Cevap: 4.Sınıf AÖF Uluslararası İşletmecilik Ders Notlari
Ü N İ T E 7 Stratejik Planlama :Örgütlerin temel misyon ve uzun dönem amaçlarını belirleme süreci olup sonra misyonu gerçekleştirmek ve amaçlara ulaşmak için uygulanan plandır. Stratejik plan iç ve dış çevre analizleriyle oluşturulur.Stratejik planlamanın başarısı; dış çevre incelenmesinde en çok tahminlere dayanmakta; iç çevrede ise şirketin gerçekten zayıf ve güçlü yönlerini bilmesine dayanmaktadır. Artan stratejk planlama ihtiyacı :Uluslar arası işletmelerin stratejik planlamaya gitmesinin en önemli nedenlerinden biri , çok fazla olan işleri takip edebilmek içindir.Farklı işlere odaklanmaya ve bunları birleştirmek için koordinasyona ve bütünleştirmeye ihtiyaçları vardır. Stratejik Planlamanın yararları :Toplam başarıyı olumlu etkilemesi, politik risklerle başa çıkmasına yardım etmesi , performansı belirleyici etkisinin olması, denizaşırı pazarlarda toplam satışı etkilemesidir. Strateji belirleme ve uygulama yaklaşımları : Ekonomik zorunluluk :Ekonomik zorunluluk üzerinde odaklaşan uluslararası işletmeler, maliyet liderliği farklılık ve bölümleştirmeye dayanan dünya çapında bir strateji kullanırlar.Bu tür şirketler endüstride değer zinciri içinde büyük bir değer taşıyan ürünleri satarlar.Ürün satılmaya hazır olduğu andan itibaren, değeri çoktan araştırma, geliştirme ve üretimiyle belirlenmiştir.Ürünün üstünde üreticinin adı olmadan satılması bu strateji ile mümkündür, böylece kullanılan markaya bağlı olarak satılmamış olur. Politik zorunluluk :Bu yaklaşım, yerel pazardaki firmaları korumak amacıyla tasarlanmıştır.Uluslararası işletmeler politik zorunluluğu yöresel pazarın gelişmesine destek olarak kullanmıştır. Kalite zorunluluğu :Toplam kalite yaklaşımı çok sayıda aşamadan oluşmakta, çalışanların eğitimini içermekte, yeniden yapılanma süreciyle iş tanımı belirlemekte, boşa harcanan ve gereksiz işleri elemekte, iyi performans gösterenlere ödül sistemi getirmektedir.Toplam kalite yönetimini kalite müşterinin isteklerini karşılamaya çalışır. Yönetsel koordinasyon :Bu yaklaşımı, ekonomik ve politik stratejilerden daha çok çalışanlara değer verme üzerinedir.Bu yaklaşım diğer yaklaşımlar arasında en esnek olanıdır.Şirketler yönetsel koordinasyonu belirsizlikleri yok etmek ve anlaşmazlıkları çözmek için kullanırlar. Stratejik eğilim :Dört çeşit eğilimi vardır. Etnosentrik eğilim :Ana şirketin değer ve eğilimlerine önem verir. Polisentrik eğilim :Ülkenin kültürüne uygun stratejik kararlar vermesidir. Regisentrik eğilim Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ölgesel kuruluşlarla birleştirmeye çaba göstermesidir. Geosentrik eğilim :Global sistemle bütünleşmesine çaba göstermesidir. Strateji belirlemede temel adımlar : Çevre analizi :Şirketin iş yaptığı ve yapmak için seçtiği coğrafik bölgede meydana gelen dış etkenlerdeki değişmelerle ilgili yönetime kesin tahminlerde bulunmayı sağlar.Bu değişmeler ekonomi, rekabet, politik denge, teknoloji ve demografik müşteri bilgisiyle ilgilidir. İç kaynak analizi :Firmaya, yönetici, teknik, malzeme, mali güçlerini ve zayıflıklarını değerlendirmesi için yardım eder. Uluslararası işletmenin amaç belirleme alanları : Kârlılık Pazarlama Üretim Finansman İnsan kaynakları Strateji uygulaması için kuruluş yeri belirleme : Ülke :Uluslararası işletmeler ülke seçiminde hep sanayi ülkelerine yatırım yapmıştır.Sebebi malların bu ülkenin pazarına daha kolay girmesidir.Bir başka faktörde devletin kontrolüdür.Diğer bir faktörde yabancı sermayeye uygulanan kısıtlamalardır.Uluslararası firmalar seçeceği ülkelerde düşük vergi oranı, kiranın düşük olması, faiz oranın düşük olması ve şirketin çok iyi bir altyapısı olmasına dikkat eder. Yerel konular :Pazara giriş, rekabetçilere yakınlık, taşımacılık kolaylığı ve kurulacak yerde çalışacak kişilerin ülke dışından gelerek orada çalışmak istemeleridir.Başa bir faktörde iş gücü ve işletmenin yapacağı harcamalardır. İşlevsel alanların uygulamadaki rolü : Pazarlama, Üretim, Finansdır. |