Cevap: 4.Sınıf AÖF Stratejik Yönetim Ders Notlari
Ü N İ T E 5 İşletmede değerleme ,güçlü ve zayıf tarafların analizine ilişkin yöntemler : a )7 S analizi ( Peter Waterman ) b )PIMS analizi ( General Elektrik ) c )Değer zinciri analizi ( Porter ) d )Fonksiyonel analiz A )7 S Analizi yöntemi : ( * )Peters ve Waterman ortaya atmıştır.Yedi örgüt değişkeni vardır. 1 )Yapı 2 )Strateji 3 )Yönetim stili 4 )Sistem ve süreçler 5 )Beceriler 6 )Paylaşılan değerler 7 )Kurmaylar B )PİMS Analiz yöntemi : ( * )1960 yılında General Elektriğin kârlı işletmelerine ilişkin araştırma sonucunda bulunmuştur. Pazarlamanın kârlar üzerindeki etkisi : a )Yüksek pazar payı, ürün kalitesi, kapasite kullanımı, işletme verimliliği b )Düşük birim maliyetler, yatırım yoğunluğu C )Değer zinciri analizi : ( * )Porter’ a aittir.İşletmenin temel amacı kârdır.Bu analizde değer ürün veya hizmetin fiyatı ile ölçülür. Temel faaliyetler : a )İç lojistik b )İşlemler c )Dış lojistik d )Pazarlama ve satış e )Hizmet Destek faaliyetler : a )Teknoloji geliştirme b )Tedarik c )Firmanın alt yapısı d )Firmanın alt yapısı Değer zinciri analizinde , strateji oluşturma bakımından stratejiler 4 düzeyde incelenir. 1 )İşletme düzeyi 2 )Şirketler grubu düzeyi 3 )Fonksiyonel düzey 4 )Küresel düzey Değer sistemi :Satıcı -à Firmaà DağıtıcılaràTüketiciler c )Duyarlılık analizi : ( * )Satıcının ürünlerini satmak için kullandığı pazarlama stratejisini harekete geçiren araçların bileşimine duyarlılık analizi denir. Yatırımların elden çıkarılması :Ürün hayat eğrisinin düşüş döneminde yatırımlar elden çıkarılabilir. Finansal analiz :Verimsiz yatırımlara ayrılan fonlar çekilerek yeni yatırımlara kaynak yaratılır. Ar-ge ve teknoloji faktörlerinin analizi : a )Teknik gelişmeler ve faaliyet dalları :Teknik gelişme patent ve marka sayısı ileölçülür.Parasal ölçümü ar-ge çalışmalarına ayrılan para miktarı ile ölçülür. b )Teknik gelişmelerin hızlılığı :İki şekilde ölçülür.Buluşların düzenli artması ve teknik yenilenme süresinin kısalmasıdır. c )Ar-ge faaliyetlerinin işletme stratejisindeki önemi :Arge,pazarlama ve üretim fonksiyonları bağımsız hareket edemezler.Etkileşimleri : 1.Zayıf derece çiftleşme :Arge-à Üretim-àPazarlama ( Tek yönlü etkileşim vardır.) 2.Orta dereceli çiftleşme :Argeß>Üretimß>Pazarlama ( Etki ve tepki vardır.) 3.Yüksek dereceli çiftleşme :Argeß>Üretimß>Pazarlama (Hepsi etkileşir.) ß-------------à Etkileşime göre pazarlama stratejileri : a )Lider olma veya başı çekme :Güçlü arge,risk alma ,teknik liderlik b )Liderin adından gitme :Yeniliği yapanı takip eder. c )Mühendislik uygulamaları :Müşteri isteklerine önem verir,sınırlı pazarı vardır,fazla gelişemez,müşterisi belirlidir. d )Ben de varım :Başkalarının ürünlerini maliyet ve teknik avantajla daha ucuza üretirek pazarda kalırlar. Üretim ve tedarik faktörlerinin analizi : ( * ) Ürün analizleri :İşletmenin arz etme ve pazardaki ihtiyaçların çeşit ve özelliklerine bağlıdır.Ürün politikasının belirlenmesinde ilk yapılan inceleme ürün hayat eğrisinin analizidir. Ürün hayat eğrisi :Forrester bulmuştur.Zaman içindeki satış ve kârların gösterdiği seyre göre çizilir. İşletme değerleme sinerji faktörleri : Sinerji : ( * )İşletmede kişilerin örgüt içindeki birlikteki çalışmaları sonucu elde ettikleri üretim düzeyi tek tek elde edeceklerinden fazladır.Kısaca işbirlidir.Matematiksel olarak açıklayan Ansoff’ dur.Kârlılık=Satış-Masraf /Yatırım dır. Sinerji tipleri : ( * ) Pazarlama sinerjisi:Satış ve dağıtımın tüm imkanları ortak kullanılarak tasarruf sağlanır. İşletme sinerjisi : Personeli bir çok işte kullanma,satın alma ve eğitim gücünün birleşmesinden doğan avantajlardır. Yatırım sinerjisi :Örgütsel ve kumanda tecrübesini yeni faaliyet alanında kullanması ile ortaya çıkar. Çalışma sinerjisi :Atıl kapasite ve zamandan kaynaklanır.İki evreden oluşur.Çalışmaya başlamadan önce ve çalışmaya başladıktan sonraki evredir. GZFT veya SWOT analizi :Genel çevre analizi ve yakın çevre analizi yaparak çevrenin sunduğu tehlike ve tehditler , imkân ve fırsatları işletmenin rakiplerine kıyasla güçlü ve zayıf taraflarını incelemektir. |