Cevap: 4.Sınıf AÖF Uluslararası İşletmecilik Ders Notlari
Ü N İ T E 9 İ.K.Y’nin fonksiyonları :İşgörenin bulunması, yerleştirilmesi,değerlendirilmesi, ücretlendirilmesi ve geliştirimesidir. Uluslarası işletmelerde İ.K.Y süreci :İşe alma, Eğitim ve geliştirme, Performans değerlendirme, Ücret yönetimi, İşçi ve işveren ilişkileridir. Uluslararası işletmelerde kadrolaşma politikaları :Uygun elemanı seçmek, uygun yerde çalıştırmak, bireysel ve örgütsel ihtiyaçları karşılamak İnsan kaynağı sağlama yaklaşımları : Etnosentrizm :Uluslararası yatırımcı ülkeden yönetici görevlendirilmesidir. Yararları :Yeterli teknik ve yönetsel bilgi Merkezle etkin iletişim Kontrolü ve koordinasyonu kolaydır. Sakıncaları :Dil, sosyo-ekonomik, politik ve yasal uyum zorluğu Yönetici seçim, eğitim ve ailesinin geçimi maliyetlidir. Ev sahibi ülkenin baskıları Yönetici ailesi ve eşinin uyum sorunları Polisentrizm :Ev sahibi ülkeden yönetici görevlendirilmesidir.Orta ve alt düzeyde yöneticilerde tercih edilir. Yararları :Ülkedeki her türlü çevreye olan yatkınlık Ev sahibi ülke ihtiyaçlarına çabuk cevap verebilme Yerel yöneticilere yükselme olanağı ile motivasyon sağlanır. Geosentrizm :Üçüncü bir ülkeden yönetici atanmasıdır. Yararları :Yeterli uzmanlığa sahip yöneticiye ulaşma En uygun personeli bulma Etnosentriğe göre maliyeti düşüktür. Regisentrizm :Bölgesel yönetici atanmasıdır.( Coğrafik, ekonomik bölge olabilir.) Yararları :Bölgeyi iyi tanıması Dil, din, kültür yatkınlığıdır. Uluslararası işlemelerde dış görevlendirmede başarıyı sağlayan unsurlar : Kişisel uyum :Özsaygı, özgüven ve iyi zihniyetli olması beklenir. Diğerlerine uyum :İyi ilişki ve iletişim içinde olmalıdır. Algılama kabiliyeti :Davranış şekillerini anlamaya yöneliktir. Kültürel zorluklar :Uyum sorunları ve ev sahibi ülke ile ilişkilerine yöneliktir. Uluslararası işletmelerde eğitim ve geliştirme : Eğitim :Belli bir işle ilgili yetenek ve becerileri artırmak için yönetilen öğretimdir. Geliştirme :Yöneticileri yeni görevlere veya üst düzey pozisyonlara hazırlamaktır. Değerleme :Yöneticinin ve çalışanların yapabilecekleri ile onların kendi isteklerini yaptıklarında işletmelerin ne hissettiği arasındaki farkı belirlemeyi içerir. Eğitim yöntemler ve prosedürleri : Standartlaştırılmış programlar :Ucuzdur.Fakat işletmenin isteklerini tam karşılamaz. Özelleştirilmiş programlar :Pahalıdır.Çalışanların tam ve doğru bilgiye ulaşmalarını sağlar. Ülke dışında görevli yöneticilere verilecek eğitimler : Kültürel eğitimler :Ev sahibi ülke kültürünü anlatmayı amaçlar. Dil eğitimi :İngilizcenin ortak olmasından dolayı öğretilmesi gerekir. Uyum eğitimi :Yönetici ve ailesinin günlük yaşamını kolaylaştırmaya yöneliktir. Uluslararası işletmelerde performans değerleme : Performans belirlenen koşullara göre bir işin yerine getirilme düzeyidir.Performans değerleme bir işletmede çalışanların belirli bir dönem içinde çalışanlarının ve yetkinliklerin önceden belirlenmiş ölçütlere göre sistemli olarak ölçülmesi ve geliştirme potansiyellerinin ortaya çıkarılmasıdır.Yanlılığı en aza indirmek için iyi geliştirilmiş performans değerleme sistemi oluşturmak gerekir. Uluslararası işletmelerde ücret yönetimi : Ulusal ödeme farklılıkları :Gerçek farklılıklar değişik ülkelerdeki aynı seviyedeki yöneticilerin ödemelerinden ortaya çıkar. Uluslararası işletmelerde ücret belirleme :Pazar koşullarında rekabet edebilmek için işletmeler yöneticilerine ücret paketleri ( ikramiye, sağlık, hayat ve emeklilik sigortaları ) sunmalıdır. Yabancı yöneticiler için ödemeler :Daha karmaşık ücret ve ödemeler sunulmaktadır.Döviz değişim oranları, yaşam standartları ve yaşam normlarından doğan farklar için çeşitli ödemeler yapılmalıdır. |