Cevap: 4.Sınıf AÖF Stratejik Yönetim Ders Notlari
Ü N İ T E 6 1 )Büyüme stratejileri İç büyüme yolları : UZMANLAŞMA :Sınırlı pazarda bir ürün veya bir ürünün türleri ile faaliyette bulunmaktır. Nedenleri : a )Yeni iş için araç bulunmaması b )Yöneticinin riskten kaçması c )Belli konuda uzmanlaşmak ve üstünlük sağlamak Sakıncaları : a )Talebin daralması b )Pazarın ileride doyumu Bu strateji küçük işletmelerin rekabet gücünü artırır. YATAY FARKLILAŞMA :Temel bir ürünün, ürün türlerini artırma veya çeşitlendirmedir. Nedenleri : a )Eski ürün talebine uygun mallar üretip esneklik sağlamak b )Tek tip üretmenin riskini azaltmak Sakıncaları :Uzmanlaşma ile aynıdır. DİKEY FARKLILAŞMA :Temel bir ürünün hammaddelerine veya nihai üretim ve satışına girmektir. Nedenleri : a )Nihai mamül maliyetini düşürmek b )Faktör tedariki veya üretilen malların satışındaki güçlükleri çözme c )Sağlanacak teknolojik yeniliklerle kendi kolunda etkin hale gelmek Sakıncaları :Ana üründe talep daralması tüm üretim süreçlerini etkiler. Günümüzde en başarılı dikey farklılaşma tekstil ,kimya ,metalurji ve petrol sanayinde görülür. TEK YÖNLÜ FARKLILAŞTIRMA (Konsantrik ) :Yatay farklılaşma stratejisinin genişletilmesi sonucu ürün ya da pazar farklılaşmasına gitmektir. YIĞIŞIM :Bir çok faaliyetin bir arada yapıldığı çok geniş farklılaştırılmış grupların oluşturulmasıdır. Her tür faaliyete açılmadır.(Holding şirketler ) Devlet anti-tröst yasalarla yığışımların yaşamlarını engelleyebilir. TÜRDEŞLİK :Ticari faaliyet gruplarının bir araya gelmesidir.Pratikte görülmez. Dış büyüme yolları : ( * ) Başka şirketleri satın alma veya birleşme ( Merger ):Üç çeşidi vardır. Yatay birleşme :Aynı iş kolunda bulunan ve üretim süreçleri benzer iki ya da daha fazla firmanın birleşmesidir. Tek yönlü birleşme :Teknoloji, üretim süreçleri ve pazarı benzer iki ya da daha fazla firmanın birleşmesidir. Yığışım birleşme :Hiç bir konuda benzemeyen iki veya daha fazla firmanın birleşmesidir. Alıcıyı birleşmeye yönelten nedenler : a )Hisse senetlerini yükseltmek b )Büyüme oranını artırmak c )İyi bir yatırım yapmak d )Kâr ve satışları artırmak e )Ürün hattını dengelemek ve çeşitlendirmek f ) Rakibi satın alıp rekabeti azaltmak g )İşletmeye kaynak bulmak h )Geçmiş zararları vergiden düşmek ı )Sinerji yaratıp verimi ve kârı artırmak Satıcıyı birleşmeye iten sebepler : a )Hisse ve işletme değerini artırmak b )Büyüme oranını artırmak c )Kaynak sağlamak d )Güçlü bir çeşitlendirme stratejesine girmek e )Durumu kötü işletmelere yaşama şansı verir. Müşterek yatırım ortaklıkları ( Joint Venture ) :Bir işi tek başına yapamayan firmanın iki veya daha fazla kuruluşun kaynaklarını bir araya getirip ( konsorsiyum ) faaliyetleri gerçekleştirmesidir. Ulusal yatırım ortaklıklarının yararları : a)Finansal kolaylık ve yatırım maliyetini düşürür. b )Pazar potansiyeli ve satış miktarı artar. c )Pazarlama kanalları gelişir. d )Bağımsızlıklarını koruyabilirler. e )Küçük firmalar dev firmalarla rekabet edebilir. f )Yatırım riski dağılır. g )Yeni teknoloji elde etme imkânı doğar. DURGUN BÜYÜME STRATEJİLERİ : ( * )Dört grupta incelenir. Yavaş büyüme stratejileri :Çevre çok yavaş değişiyor işletme buna ayak uydurabiliyorsabu stateji başarı olur. Nedenleri : a )İyi bilineni devam ettirme alışkanlığı b )Riski düşüktür. c )Strateji değiştirmek zordur. d )Tepe yöneticisi için kolaydır. Kâr veya Harmanlama stratejileri :Büyümesini durdurmuş ve olgunluk dönemine girmiş ürünler için geçerlidir.Tek amacı nakit yaratmak olup BDG portföy analizindeki nakit inekleri için en uygun stratejidir. Fasılalı Durgun büyüme stratejisi :Çevre koşulları yavaş değişmekte ise bu strateji uygundur.Verimliliğe odaklanır.Bir süre durgudur, nefes alır ve gelişmeye devam eder.Tek başına kullanılan bir yöntem değildir. Destekli büyüme stratejileri :İşletmenin kaynakları tükenmekte ise başarılı olur.Amaç geleceği garanti altına almak ve kaynak israfını önlemektir. TASARRUF STRATJİLERİ : ( * )Başarısızlığın simgesidir.Dört çeşittir. Etrafına bakma stratejisi :İşletmenin verimliliğini sağlama esasına dayanır. a )Maliyetleri azaltma b )Gelirleri artırma c )Varlıkları azaltma d )Kurmay kadrosundan tasarruf e )Faaliyet alanını daraltma f )Pazarlama giderlerini azaltma g )Arge (Yenilik) harcamalarını azaltma 2 )Tecrit etme stratejisi :Bir stratejik iş birimi veya alt bölümlerden birini satmak ya da faaliyetini durdurmaktır. 3 )Son verme stratejesi :İşletmeyi tamamen satma veya faaliyetine son vermektir. 4 )Mahkum işletme stratejisi :Ana fonksiyonel faaliyetleri azaltmak veya satışlarının %75’ ni ya da daha fazlasını tek bir alıcıya satmaktır. Karma stratejiler : İşletme tek bir ürünle faaliyet gösteriyorsa bu alternatiflerden birini kullanır.Ürünlerde çeşitlendirmeyegiderse iki veya daha fazlasını kullanır buna karma strateji denir. Yenilik stratejisi : En riskli olanıdır.En önde gelen uygulama, yeni ürünlerin piyasaya sürülmesidir. |