16 Haziran 2012, 14:57
|
#10 |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
| Cevap: 4.Sınıf AÖF Stratejik Yönetim Ders Notlari
Ü N İ T E 10 Küreselleşme :Artan sınır ötesi faaliyet ve anında uluslar arası iletişime imkan veren bilgi teknolojisi yardımıyla oluşan değişim sürecidir. Uluslararasılaşmak :Ülke sınırlarını aşan ekonomik faaliyetlerin yaygınlaşmasını ve çoğalmasını ifade eder. Bu iki kelime aynı anlama gelmese de biri birinin yerine kullanılmaktadır.Küreselleşme daha karışık ve dünya üzerine yayılmış ekonomik faaliyetlerin entegrasyonudur. Globalleşme iki şekilde kendini gösterir.Birincisi uluslar arası ticaretin hızla tüm dünyaya yayılması, ikincisi bu şirketlerin yaptıkları direkt yatırımlardır.Bu durum milli devlet olgusunu aşmakta ve çıkar grupları bağlanmaktadır. Küreselleşmenin unsurları pazara girme, maliyetler, endüstri koşulları ve küresel strateji kaldıraçlarıdır. Küreselleşme boyutları / Küresel strateji kaldıraçları Boyutlar Çok uluslu strateji Küresel strateji Pazar katılımı Spesifik bir model yok Ana pazarda önemli ölçüde pazar paylaşımı ( Elektrolux ) Ürün sunumu Her ülkedealışıldık hale gelmek Dünya çapında standartlaşmış ürünler ( Boeing 737 ) K.D. faaliyet.yeri Tüm faaliyetler her ülkede Yoğunlaştırılmış her ülkede bir faaliyete yönelme Pazarlama yaklaşımı Yerel Dünya çapında tek düze Rekabet hareketleri Her ülkede kendine yeterli Ülkeler arasında bütünleşmiş Endüstri küreselleşmesini yönlendirenler Pazar faktörü Maliyet faktörü Çevresel faktörler Rekabet faktörleri Küresel strateji kaldıraçları için düzenlemeler Ana pazar katılımı Ürün standardizasyonu Tekdüze pazarlama Bütünleşmiş rekabet hareketleri Küresel stratejiden melez ( Hybrid ) Stratejiye geçiş Çeşitli ülkelerdeki birimler faaliyetlerini sadece bir uluslararası merkezden sürdürmekle kalmazlar ayrıca, birbirleriyle de ilişki de bulunarak yürütürler.Müşteriye hızlı cevap vermek ve onu kaçırmamak için işbirliği yaparlar.Küreselin bir adım ötesindedir. 1 )Uluslararası strateji Ülkelerdeki birimler bağımsızdır. Her birim bağımsız olarak kendi pazarında faaliyet gösterir. Merkez diğer birimlerden farklı değildir. Çok uluslu firmalar her ülkede faaliyet gösterirler. 2 )Küresel strateji Ülkelerdeki birimler bir merkeze bağlıdır. Merkez, ülkeler için standart ürün çalışmaları yapar. Ölçek ekonomisi yaratmak için üretim tek merkezde yapılır. Merkez tüm faaliyetlere karar verir, faaliyeti paylaşır ve bütünleştirir. 3 )Melez strateji Birimler, hem merkez hem de birbiri ile ilişkili faaliyette bulunurlar. Birimler sadece karşılaştıkları özel durumlara uyabilirler. Çok hareketlilik, müşteri ihtiyaçları için işbirliği vardır. Telekomünikasyon ve internetten yararlanırlar. Müşteri kaybetmemek için tüm imkanları kullanırlar. Küresel ve uluslararası strateji seçimi a )Ford şirketinin anahtar ülke matrisi Ford uluslararası traktör firması tarafından geliştirilmiş olup iki boyutludur. 1 )Ülke çekiciliği boyutunda Pazar büyüklüğü Pazarın büyüme hızı Fiyat kontrol düzenlemeleri Tarife bariyerlerinin olmaması İhracat gereksinimleri Enflasyon oranı Dış ticaret dengesi Politik faktörler 2 )Rekabet gücü boyutunda Mutlak pazar payı Endüstri durumu Ürün uygunluğu Birim başına kâr Net satıcı maliyetinin kâr içindeki yüzdesi Pazar desteği b )Seçilmiş uluslararası stratejik alternatifler matrisi Firmalar genellikle yabancı pazarlara girerlerken yabancı ortak ihtiyacı duyarlar.Dowidson isimli düşünür, mümkün stratejileri değerlendirmeye yardımcı olacak bir yöntem ortaya koyar.İki boyutu vardır. 1 )Ülkenin çekiciliği boyutu Pazarın büyüklüğü Pazarın büyüme oranı Ekonomik ve poltik düzenlemeler 2 )Ürünün rekabet gücü Pazar payı Müşteriye uygunluğu Giderleri karşılama payı Pazar desteği Ülkelerin küresel ve uluslararası pazzarlara açılma nedenleri a )Atak nedenler Yeni pazar arayışı Maliyetleri azaltma ve yüksek kâra ulaşma Tepe yönetiminin büyüme arzusunu tatmin etme b )Savunmacı nedenler Yerel pazarı koruma Diğer pazarları koruma Hammadde arzı güvencesi Teknoloji kazanma Coğrafi farklılaştırma Yeni faaliyetler için temel oluşturma Uluslararası ülkelerdeki faaliyetleri kontrol derecesi açısından ve risk derecesi açısından en düşük strateji dolaylı ihracat, direkt ihracat ve ticaret şirketleri olurken, kontrol derecesi en yüksek yatırım ve pazarlama biçimi, üretim tesisi kurmak, kendi firmasını kurmak ve başka firmayı satın almaktır.( Miller ve Dess diyagramı ortaya çıkarmıştır. ) Küresel stratejilerin yararları a )Üretim maliyetlerini düşürmek Üretim ve faaliyetlerini birleştirerek Düşük faktör maliyetlerinden yararlanmak Esneklikten yararlanmak Pazarlık gücünü artırmak b )Ürün ve üretim kalitesini iyileştirme :Daha az sayıda ürün ve programa odaklanır.Ürün ve üretim kalitesini artırır./Toyota c )Genişletilmiş müşteri önceliğini sağlama :Küresel hizmet ve tanınma ile müşteri önceliklerini iyileştirebilirler./Fast food ve içecek firmaları d )Artmış rekabetçi kaldıracını sağlama :Küresel bir strateji, rakiplere karşı atak yapmak onları etkileyici ve sindirici yarar sağlar. Küresel stratejinin sakıncaları a )Pazar katılımına yaklaşım b )Ürün standartizasyonu c )Standardize edilmiş ürün d )Faaliyetlere yoğunlaşma e )Tekdüze pazarlama f )Bütünleşmiş rekabetçi hareketler Endüstrinin küreselleşmeye yönelten özellikleri a )Pazar koşulları b )Maliyet koşulları c )Hükümetlerin sağladıkları koşullar d )Rekabet koşulları |
| |