Cevap: 4.Sınıf AÖF Stratejik Yönetim Ders Notlari
Ü N İ T E 8 Portfoy analizi :İşletmenin mevcut yatırımlarını kullanılan değişik ölçülere göre değerlendirme, bunların gelecekte işletmeye sağlayacağı yarar ve olanakları tahmin etmesi ve sonuç olarak bu değerlendirmeden hareket ederek işletmenin kaymakların tahsisine yol gösterme amacıyla yapılan analitik bir tekniktir. İşletmenin stratejik nitelikteki işi veya ürünü :İşletmeler SİB’ lerini ayırt etmek için aşağıdaki ölçüleri kullanır. Her biri ayrı bir işletme birimidir.Her ürünün kendine özgü bir pazar özelliği ve hayat eğrisi vardır. Yatırılmış sabit ve döner sermaye ile tahsis edilmiş personel mevcuttur. Genel sorumlu yöneticileri vardır. Kendi rakipleri ve paylaştığı pazarı vardır. Biribirinden bağımsız tedarik, üretim, pazarlam, finansman uygulamaları vardır. Her SİB’ in ayrı bir görevi vardır. İşletmenin bir kısmı veya bir ürünü teşkil eder. 1 )Boston danışma grubunun ( BDG ) portföy analizi Yıldızlar veya nakit inekleri :Nakiti kendi kendine yeter ve ihtiyacı olan kendileri yaratır. Nakit inekleri :Kârlı bir yatırımı ifade eder ve bol nakit sağlayan ürünlerdir. Çocuk gibi bakıma muhtaç olanlar :Pazar hissesini koruyabilmek için çok nakite ihtiyaç duyarlar. Köpekler :Nakit tuzağıdır.Ne nakit getirir ne de nakte ihtiyaç duyarlar. 2 )Yönlendirici politika matrisine göre portföy analizi İlk defa Shell Kimya Şirketi tarafından gerçekleştirilmiştir.İki boyutlu alanda inceleme yapar.Dikey eksende rekabet yeteneği, yatay eksende ise faaliyet alanı yer alır.Bu matrisin en önemli özelliği mevcut faaliyet alanlarını ve girmeyi düşündüğü faaliyet sahalarını aynı anda değerlendirir. Rekabet yeteneğinin analizinde kullanılan ölçüler 1 )İşletmenin pazardaki durumu 2 )Üretim imkan ve yetenekleri 3 )Ar – ge ve yenilik yapma gücü Faaliyet alanını değerlendirmekte kullanılan ölçüler 1 )Pazar büyüme oranı 2 )Pazarın kalitesi 3 )Hammadde temini imkanı 4 )Dış çevresel etkenlerin gücü 3 )Değer matrisine göre uygun ve uygun olmayan yatırım bölgeleri a )Değer matrisinin kurulması :Walsh ve Mack, sermaye maliyetleri ile yatırımların kârlılığının portföy analaizndeki önemini ilk kez vurgulamışlardır.Değer matrisi ile SİB’ lerin yeri tayin edilir ve taşıdığı değer tayin edilir. b )Yatırımların kârlılığı :İdeal kârlılıkla, mevcut kârlılık arasındaki farkı görmek ve kapatmak için izlenecek yolu gösterir. Yatırım kârlılığı = Satışlar / Aktifler 4 )Trafik lambası matrisi analizi :GE geliştirmiştir.İki boyutludur.Birinci boyut endüstri dalının çekiciliği, ikinci byutta ise işletmenin gücü gösterilir.Her iki boyutta düşük, orta ve yüksek bölümü vardır. Endüstri dalının çekiciliği :Endüstrinin büyüme hızı, yaşı, pazar büyüklüğü, rekabetin yapısı, Endüstri dalının sosyal, beşeri ve yasal koşulları, endüstrideki teknolojik seviye, kârlılık oranları gibi. İşletmenin gücü :İşletmedeki teknolojik seviye, Kârlılık oranları, pazar büyüme oranı, prestij ve imaj, İşletmenin yönetsel ve beşeri gücü, rekabet gücü, pazar payı, endüstri içindeki büyüklüğü gibi. 4 )Pims analizi :Pazarlama stratejilerinin kârlılığa etkisi demektir.Buzzel, Schoffler, Heany’ nin araştırmalarıdır. Amacı :Farklı rekabet koşullarında ve farklı konularda faaliyet gösteren işletmelerin bekledikleri kârlılıkla amaçlarına ilişkin bilgi sağlamaktır. Pazar payının kârlılık üzerinde etkisi çok fazladır.Pazar payı artarken kârlılıkta artar.Aktif kârlılığı artıran en önemli sebep yüksek kaliteye sahip olmaktır. İkinci kriter de yatırım yoğunluğudur. Yatırım yoğunluğu =Toplam aktifler / Satışlar Oran yükseldikçe toplam aktiflerin kârlılığı azalır. Üçüncü kriter işletme faktörleridir. 5 )Thompson ve Strickland’ ın stratejik kümeleme analizi pazar büyüme ve rekabet durumu olmak üzere iki değişkenli matrisi vardır. 2.Bölge 3.Bölge a )Uzmanlık stratejisinin yeniden düzenlenmesi a )Tasarruf etme b )Yatay entegrasyon b )Çeşitlendirme c )Kopya c )Kopma d )Tasfiye etme d )Tasfiye etme 6 )Hofer’ in analizi :Stratejik avantajın analizleri yöntemini ortaya atmıştır.BDG yöneltilen eleştirilere cevap niteliği taşır.İşletmeyi rekabet durumu ve ürün – pazar gelişme safhaları açısından analiz eder. Ürün hayat eğrisine başlangıç, büyüme, olgunluk, düşüş ve sarsılma ve kendine gelme safhasını eklemiştir. Hofer analizi yatırımlarını çeşitlendirmiş, değişik pazar paylarına sahip işletmelerin durumunu analiz etmek için kullanılır. 7 )Patel ve Younger rehberlik analizi a )Pazar payını arttırma b )Durumunu koruma c )Endüstri ile beraber büyümeye devam etme :Endüstri büyümesine d )Harmanlama e )Seçici olma ve durumu iyileştirme f )Peyderpey geriye çekilme g )Etrafına bak h )Uygun bir yer bul ve onu koru l )Derhal terk et |