyatlar ve müşteri seçimi ihracatçının elindedir. Acente pazardaki değişiklikleri anında bildirir. Acente sergi ve reklamlarla desteklenir. Distribütör :Belirli bir dış pazar alanı içinde malın satışında yetki verilen bir kuruluştur.Üretici malı kredili ya da peşin olarak verir.Malın pazarlanması, ithalatı ve tüm servisler onun sorumluluğundadır. Distribütörle çalışmanın yararları :Tek ithalatçı olarak daha fazla mal alır. Müşteri riskleri azalır. Malın satışında daha etkin rol oynar. İhracatı teşvik aracı olarak reklam : Reklam :Malların hizmetlerin ve düşüncelerin geniş kitlelere duyurulması ve benimsetilmesi amacıyla bir ücret karşılığında, kişisel olmayan bir biçimde sunulmasıdır. Reklam araçlarından bazıları :Sirküler, İhracat katalogları, Uluslararası Sosyal, Teknik ve Bilimsel Yayınlar, Örnek gönderme, Dış ülkelerdeki Ticaret Ateşelikleri, Uluslararası sergi ve fuarlar, Üretici ve ihracatçıların dış pazarları ziyaretidir. |